F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

System HANS

Zrozumieć Formułę 1, 29 marca 2006, wyświetlenia: 13560
Grzegorz Więcek<< | lista | >> | T- | T+
W tym odcinku wracamy do kwestii bezpieczeństwa kierowców. Wcześniej dowiedzieliśmy się jak ważną rolę pełni kombinezon kierowcy, a teraz przyszła kolej na system HANS, który od nie tak dawna także należy do obowiązkowej "garderoby" kierowcy Formuły 1 i odgrywa jeszcze bardziej istotną rolę. Nie przedłużając wstępu zapraszam do lektury.

Skrót HANS pochodzi od angielskich słów: Head and Neck Support system (system wspierania głowy i szyi). Jest to innowacyjne urządzenie zwiększające bezpieczeństwo kierowcy, które spotykane było w innych seriach wyścigowych już od pewnego czasu, a w Formule 1 stało się obowiązkowe po raz pierwszy w roku 2003.

Jego cel jest prosty: znacząco zredukować siły działające na szyję i głowę kierowcy podczas gwałtownych deceleracji w trakcie wypadków. To z kolei znacząco redukuje możliwość doznania urazu szyi i czaszki, co jest najczęstszym powodem śmierci podczas wypadków w wyścigach samochodowych. Co ciekawe HANS jest całkowicie pasywnym systemem i nie potrzebuje żadnej elektroniki ani zasilania, w przeciwieństwie do stosowanych we współczesnych samochodach drogowych aktywnych zabezpieczeń, takich jak poduszki powietrzne czy pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa.

System HANS został wynaleziony w połowie lat 80-tych ubiegłego wieku przez Dr Roberta Hubbarda, profesora inżynierii biomechanicznej na Uniwersytecie Stanowym Michigan w Stanach Zjednoczonych. Oparty jest na dosyć prostej zasadzie. Mimo iż ciało kierowcy jest teoretycznie przymocowane do samochodu pasami bezpieczeństwa, jego głowa nie jest unieruchomiona w trakcie wypadku. W rzeczy samej kask kierowcy wyścigowego zwiększa jeszcze ciężar głowy i tym samym siłę, jaką w przypadku nagłego wytracenia szybkości przez samochód muszą zaabsorbować mięśnie szyi. To właśnie prowadzi do urazów kręgów szyjnych podczas zwykłych wypadków drogowych, a pamiętajmy, że siły działające w Formule 1 są – oczywiście – o wiele większe.

System HANS składa się z wykonanego z włókna węglowego "kołnierza" noszonego przez kierowcę na ramionach, do których jest przyciskany za pomocą pasów bezpieczeństwa. Kask jest luźno połączony z kołnierzem dwoma wiązaniami, które pozwalają swobodnie poruszać głową w czasie jazdy. W przypadku czołowego zderzenia wielkość odchylenia hełmu będzie kontrolowana przez te wiązania, jako że kołnierz będzie cały czas przymocowany na stałe do ramion pasami bezpieczeństwa. Energia, jaką musi zaabsorbować szyja i czaszka kierowcy, będzie wówczas znacznie mniejsza, podczas gdy obciążenie hełmu zostanie przeniesione z podstawy czaszki na czoło, które jest o wiele lepiej przystosowane do przyjmowania uderzeń.

Oryginalna wersja urządzenia HANS weszła do sprzedaży w 1990 roku, jednakże duży kołnierz nie nadawał się do zastosowania w Formule 1 i innych wyścigach bolidów jednomiejscowych, charakteryzujących się ciasnymi, wąskimi kokpitami. Po ogromnym wypadku Miki Hakkinena w Adelajdzie w 1995 roku (w którym Fin doznał urazu czaszki) FIA zapoczątkowała program badawczy we współpracy z koncernem DaimlerChrysler, aby znaleźć najlepszy sposób na ochronę głów kierowców podczas dużych wypadków. Poduszki powietrzne i inne aktywne systemy bezpieczeństwa były z początku brane pod uwagę, jednak badania skupiły się ostatecznie na systemie HANS i opracowaniu wersji przystosowanej do Formuły 1.


Podczas testów okazało się, że korzyści wynikające z tego systemu są bardzo duże. Uzyskane wyniki sugerowały, że HANS redukuje typowy ruch głowy o 44 procent, siłę działającą na szyję aż o 86 procent, a przyspieszenie, jakiemu poddawana jest głowa, o 68 procent. Nawet w przypadku większego uderzenia uzyskane liczby wykazywały brak ryzyka wystąpienia kontuzji szyi lub głowy.

Zmodyfikowany system został dopuszczony do użytku w Formule 1 i stał się obowiązkowy dla wszystkich kierowców z początkiem sezonu 2003. Co prawda niektórzy kierowcy skarżyli się z początku na narastający w czasie jazdy dyskomfort, jednak wszyscy byli zgodni, że jest to sensowny sposób na zredukowanie bardzo realnego ryzyka kontuzji. Jest to kolejny dowód na to, jak dużą wagę przywiązuje się w Formule 1 do bezpieczeństwa kierowców.

Źródło: Formula1.com

(Pomoc w tłumaczeniu: Marek Roczniak)
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Maraz, 29.03.2006 18:42[!]
Fotki wyszukał w sieci i zamieścił jakiś czas temu na forum Ahmed - dzięki :)
Pussik, 29.03.2006 20:08[!]
"...aby znaleźć najlepszy sposób na ochronę głów się kierowców podczas dużych wypadków."

Nie ma opisanej jednej rzeczy. Skąd te pasy wiedzą kiedy się zaciskać i skórczyć?? Skąd wiedza kiedy jest niebezpieczenstwo i mają ograniczyć swobode ruchu głowy?
deZZember, 29.03.2006 20:15[!]
Myślę, że F1 jest właśnie dzięki takim wynalazkom względnie bezpiecznym sportem. To tak a propos śmiertelnego wypadu Paula Dany w IRL. Na temat bezpieczeństwa kierowców F1 jest ciekawy, choć krótki, artykuł w ostatnim F1Racing. Ciekawe wnioski mnie nachodzą: jak wielu kierowców mogło w ostatnich kilku latach zginąć, gdyby nie dość spory nacisk, jaki kładziony jest na bezpieczeństwo w F1? Myślę, że sporo... :/

PS: nie wiecie, czy w innych motorsportach (a w szczegolnosci IRL) też są prowadzone testy zderzeniowe ze wszystkich stron (nie tylko czołowe) tak jak w F1?
5cuderi4, 29.03.2006 20:48[!]
Te pasy sie nie są "inteligentne"(tzn. nie napinają się same). One są przymocowane do kasku zaczepami, kierowca zostawia sobie troche luzu na tych paskach żeby mógł ruszać głową, a jak będzie miał wypadek to poprostu te paski zatrzymują kask w miejscu. One nie amortyzują.
Orłoś, 29.03.2006 21:24[!]
Jest w felietonie pewne uogólnienie. Otóż system HANS został wprowadzony po raz pierwszy jako obowiązkowy system bezpieczeństwa w CART, w okresie jej świetności. Dopiero pod dwóch czy trzech sezonach trafił ostatecznie do F1. Niestety, przez chciwość pewnego pana, właściciela toru Indianapolis wyścigi open-wheel w USA sięgnęły dna. Nie wiem, czy teraz w ogóle myśli się o bezpieczeństwie w IRL. W CCWS jest pewnie lepiej ale niewiele... Wielka szkoda.
dezerter028, 29.03.2006 21:50[!]
A na ten artykuł czekalismy stanowczo za wiele czasu !!! I powiesz szczerze ze nie wiedziałem o takim systemie!!
Maraz, 29.03.2006 22:27[!]
Pussik - to zbędne "się" już usunąłem - dzięki :)
Dezerter - dlaczego stanowczo za wiele czasu? Od poprzedniego odcinka minął równo tydzień i tak miało być :)
melex, 30.03.2006 10:32[!]
Znowu sugestie redakcyjne:
1. "Mimo iż ciało kierowcy[...], jego (lub jej) głowa[...]" w języku polskim "kierowca" jest rodzaju męskiego i dodawanie "(lub jej)" jest (feministycznym) błędem...;
2. "kierowcy skarżyli się z początku na odczuwany dyskomfort w czasie na całym dystansie wyścigu" - o co chodzi? dyskomfort w czasie całego dystansu wyścigu czy NARASTAJĄCY W CZASIE dyskomfort?

A HANS mi się bardzo podoba - myślę, że byłoby to świetne rozwiązanie w cywilnych samochodach, choć wymagałoby modyfikacji foteli i... jazdy w kaskach.

(dzięki za sugestie - Maraz)
Pussik, 30.03.2006 15:57[!]
Czy ja wiem... kobiety w niektórych przypadkach miałyby poodcierane ramiona i poniszczone wieczorowe suknie.
deeze, 31.03.2006 11:08[!]
Bardzo fajny artykulik, ciekawy i zwięzły.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca