|
|
|
|
|
| Rezultaty z 2024 roku | | | | |
Kolejność startowa | 1. | M. Verstappen | Red Bull |
2. | S. Perez | Red Bull |
3. | L. Norris | McLaren |
4. | C. Sainz | Ferrari |
5. | F. Alonso | Aston Martin |
6. | O. Piastri | McLaren |
7. | L. Hamilton | Mercedes |
8. | C. Leclerc | Ferrari |
| Rezultat wyścigu | 1. | M. Verstappen | Red Bull |
2. | S. Perez | Red Bull |
3. | C. Sainz | Ferrari |
4. | C. Leclerc | Ferrari |
5. | L. Norris | McLaren |
6. | F. Alonso | Aston Martin |
7. | G. Russell | Mercedes |
8. | O. Piastri | McLaren |
|
|
| Rozkład postojów | | | | |
Jeden postój | • okrążenia 30-34 | | Dwa postoje | • okrążenia 16-21, 32-38 | | Trzy postoje | • okr. 15-17, 26-30, 38-41 | |
|
Lokalizacja: Suzuka, Japonia |
| |
Długość toru: 5,807 km | Liczba okrążeń: 53 | Pełny dystans: 307,771 km | Najdłuższa prosta: 900 m | | Szerokość toru: 10-16 m |
| |
| Start wyścigu według czasu lokalnego: 14:10 | Start wyścigu według naszego czasu: 7:10 |
Adres: | Suzuka Circuit International, Racing Course, 7992 Ino-Cho, Suzuka-City, Mie-ken, 510-0295, Japan |
Telefon: +81 593 70 1478 | Fax: +81 593 78 1165 |
| |
Okrążenie toru z Robertem Kubicą
| Każdy zna Suzukę i wszyscy fani sportów motorowych uwielbiają ją. To również mój ulubiony tor, ponieważ jest on zdecydowanie najlepszym obiektem – to tor, który stawia przed kierowcą największe wyzwanie. Dotychczas byłem na Suzuce tylko dwukrotnie, ale za każdym razem tor sprawia wyjątkowe wrażenie.
Nazywam go 'prawdziwym' torem, a w ubiegłym roku widzieliśmy wielu kierowców, który odpadali podczas kwalifikacji. Jeśli wyjedziesz poza tor, to są tam bardzo małe pobocza. Ważne jest to, aby mieć pewność siebie w szybkich zakrętach, ponieważ jeśli nie masz tej pewności, to możesz tracić sporo czasu na okrążeniu. To jeden z najbardziej wymagających torów, ale jeśli pokonujesz go właściwie, to daje ci to największą satysfakcję.
Początek okrążenia, tj. pierwsze sześć lub siedem zakrętów stanowi naprawdę duże wyzwanie. Jeśli popełnisz błąd w jednym zakręcie, to tracisz w kilku kolejnych łukach, ponieważ nie jedziesz optymalną linią. Regularność jest bardzo istotna, a do tego musisz w jakiś sposób utrzymywać jak największą prędkość w tych zakrętach.
Zakręty numer osiem i dziewięć, które tworzą sekcję Degner, są dosyć zdradliwe. Pierwsza część jest krótka, ale dosyć wąska, więc wchodzisz z bardzo szerokiej części toru do bardzo wąskiej. Próbujesz utrzymać wysoką prędkość, ponieważ mimo że kolejny łuk jest 60 czy 70 metrów dalej, to krótki wierzchołek zachęca do utrzymywania wysokiej prędkości. Musisz być ostrożny, ponieważ jest tam naprawdę niebezpieczny krawężnik od wewnętrznej, ale ważne jest to, aby naprawdę mocno zbliżyć się do niego. Jeśli dotkniesz go lub podłoga bolidu dobije do podłoża, to stracisz panowanie nad autem, wypadniesz poza tor i uderzysz w ścianę, jak było to w przypadku dwóch bolidów w ubiegłym roku. Jest to więc bardzo zdradliwe miejsce, typ zakrętu, do którego zbliżasz się i czujesz, że coś może pójść nie tak.
Kolejną trudną częścią okrążenia jest zakręt trzynasty, czyli wejście w sekcję Spoon, gdzie ważna jest właściwa linia przejazdu, ponieważ chcesz bardzo wcześnie rozpocząć przyspieszanie. Zakręt zwęża się, a dodatkowo jest wyprofilowany na zewnątrz. To niewiarygodne. Zawsze jest coś wyjątkowego w tym zakręcie, ale jest tam trudno, ponieważ bolid zawsze ma tam tendencję do podsterowności. Oprócz ostatniego zakrętu, szykany, cały tor jest niesamowity. Sekcję 130R pokonuje się na pełnym gazie, ale teraz może nie być tak łatwo w ciężkim bolidzie z pełnym zbiornikiem paliwa. Jeśli chodzi o wyprzedzanie, to ostatnia szykana jest zdecydowanie najlepszym miejscem, aby znaleźć się obok innego kierowcy na dohamowaniu. |
| |
•Rezultaty na torze Suzuka | | | | | Rok | Pole position | Zwycięzca | Najszybsze okrążenie |
|
2024 | Max Verstappen (Red Bull) 1:28,197 | Max Verstappen (Red Bull) 1h54m23,566 | Max Verstappen (Red Bull) 1:33,706 |
2023 | Max Verstappen (Red Bull) 1:28,877 | Max Verstappen (Red Bull) 1h30m58,421 | Max Verstappen (Red Bull) 1:34,183 |
2022 | Max Verstappen (Red Bull) 1:29,304 | Max Verstappen (Red Bull) 3h01m44,004 | Guanyu Zhou (Alfa Romeo) 1:44,411 |
2019 | Sebastian Vettel (Ferrari) 1:27,064 | Valtteri Bottas (Mercedes) 1h21m46,759 | Lewis Hamilton (Mercedes) 1:30,983 |
2018 | Lewis Hamilton (Mercedes) 1:27,760 | Lewis Hamilton (Mercedes) 1h27m17,062 | Sebastian Vettel (Ferrari) 1:32,318 |
2017 | Lewis Hamilton (Mercedes) 1:27,319 | Lewis Hamilton (Mercedes) 1h27m31,193 | Valtteri Bottas (Mercedes) 1:33,144 |
2016 | Nico Rosberg (Mercedes) 1:30,647 | Nico Rosberg (Mercedes) 1h26m43,333 | Sebastian Vettel (Ferrari) 1:35,118 |
2015 | Nico Rosberg (Mercedes) 1:32,584 | Lewis Hamilton (Mercedes) 1h28m06,508 | Lewis Hamilton (Mercedes) 1:36,145 |
2014 | Nico Rosberg (Mercedes) 1:32,506 | Lewis Hamilton (Mercedes) 1h51m43,021 (deszcz) | Lewis Hamilton (Mercedes) 1:51,600 |
2013 | Mark Webber (Red Bull) 1:30,915 | Sebastian Vettel (Red Bull) 1h26m49,301 | Mark Webber (Red Bull) 1:34,587 |
2012 | Sebastian Vettel (Red Bull) 1:30,839 | Sebastian Vettel (Red Bull) 1h28m56,242 | Sebastian Vettel (Red Bull) 1:35,774 |
2011 | Sebastian Vettel (Red Bull) 1:30,466 | Jenson Button (McLaren) 1h30m53,427 | Jenson Button (McLaren) 1:36,568 |
2010 | Sebastian Vettel (Red Bull) 1:30,785 | Sebastian Vettel (Red Bull) 1h30m27,323 | Mark Webber (Red Bull) 1:33,474 |
2009 | Sebastian Vettel (Red Bull) 1:32,160 | Sebastian Vettel (Red Bull) 1h28m20,443 | Mark Webber (Red Bull) 1:32,569 |
2006 | Felipe Massa (Ferrari) 1:29,599 | Fernando Alonso (Renault) 1h23m53,413 | Fernando Alonso (Renault) 1:32,676 |
2005 | Ralf Schumacher (Toyota) 1:46,106 | Kimi Raikkonen (McLaren) 1h29m02,212 | Kimi Raikkonen (McLaren) 1:31,540 |
2004 | Michael Schumacher (Ferrari) 1:33,542 | Michael Schumacher (Ferrari) 1h24m26,985 | Rubens Barrichello (Ferrari) 1:32,730 |
2003 | Rubens Barrichello (Ferrari) 1:31,713 | Rubens Barrichello (Ferrari) 1h25m11,743 | Ralf Schumacher (Williams) 1:33,408 |
2002 | Michael Schumacher (Ferrari) 1:31,917 | Michael Schumacher (Ferrari) 1h26m59,698 | Michael Schumacher (Ferrari) 1:36,125 |
2001 | Michael Schumacher (Ferrari) 1:32,484 | Michael Schumacher (Ferrari) 1h27m33,298 | Ralf Schumacher (Williams) 1:36,944 |
2000 | Michael Schumacher (Ferrari) 1:35,825 | Michael Schumacher (Ferrari) 1h29m53,435 (deszcz) | Mika Hakkinen (McLaren) 1:39,189 |
1999 | Michael Schumacher (Ferrari) 1:37,470 | Mika Hakkinen (McLaren) 1h31m18,785 | Michael Schumacher (Ferrari) 1:41,319 |
1998 | Michael Schumacher (Ferrari) 1:36,293 | Mika Hakkinen (McLaren) 1h27m22,789 | Michael Schumacher (Ferrari) 1:40,190 |
1997 | Jacques Villeneuve (Williams) 1:36,071 | Michael Schumacher (Ferrari) 1h29m48,446 | Heinz-Harald Frentzen (Williams) 1:38,942 |
1996 | Jacques Villeneuve (Williams) 1:38,909 | Damon Hill (Williams) 1h32m33,791 | Jacques Villeneuve (Williams) 1:44,043 |
1995 | Michael Schumacher (Benetton) 1:38,023 | Michael Schumacher (Benetton) 1h36m52,930 (deszcz) | Michael Schumacher (Benetton) 1:42,976 |
1994 | Michael Schumacher (Benetton) 1:37,209 | Damon Hill (Williams) 1h55m53,532 (deszcz) | Damon Hill (Williams) 1:56,597 |
1993 | Alain Prost (Williams) 1:37,154 | Ayrton Senna (McLaren) 1h40m27,912 (deszcz) | Alain Prost (Williams) 1:41,176 |
1992 | Nigel Mansell (Williams) 1:37,360 | Riccardo Patrese (Williams) 1h33m09,553 | Nigel Mansell (Williams) 1:40,646 |
1991 | Gerhard Berger (McLaren) 1:34,700 | Gerhard Berger (McLaren) 1h32m10,695 | Ayrton Senna (McLaren) 1:41,532 |
1990 | Ayrton Senna (McLaren) 1:36,996 | Nelson Piquet (Benetton) 1h34m36,824 | Riccardo Patrese (Williams) 1:44,233 |
1989 | Ayrton Senna (McLaren) 1:38,041 | Alessandro Nannini (Benetton) 1h35m06,277 | Alain Prost (McLaren) 1:43,506 |
1988 | Ayrton Senna (McLaren) 1:41,853 | Ayrton Senna (McLaren) 1h33m26,173 (deszcz) | Ayrton Senna (McLaren) 1:46,326 |
1987 | Gerhard Berger (Ferrari) 1:40,042 | Gerhard Berger (Ferrari) 1h32m58,072 | Alain Prost (McLaren) 1:43,844 |
| |
Na czerwono zaznaczone rekordy na ostatnio użytej wersji toru |
|
| |
•Kierowcy odnoszący najczęściej sukcesy na torze Suzuka | | | | | Pierwsze pola startowe | Zwycięstwa | Najszybsze okrążenia |
|
1. | Michael Schumacher | 8 | 1. | Michael Schumacher | 6 | 1. | Michael Schumacher | 4 |
2. | Sebastian Vettel | 5 | 2. | Lewis Hamilton | 4 | 2. | Mark Webber | 3 |
3. | Max Verstappen | 3 | = | Sebastian Vettel | 4 | = | Alain Prost | 3 |
= | Ayrton Senna | 3 | 4. | Max Verstappen | 3 | = | Lewis Hamilton | 3 |
= | Nico Rosberg | 3 | 5. | Ayrton Senna | 2 | = | Sebastian Vettel | 3 |
6. | Jacques Villeneuve | 2 | = | Gerhard Berger | 2 | 6. | Ralf Schumacher | 2 |
= | Gerhard Berger | 2 | = | Damon Hill | 2 | = | Ayrton Senna | 2 |
= | Lewis Hamilton | 2 | = | Mika Hakkinen | 2 | = | Max Verstappen | 2 |
9. | Alain Prost | 1 | 9. | Jenson Button | 1 | 9. | Jacques Villeneuve | 1 |
= | Nigel Mansell | 1 | = | Nelson Piquet | 1 | = | Nigel Mansell | 1 |
| |
Tabela obejmuje maksymalnie pierwszą dziesiątkę |
|
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|