|
|
|
|
|
|
Nowa era na antypodach: Pirelli zabiera widowisko do Australii |
Grand Prix Australii 2011 to pierwszy wyścig z trzyletniej umowy Pirelli z FIA. |
|
•Inf. prasowa, 23 marca 2011, wyświetlenia: 1497 | << | lista | T- | T+ | >> |
|
Po 33 dniach testów (15 w trakcie oficjalnych sesji i 18 w testach prywatnych) wreszcie rozpoczyna się przygoda Pirelli z Formułą 1. Akcja rusza w najbliższy weekend w tym samym kraju, w którym dla Pirelli zakończyła się dokładnie 19 lat, cztery miesiące i 24 dni wcześniej – podczas Grand Prix Australii 1991 w Adelajdzie – którą przerwano po zaledwie 14 okrążeniach, za sprawą ulewnego deszczu. Ten wyścig do dziś pozostaje najkrótszym w historii Formuły 1.
W tym sezonie po raz szesnasty z rzędu zawody odbędą się w Parku Alberta w Melbourne. Jednocześnie to pierwszy wyścig z trzyletniej umowy Pirelli z FIA. Wiele wskazuje na to, że w Melbourne będzie tak samo dramatycznie, jak po raz ostatni w Adelajdzie.
Nowe opony Pirelli PZero zostały tak zaprojektowane, aby wspomagać wyprzedzanie – zarówno na torze, jak i w alei serwisowej. Do tego powraca system KERS i pojawia się system ruchomego tylnego skrzydła. Do Australii przywieziona zostanie twarda i miękka mieszanka. Ta druga zapewnia bardzo dużą szybkość i przyczepność, a twardsze ogumienie jest z kolei bardziej wytrzymałe.
Warunki atmosferyczne prawdopodobnie będą się różnić od tych, które panowały do tej pory podczas testów. Dlatego zespoły otrzymają dodatkowy komplet twardszych opon do wykorzystania w pierwszym piątkowym treningu, czyli łącznie każdy kierowca będzie miał do dyspozycji 12 zestawów ogumienia na suchy tor. Dzięki temu możliwe będzie przejechanie większej liczby okrążeń w treningach, co z kolei ułatwi ustawienie samochodów.
DYREKTOR PIRELLI MOTORSPORT MÓWI:
Paul Hembery: „Przygotowania do tej chwili trwały ponad rok i to dla nas niezwykle ekscytujący moment. Nasze tegoroczne opony zostały zaprojektowane tak, aby odróżniać się od tego, co widzieliśmy przedtem w Formule 1. Myślę, że wszystkie zespoły zdołały podczas testów zebrać użyteczne informacje na ich temat. W Australii celujemy w dwa do trzech pit stopów, co w pewien sposób stoi w sprzeczności z duchem naszej firmy w zakresie opon drogowych, które są projektowane z myślą o jak największej wytrzymałości. Jednak Formuła 1 to inny przypadek, bo zespoły i promotor zobowiązali nas do zapewnienia dobrego widowiska. Mając to na względzie, chcemy już rozpocząć spektakl. Fascynująca będzie obserwacja, jak kierowcy i zespoły wykorzystywać będą nasze ogumienie do stosowania różnych strategii w czasie wyścigu. Już podczas testów zauważyliśmy pewne różnice pomiędzy zespołami i ciekawie będzie zobaczyć, jak przekłada się to na sytuację w wyścigach”.
CZŁOWIEK ZZA KIEROWNICY MÓWI:
Sebastian Vettel (Red Bull Racing): „Nikt z nas nie jeździł przedtem po torze w Melbourne na oponach Pirelli i wszyscy zastanawiamy się, jak to będzie. To jak początek czegoś zupełnie nowego. Myślę, że jedyną rzeczą, którą na razie możemy stwierdzić z całą pewnością, jest to, iż będzie inaczej i bardzo ciekawie. Z reguły to bardzo ciężki tor dla opon, więc w trakcie wyścigu będziemy musieli na to uważać. W Melbourne trzeba uważać na kilka rzeczy: tor wymaga dobrej stabilności przy hamowaniu, a niektóre zakręty są dość wyboiste. Uzyskanie dobrej trakcji jest tu z reguły dość trudne, więc to będzie ważny czynnik przy doborze ustawień. Opieramy się na znajomości opon, którą pozyskaliśmy podczas zimowych testów, chociaż warunki w Australii będą raczej odmienne. Wszyscy oczekują na rozpoczęcie sezonu i mam nadzieję, że będzie to fascynujący wyścig – zarówno dla kierowców, jak i dla kibiców”.
UWAGI TECHNICZNE I DOTYCHCZASOWY DOBÓR OPON:
- Australia to pół-uliczny tor z szorstką nawierzchnią, która jest szczególnie wymagająca dla lewej przedniej opony.
- Tor składa się z 10 prawych i sześciu lewych zakrętów, a jego całkowita długość wynosi 5,303 kilometra. Wyścig planowo liczy 58 okrążeń.
- W zeszłym roku w Melbourne wykonano łącznie 28 pit stopów. Najkrótszy wykonał Mark Webber (Red Bull Racing) – 23,517 sekundy na 10. okrążeniu – a najdłuższy Lucas di Grassi (Virgin): 15 minut i 47,885 sekundy na 25. okrążeniu.
- Najwięcej pit stopów w Melbourne miało miejsce w 2004 roku, kiedy kierowcy 49 razy zjeżdżali na pas serwisowy – czyli 2,45 raza na jednego zawodnika.
DOTYCHCZASOWY DOBÓR OPON:
Grand Prix Australii
Podstawowe: twarde
Opcjonalne: miękkie
PIRELLI W AUSTRALII:
- Pierwsze opony Pirelli sprzedano w Australii w 1979 roku, ale sama firma została założona we Włoszech w 1872 roku.
- Zdjęcie urodzonej w Australii modelki Catherine McNeil ozdobiło w 2008 roku okładkę znanego na całym świecie kalendarza Pirelli.
- Pirelli Australia to bardzo aktywny członek Pirelli Group, uznanego światowego lidera w produkcji opon high-performance. Pirelli Australia jest częścią Pirelli Asia Pacific, z dwiema fabrykami w Chinach, które specjalizują się w produkcji opon do samochodów osobowych i ciężarowych.
Źródło: Informacja prasowa Pirelli
|
| |
|
|
| |
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|