F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Zapnij pasy!

Bezpieczeństwo z Allianz, 18 kwietnia 2006, wyświetlenia: 4500
Grupa Allianz Polska<< | lista | >> | T- | T+
Kokpit współczesnego samochodu Formuły 1 to bezpieczne miejsce pracy. Kierowca jest zabezpieczony nie tylko przez nadwozie z włókien węglowych, dopasowane do kształtu ciała siedzisko, kask czy kombinezon – kluczowym elementem dającym mu poczucie bezpieczeństwa i chroniącym w razie wypadku są pasy bezpieczeństwa.

Mimo bardzo szybkiego rozwoju Formuły 1, musiało minąć sporo czasu, zanim zdano sobie sprawę, że pasy bezpieczeństwa mogą w tym sporcie ratować życie. Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) wymagała zabezpieczeń w postaci kasków i kombinezonów już od wczesnych lat 60., a obowiązkowe stosowanie pasów bezpieczeństwa wprowadziła dopiero w 1972 r.

Kierowcy Formuły 1 przypięci są sześciopunktowymi pasami bezpieczeństwa, podobnymi do tych stosowanych w samolotach myśliwskich. Dwa pasy ramieniowe, dwa biodrowe i dwa udowe ledwie pozostawiają swobodę wystarczającą do posługiwania się kierownicą, oraz przyciskami i przełącznikami w kokpicie. To nie jedyna sytuacja, w której bezpieczeństwo jest ważniejsze od wygody.

W cywilnej motoryzacji pasy bezpieczeństwa to wciąż numer jeden na liście zabezpieczeń ratujących życie, nawet przed poduszką powietrzną. „Pas jest niezbędny do tego, by poduszka powietrzna zadziałała prawidłowo. Bez pasa poduszki nie byłyby tak wydajne”, mówi Dr Hartmuth Wolff z Centrum Technologii Allianz (AZT). Mimo to, w przeciwieństwie do kierowcy Formuły 1, kierowca zwykłego samochodu jest przypięty w sposób zapewniający mu dużo większy komfort. Oczywiście potrzebuje o wiele więcej swobody w fotelu, choćby by móc zawrócić czy dostroić radio. „To sprawia, że odpowiednia pozycja za kierownicą jest niezwykle ważna, podobnie jak odpowiednie ułożenie pasa bezpieczeństwa na ciele”, mówi Wolff. „Poza tym zawsze trzeba docisnąć pas biodrowy poprzez naciągnięcie pasa ramieniowego – bez tego ochrona będzie niewystarczająca”.

W samochodzie Formuły 1 kierowcy są wciśnięci głęboko w fotel, dlatego przy zapinaniu pasów potrzebna jest pomoc mechanika. Mimo tego w nagłym przypadku kierowca może wyskoczyć z kokpitu w ciągu pięciu sekund wymaganych przez przepisy – pasy rozpina się jednym pociągnięciem za centralnie umieszczoną klamrę. Zadanie pasów jest jasne: podczas wypadku współpracują z obowiązkowym systemem ochrony szyi i karku (HANS), zapobiegając uderzeniom o kierownicę i pochłaniając część energii zderzenia.

„Z jednej strony pasy muszą być na tyle mocne, by ochronić kierowcę w czasie uderzenia”, mówi Frank Dernie z zespołu WilliamsF1. „Z drugiej strony muszą być na tyle elastyczne, by nie spowodować dodatkowych uszkodzeń ciała u zawodnika w razie wypadku”.

Producenci pasów bezpieczeństwa rozwiązują ten problem z pomocą rozbudowanych testów na wytrzymałość i elastyczność stosowanych materiałów. Generalnie pasy wykonywane są z włókien poliestru, czasami wzbogaconego o poprzeczne warstwy włókien usztywniających pas. Dzięki temu obciążenie jest równomiernie rozkładane na całej szerokości pasa. Klamry i sprzączki robione są z tytanu. Po wypadku, w razie konieczności, musi być możliwe wyciągnięcie całego fotela z samochodu, wraz z przypiętym do niego kierowcą.

Zgodnie z wymogami FIA (Standard 8853/98) każdy punkt mocujący pasów musi wytrzymać obciążenie 14,7 kiloniutona, co odpowiada mniej więcej 1470 kilogramom. Szerokość pasów musi wynosić 44-76 milimetrów (ramiona i uda) oraz 50-76 mm (biodra) – w zależności od preferencji kierowcy. Ale i tak pojęcie komfortu jest względne, co potwierdza Martin Brundle: „Jeśli nie czujesz pasów”, powiedział kiedyś były kierowca F1, „to nie są wystarczająco ciasno ściągnięte”.

Bezpieczeństwo z Allianz: Autodromo Enzo e Dino Ferrari

Kierowca zespołu WilliamsF1 Team, Mark Webber:
„W wyniku kilku poważnych wypadków tor został w ostatnich latach zmodyfikowany – wprowadzono zmniejszające prędkość szykany. Jednak te szykany bardzo obciążają nasze hamulce. Ciągłe zmiany prędkości sprawiają, że trudno jest kierowcy wejść w odpowiedni rytm. Tor ma być znów przebudowany na jesieni – mają zlikwidować szykanę przed prostą startową. Jednocześnie powiększone zostaną boksy, co poprawi bezpieczeństwo kierowców i mechaników”.
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
P@veL, 18.04.2006 14:29[!]
"Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) wymagała zabezpieczeń w postaci kasków i kombinezonów już od wczesnych lat 60., a obowiązkowe stosowanie pasów bezpieczeństwa wprowadziła dopiero w 1972 r." A co za desperat jezdził bez pasów???
Pussik, 18.04.2006 23:48[!]
W latach 60 wszyscy oni byli desperatami. :D Toksyczne paliwo, samochód gorzej chroniący kierowce niż Seicento. ;P
P@veL, 19.04.2006 14:46[!]
No rozumiem że jazda na takim paliwie to szaleństwo, i że wogóle te samochody nie były bezpieczne, ale skoro wtedy znano pasy bezpieczeństwa to mogliby ich używać
misio, 19.04.2006 21:42[!]
normalnie desparaci z nich byli i to konkretni ale oni pewnie kochali bardzo szybką jazde i to pewnie ich jarało jednym słowem więc gdybym miał mozliwość jeżdzić w tamtych czasach to bym to robił
misio, 19.04.2006 21:46[!]
i nie wazne by było to ze sie przy tym truje i tak trzeba kiedys umzecz a jak to wybieram w 90% sami
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca