|
|
|
|
|
|
ING Turkish Grand Prix 2009 | 7 czerwca |
|
|
|
Istanbul Park | |
|
Długość toru: 5,338 km Liczba okrążeń: 58 Pełny dystans: 309,396 km |
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:25,850 - Q2, Michael Schumacher (Ferrari), 2006 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:24,770 - Juan Pablo Montoya (McLaren), 2005 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 219,497 km/h - Kimi Raikkonen (McLaren), 2005 |
| |
Sesja treningowa 1 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 16 | Nico Rosberg | Williams FW31 | | 1:28,952 | - | - | 24 |
2. | 1 | Lewis Hamilton | McLaren MP4-24 | | 1:29,263 | 0,311 | 0,311 | 23 |
3. | 9 | Jarno Trulli | Toyota TF109 | | 1:29,271 | 0,319 | 0,008 | 26 |
4. | 15 | Sebastian Vettel | Red Bull RB5 | | 1:29,337 | 0,385 | 0,066 | 18 |
5. | 3 | Felipe Massa | Ferrari F60 | | 1:29,342 | 0,390 | 0,005 | 22 |
6. | 17 | Kazuki Nakajima | Williams FW31 | | 1:29,371 | 0,419 | 0,029 | 21 |
7. | 4 | Kimi Raikkonen | Ferrari F60 | | 1:29,398 | 0,446 | 0,027 | 25 |
8. | 7 | Fernando Alonso | Renault R29 | | 1:29,422 | 0,470 | 0,024 | 24 |
9. | 23 | Rubens Barrichello | Brawn BGP001 | | 1:29,525 | 0,573 | 0,103 | 25 |
10. | 2 | Heikki Kovalainen | McLaren MP4-24 | | 1:29,590 | 0,638 | 0,065 | 20 |
11. | 22 | Jenson Button | Brawn BGP001 | | 1:29,747 | 0,795 | 0,157 | 20 |
12. | 20 | Adrian Sutil | Force India VJM02 | | 1:29,864 | 0,912 | 0,117 | 22 |
13. | 10 | Timo Glock | Toyota TF109 | | 1:29,934 | 0,982 | 0,070 | 26 |
14. | 8 | Nelson Piquet Jr | Renault R29 | | 1:30,132 | 1,180 | 0,198 | 18 |
15. | 14 | Mark Webber | Red Bull RB5 | | 1:30,176 | 1,224 | 0,044 | 22 |
16. | 5 | Robert Kubica | BMW Sauber F1.09 | | 1:30,645 | 1,693 | 0,469 | 22 |
17. | 6 | Nick Heidfeld | BMW Sauber F1.09 | | 1:30,689 | 1,737 | 0,044 | 20 |
18. | 21 | Giancarlo Fisichella | Force India VJM02 | | 1:30,729 | 1,777 | 0,040 | 22 |
19. | 11 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso STR4 | | 1:30,838 | 1,886 | 0,109 | 24 |
20. | 12 | Sebastien Buemi | Toro Rosso STR4 | | 1:30,944 | 1,992 | 0,106 | 26 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:35,179 |
|
|
Nico Rosberg okazał się najszybszym kierowcą podczas pierwszej sesji treningowej na torze Istanbul Park, uzyskując w samej końcówce czas 1:28,952. Kierowca Williamsa pokonał Lewisa Hamiltona (McLaren) aż o 0,311 sekundy. Tymczasem kierowcy BMW – Robert Kubica i Nick Heidfeld pomimo dysponowania podwójnymi dyfuzorami uplasowali się dopiero na miejscach 16 i 17.
W pierwszej sesji dość długo musieliśmy czekać na konkretną akcję, jako że przez pierwsze 30 minut żaden kierowca nie ustanowił czasu. Większość wykonała po jednym okrążeniu instalacyjnym, kilku kierowców po dwa, a Rubens Barrichello przejechał nawet cztery niepełne okrążenia, ale także nie ustanowił czasu. W końcu w 35 minucie okrążenie pomiarowe ukończył jako pierwszy Lewis Hamilton, wykręcając 1:33,992. Na kolejnym kółku Brytyjczyk poprawił się na 1:32,025, a tymczasem na tor zaczęli wyjeżdżać kolejni kierowcy.
Trzecie okrążenie Hamiltona przyniosło czas 1:31,152. Tymczasem Timo Glock na swoim pierwszym okrążeniu pomiarowym wpadł w poślizg w pierwszym zakręcie i nie zdołał uzyskać reprezentatywnego czasu. Na drugim kółku Niemiec uniknął już większych błędów i uzyskał czas 1:32,297, natomiast Hamilton poprawił się na 1:30,247, będąc o pół sekundy szybszym od zespołowego kolegi Heikkiego Kovalainena. W chwilę później kierowców McLarena rozdzielili Jarno Trulli, Kazuki Nakajima i Nico Rosberg.
Nick Heidfeld i Robert Kubica w bolidach F1.09 z podwójnym dyfuzorem zajmowali po pierwszych przejazdach miejsca 8 i 9, mając ponad sekundę straty do Hamiltona. Heidfeld zdołał następnie poprawić się na 1:30,725 i awansował na piąte miejsce, a tymczasem na pierwsze miejsce wskoczył Trulli z czasem 1:29,983. Włoch pokonał Hamiltona o ponad 0,2 sekundy. Następnie na czele klasyfikacji znalazł się Nakajima, wykręcając w 48 minucie – czyli już za połową sesji – 1:29,908. Ponadto przed Hamiltonem na trzeciej pozycji znalazł się Rosberg z czasem 1:30,194.
Pierwszą piątkę po 50 minutach zamykał Mark Webber, mając za sobą dwójkę kierowców Ferrari. Kimi Raikkonen awansował następnie na trzecie miejsce z czasem 1:30,050, a Felipe Massa popisał się najlepszym wynikiem sesji – 1:29,812. Raikkonen po chwili spadł jednak na szóste miejsce, gdyż przed nim znaleźli się także Glock (P3) i Button (P5). Warunki na torze nie były jeszcze zbyt dobre – bolidy ślizgały się po brudnej, nienagumowanej nawierzchni po wczorajszych opadach deszczu i wielu kierowców traciło na chwilę kontrolę nad bolidem, ale obywało się bez większych dramatów.
W 57 minucie na czele klasyfikacji znaleźli się Rubens Barrichello i Sebastian Vettel, wykręcając odpowiednio 1:29,678 i 1:29,704. Następnie szybciej od obydwu kierowców pojechał Hamilton (1:29,319), który rozpoczął niedawno swój drugi przejazd. Po upływie godziny od rozpoczęcia sesji kolejność kierowców była następująca: Hamilton, Barrichello, Vettel, Massa, Nakajima, Glock, Trulli, Button, Raikkonen, Alonso, Piquet, Rosberg, Webber, Sutil, Heidfeld, Fisichella, Kubica, Kovalainen Bourdais i Buemi. W 65 minucie Rosberg przesunął się na trzecią pozycję, wykręcając 1:29,698. Wizyty na poboczu zaliczyli tymczasem obydwaj kierowcy Red Bulla, ale udało im się bezpiecznie wrócić na tor.
W 71 minucie Massa wykręcił 1:29,445 i awansował na drugie miejsce. W chwilę później na torze pojawiła się czerwona flaga, bowiem na poboczu pierwszego zakrętu, gdzie często przejeżdżali kierowcy, zaczęły odrywać się fragmentu sztucznej trawy. Porządkowi usunęli oderwane fragmenty z toru i kilka naderwanych, po czym sesja została wznowiona na mniej niż kwadrans przed końcem. Jak pierwszy na tor wyjechał Kubica, który zajmował w tym momencie dopiero 17 miejsce (+1,5). Polak po kilku okrążeniach poprawił nieznacznie swój czas, ale nadal był siedemnasty. W końcu jednak udało mu się awansować na 16 miejsce po uzyskaniu czasu 1:30,645.
W 84 minucie Hamilton uzyskał najlepszy czas w pierwszym sektorze, ale na kolejnych stracił przewagę i nie poprawił ogólnego czasu. Na drugie miejsce awansował tymczasem Nakajima, wykręcając 1:29,371. Hamilton poprawił w końcu swój czas na 1:29,263 i umocnił się pierwszej pozycji. Za Brytyjczykiem znaleźli się po chwili Trulli, Vettel i Massa, ale w samej końcówce najlepszym czasem sesji popisał się Rosberg, wykręcając 1:28,952. Po zakończeniu sesji kierowcy otrzymali możliwość wykonania próbnych startów na głównej prostej.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 38°C
Temperatura powietrza: 24°C
Prędkość wiatru: 3,7 m/s
Wilgotność powietrza: 61%
Sucho
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|