F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Paliwo

Zrozumieć Formułę 1, 22 marca 2006, wyświetlenia: 6416
Grzegorz Więcek<< | lista | >> | T- | T+
Paliwo jest bardzo istotną i zarazem niebezpieczną substancją. W Formule 1 zużywa się jej ogromne ilości podczas każdego weekendu Grand Prix, dlatego też warto przyjrzeć się jej nieco dokładniej i dowiedzieć paru rzeczy.

Zaskakujące ale prawdziwe – pomimo ogromnego technicznego wysiłku wkładanego w rozwój samochodu F1, paliwo, na którym on jeździ, jest bardzo zbliżone do kompozycji zwykłej, ogólnie dostępnej benzyny.

Ale tak nie było zawsze. Wczesne samochody Grand Prix jeździły na agresywnej mieszance mocnych chemikaliów i dodatków, często zawierającej duże ilości benzenu, alkoholu i paliwa lotniczego. W rzeczy samej wczesne paliwa były tak mocne, że silnik samochodu musiał być rozbierany i czyszczony zwykłą benzyną po zakończeniu wyścigu, aby nie uległ korozji od tej mikstury!

Przez lata wprowadzanych było coraz więcej i więcej regulacji odnośnie kompozycji paliwa, co w głównej mierze było zasługą nacisków ze strony koncernów naftowych, pragnących zademonstrować powiązania pomiędzy paliwem używanym w wyścigach i na normalnych drogach.

Współczesne paliwo F1 może zawierać w sobie tylko małe ilości składników "niewęglowodorowych", co w praktyce oznacza zakaz stosowania najbardziej lotnych dodatków umożliwiających zwiększenie mocy. Mieszanka każdego paliwa musi być przedstawiona ciału zarządzającemu sportem, FIA dla wcześniejszego zatwierdzenia jej składu i właściwości fizycznych. Z każdej próbki zachowuje się swoisty "odcisk palca", który jest potem porównywany do aktualnie używanego paliwa podczas zawodów w ruchomym stanowisku laboratoryjnym FIA.

W trakcie typowego sezonu, zespół Formuły 1 zużywa około 200 000 litrów paliwa podczas testów i wyścigów, a to może oznaczać około 50 różnych mieszanek, dostosowanych do wymogów różnych torów – lub nawet do różnych warunków pogodowych. Mocniejsze paliwa będą dawały wyraźnie więcej mocy, ale rezultatem tego może być zwiększenie zużycia paliwa i silnika. Wszyscy dostawcy paliwa dla Formuły 1 są zaangażowani w ekstensywne programy testowe, aby zoptymalizować osiągi paliwa w ten sam sposób, w jaki każdy inny komponent samochodu będzie dostrajany w celu zapewnienia maksymalnych korzyści. Obejmuje to zapewne modelowanie komputerowe, statyczne testy silnika i wreszcie testy na torach.

Tankowanie paliwa podczas pit-stopów jest jednym z ważniejszych elementów Formuły 1 i integralną częścią strategii współczesnych wyścigów. Dystrybutory paliwa są tak zaprojektowane, aby działać najszybciej i najbezpieczniej jak jest to tylko możliwe. Paliwo trafia do bolidu z szybkością około 12 litrów na sekundę. Sam wąż operuje jako "zamknięty system", wymagający, aby powietrze i opary były usuwane ze zbiornika paliwa w czasie tankowania. Wąż jest bardzo ciężki i wymaga jednego mechanika do podtrzymywania całego ciężaru, a drugiego do operowania końcówką wylotową. Koleiny mechanik stoi przy przycisku odcinającym dopływ paliwa przy samej pompie. Wycieki są niezwykłą rzadkością, ale od czasu do czasu zdarzają się. Dla przykładu przytrafiło się to Michaelowi Schumacherowi podczas Grand Prix Austrii w 2003 roku.

Źródło: Formula1.com

(Pomoc w tłumaczeniu: Marek Roczniak)
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Maraz, 22.03.2006 17:33[!]
Od tego artykułu zmienia się pora publikowania cyklu "zrozumieć F1". Wraz z Gregoffem doszliśmy do wniosku, że aby nie kolidować z wyścigami F1 w Niedzielę, od teraz to środa będzie nominalnym dniem publikacji tego cyklu. Następny odcinek będzie o systemie HANS :)
Paweł, 22.03.2006 18:52[!]
fajne
pz
P@veL, 22.03.2006 21:03[!]
kiedy najeżdżam myszką na ostatnie zdjęcie wyśfietla mi się: "wyciek paliwa podczas postoju schumachera -GP Austrii 2005". przesz w 2005r. nie bylo GP Austrii!!!!!!!!!
sadektom, 22.03.2006 21:57[!]
P@vel a nie pomylilo Ci sie z 2004 r?
kuba_new, 22.03.2006 23:28[!]
fajne ale myslalem ze bedzie troche wiecej o tych paliwkach
gregoff, 22.03.2006 23:39[!]
Tylko same podstawy przytaczamy. Żeby z początku ludzie się zaznajomili z tematem Formuły jeden.
Pussik, 23.03.2006 00:47[!]
Czegoś nie rozumiem. Nie lepiej opublikowac wszystkie "odcinki"? Bo jak rozumiem bierzecie je ze storny allianz? :>
melex, 23.03.2006 09:14[!]
uwagi redakcyjne: w pierwszym zdaniu zamieńcie "to" na "jest" i będzie ok; "nie węglowodorowych" - razem (od kilku lat "nie" z przymiotnikami MUSI, niestety, być pisane razem - bez rozróżnienia znaczeniowego); 200.000 bez kropki (już tak ze 40-50 lat...). jest jeszcze kilka mniejszych błędów językowych i przecinków, ale to pomijam.
Maraz, 23.03.2006 12:42[!]
P@veL, faktycznie w podpisie zdjęcia była pomyłka - chodzi o 2003 rok.

Pussik, na dole pod każdym odcinkiem jest wyjaśnione skąd to pochodzi i że jest to tłumaczenie :)
Po drugie wstawienie wszystkiego na raz trochę mija się z celem - nie od dzisiaj wiadomo, że przedstawianie na raz zbyt wielu informacji odstrasza wielu potencjalnych czytelników i skończyłoby się to w taki sposób, że kilka osób zajrzałoby do kilku odcinków i na tym koniec. Tymczasem jeden odcinek na tydzień z pewnością będzie cieszył się większym zainteresowaniem. Pomijam już fakt, że tłumaczenie każdego odcinka zabiera trochę czasu, potem jeszcze korekta, wybranie fotek i wstawienie na stronę, a tu sezon już się rozpoczął :)

Melex, dzięki za zwrócenie uwagi na błędy - poprawki zostały już uwzględnione.
Pussik, 24.03.2006 02:44[!]
A więc ten sam pomysł miało Allianz. :P Tyle, że już mają wszystkie "odcinki".

Troche szkoda, że każdy news z serii "Zrozumieć F1" jest tylko utrwaleniem wiadomości. :)
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca