|
|
|
|
|
|
Heineken Dutch Grand Prix 2023 | 27 sierpnia |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:08,885 - Max Verstappen (Red Bull), 2021 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:11,097 - Lewis Hamilton (Mercedes), 2021 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 203,892 km/h - Max Verstappen (Red Bull), 2021 |
| |
Sesja treningowa 1 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 1 | Max Verstappen | Red Bull RB19 | | 1:11,852 | - | - | 31 |
2. | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin AMR23 | | 1:12,130 | 0,278 | 0,278 | 22 |
3. | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W14 E Performance | | 1:12,225 | 0,373 | 0,095 | 24 |
4. | 11 | Sergio Perez | Red Bull RB19 | | 1:12,323 | 0,471 | 0,098 | 27 |
5. | 23 | Alexander Albon | Williams FW45 | | 1:12,447 | 0,595 | 0,124 | 25 |
6. | 4 | Lando Norris | McLaren MCL60 | | 1:12,460 | 0,608 | 0,013 | 22 |
7. | 2 | Logan Sargeant | Williams FW45 | | 1:12,617 | 0,765 | 0,157 | 30 |
8. | 81 | Oscar Piastri | McLaren MCL60 | | 1:12,658 | 0,806 | 0,041 | 21 |
9. | 22 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri AT04 | | 1:12,749 | 0,897 | 0,091 | 21 |
10. | 31 | Esteban Ocon | Alpine A523 | | 1:12,802 | 0,950 | 0,053 | 29 |
11. | 63 | George Russell | Mercedes F1 W14 E Performance | | 1:12,813 | 0,961 | 0,011 | 23 |
12. | 10 | Pierre Gasly | Alpine A523 | | 1:12,895 | 1,043 | 0,082 | 30 |
13. | 3 | Daniel Ricciardo | AlphaTauri AT04 | | 1:12,990 | 1,138 | 0,095 | 26 |
14. | 20 | Kevin Magnussen | Haas VF-23 | | 1:13,322 | 1,470 | 0,332 | 30 |
15. | 77 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo C43 | | 1:13,448 | 1,596 | 0,126 | 30 |
16. | 16 | Charles Leclerc | Ferrari SF-23 | | 1:13,519 | 1,667 | 0,071 | 26 |
17. | 24 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo C43 | | 1:13,826 | 1,974 | 0,307 | 20 |
18. | 27 | Nico Hulkenberg | Haas VF-23 | | 1:14,023 | 2,171 | 0,197 | 13 |
19. | 39 | Robert Szwarcman | Ferrari SF-23 | | 1:14,803 | 2,951 | 0,780 | 25 |
20. | 18 | Lance Stroll | Aston Martin AMR23 | | - | - | - | 2 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:16,882 |
|
| Embed from Getty Images
Max Verstappen popisał się najlepszym czasem okrążenia w pierwszym treningu przed GP Holandii. Za kierowcą Red Bull Racing znaleźli się Fernando Alonso i Lewis Hamilton.
Wczesne prognozy pogody nie napawały optymizmem, jednak Zandvoort powitało kierowców i kibiców sprzyjającymi warunkami.
Jako pierwszy pomiarowe okrążenie ukończył faworyt lokalnej publiczności – Verstappen ustanowił rezultat 1:15,939s. Wkrótce wynik ten poprawił George Russell. Obaj kierowcy rozpoczynali pracę na twardych oponach.
W Ferrari Carlosa Sainza zastępował Robert Szwarcman. Scuderia wypełniała tym samym zapis regulaminu, obligujący zespoły do wystawienia w co najmniej dwóch treningach w sezonie młodego kierowcy.
Po dziesięciu minutach przez chwilę na pierwszej pozycji plasował się Lewis Hamilton, jednak Verstappen odpowiedział czasem szybszym o blisko 0,7s, schodząc do poziomu 1m13s. Podczas gdy w czołówce dochodziło do licznych przetasowań, w garażach pozostawali reprezentanci Astona Martina. Fernando Alonso i Lance Stroll mieli na koncie wyłącznie okrążenia instalacyjne.
Gdy Kanadyjczyk wyjechał z alei serwisowej, nie spędził na torze zbyt wiele czasu. Zawodnik bolidu #18 zgłosił przez radio dziwny hałas i został poproszony o powrót do mechaników. Pierwszy dłuższy przejazd nie układał się także po myśli Alonso, który wyjechał poza tor w jedenastym zakręcie i chwilę później zameldował się w alei serwisowej na kontrolę podłogi.
Z kolei Hamilton zbliżył się do Verstappena na pół sekundy. Trzecia pozycja należała do Russella a dwie kolejne do Bottasa i Pereza. Względną stabilność zakłócił Sargeant, który na miękkich oponach awansował na P1. Niedługo później jeszcze lepszym rezultatem błysnął drugi z kierowców Williamsa – Albon.
Zawodników stajni z Grove szybko pogodził jednak Perez. Meksykanin wskoczył na pierwszą lokatę z czasem 1:12,323s. Szansę na progres miał Verstappen, ale w wirażu numer siedem dwukrotny mistrz świata trafił na dwa inne bolidy i przerwał próbę.
Na osiemnaście minut przed końcem sesji, Hulkenberg rozbił bolid w przedostatnim zakręcie. Niemiec uderzył prawym przednim narożnikiem Haasa VF-23 o barierę z opon. Kontakt z bandą nie był zbyt silny, ale doprowadził do uszkodzenia skrzydła w nowej konfiguracji.
Trening wznowiono na 11 minut przed upływem regulaminowego czasu. Verstappen – bez większej niespodzianki – wskoczył na pozycję lidera, dopisując przy swym nazwisku rezultat 1:11,852s. Alonso, także na miękkim ogumieniu, zbliżył się do zawodnika RBR na niespełna 0,3s. W gronie pięciu najszybszych kierowców FP1 znaleźli się także Hamilton, Perez oraz Albon.
Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 35°C
Temperatura powietrza: 21°C
Prędkość wiatru: 4,3 km/h
Wilgotność powietrza: 75%
Sucho
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|