F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Słowniczek F1 > Lista wszystkich haseł (przełącz na angielskie nazwy)

Aerodynamika
Akwaplanacja
Apelacja
Balans hamulców
Balast
Bok bolidu
Boksy/aleja serwisowa
Czyste powietrze
Deflektor (pionowy)
Deska pod bolidem
Dobijanie
Dyfuzor
Falstart
Flagi
Granulkowanie/ziarnienie
HANS
Jazda tuż za innym bolidem
Kanał F
Kara postoju w boksach
Kara przejazdu przez boksy
Karoseria
KERS
Kierownica
Kokpit
Konstrukcja skorupowa
Kontrola techniczna
Kontrola trakcji
Krótki test
Kwalifikacje
Lizak
Łopatki
Łuszczenie
Mieszanka (opony)
Moment obrotowy
Mur oddzielający boksy od toru
Nadsterowność
Odpadnięcie z wyścigu
Okrążenie formujące
Okrążenie instalacyjne
Okrążenie wstępne
Opór aerodynamiczny
Padok
Park zamknięty
Paski folii na wizjerze kasku
Pierwsze pole startowe
Podgrzewacz opony
Podłoga bolidu
Podsterowność
Podwozie
Porządkowy
Przeciążenie
Przyczepność podczas przyspiesz.
Przyczepność w zakręcie
Pułapka żwirowa
Rejestrator danych z wypadku
Samochód bezpieczeństwa
Samochód z odsłoniętymi kołami
Sektory
Sędzia
Siła dociskowa
Spłaszczenie opony
Szykana
Tablica informacyjna w boksach
Tarka
Telemetria
Trening
Turbulencje
Wierzchołek zakrętu
Wysokość zawieszenia
Zawieszenie

HANS

(ang. Head And Neck Support system)
T-  |  T+  ]
System wspierania głowy i szyi (w skrócie HANS) to innowacyjne urządzenie zwiększające bezpieczeństwo kierowcy, które w Formule 1 stało się obowiązkowe po raz pierwszy w roku 2003. Składa się z wykonanego z włókna węglowego "kołnierza" noszonego przez kierowcę na ramionach, do których jest przyciskany za pomocą pasów bezpieczeństwa. Kask jest luźno połączony z kołnierzem dwoma wiązaniami, które pozwalają swobodnie poruszać głową w czasie jazdy.

W przypadku czołowego zderzenia wielkość odchylenia hełmu będzie kontrolowana przez te wiązania, jako że kołnierz będzie cały czas przymocowany na stałe do ramion pasami bezpieczeństwa. Energia, jaką musi zaabsorbować szyja i czaszka kierowcy, będzie wówczas znacznie mniejsza, podczas gdy obciążenie hełmu zostanie przeniesione z podstawy czaszki na czoło, które jest o wiele lepiej przystosowane do przyjmowania uderzeń.

Dodatkowe informacje związane z tym hasłem można znaleźć tutaj.


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca