|
|
|
|
|
|
Allianz Grand Prix of Europe 2005 | 29 maja |
|
|
|
Nürburgring | |
|
Długość toru: 5,148 km Liczba okrążeń: 59 Pełny dystans: 303,715 km |
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:27,691 - Q1, Takuma Sato (BAR), 2004 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:29,468 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 200,160 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
| |
Sesja treningowa 1 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 35 | Alex Wurz | McLaren MP4-20 | | 1:31,670 | - | - | 18 |
2. | 1 | Michael Schumacher | Ferrari F2005 | | 1:32,578 | 0,908 | 0,908 | 10 |
3. | 38 | Ricardo Zonta | Toyota TF105 | | 1:32,726 | 1,056 | 0,148 | 21 |
4. | 10 | Juan Pablo Montoya | McLaren MP4-20 | | 1:32,873 | 1,203 | 0,147 | 7 |
5. | 2 | Rubens Barrichello | Ferrari F2005 | | 1:32,984 | 1,314 | 0,111 | 11 |
6. | 9 | Kimi Raikkonen | McLaren MP4-20 | | 1:32,988 | 1,318 | 0,004 | 6 |
7. | 8 | Nick Heidfeld | Williams FW27 | | 1:33,142 | 1,472 | 0,154 | 5 |
8. | 7 | Mark Webber | Williams FW27 | | 1:33,248 | 1,578 | 0,106 | 5 |
9. | 37 | Christian Klien | Red Bull RB1 | | 1:33,304 | 1,634 | 0,056 | 19 |
10. | 17 | Ralf Schumacher | Toyota TF105 | | 1:34,018 | 2,348 | 0,714 | 11 |
11. | 16 | Jarno Trulli | Toyota TF105 | | 1:34,212 | 2,542 | 0,194 | 9 |
12. | 12 | Felipe Massa | Sauber C24 | | 1:35,142 | 3,472 | 0,930 | 8 |
13. | 14 | David Coulthard | Red Bull RB1 | | 1:35,413 | 3,743 | 0,271 | 7 |
14. | 11 | Jacques Villeneuve | Sauber C24 | | 1:35,716 | 4,046 | 0,303 | 9 |
15. | 15 | Vitantonio Liuzzi | Red Bull RB1 | | 1:36,129 | 4,459 | 0,413 | 12 |
16. | 18 | Tiago Monteiro | Jordan EJ15 | | 1:37,021 | 5,351 | 0,892 | 19 |
17. | 21 | Christijan Albers | Minardi PS05 | | 1:37,406 | 5,736 | 0,385 | 15 |
18. | 19 | Narain Karthikeyan | Jordan EJ15 | | 1:37,474 | 5,804 | 0,068 | 16 |
19. | 20 | Patrick Friesacher | Minardi PS05 | | 1:37,538 | 5,868 | 0,064 | 15 |
20. | 39 | Franck Montagny | Jordan EJ15 | | 1:37,725 | 6,055 | 0,187 | 23 |
21. | 4 | Takuma Sato | BAR 007 | | - | - | - | 2 |
22. | 3 | Jenson Button | BAR 007 | | - | - | - | 2 |
23. | 6 | Giancarlo Fisichella | Renault R25 | | - | - | - | 2 |
24. | 5 | Fernando Alonso | Renault R25 | | - | - | - | 2 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:38,087 |
|
| Podczas pierwszej sesji treningowej na niemieckim torze Nurburgring mogliśmy ponownie zobaczyć wszystkie zespoły Formuły 1, jako że po pięciotygodniowej przerwie, spowodowanej wykluczeniem z Grand Prix Hiszpanii i Monako, na torze pojawili się wreszcie kierowcy B.A.R. Stajnię z Brackley czeka jednak nieco utrudniony powrót do rywalizacji, gdyż z jednej strony Jenson Button i Takuma Sato do jutrzejszych kwalifikacji będą musieli przystąpić jako pierwsi kierowcy i w związku z anulowaniem niedzielnej sesji nie będą mieli szansy na ewentualną poprawę pozycji startowych, a poza tym zespół nie otrzymał zgody na użycie nowych silników. W tej sytuacji Sato i Button nie zaliczyli ani jednego okrążenia pomiarowego w pierwszej sesji, ewidentnie oszczędzając swoje silniki. Podobnie postąpili kierowcy Renault, Fernando Alonso i Giancarlo Fisichella, jednak w tym przypadku stało się to już niejako tradycją – tylko w Monako ze względu na wyjątkową specyfikę ulicznego toru francuska stajnia zdecydowała się na czynny udział w pierwszych treningach. Zespołu B.A.R nie należy jednak bynajmniej skazywać na pewną klęskę, bowiem prognoza pogody przewiduje możliwość opadów deszczu na dalszą część weekendu, co jak pokazał wyścig o Grand Prix Europy w 1999 roku, może zaowocować bardzo nieprzewidywalnym rezultatem końcowym.
Najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia uzyskał kierowca testowy zespołu McLaren, Alex Wurz, co oczywiście nie stanowi specjalnej niespodzianki, podobnie jak i spora przewaga Austriaka nad najbliższym rywalem, wynikająca głownie z tego, że kierowca trzeciego bolidu w piątki nie musi przejmować się stanem swojego silnika. Tymczasem najszybszym kierowcą nietestowym podczas pierwszej sesji okazał się Michael Schumacher, co może oznaczać powrót zespołu Ferrari do lepszej formy, choć trudno to oczywiście wywnioskować zaledwie po jednej sesji. Tak czy inaczej początek zmagań na torze Nurburgring jest dosyć udany dla włoskiej stajni, tym bardziej że na piątej pozycji sklasyfikowany został Rubens Barrichello. Czwarty czas uzyskał kierowca testowy Toyoty, Ricardo Zonta, a tuż za jego plecami uplasował się Juan Pablo Montoya (McLaren), mając niespełna 0.3 sekundy straty do Michaela Schumachera. Jeśli Kolumbijczyk nie wplącze się tym razem w żadną aferę, bo być może będzie miał wreszcie szansę na pierwsze podium w tym sezonie. Jego partner, Kimi Raikkonen, czyli zwycięzca ostatnich dwóch wyścigów, uzyskał minimalnie gorszy czas od Barrichello, plasując się na szóstej pozycji.
Ponadto w pierwszej dziesiątce znaleźli się kierowcy Williamsa, Nick Heidfeld i Mark Webber, a także pełniący po raz ostatni rolę piątkowego testera w Red Bull (przynajmniej w najbliższej przyszłości) Christian Klien i najszybszy z głównych kierowców Toyoty, Ralf Schumacher. Z pozostałych kierowców warto odnotować kolejny dosyć udany występ reprezentantów Minardi, Patricka Friesachera i Christijana Albersa, który uzyskali porównywalne czasy do głównych kierowców Jordana, Tiago Monteiro i Naraina Karthikeyana. Tymczasem debiutujący w roli piątkowego testera w stajni z Silverstone Franck Montagny okazał się wolniejszy zarówno od głównych kierowców Jordana, jak i Minardi. Trzeba jednak wziąć pod uwagę to, że dla Francuza bolid EJ15 stanowi zupełną nowość i to pod każdym względem, począwszy od silnika i nadwozia, a na oponach Bridgestone skończywszy. Przed oficjalnym kierowcą testowym Renault jest jeszcze jedna godzinna sesja, w której będzie miał okazję uzyskać lepszy rezultat, o ile nabyte w ciągu przedpołudniowej sesji doświadczenie pozwoliło mu na lepsze poznanie bolidu i całej ekipy Jordana.
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
Źródło: Formula1.com, pitpass.com
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|