|
|
|
|
|
|
Testy na torze Jerez dzień 3: Glock najszybszy w TF108 | |
Ostatni dzień wspólnych testów na torze Jerez zakłóciły podobnie jak w poniedziałek opadu deszczu. Tym razem na wyschnięcie nawierzchni trzeba było czekać jeszcze dłużej, a gdy to się w końcu stało późnym popołudniem, najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia uzyskał niespodziewanie Timo Glock w nowej Toyocie TF108.
Aktualny mistrz serii GP2 pomimo doprowadzenia do wywieszenia czerwonej flagi po południu ze względu na wypadnięcie z toru, przejechał najwięcej okrążeń ze wszystkich uczestników testów i pokonał o ponad 0,3 sekundy Lewisa Hamiltona, który powrócił dzisiaj za kierownicę nowego McLarena MP4-23. Brytyjczyk miał kilka przygód i dwukrotnie doprowadził do przerwania testów, wypadając z toru o 10:35 i 16:20. Jego zespołowy partner Heikki Kovalainen zaliczył tymczasem trzeci dzień z rzędu w MP4-23, kończąc testy na szóstej pozycji ze stratą 0,7 sekundy do Glocka.
Trzeci czas uzyskał Fernando Alonso podczas swojego drugiego i zapewne ostatniego dnia za kierownicą zeszłorocznego bolidu Renault, jako że w przyszłym tygodniu na torze Ricardo Tormo w Walencji zadebiutuje już nowy R28. Póki co francuska stajnia w Jerez pozostanie jako jedyna aż do czwartku, kiedy to Alvaro Parente w nagrodę za zdobycie mistrzostwa w World Series by Renault otrzyma możliwość przetestowania bolidu Formuły Jeden. Portugalczyk będzie miał cały tor do własnej dyspozycji.
Tuż za Alonso na czwartej pozycji uplasował się Sebastien Bourdais, w optymistyczny sposób kończąc pierwszą serię testów w tym roku. Poprawy warunków pod koniec dnia nie zdołał tymczasem wykorzystać jego partner z zespołu Toro Rosso – Sebastian Vettel, który wypadł z toru na godzinę przed końcem testów. W efekcie Niemiec zamknął tabelę czasową, mając ponad pięć sekund straty do Glocka. Stajnia z Faenzy testowała w tym tygodniu po raz pierwszy nową skrzynię biegów mającą wytrzymywać cztery wyścigi z rzędu.
Kierowcy Ferrari – Felipe Massa i Kimi Raikkonen swój ostatni dzień testów w tym tygodniu ukończyli na miejscach 5 i 8, mając ponad pół sekundy straty do Glocka. Włoska stajnia zakończyła pierwszą serię intensywnych testów bolidu F2008, kontynuując poznawanie nowego auta i jednolitej elektroniki. Testy objęły także sprawdzanie niezawodności auta i wstępną pracę nad jego ustawieniami. „Poprawiliśmy się w stosunku do ubiegłego roku w obszarach, które chcieliśmy poprawić. [...] Wszyscy starają się poprawić, ale mam nadzieję, że wszystko pójdzie po naszej myśli.” – powiedział Raikkonen.
Siódmy czas uzyskał kierowca testowy Toyoty – Kamui Kobayashi, natomiast pierwszą dziesiątkę zamknęli Kazuki Nakajima (Williams) i Adrian Sutil (Force India), przy czym tylko Nakajima zdołał zmieścić się poniżej jednej sekundy straty do Glocka. Sutil okazał się o blisko sekundę wolniejszy od Japończyka, ale za to udało mu się pokonać obydwu kierowców Red Bull Racing – zarówno Marka Webbera w RB3, jak i Davida Coultharda w RB4. Szkot liczył na poprawę niezawodności w tym roku, tak więc awaria silnika w nowym aucie osiem minut przed końcem sesji z pewnością nie została przez niego zbyt dobrze przyjęta.
Ostatnim uczestnikiem dzisiejszych testów był kierowca testowy Williamsa – Nico Hulkenberg, który aż trzykrotnie doprowadził do wstrzymania testów. Niemiec wypadł z toru o 10:10, 11:20 i na koniec o 15:26, ostatecznie plasując się na 13 pozycji ze stratą ponad czterech sekund do najszybszego kierowcy. Największym pechowcem był jednak Anthony Davidson, który w ogóle nie wyjechał dzisiaj na tor. Testy Super Aguri w tym tygodniu ograniczyły się więc do zaledwie 10 okrążeń w poniedziałek, kiedy to zespół natrafił na problemy z przegrzewaniem bolidu. Niestety splot kilku niesprzyjających okoliczności spowodował, że zapasowe części nie zostały dostarczone na czas.
Kolejne wspólne testy zespołów Formuły 1 rozpoczną się we wtorek na torze Ricardo Tormo w Walencji, gdzie zobaczymy trzy nowe bolidy: Renault R28, Williamsa FW30 i Hondę RA108.
Pogoda
Temperatura powietrza: 15-18°C
Temperatura toru: 15-20°C
Niebo zachmurzone i przelotne opady deszczu do 14:00, potem okresowe przejaśnienia
Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.
•Czasy uzyskane w środę na torze Jerez (4,423 km) | | | | | P. | Kierowca | Nar. | Konstruktor | Bolid | Czas okr. | Strata | Okr. |
|
1. | Timo Glock | | Toyota | TF108 | 1:19,779 | | 96 |
2. | Lewis Hamilton | | McLaren Mercedes | MP4-23 | 1:20,099 | +0,320 | 73 |
3. | Fernando Alonso | | Renault | R27 | 1:20,363 | +0,584 | 49 |
4. | Sebastien Bourdais | | STR Ferrari | STR2 | 1:20,407 | +0,628 | 61 |
5. | Felipe Massa | | Ferrari | F2008 | 1:20,500 | +0,721 | 85 |
6. | Heikki Kovalainen | | McLaren Mercedes | MP4-23 | 1:20,535 | +0,756 | 79 |
7. | Kamui Kobayashi | | Toyota | TF107 | 1:20,577 | +0,798 | 53 |
8. | Kimi Raikkonen | | Ferrari | F2008 | 1:20,646 | +0,867 | 88 |
9. | Kazuki Nakajima | | Williams Toyota | FW29B | 1:20,758 | +0,979 | 57 |
10. | Adrian Sutil | | Force India Ferrari | F8-VIIB | 1:21,705 | +1,926 | 71 |
11. | Mark Webber | | RBR Renault | RB3 | 1:22,275 | +2,496 | 53 |
12. | David Coulthard | | RBR Renault | RB4 | 1:22,581 | +2,802 | 54 |
13. | Nico Hulkenberg | | Williams Toyota | FW29B | 1:24,023 | +4,244 | 65 |
14. | Sebastian Vettel | | STR Ferrari | STR2 | 1:24,873 | +5,094 | 50 |
| |
|
|
Źródło: F1Today.nl, Autosport.com, ScuderiaToroRosso.it, Ferrari.com
|
|
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|