|
|
|
|
|
|
Testy w Barcelonie dzień 3: Vettel nadal najszybszy | |
Dzisiaj zakończyły się pierwsze zimowe testy między sezonami 2008 a 2009. W środę najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia toru Catalunya uzyskał ponownie kierowca Red Bull Racing – Sebastian Vettel, wykręcając 1:19,295. Był to jednocześnie najlepszy wynik z całego tygodnia.
Oprócz Niemca czas poniżej jednej minuty i 20 sekund uzyskał dzisiaj także jego tegoroczny partner z zespołu Toro Rosso – Sebastien Bourdais, tracąc już jednak ponad pół sekundy do Vettela. Dla Francuza istotniejsze było jednak chyba to, że okazał się szybszy o ponad 0,3 sekundy od rywala w walce o posadę kierowcy wyścigowego STR na sezon 2009 – Sebastiena Buemiego.
Buemi jako ostatni zmieścił się poniżej jeden sekundy straty do Vettela, a tuż za trzema bolidami zaprojektowanymi przez Red Bull Technology znalazł się ponownie Gary Paffett w McLarenie MP4-23K z systemem KERS, mając już jednak blisko dwie sekundy straty do Vettela. Piąty czas uzyskał najszybszy kierowca z elementami pakietu aerodynamicznego w specyfikacji na sezon 2009, a konkretnie z szerokim przednim skrzydłem – Jenson Button (Honda).
Na kolejnych dwóch pozycjach środowe testy ukończyli reprezentanci BMW – Christian Klien i Nick Heidfeld, uzyskując niemal identyczne czasy, przy czym przejściowy bolid F1.08B z systemem KERS poprowadził dzisiaj Klien, który po jednym dniu przerwy powrócił do jazdy. Austriak nie uniknął jednak problemów technicznych, wypadając z toru pod koniec porannej sesji ze względu na problem z hydrauliką w układzie przeniesienia napędu. Auto zostało naprawione w czasie przerwy na lunch i Klien powrócił po południu na tor.
Heidfeld przesiadł się tymczasem do F1.08B bez KERS i testował dzisiaj między innymi mechanizm regulacji kąta nachylenia przedniego skrzydła z kokpitu. Ponadto zespół pracował nad niezawodnością i zbierał dane na temat slicków oraz pakietu aerodynamicznego na sezon 2009. „Zdecydowanie slicki zapewniają lepszą przyczepność niż opony rowkowane.” – powiedział Heidfeld. „Z drugiej strony musimy zaczynać od zera, ucząc się, jak rozgrzewają się slicki i ile okrążeń trzeba przejechać, aby zapewniały optymalne osiągi”.
Heidfeld także doprowadził dzisiaj do wstrzymania testów, zatrzymując się na torze w pierwszym zakręcie na początku porannej sesji. W przyszłym miesiącu zespół BMW Sauber będzie testował na torze Jerez w dniach 9-11 i 15-17 grudnia. Tuż za kierowcami BMW na ósmej pozycji znalazł się Bruno Senna, zaliczając swój pełny dzień testów za kierownicą bolidu Hondy. Brazylijczyk okazał się wolniejszy od Buttona o niespełna 0,3 sekundy, ale ważniejsze było chyba to, że Senna poprawił wczorajszy czas Lucasa di Grassiego uzyskany w takim samym aucie o 0,6 sekundy. Bruno wypróbował dzisiaj szerokie przednie skrzydło, ale generalnie jeździł z tegorocznym
Pierwszą dziesiątkę zamknęli jedyni reprezentanci zespołów Renault i Williams – Nelson Piquet Jr i Nico Hulkenberg. Ten ostatni jeździł dzisiaj nie tylko z systemem KERS i nowym tylnym skrzydłem, ale także i z szerokim przednim skrzydłem na sezon 2009, a jego strata do Vettela wyniosła ponad trzy sekundy. Stawkę zamknęli Luca Badoer (Ferrari), który okazał się w środę najbardziej pracowitym kierowcą i reprezentanci Force India – Giancarlo Fisichella oraz prowadzący gościnnie drugi bolid VJM01 Pedro de la Rosa. Fisichella był trzecim i zarazem ostatnim sprawcą wywieszenia dzisiaj czerwonej flagi, zatrzymując się po południu w siódmym zakręcie.
•Czasy uzyskane w środę na torze Catalunya (4,655 km) | | | | | P. | Kierowca | Nar. | Konstruktor | Bolid | A | K | Czas okr. | Strata | Okr. |
|
1. | Sebastian Vettel | | Red Bull Renault | RB4 | | | 1:19,295 | | 75 |
2. | Sebastien Bourdais | | STR Ferrari | STR3 | | | 1:19,839 | +0,544 | 122 |
3. | Sebastien Buemi | | STR Ferrari | STR3 | | | 1:20,154 | +0,859 | 115 |
4. | Gary Paffett | | McLaren Mercedes | MP4-23K | | + | 1:21,140 | +1,845 | 81 |
5. | Jenson Button | | Honda | RA108(B) | + | | 1:21,387 | +2,092 | 94 |
6. | Christian Klien | | BMW Sauber | F1.08B | + | + | 1:21,534 | +2,239 | 88 |
7. | Nick Heidfeld | | BMW Sauber | F1.08B | + | | 1:21,592 | +2,297 | 106 |
8. | Bruno Senna | | Honda | RA108(B) | + | | 1:21,676 | +2,381 | 107 |
9. | Nelson Piquet Jr | | Renault | R28 | | | 1:22,148 | +2,853 | 94 |
10. | Nico Hulkenberg | | Williams Toyota | FW30B | + | + | 1:22,410 | +3,115 | 52 |
11. | Luca Badoer | | Ferrari | F2008K | | + | 1:22,866 | +3,571 | 120 |
12. | Giancarlo Fisichella | | Force India Ferrari | VJM01 | | | 1:23,068 | +3,773 | 93 |
13. | Pedro de la Rosa | | Force India Ferrari | VJM01 | | | 1:23,103 | +3,808 | 88 |
| |
A - elementy pakietu aerodynamicznego na sezon 2009, K - system KERS lub jego namiastka |
|
|
Pogoda
Temperatura powietrza: 7-18°C
Temperatura toru: 9-23°C
Słonecznie przez cały dzień
Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.
Źródło: TSL-Timing.com
|
|
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|