F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2022
GP Bahrajnu
GP Arabii Saudyjskiej
GP Australii
GP Emilii-Romanii
GP Miami
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Azerbejdżanu
GP Kanady
GP Wielkiej Brytanii
GP Austrii
GP Francji
GP Węgier
GP Belgii
GP Holandii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Stanów Zjednoczonych
GP Meksyku
GP Brazylii
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2022
Klasyfikacje generalne 2022
Statystyki z sezonu 2022

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Baku.
Azerbaijan Grand Prix 202212 czerwca
Baku City Circuit
Długość toru: 6,006 km
Liczba okrążeń: 51
Pełny dystans: 306,306 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:40,495 - Valtteri Bottas (Mercedes), 2019
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:43,009 - Charles Leclerc (Ferrari), 2019
Największa średnia prędkość wyścigu:
200,021 km/h - Valtteri Bottas (Mercedes), 2019
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis kwalifikacji  [  T-  |  T+  ]
Embed from Getty Images

Charles Leclerc wywalczył pierwsze pole startowe do niedzielnego wyścigu o Grand Prix Azerbejdżanu. Monakijczyk w ostatnim przejeździe zdeklasował rywali i zdobył tym sposobem już czwarte pole position z rzędu. Wraz z kierowcą Ferrari w pierwszej linii ustawi się Sergio Perez, za którym znaleźli się Verstappen i Sainz.

Q1
Ze względu na późniejsze zakończenie treningu sesja rozpoczęła się z piętnastominutowym opóźnieniem. Od razu do pracy zabrała się zdecydowana większość stawki, a jako pierwszy pomiarowe kółko ukończył Lando Norris, którego rezultat szybko przebili Fernando Alonso i Esteban Ocon. Po niespełna minucie do głosu doszli kierowcy Red Bulla i Ferrari. Na początku górą byli zawodnicy austriackiej ekipy, a kolejność w czołówce wyglądała następująco: Verstappen, Perez, Leclerc, Sainz. Wkrótce w tę walkę wmieszał się George Russell, który wyprzedził Sainza i był czwarty. Lewis Hamilton był natomiast dopiero dziewiąty – przegrywał jeszcze z Oconem, Vettelem i Tsunodą.

Na osiem minut przed końcem Q1 na czoło stawki wysunął się Charles Leclerc, jednak jego czas szybko poprawił duet Red Bulla i tym sposobem na prowadzeniu znów znalazł się Verstappen przed Perezem. Różnica między nimi wynosiła zaledwie 0,01 sekundy. Na sensacyjnym piątym miejscu znalazł się z kolei Guanyu Zhou. Wynik Chińczyka był o tyle zaskakujący, że jego zespołowy kolega, Valtteri Bottas, miał duży problem z wyjściem z zagrożonej strefy. Czołowe uderzenie w barierę tecpro zanotował w międzyczasie Lance Stroll, jednak Kanadyjczyk szybko był w stanie powrócić do rywalizacji.

Jak się okazało – nie na długo. Kierowca Astona kolejne kółko zakończył już na drugim zakręcie, gdzie uderzył prawym przednim kołem w bandę po zewnętrznej. Stroll zatrzymał swój samochód kilkadziesiąt metrów dalej i konieczne było wywieszenie czerwonej flagi. Po kilku minutach oczekiwania sznur kierowców wyruszył na tor na ostatnie dwie minuty, a niektórzy wręcz toczyli ze sobą walkę o jak najlepszą pozycję. Spod topora zdołali wyrwać się Tsunoda, Gasly czy Bottas, który zepchnął do najgorszej piątki Kevina Magnussena. Błąd w piętnastym zakręcie popełnił natomiast Alonso, którego w ostrych słowach skrytykował Albon. Kierowca Williamsa zarzucał Hiszpanowi zbyt wolną jazdę na dystansie całego okrążenia.

Na etapie Q1 zmagania w czasówce zakończyli zatem Magnussen, Albon, Latifi, Stroll i Schumacher.

Q2
Do drugiej części czasówki od razu przystąpiła cała pozostała grupa z wyjątkiem duetu Alfy Romeo. Po pierwszej rundzie przejazdów na prowadzeniu znalazł się Sainz, który miał niespełna jedną dziesiątą sekundy przewagi nad Leclerkiem. Monakijczyk zaliczył jednak uślizg na wyjściu z zakrętu numer 16. Kolejne kilka setnych sekundy za kierowcami Scuderii znajdowali się Verstappen i Perez. Tę czwórkę od reszty stawki dzieliła przepaść – piąty Pierre Gasly tracił do Pereza niemal sekundę. Dohamowanie do piętnastego zakrętu przestrzelił natomiast Vettel, który przy niewielkiej prędkości wpadł czołowo na barierę. Po chwili Niemiec kontynuował jazdę.

W drugim podejściu Perez zdołał wykręcić najlepszy rezultat weekendu, zostając pierwszym kierowcą, który zszedł poniżej minuty i 42 sekund (1:41,955). Wyniku kierowcy Red Bulla nikt nie poprawił, bowiem najlepsza czwórka już nie wyjeżdżała na tor na ostatnie minuty Q2. Na szóstą pozycję dzięki holowaniu przez Russella awansował Hamilton, wydostając się w ten sposób z zagrożonej strefy. Brytyjczyk znalazł się jednak pod lupą sędziów za zbyt wolną jazdę na okrążeniu wyjazdowym. Wywieszenie żółtych flag na chwilę wywoływali z kolei Tsunoda i Norris, którzy przestrzelili odpowiednio zakręty 2. i 15.

Do finałowej części czasówki nie zakwalifikowali się Norris, Ricciardo, Ocon, Zhou i Bottas. Ten ostatni po raz pierwszy w tym sezonie przegrał wewnętrzny pojedynek z partnerem w kwalifikacjach.

Q3
Zmagania w Q3 otworzył Fernando Alonso z czasem 1:43,676. Szybko do pracy zabrała się jednak ścisła czołówka – najpierw na metę wpadli kierowcy Ferrari, a najszybszy okazał się Sainz (1:41,814), który nad Leclerkiem miał przewagę 0,047 sekundy. Duet Red Bulla tym razem okazał się nieco wolniejszy. Sergio Perez do Sainza stracił 0,126 sekundy i był trzeci, a Max Verstappen uzyskał czwarty czas i przegrywał z zespołowym partnerem o 0,049 sekundy. Wszystko miało wyjaśnić się podczas drugiej – i ostatniej – serii przejazdów.

Swoje finałowe kółko szybko porzucił prowadzący Sainz, który popełnił błąd w drugim zakręcie i stracił niemal pół sekundy. Rekordy w kolejnych sektorach bił natomiast Leclerc i to on objął prowadzenie nokautując konkurencję i bijąc czas Sainza aż o 0,455 sekundy. Hiszpana zdołał wyprzedzić także Verstappen, ale do Leclerca Holendrowi zabrakło 0,35 sekundy. Ostatnim, który mógł pokonać kierowcę Ferrari był Perez, lecz i on musiał uznać wyższość Monakijczyka. Meksykanin wywalczył jednak drugie pole startowe, wyprzedzając Maxa Verstappena o nieco ponad pięć setnych sekundy.

Na czwartym miejscu sesję zakończył niepocieszony Sainz, a czołową dziesiątkę uzupełnili kolejno Russell, Gasly, Hamilton, Tsunoda, Vettel i Alonso.


Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 32,2°C
Temperatura powietrza: 24,1°C
Prędkość wiatru: 0,6 m/s
Wilgotność powietrza: 70%
Sucho

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca