F1 20221  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2022
GP Bahrajnu
GP Arabii Saudyjskiej
GP Australii
GP Emilii-Romanii
GP Miami
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Azerbejdżanu
GP Kanady
GP Wielkiej Brytanii
GP Austrii
GP Francji
GP Węgier
GP Belgii
GP Holandii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Stanów Zjednoczonych
GP Meksyku
GP Brazylii
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2022
Klasyfikacje generalne 2022
Statystyki z sezonu 2022

  Wszystkie sezony
2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Baku.
Azerbaijan Grand Prix 202212 czerwca
Baku City Circuit
Długość toru: 6,006 km
Liczba okrążeń: 51
Pełny dystans: 306,306 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:40,495 - Valtteri Bottas (Mercedes), 2019
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:43,009 - Charles Leclerc (Ferrari), 2019
Największa średnia prędkość wyścigu:
200,021 km/h - Valtteri Bottas (Mercedes), 2019
<< pop. GP na tym torze<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Embed from Getty Images

Max Verstappen zwyciężył w wyścigu o Grand Prix Azerbejdżanu, finiszując przed Sergio Perezem oraz George'em Russellem. Prawdziwy dramat przeżyło Ferrari, które musiało wycofać oba samochody i wyjeżdża z Baku bez punktów.

Red Bull rusza po swoje
Genialnym startem popisał się Sergio Perez, który przypuścił udany atak na Leclercu w pierwszym zakręcie i objął prowadzenie w wyścigu. Monakijczyk ospale ruszył z pole position i przyblokował koło na dohamowaniu, spadając na drugą pozycję przed Maksa Verstappena. Po pierwszym okrążeniu czwarty jechał Carlos Sainz, piąty George Russell, szósty Pierre Gasly, siódmy Lewis Hamilton, ósmy Sebastian Vettel, dziewiąty Yuki Tsunoda, a dziesiąty Fernando Alonso.

Na trzecim kółku karę stop&go otrzymał Nicholas Latifi, którego samochód był przepychany na polach startowych w nieregulaminowym czasie. Kanadyjczyk zrealizował sankcję już na następnym okrążeniu i spadł na sam koniec stawki ze stratą na poziomie 30 sekund do przedostatniego Micka Schumachera.

Na szóstej próbie coraz większą presję na drugim Leclercu zaczął wywierać Verstappen, który rozpoczął korzystanie z DRS. Z kolei liderujący Perez umacniał swoją pozycję na torze, uciekając od reprezentanta Ferrari na dwie i pół sekundy.

W trakcie dziewiątego okrążenia z wyścigu wycofał się czwarty Carlos Sainz, w którego bolidzie doszło do awarii tylnych hamulców. Hiszpan zatrzymał się na poboczu, a sędziowie zarządzili wirtualną neutralizację. Do wymiany opon wykorzystali ją Leclerc, Russell, Gasly, Vettel, Hamilton, Tsunoda, Zhou, Magnussen, Albon i Schumacher.

Po wywieszeniu zielonej flagi na prowadzeniu pozostał Perez przed Verstappenem i Leclerkiem z przewagą na poziomie trzynastu sekund. Czwarty jechał Russell, piąty Alonso, szósty Norris, siódmy Ricciardo, ósmy Gasly, dziewiąty Ocon, a dziesiąty Vettel.

Na trzynastym okrążeniu kosztowny błąd popełnił Vettel, który po udanym ataku na dziewiątym Oconie przestrzelił dohamowanie do trzeciego zakrętu. Niemiec znalazł się na poboczu i od razu obrócił bolid, wracając na dwunastej lokacie za Tsunodą.

Dramat Ferrari
Na początku piętnastego okrążenia doszło do zmiany na pozycji lidera wyścigu o Grand Prix Azerbejdżanu. Verstappen korzystając z DRS wyprzedził Pereza na dohamowaniu do pierwszego zakrętu, robiąc to bez większego problemu. Holender dysponował bardzo mocnym tempem, niemal od razu uciekając od partnera na dystans dwóch sekund.

Perez na siedemnastym kółku zjechał na zmianę opon z pośrednich na twarde, spędzając na stanowisku serwisowym prawie sześć sekund. Meksykanin wrócił trzeci, o włos przed czwartym Russellem. Tymczasem Leclerc niwelował stratę do lidera wyścigu i był już tylko osiem sekund z tyłu, dysponując najlepszym tempem na torze. Na dalszych pozycjach Hamilton przypuścił atak w trzecim zakręcie na Oconie, awansując na ósmą lokatę.

Na dziewiętnastym okrążeniu swój pit stop zrealizował Max Verstappen, który otrzymał twardy zestaw i wrócił drugi, ze stratą trzynastu sekund do nowego lidera Charlesa Leclerca. W ślady Holendra poszedł również piąty Alonso, który po otrzymaniu nowego kompletu wrócił szesnasty.

Dwa kółka później rozegrał się prawdziwy dramat dla Charlesa Leclerca, w którego bolidzie awarii uległa jednostka napędowa. Monakijczyk w kłębach dymu zjechał do alei serwisowej i tym samym Ferrari opuści Baku z zerowym dorobkiem punktowym.

Przetasowania w środku stawki
Tuż po awarii Leclerca piąty Lando Norris zjechał do alei serwisowej po twarde opony i wrócił jako szesnasty. Pit stop reprezentanta McLarena uwolnił pociąg, który utworzył się za jego plecami na torze. Na czwarte miejsce przed Ricciardo awansował Pierre Gasly, natomiast jego partner z AlphaTauri – Yuki Tsunoda, wyprzedził Estebana Ocona. Wkrótce na odpowiednio ósmej i dziewiątej pozycji przed Francuzem znaleźli się Sebastian Vettel oraz Fernando Alonso.

Na dwudziestym czwartym kółku pożegnaliśmy następnego kierowcę – Guanyu Zhou. W samochodzie Chińczyka doszło do kolejnej w tym sezonie awarii, która zmusiła go do zjazdu do alei serwisowej. Tymczasem Lewis Hamilton zgłosił przez radio, iż boryka się z silnym bólem pleców, który jest następstwem dobijania samochodu na prostych odcinkach toru w Baku.

W trakcie trzydziestego trzeciego kółka swój samochód zatrzymał Kevin Magnussen, który doświadczył podobnych problemów jak Charles Leclerc. Z samochodu Haasa zaczęły wydobywać się kłęby dymu i zapadła decyzja o wycofaniu się na poboczu drugiego sektora. Sędziowie ogłosili już drugą w tym wyścigu wirtualną neutralizację, którą na pit stop wykorzystały duety Red Bulla i Mercedesa. Na prowadzeniu pozostał Verstappen przed Perezem i Russellem, czwarty jechał Gasly, piąty Tsunoda, a szósty wrócił Hamilton. Siódme miejsce należało do Sebastiana Vettela, ósme do Fernando Alonso, dziewiąte do Daniela Ricciardo, a dziesiąte do Lando Norrisa.

Dwie próby później wywieszono zielone flagi i Hamilton rozpoczął pogoń za kierowcami AlphaTauri. Brytyjczyk już przy pierwszej okazji przypuścił atak na prostej startowej i awansował na piątą lokatę przed Yukiego Tsunodę. Japończyk miał nietypowy problem, ponieważ w jego samochodzie złamaniu uległ górny płat tylnego skrzydła i przy aktywacji DRS otwierała się zaledwie jedna połówka. Sędziowie podjęli decyzję o pokazaniu kierowcy czarno-pomarańczowej flagi, która zmusiła go do zjazdu do mechaników. Po prowizorycznej naprawie taśmą Tsunoda wrócił na tor jako trzynasty z zakazem korzystania z systemu redukcji oporu. Wkrótce podobny komunikat usłyszał liderujący Max Verstappen.

Na czterdziestym czwartym okrążeniu na czwartą pozycję awansował Lewis Hamilton, który dogonił Pierre'a Gasly i wyprzedził go w strefie DRS przed trzecim zakrętem. Tymczasem zamykający stawkę Nicholas Latifi otrzymał karę doliczenia pięciu sekund za ignorowanie niebieskich flag, a Lance Stroll wycofał się w alei serwisowej przez silne wibracje samochodu.

Ostatecznie wyścig wygrał Max Verstappen przed Sergio Perezem, który zgarnął bonusowy punkt za najszybsze okrążenie w wyścigu. Najniższy stopień podium zdobył George Russell. Jako czwarty linię mety przeciął Lewis Hamilton, piąty Pierre Gasly, szósty Sebastian Vettel, siódmy Fernando Alonso, ósmy Daniel Ricciardo, dziewiąty Lando Norris, a dziesiąty Esteban Ocon.

Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 45°C
Temperatura powietrza: 25°C
Prędkość wiatru: 2,5 m/s
Wilgotność powietrza: 64%
Sucho

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca