F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Wszystko pod kontrolą (2006)

Bezpieczeństwo z Allianz, 21 lutego 2006, wyświetlenia: 3620
Grupa Allianz Polska<< | lista | >> | T- | T+
Formuła 1 wchodzi w sezon 2006 z zupełnie nowymi przepisami dotyczącymi silników i opon. Najważniejsze zmiany to: zastąpienie dotychczasowych silników V10 nowymi jednostkami V8, powrót do wymiany kół podczas wyścigów oraz zmiana formatu kwalifikacji.

Trwa odliczanie do pierwszego wyścigu sezonu, 12 marca na torze Bahrain International Circuit. Zespoły podczas długotrwałych testów i intensywnych prac nad samochodami przygotowują się na chrzest bojowy.

Ciężko pracują nie tylko projektanci silników, poprawiający moc i niezawodność nowych jednostek V8. Specjaliści od aerodynamiki także mają pełne ręce roboty. Samochody mają teraz mniejszą moc, przez co opór powietrza odgrywa większą rolę. Inżynierowie muszą zatem popracować nad ogólną efektywnością aerodynamiczną, a nie koncentrować się jedynie na docisku aerodynamicznym.

Kibice na torze raczej nie dostrzegą zmian w silnikach. Jednak kierowcy odczują konsekwencje – w końcu będą mieli do dyspozycji o 200 koni mechanicznych mniej. Ze względu na niższą moc silnika ich styl jazdy na zakrętach będzie musiał być bardziej płynny. Małe błędy będą teraz powodowały większe straty, bo silniki charakteryzują się niższym momentem obrotowym. Im mniejszy moment obrotowy tym trudniej jest naprawić błąd.

Ze względu na mniejszy docisk aerodynamiczny kierowcy będą musieli hamować wcześniej, z drugiej strony będą mogli zacząć wcześniej przyspieszać przy wyjściu z zakrętu. Pierwsze wrażenia z testów potwierdzają przypuszczenie, że prędkości na zakrętach będą bardzo podobne, a prędkości na prostych zmaleją średnio o około 10-15 km/h.

Nowe przepisy dotyczące silników w Formule 1 odpowiadają trendom na rynku samochodów osobowych. „Oczywiście nie ma ograniczeń pojemności, ale szybko rosnące ceny paliw i ograniczenia w emisji szkodliwych związków sprawiają, że wzrasta zapotrzebowanie na efektywne, oszczędne silniki o tak kompaktowej budowie, jak to tylko możliwe. Kluczem w produkcji seryjnej jest także zmniejszanie pojemności skokowej przy zachowaniu podobnej mocy. Zyski na tym polu są niezbędne do zmniejszenia zużycia paliwa i wypełnienia wymagań polityków odnośnie kwestii ekologicznych w obliczu rosnącego zainteresowania bezpieczeństwem i komfortem” – mówi Dr Christoph Lauterwasser z Centrum Technologii Allianz (AZT – Allianz Zentrum für Technik).

Druga poważna zmiana regulaminowa w Formule 1 dotyczy opon. Po jednym sezonie Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA zrezygnowała z przepisu nakazującego używania jednego kompletu opon podczas kwalifikacji i całego wyścigu. Teraz dozwolona jest wymiana kół podczas wyścigu i kierowcy już nie muszą pokonywać całego dystansu na tym samym komplecie, nierzadko z uszkodzoną podczas ostrego hamowania oponą. Nie muszą już ryzykować poważnego uszkodzenia opony podczas walki o jak najlepszą pozycję na mecie.

Nowy przepis to nie tylko krok naprzód w dziedzinie bezpieczeństwa. To także działanie zwiększające widowiskowość zmagań na torze – częstsze wizyty w boksie oznaczają większe emocje dla kibiców. Możliwość wymiany kół daje zespołom szersze pole manewru przy doborze strategii wyścigu. „Prawdopodobnie znów powrócą strategie trzech, czterech wizyt w boksie w czasie wyścigu” – mówi Christian Danner, według którego nowy przepis ma także efekt uboczny. „Nowe opony nie muszą wytrzymać dystansu całego wyścigu, zatem będą miały większą przyczepność. To oznacza, że kierowcy będą w stanie odzyskać część tego, co stracili przez niższą moc silnika”.

Godzinne kwalifikacje będą się odbywać według zupełnie nowych zasad. Podczas pierwszych 15 minut na torze będą wszystkie samochody. Po tym kwadransie odpada sześciu najwolniejszych kierowców, którzy zajmują miejsca startowe od 17. do 22. Po pięciominutowej przerwie pozostałych 16 kierowców wraca do walki na kolejne 15 minut. Ich czasy uzyskane w pierwszej sesji zostają anulowane. Znów odpada najwolniejsza szóstka, która zajmuje pozycje od 11. do 16. Pozostali przez ostatnie 20 minut walczą o pozycje w pierwszej dziesiątce.

Nowy format kwalifikacji wywołał już wiele kontrowersji wśród zespołów i kierowców, nie tylko ze względu na skomplikowane zasady dotankowywania samochodów pomiędzy ostatnią sesją kwalifikacji a wyścigiem. Zdaniem ekspertów w tej kwestii nie padło jeszcze ostatnie słowo.
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
kuba_new, 21.02.2006 22:14[!]
no to sie troche pozmienialo
zobaczymy co to spowoduje
JaJacek, 22.02.2006 00:58[!]
będzie ciekawiej! mam nadzieję
PIPI, 22.02.2006 13:20[!]
Kwalifikacja wedlug mnie beznadziejna!! Ciekawe jak to zrobia ze 22 bolidy na torze w ciagu 15 minut zrobia swoje czasy!!! zaraz bedzie ze mnie blokowal i tak dalej!! BEZ NADZIEJA
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca