F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2023
GP Bahrajnu
GP Arabii Saudyjskiej
GP Australii
GP Azerbejdżanu
GP Miami
GP Monako
GP Hiszpanii
GP Kanady
GP Austrii
GP Wielkiej Brytanii
GP Węgier
GP Belgii
GP Holandii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Kataru
GP Stanów Zjednoczonych
GP Meksyku
GP Brazylii
GP Las Vegas
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2023
Klasyfikacje generalne 2023
Statystyki z sezonu 2023

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Spa-Francorchamps.
MSC Cruises Belgian Grand Prix 202330 lipca
Circuit de Spa-Francorchamps
Długość toru: 7,004 km
Liczba okrążeń: 44
Pełny dystans: 308,052 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:41,252 - Lewis Hamilton (Mercedes), 2020
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:46,286 - Valtteri Bottas (Mercedes), 2018
Największa średnia prędkość wyścigu:
5355,589 km/h - Max Verstappen (Red Bull), 2021
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis kwalifikacji  [  T-  |  T+  ]
Embed from Getty Images

Max Verstappen uzyskał zdecydowanie najlepszy czas pojedynczego kółka w piątkowych kwalifikacjach, lecz dzięki karze dla Holendra to Charles Leclerc wyruszy do wyścigu z pole position. Czołową trójkę uzupełnili Perez i Hamilton.

Q1
Z uwagi na przeciągające się kwalifikacje Formuły 2, start piątkowej czasówki został opóźniony o dziesięć minut. Sama sesja rozpoczęła się przy dość korzystnych jak na standardy tego weekendu warunkach – nie padał deszcz, powoli wychodziło też Słońce. Nawierzchnia toru pozostawała natomiast mokra, toteż na początku kierowcy korzystali z opon przejściowych. Jako pierwsi z garażu wyjechali kierowcy Mercedesa – Russell i Hamilton – za którymi, na końcu alei serwisowej, wkrótce ustawili się kolejni kierowcy i niedługo po zapaleniu zielonego światła na tor wyjechała cała stawka z wyjątkiem Logana Sargeanta.

Jako pierwszy czas pomiarowego kółka (2:02,360) uzyskał George Russell, którego wynik po chwili minimalnie poprawił Lewis Hamilton. Później do walki włączyli się kierowcy McLarena, a po kilku minutach nowym liderem z czasem 2:00,536 został Carlos Sainz. Hiszpan o niecałe dwie setne sekundy pokonywał Maksa Verstappena. Chwile grozy przeżył w międzyczasie Lando Norris, który wypadł na pobocze w Stavelot, lecz Brytyjczyk zdołał szczęśliwie powrócić na tor. Na tor zdołał wyjechać z kolei Sargeant, którego mechanicy zdołali na czas zakończyć wszystkie prace przy bolidzie.

Na cztery minuty przed końcem Q1 na prowadzenie wysunął się Max Verstappen, który o 0,1 sekundy wyprzedzał Piastriego i o niemal sekundę Sainza, Pereza i Leclerca. Wynik Holendra wkrótce poprawił Lewis Hamilton, któremu Verstappen skutecznie odpowiedział w ostatnim przejeździe. Jeszcze szybszy na finiszu okazał się Leclerc. Z piątki zagrożonej odpadnięciem zdołali w końcówce wydostać się Magnussen, Bottas i Tsunoda. Przez chwilę z awansu cieszył się Daniel Ricciardo, jednak Australijczykowi skasowano najlepszy czas okrążenia. Oprócz kierowcy AlphaTauri do Q2 nie przedostali się Albon, Zhou, Sargeant i Hulkenberg.

Q2
W drugiej części czasówki ponownie jako pierwsi na torze zameldowali się kierowcy Mercedesa. Warunki stale się poprawiały, na co dowodem był komunikat Oscara Piastriego – zdaniem Australijczyka już na początku Q2 „nie brakowało wiele do założenia slicków”. Hamilton i Russell jako pierwsi ustanowili czasy pomiarowych kółek, lecz już wkrótce ich rezultaty o ponad sekundę poprawił Oscar Piastri. Co było do przewidzenia, jeszcze szybciej pojechali kierowcy Red Bulla – po chwili prowadził Verstappen (1:55,535), który o niemal pół sekundy wyprzedzał Pereza. Na trzecie miejsce, przed Piastriego, wskoczył natomiast Leclerc.

W połowie Q2 Bottas, Piastri byli pierwszymi kierowcami, którzy założyli slicki – w ich ślady dosłownie po chwili poszła cała reszta stawki. Minęło jednak kilka chwil, zanim zawodnicy zaczęli wykręcać konkurencyjne czasy, a na dodatek w dziewiątym zakręcie w bandę w zakręcie numer 9 uderzył Esteban Ocon. Kierowca Alpine szczęśliwie tylko uszkodził przednie skrzydło i zdołał dojechać do pit lane, by następnie powrócić do walki.

W końcówce sytuacja na czele tabeli zmieniała się niczym w kalejdoskopie – na pozycji lidera znajdowali się choćby Perez, Russell, Sainz, Norris, czy nawet Yuki Tsunoda, co było dowodem na niezwykle szybko postępującą ewolucję toru. Z najlepszym czasem – 1:51,534 – drugi segment czasówki zakończył Oscar Piastri. O dużym szczęściu może mówić – co ciekawe – Max Verstappen, który uzyskał dopiero dziesiąty rezultat. Poza czołową dziesiątką ostatecznie znaleźli się Tsunoda, Gasly, Magnussen, Bottas i Ocon. Ten trzeci podczas swojego ostatniego kółka zaliczył obrót w 9. zakręcie, po czym przyblokował Charlesa Leclerca, przez co Duńczyk musi liczyć się z ewentualną karą przesunięcia na starcie.

Q3
Start finałowej części czasówki został nieco opóźniony ze względu na konieczność uprzątnięcia toru po incydentach z udziałem Ocona i Magnussena. Po wywieszeniu zielonej flagi cała dziesiątka momentalnie wyjechała na tor. Jako pierwszy pomiarowe kółko ukończył Fernando Alonso, którego szybko o ponad pół sekundy wyprzedzili kierowcy McLarena, jednak to nie Norris, a Piastri był liderem z przewagą niespełna dwóch dziesiątych sekundy nad zespołowym kolegą. Piastriego wkrótce wyprzedził Verstappen, a najlepszy czas pierwszej tury przejazdów ustanowił Leclerc – 1:47,931.

Przed finałową rozgrywką kolejność wyglądała następująco: Leclerc, Verstappen, Sainz, Piastri, Norris, Hamilton, Alonso, Perez, Russell, Stroll. Warto podkreślić, że kierowcy Mercedesa jako jedyni zdecydowali się pokonać po dwa szybkie kółka.

Jako pierwsi kwalifikacje zakończyli kierowcy Scuderii – Leclerc umocnił się na prowadzeniu, poprawiając się o niemal sekundę. Sainz przegrywał z Monakijczykiem, podobnie jak Oscar Piastri. Australijczyk zdołał jednak pokonać zespołowego kolegę – Lando Norrisa. Zgodnie z oczekiwaniami najlepszy czas wykręcił Max Verstappen. Holender pojechał o 0,82 sekundy szybciej od Leclerca, lecz do niedzielnego wyścigu wyruszy z 6. pola w wyniku nałożenia nań kary.

Ze swojego dwudziestego w karierze pole position mógł zatem cieszyć się Charles Leclerc. Obok niego, z pierwszej linii do GP Belgii wyruszy Sergio Perez. Na kolejnych polach ustawią się: Hamilton, Sainz, Piastri, Verstappen, Norris, Russell, Alonso i Stroll.

Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 20,1°C
Temperatura powietrza: 23,1°C
Prędkość wiatru: 0,77 m/s
Wilgotność powietrza: 86%
Sucho

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca