F1 20231  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2023
GP Bahrajnu
GP Arabii Saudyjskiej
GP Australii
GP Azerbejdżanu
GP Miami
GP Monako
GP Hiszpanii
GP Kanady
GP Austrii
GP Wielkiej Brytanii
GP Węgier
GP Belgii
GP Holandii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Kataru
GP Stanów Zjednoczonych
GP Meksyku
GP Brazylii
GP Las Vegas
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2023
Klasyfikacje generalne 2023
Statystyki z sezonu 2023

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Dżudda.
STC Saudi Arabian Grand Prix 202319 marca
Jeddah Corniche Circuit
Długość toru: 6,174 km
Liczba okrążeń: 50
Pełny dystans: 308,700 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:27,511 - Lewis Hamilton (Mercedes), 2021
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:30,734 - Lewis Hamilton (Mercedes), 2021
Największa średnia prędkość wyścigu:
219,659 km/h - Max Verstappen (Red Bull), 2022
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Embed from Getty Images

Sergio Perez zwyciężył w wyścigu o Grand Prix Arabii Saudyjskiej. Drugie miejsce zgarnął Max Verstappen po starcie z piętnastego pola, który utrzymał prowadzenie w klasyfikacji generalnej dzięki dodatkowemu punktowi za najszybsze okrążenie. Najniższy stopień podium uzupełnił Fernando Alonso z Astona Martina.

Rakietowy start Alonso
Na polach startowych szesnastu kierowców dysponowało pośrednimi zestawami opon, wyjątek stanowili siódmy Hamilton i dwudziesty Sargeant na miękkich mieszankach, a także dwunasty Leclerc i dziewiętnasty Norris na pośrednim ogumieniu.

Genialnym startem popisał się drugi Fernando Alonso, który w pierwszym zakręcie odebrał prowadzenie Sergio Perezowi. Na dalszych pozycjach przednie skrzydło uszkodził Oscar Piastri i od razu skierował się do mechaników na wymianę. Okrążenie później ten sam los podzielił jego partner Lando Norris, przez co oba McLareny wylądowały na końcu stawki.

Po pierwszej próbie czołowa dziesiątka wyglądała następująco: Alonso, Perez, Russell, Stroll, Sainz, Ocon, Hamilton, Gasly, Leclerc i Zhou. Na chwilę wytchnienia absolutnie nie mógł liczyć lider wyścigu w Dżuddzie, który cały czas był naciskany przez Pereza. Finalnie Meksykanin reprezentujący Red Bulla odzyskał pierwsze miejsce na czwartym okrążeniu przypuszczając udany atak w pierwszym zakręcie. Wkrótce Fernando otrzymał również karę pięciosekundowego postoju przed pit stopem za niewłaściwą pozycję na polu startowym, przekraczając linię lewym przednim kołem.

Na siódmym kółku szarżę rozpoczął Charles Leclerc, który przebił się na ósmą lokatę przed Pierre'a Gasly, by wkrótce znaleźć się na szóstym miejscu. Podobnie sytuacja wyglądała z Maksem Verstappenem, który po pierwszych okrążeniach poza punktowaną strefą, wkrótce rozpoczął intensywne pojedynki z rywalami.

Kuriozalna neutralizacja
Na osiemnastym okrążeniu z wyścigu wycofał się Lance Stroll po awarii bolidu Astona Martina. Zespół poprosił Kanadyjczyka o natychmiastowe zatrzymanie samochodu i zrobił to na poboczu drugiego sektora tuż za barierą. Mimo to sędziowie ogłosili neutralizację powołując się na system GPS, według którego AMR23 wciąż miało znajdować się na torze.

Sytuacja ta była brzemienna w skutkach dla Ferrari, które przeprowadziło już wymianę opon u swoich kierowców na twarde. W ten sposób cała czołówka: Red Bull, Aston oraz Mercedes, wykorzystała obecność samochodu bezpieczeństwa dla „darmowego postoju”.

Na dwudziestym pierwszym kółku rywalizacja została wznowiona i w czołowej dziesiątce tylko Lewis Hamilton był na pośrednim zestawie, reszta jego rywali wróciła do zmagań na Pirelli oznaczonych białym kolorem. Pierwszy był Sergio Perez przed drugim Fernando Alonso, trzecim George'em Russellem, czwartym Maksem Verstappenem, piątym Carlosem Sainzem, szóstym Lewisem Hamiltonem, siódmym Charlesem Leclerkiem, ósmym Yukim Tsunodą, dziewiątym Estebanem Oconem i dziesiątym Pierre Gasly'm.

Podczas dwudziestego drugiego okrążenia awans na piątą pozycję zanotował Hamilton wyprzedzając Sainza w trzecim zakręcie, natomiast na dwudziestej piątej próbie na drugim miejscu znalazł się Max Verstappen po wcześniejszych udanych atakach na Leclercu i Alonso.

W trakcie dwudziestego siódmego okrążenia z wyścigiem o Grand Prix Arabii Saudyjskiej pożegnał się Alexander Albon, w którego Williamsie doszło do awarii elektronicznego sterowania hamulców. Tajlandczyk był drugim i ostatnim kierowcą, który musiał się wycofać tej nocy.

Sprint do mety
Ostatnie okrążenia upłynęły na sprincie czołówki do mety. Kierowcy Red Bulla otrzymali wolną rękę na toczenie między sobą pojedynku, jednakże Max Verstappen nie był w stanie zniwelować straty do Sergio Pereza poniżej czterech sekund. Finalnie Meksykanin finiszował jako pierwszy, lecz na ostatniej próbie stracił najszybsze okrążenie i dodatkowy punkt na rzecz Verstappena. Tym samym Holender utrzymał prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Mimo to ostatnie okrążenia były dalekie od spokojnych dla Red Bulla: Perez zwracał uwagę na głęboko wpadający hamulec, natomiast Verstappen informował o wibracjach pochodzących z wału napędowego.

Trzecie miejsce zgarnął Fernando Alonso przed duetem Mercedesa – George'em Russellem oraz Lewisem Hamiltonem. Młodszy z Brytyjczyków podkręcił w końcówce tempo licząc na kolejną karą czasową dla Alonso, którego bolid miał zostać dotknięty przez mechaników w trakcie odbywania kary.

Szósty finiszował Carlos Sainz przed siódmym Charlesem Leclerkiem, ósmy Esteban Ocon przed partnerem z Alpine Pierre Gasly'm, natomiast ostatni punkt za dziesiątą pozycję zgarnął Kevin Magnussen, który na czterdziestym szóstym kółku uporał się z Yukim Tsunodą z AlphaTauri.

Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 30°C
Temperatura powietrza: 25°C
Prędkość wiatru: 8,6 m/s
Wilgotność powietrza: 61%
Sucho

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca