F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Kontrola wyścigu

Zrozumieć Formułę 1, 19 kwietnia 2006, wyświetlenia: 5734
Grzegorz Więcek<< | lista | >> | T- | T+
Podczas weekendu Grand Prix, kontrola wyścigu leży w samym sercu Formuły 1, odpowiedzialna za monitorowanie i nadzorowanie wszystkich etapów treningów, kwalifikacji oraz wyścigu.

Ośrodki dowodzenia różnią się nieco na poszczególnych torach, ale wszystkie muszą posiadać kilka kluczowych elementów, umożliwiających Dyrektorowi Wyścigu z ramienia FIA oraz jego podwładnym podejmowanie właściwych decyzji, aby zapewnić bezpieczeństwo oraz zgodność z przepisami i harmonogramem.

Ekrany zapewniają obraz z każdego zakątka toru poprzez sieć Telewizji Przemysłowej (ang. Closed Circuit Television, w skrócie CCTV). Pozwala to na szybkie zlokalizowanie ewentualnego problemu i podjęcie odpowiednich działań.

Pomieszcze kontroli wyścigu na torze w Szanghaju

Dane z systemu pomiaru czasów także są dostarczane do centrum dowodzenia w podobnej formie, jaką otrzymują zespoły (a my możemy oglądać na żywo w czasie wszystkich sesji za pośrednictwem strony Formula1.com w dziale "Live Timing"). Jednakże Dyrektor Wyścigu ma także dostęp do wielu innych dodatkowych informacji, takich jak np. pomiar prędkości w boksach, co umożliwia mu pilnowanie porządku podczas wszystkich sesji.

Potrzebny jest także telefoniczny i radiowy kontakt z głównymi posterunkami porządkowych na torze, samochodem bezpieczeństwa, samochodem służb medycznych i centrum medycznym, aby w wypadku kryzysowych sytuacji Dyrektor Wyścigu mógł pozostawać w pełnym kontakcie z odpowiednimi osobami. To właśnie Kontrola Wyścigu decyduje o tym, kiedy należy wypuścić samochód bezpieczeństwa na tor i – co jest równie istotne – kiedy ma on powrócić do boksów.

Dyrektor wyścigu Charlie Whiting na stanowisku dowodzenia

Dyrektor Wyścigu jest wspomagany przez inny personel FIA, a także przez pracowników i obsługę danego toru. Ważną częścią odpowiedzialności kontroli wyścigu jest karanie kierowców, którzy naruszyli zasady lub złamali kodeks sportowy obowiązujący podczas wyścigów. Najczęstszą karą jest "drive-through", przyznawana na ogół za przekroczenie limitu prędkości obowiązującego w boksach (kierowca musi wówczas przejechać jeszcze raz przez boksy bez zatrzymywania się – nie może więc przy okazji wymienić opon, czy uzupełnić zapasu paliwa).

W przypadku bardziej skomplikowanych zagadnień dyscyplinarnych, takich jak wyłonienie winowajcy wypadku lub kontaktu pomiędzy dwoma samochodami, kary orzekane są już po wyścigu, a nie w jego trakcie. Daje to zespołom możliwość obrony zachowania swojego kierowcy. W przypadku bardzo poważnych incydentów – albo gdy warunki na torze staną się zbyt niebezpieczne (na przykład z powodu ulewnego deszczu) – dyrektor wyścigu jest także odpowiedzialny za podjęcie decyzji o ewentualnym przerwaniu wyścigu.

To, że podczas wyścigów Grand Prix wszystko z reguły przebiega gładko i sprawnie, a problemy są wyłapywane i rozwiązywane bardzo szybko, jest zasługą niewzruszonego profesjonalizmu, jakim cechują się mężczyźni i kobiety pracujący w Kontroli Wyścigu.

Źródło: Formula1.com

(Pomoc w tłumaczeniu: Marek Roczniak)
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
P@veL, 19.04.2006 18:13[!]
Za krótkie...
Maraz, 19.04.2006 18:48[!]
Tym razem taki temat się trafił - co poradzić :)
Thunder Bolt, 19.04.2006 21:19[!]
fajny artykuł jaki będzie kolejny temat?
Witek, 19.04.2006 21:32[!]
Od razu poznałem, że to pisał Gregoff- po zdjęciu Charlie Whitinga i Alonso na PP w tle :-) A tekst ciekawy!
kuba_new, 19.04.2006 23:15[!]
za krotkie fakt
chmiel, 20.04.2006 07:15[!]
O czym będzie kolejny artykuł?
sadektom, 20.04.2006 08:00[!]
O tym jak ważny jest dobry komentarz i dobór komentatorów przy relacjach wyścigów F1 ;).
melex, 20.04.2006 09:04[!]
"jest zasługą niewzruszonego profesjonalizmu, jakim cechują się mężczyźni i kobiety pracujący w Kontroli Wyścigu"

PRZEPIĘKNE ;)))
gregoff, 20.04.2006 09:21[!]
Jeszcze sami nie wiem o czym będzie kolejny:D Czyż trochę niepewności nie doda smaczku temu cyklowi;D
sadektom, 20.04.2006 10:10[!]
A z drugiej strony... nie marzy wam sie taki pokój wypełniony ekranami z podglądem ze wszystkich ważnych kamer i ze środka bolidów tj mają w centrum dowodzenia? :)
P@veL, 20.04.2006 17:03[!]
No dobra, ale nie musicie tego tłumaczyć słowo w słowo, Możecie przecież skożystać z innych portali i złasnej wiedzy
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca