F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Ubiór i sprawność fizyczna kierowcy

Zrozumieć Formułę 1, 26 lutego 2006, wyświetlenia: 9148
Grzegorz Więcek<< | lista | >> | T- | T+
W tym odcinku zajmiemy się ubiorem kierowcy, którego głównym zadaniem jest ochrona przed ogniem. Dowiemy się także w jaki sposób trzeba wytrenować swoje ciało, aby wytrzymać cały dystans wyścigu i co łączy kierowców Formuły 1 z maratończykami. Nie przeciągając dalej wstępu zapraszam do lektury.

Ubiór kierowcy

Kaski Formuły 1 są projektowane z wyraźnej potrzeby ochrony głowy kierowcy przed ryzykiem większych uderzeń. Jednakże cała reszta ubioru kierowcy pełni równie ważną rolę: oferuje najlepszą możliwą ochronę przed ogniem.

Na szczęście ogień zdarza się teraz niezwykle rzadko w wyścigach F1, aczkolwiek w latach 70-tych ubiegłego stulecia kierowcy bardzo często ulegali poparzeniom lub nawet ginęli w płomieniach w następstwie zapalenia się paliwa podczas wypadku. Współczesne kombinezony, rękawiczki i buty wykonane są ze specjalnych ognioodpornych materiałów, zaprojektowanych w taki sposób, aby zapewnić kierowcy ochronę nawet w sytuacji, gdy zostanie on uwięziony w płonącym samochodzie aż do momentu ugaszenia ognia przez obsługę toru.

Dzisiejsze kombinezony składają się kilku warstw specjalnej tkaniny wykonanej z syntetycznych włókien aramidowych, która jest testowana płomieniem propanowym o temperaturze białego żaru. Kombinezon musi być także bardzo lekki i – przez wzgląd na wysiłek fizyczny związany z prowadzeniem bolidu F1 – musi umożliwiać "oddychanie", pozwalając wydostać się kilogramom potu produkowanym przez kierowcę w trakcie wyścigu. Naszywki zawierające znaki firmowe korporacji i sponsorów są także wykonane z tego samego materiału, podobnie jak i nici użyte do zszycia całości.

Kombinezony zawierają także dwa duże "uchwyty" na ramionach kierowcy. Pełnią one ważną rolę jeśli chodzi o bezpieczeństwo, jako że zgodnie z przepisami samochody muszą być tak zaprojektowane, aby umożliwić wyjęcie kierowcy wraz z siedzeniem (w celu zminimalizowania ryzyka wystąpienia komplikacji urazów). Siedzenie jest więc przymocowane do bolidu tylko za pomocą dwóch bolców, zaprojektowanych w taki sposób, aby można je było łatwo usunąć za pomocą standardowego narzędzia, będącego na wyposażeniu wszystkich ekip ratunkowych. Uchwyty na ramionach są wystarczająco mocne, aby umożliwić wyciągnięcie kierowcy z bolidu wraz z siedzeniem, a więc muszą wytrzymać łączną wagę kierowcy i siedzenia.

Ognioodporne rękawice powinny być jak najcieńsze, aby kierowca miał możliwie najlepsze czucie kierownicy. Podobnie podeszwy butów kierowcy wyścigowego są o wiele cieńsze niż w zwykłych butach, aby zapewnić optymalny kontakt z pedałami bolidu. Pod kombinezonem i kaskiem kierowca nosi jeszcze jedną warstwę odzieży ochronnej – ognioodporną bieliznę.

Efektywność tych wszystkich zabezpieczeń została w pełni zademonstrowana w 1994 roku, kiedy to Jos Verstappen i mechanicy Benettona przeżyli bez większych obrażeń gwałtowny pożar wywołany wyciekiem paliwa podczas postoju w boksie.

Sprawność fizyczna kierowcy

Kierowcy Formuły Jeden są jednymi z najbardziej wysportowanych atletów na ziemi, ich ciała są specjalnie przystosowane do bardzo konkretnych potrzeb najwyższych lotów wyścigów bolidów jednomiejscowych.

Wszyscy kierowcy, którzy trafiają do F1, muszą przejść odpowiedni trening kondycyjny, aby spełnić wymogi fizyczne tego sportu: żadna inna seria wyścigowa nie wymaga tak wiele od kierowców w zakresie wytrzymałości i odporności. Przeciążenia, które może wywołać samochód F1, dochodzą do około 3,5 g w zakrętach, a to oznacza, że kierowcy muszą być niezwykle silni, aby wytrwać trudy całego wyścigu. Wysoka temperatura panująca w kokpicie bolidu, szczególnie podczas gorętszych rund mistrzostw, także wystawia organizm na wielki wysiłek: kierowcy mogą nawet wypocić trzy kilogramy z wagi swojego ciała w trakcie wyścigu.

Fizyczna wytrzymałość jest wytwarzana przez intensywny trening układu naczyniowego: głównie poprzez biegi i pływanie, chociaż niektórzy kierowcy wolą kolarstwo, a nawet jazdę na rolkach! Jednakże niezwykłe przeciążenia doświadczane przez szyję i mięśnie klatki piersiowej nie mogą być łatwo zasymulowane przez zwykły sprzęt gimnastyczny, a więc wielu kierowców używa specjalnie zaprojektowanych stanowisk, które są w stanie rozwinąć mięsnie wystawiane na największy wysiłek w trakcie pokonywania zakrętów. Szczególnie istotne są silne mięśnie szyi, jako że muszą one utrzymać wagę głowy i kasku podczas dużych przeciążeń. Mocne mięsnie ramion są również wymagane, aby umożliwić kierowanie samochodem podczas dłuższych wyścigów.

Jeśli chodzi o odżywianie, większość kierowców F1 kontroluje swoją dietę w ten sam sposób co zwykli lekkoatleci, ostrożnie regulując ilość absorbowanych węglowodanów i protein. Podczas weekendów wyścigowych można zauważyć kierowców zajadających makaron lub inną żywność bogatą w węglowodany, aby zapewnić sobie energię i odpowiednią wytrzymałość na czas wyścigu. Szczególnie ważne jest także to, aby kierowcy spożywali duże ilości płynów przed wyścigiem, nawet jeśli nie czują pragnienia. Nie zadbanie o to może doprowadzić organizm do odwodnienia poprzez pocenie – nic dziwnego, skoro wytrzymałość fizyczna kierowcy F1 jest porównywalna z wytrzymałością potrzebną do przebiegnięcia maratonu.

Źródło: Formula1.com

(Pomoc w tłumaczeniu: Marek Roczniak)
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Adriannn, 26.02.2006 22:01[!]
Najgorsze jest to że znowu trzeba tydzień czekać na następną lekture.
McLuke, 26.02.2006 22:28[!]
całkiem fajny artykuł...
Mariusz, 26.02.2006 22:30[!]
Fantastyczny artykuł! Długo czekałem na coś, co przyblizy mi w skondensowany sposób elementy bezpieczeństwa w F1, jeśli chodzi o ubiór kierowcy. Od siebie dodam jeszcze, że niektórzy kierowcy przyklejają sobie na nosie specjalny plasterek, który umożliwia im efektywniejsze oddychanie w czasie wyścigu. Tak robi niekiedy m.in. Rubens Barrichello. Plasterki takie stosuje się również w innych sportach, np. piłka nożna. Teraz to już rzadkość, ale bywały czasy, gdy kierowca po ukończeniu wyścigu wysiadał z bolidu i miał krwotok z nosa. Niekiedy patrząc na podium widać bardzo wyraźnie, ile energii tracą zawodnicy w wyścigu, jak są zmęczeni. A co do tego rolkarza to chyba chodzi o Fisico. Pamiętajmy też, że kilku spośród aktualnych/byłych kierowców gra niekiedy w meczach pokazowych/charytatywnych w piłkę nożną. A sam Michael Schumacher był jakiś czas zawodnikiem jednego z klubów szwajcarskich w nizszej lidze w Szwajcarii.
marcin760, 26.02.2006 22:49[!]
Ale niestety ta cała wypasiona, kosmiczna technologia przegrywa z szybkością i zwykłym pechem. Tak jak to było w przypadku Senny.
gregoff, 26.02.2006 22:50[!]
Nie wiem, czy Schumi nie jest sponsorem tego klubu??
kuba_new, 27.02.2006 09:35[!]
fajna wiedza dla tych co nie maja pojecia o f1 i widza tylko 1,5h wyscig w niedziele w TV
oraz te piekne wypasione wrecz wystepy na bankietach i prezentacjach
Maximus, 27.02.2006 14:23[!]
Świetny artykuł, ciekawe informacje...
P@veL, 27.02.2006 14:24[!]
To najlepszy artykuł ze wszystkich które dotąd były. :) "Mam nadzieję, że ten odcinek nie zanudził was zbytnio." Spoko o take "nudy" prośilibysmy częściej!!!!!!!
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca