F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2023
GP Bahrajnu
GP Arabii Saudyjskiej
GP Australii
GP Azerbejdżanu
GP Miami
GP Monako
GP Hiszpanii
GP Kanady
GP Austrii
GP Wielkiej Brytanii
GP Węgier
GP Belgii
GP Holandii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Kataru
GP Stanów Zjednoczonych
GP Meksyku
GP Brazylii
GP Las Vegas
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2023
Klasyfikacje generalne 2023
Statystyki z sezonu 2023

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Albert Park.
Rolex Australian Grand Prix 20232 kwietnia
Melbourne Grand Prix Circuit
Długość toru: 5,303 km
Liczba okrążeń: 58
Pełny dystans: 307,574 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:17,868 - Charles Leclerc (Ferrari), 2022
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:20,260 - Charles Leclerc (Ferrari), 2022
Największa średnia prędkość wyścigu:
219,188 km/h - Sebastian Vettel (Ferrari), 2017
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Tegoroczne weekend w Australii nie rozpieszczała Formuły 1. Jednak tak zmienne warunki zawsze są dobre dla fanów, gdyż wprowadzają element niepewności dla zespołów i niewiadome w kontekście tempa wyścigowego. Nie inaczej było dzisiaj, Albert Park ponownie uraczył nas ściganiem na najwyższym poziomie niestety z emocjami, które obudziły każdego fana. Nie były to jednak emocje, których chcielibyśmy doświadczać w F1.

Mercedesy chcą walczyć o wygraną
Już na starcie zaczęło się bardzo ciekawie, gdyż Max Verstappen nieco spóźnił ruszenie z miejsca, co bezlitości wykorzystał George Russell. W następnych zakrętach krew poczuł Lewis Hamilton i w ostrym manewrze wyszedł na drugą pozycję. W tym samym czasie Charles Leclerc zawadził o koło Lance'a Strolla i wypadł z trasy w pułapkę żwirową. Po chwili sędziowie zdecydowali się na ogłoszenie neutralizacji, by uprzątnąć Ferrari. Sam zainteresowany powiedział jedynie do zespołu "to tyle".

Porządkowi szybko uporali się z samochodem i ściganie wznowiono po trzecim kółku. Verstappen od razu naciskał na Hamiltona, ale po chwili również on zaczął naciskać na Russella. Walka trwała w najlepsze, gdy nagle błąd popełnił Alex Albon i wypadł z toru, delikatnie uszkadzając barierę, ale znacznie bardziej swój samochód. Neutralizacja została ogłoszona od razu, co skłoniło do zjazdu po świeże opony Russella i Carlosa Sainza. Po chwili okazało się, że była to fatalna decyzja, gdyż nie do końca wiadomo dlaczego ogłoszono czerwoną flagę.

Powrót po pierwszej czerwonej fladze
Przerwa nie trwała długo i kierowcy po chwili wyjechali, by odbyć kolejny start z gridu. Jak można się było spodziewać zawodnicy skorzystali z prawa do wymiany opon. Podczas okrążenia wyjazdowego Hamilton na tyle zwolnił stawkę, że niemal doprowadziło to do kolizji za jego plecami, jak się potem okazało, nie zasłużył ten manewr na karę.

Verstappen ponownie nie ruszył z miejsca idealnie, ale nie poniósł tego konsekwencji, Alonso nie był w stanie go zaatakować. Holender za to po chwili wskoczył na ogon Hamiltona i wykorzystał niesamowitą prędkość swojej maszyny na prostych. Tym samym mieliśmy nowego lidera wyścigu. Kierowcy którzy pechowo wymienili opony przed czerwoną flagą odrabiali straty. McLaren dzielnie walczył o punkty, ale ich maszyna miała problem z wyprzedzeniem kogokolwiek. Z tyłu Perez stracił na starcie ale przypuszczał piękne manewry wyprzedzania i zdobywał kolejne pozycje.

Na osiemnastym okrążeniu ducha wyzionął silnik w samochodzie Russella. Anglik zatrzymał się jednak na końcu pit lane, a porządkowi szybko ugasili pożar. Sędziowie tym razem zdecydowali się tylko na wirtualną neutralizację.. Na kolejnych okrążeniach Perez wszedł do czołowej dziesiątki, a Sainz wyprzedził Gasly'ego, obejmując czwartą pozycję. Ferrari jednak musiało się dość mocno bronić po tym manewrze, gdyż tempo u Hiszpana nie było zbyt dobre.

Kuriozalna końcówka
Kolejne okrążenia nie należały do zbyt emocjonujących, poza przebijaniem się Pereza i walką Norrisa z Hulkenbergiem. Atmosferę postanowił podgrzać Magnussen, uderzając tylnym prawym kołem w ścianę na wyjściu z pierwszego zakrętu. Odpadła mu cała opona, a samochód zatrzymał w bezpiecznym miejscu. Sędziowie jednak nie do końca wiedzieli co zrobić z ogumieniem leżącym na środku toru. Dwa okrążenia za samochodem bezpieczeństwa nie przyniosły odpowiedzi. No może poza jedną – ogłoszono kolejną czerwoną flagę.

Doprowadziło to do kolejnego startu zatrzymanego, który miał dać 2 okrążenia walki. Na starcie doszło do ogromnego chaosu. Sainz wystartował bardzo wolno, o wiele lepiej Gasly, jednak doszło do reakcji łacuchowej. Sainz zawadził o Alonso, Gasly przestrzelił hamowanie, a do tego za nimi Ocon nie zdołał uniknąć partnera zespołowego wracającego na tor i obaj roztrzaskali się o ścianę. Perez musiał ratować się wyjazdem na trawę i spadł na tył stawki. Cało z tej farsy wyszło zaledwie 12 samochodów.

Chaos był tak ogromny, że FIA zdecydowała o wznowieniu wyścigu za samochodem bezpieczeństwa, ale z układem stawki sprzed poprzedniego startu. Oznaczało to przywrócenie Alonso na trzecie miejsce. Sainz za to otrzymał karę za spowodowanie kolizji (5 sekund doliczone do czasu wyścigu). Kolejność restartu prezentowała się następująco: Verstappen, Hamilton, Alonso, Sainz, Stroll, Perez, Norris, Hulkenberg, Piastri, Zhou. Kolejność nie mogła się zmienić, bo restart był po prostu przejazdem jednego kółka za SC. Wyjątkiem było relegowanie Sainza poza czołową dziesiątkę w związku z karą.

Trudno było zrozumieć dzisiejsze decyzje FIA, jednak po wyścigu z pewnością odbędzie się wiele dyskusji na ten temat. Postaramy się na bieżąco relacjonować i tłumaczyć w kolejnych wiadomościach co się dzisiaj wydarzyło na torze Albert Park.

Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 29°C
Temperatura powietrza: 17°C
Prędkość wiatru: 0,3 m/s
Wilgotność powietrza: 57%
Sucho

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca