F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Start wyścigu

Zrozumieć Formułę 1, 26 kwietnia 2006, wyświetlenia: 6155
Grzegorz Więcek<< | lista | >> | T- | T+
Start Grand Prix jest jednym z najbardziej emocjonujących momentów w Formule 1. Desperacka walka o natychmiastowe przebicie się do przodu w stawce pełnej niezwykle szybkich samochodów i bardzo uzdolnionych kierowców – każdy chce jako pierwszy dotrzeć do pierwszego zakrętu.

To zupełnie oczywiste, że start dowolnego wyścigu jest jedną z najlepszych szans na zyskanie pozycji. W istocie podczas wyścigów na takich torach jak Monako, Imola lub Hungaroring, gdzie nie ma zbyt dużo dogodnych miejsc do wyprzedzania, jest to wręcz jedna z niewielu okazji do zyskania kilku pozycji. Dobry start może ułatwić kierowcy wyścig, fatalny może go zbyt szybko zakończyć.

Kierowcy próbują przygotować się do początku wyścigu tworząc we własnym umyśle obrazu startu, tak jak chcieliby go przeprowadzić, biorąc pod uwagę różne czynniki wynikające z ich pozycji i warunków panujących na torze.

Zespoły z reguły próbują chronić swoich kierowców od zbyt dużego zainteresowania mediami na torze tuż przed startem, jeśli obawiają się, że może to wpłynąć na ich koncentrację. Podczas tego okresu przed wyścigiem, kiedy to ustawione na polach startowych samochody są w trakcie ostatnich przygotowań dozwolonych przez regulamin, na prostej startowej panuje jeden wielki chaos, aczkolwiek mechanicy, członkowie zespołów, a nawet media, pracują zgodnie ze precyzyjnymi wyznaczonymi planami.

Kiedy tylko silnik samochodu Formuły 1 zostanie uruchomiony, bolid musi jak najszybciej znaleźć się w ruchu. Wynika to z tego, że silniki przystosowane są do działania przy dużych prędkościach i tylko odpowiednia ilość powietrza może zapewnić im odpowiednie chłodzenie. Natomiast kiedy bolid stoi w miejscu, ciepło wytwarzane przez działający silnik wystawia mechaniczne części samochodu na duże obciążenie, zwłaszcza podczas gorących wyścigów. Kiedy tylko mechanicy opuszczą prostą startową, samochody ruszają do pojedynczego okrążenia formującego.

Dla kierowcy, który zdobył pole position, jest to spore wyzwanie, jako że musi on ostrożnie kontrolować szybkość na okrążeniu formującym w taki sposób, aby móc dostatecznie rozgrzać opony (poprzez szybkie przyspieszanie, ostre hamowanie i jazdę zygzakiem) i aby nie ukończyć zbyt szybko okrążenia, gdyż w przeciwnym wypadku będzie musiał długo czekać na to, aż pozostali zawodnicy ustawią się na swoich polach startowych, a to grozi uszkodzeniem samochodu i zbytnim ochłodzeniem opon.

Kiedy tylko wszystkie bolidy staną na pozycjach startowych, a samochód obsługi toru i samochód medyczny będą również z tyłu na swoich pozycjach, dyrektor wyścigu zainicjuje sekwencję startową. Zielone światła od pewnego czasu nie są już używane do zasygnalizowania rozpoczęcia wyścigu – sygnałem tym jest obecnie zgaśnięcie pięciu czerwonych świateł (istnieje ustalany wcześniej, losowy odstęp czasowy od 4 do 14 sekund – nad którym dyrektor wyścigu nie ma kontroli – oddzielający moment zapalenia pierwszego światła od zgaśnięcia wszystkich).

Kiedy przyspiesza w kierunku pierwszego zakrętu, kierowca musi zdecydować się albo na defensywną albo na ofensywną strategię, w zależności od tego czy powiódł się start czy nie. Często jest to dosyć trudny wybór, gdyż z jednej strony można zyskać kilka pozycji, ale z drugiej samemu też można zostać wyprzedzonym.

To właśnie podczas startu wyścigu dochodzi do najbardziej bezpośredniej walki – widok pięciu samochodów jadących w jednym rzędzie na prostej startowej wcale nie należy do rzadkości. Sytuacja staje się bardziej wymagająca dla tych kierowców, którzy do pierwszego zakrętu zbliżają się nie po optymalnym torze jazdy, co oznacza, że muszą uważać na mniejszą przyczepność.

Na szczęście niezwykle wysokie standardy profesjonalizmu wśród obecnych kierowców, w połączeniu z gotowością FIA do wymierzania surowych kar kiedy zajdzie taka potrzeba, doprowadziły do znacznego zmniejszenia ilości wypadków na pierwszym zakręcie w stosunku do sytuacji sprzed kilku sezonów.

Źródło: Formula1.com

(Pomoc w tłumaczeniu: Marek Roczniak)
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Mefis, 26.04.2006 18:40[!]
Dobra robota Gregoff! Wyrazy uznania.
deeze, 26.04.2006 18:59[!]
grona wiernych fanów ;)

Spoko poczytać o technice, czasami nie wszystko jest takie oczywiste, jak na przykład ostrożność jaką musi zachować pierwszy kierowca.
Witek, 26.04.2006 19:21[!]
Good job!
Psychol, 26.04.2006 19:44[!]
Ciekawe, ciekawe:D
P@veL, 26.04.2006 19:54[!]
A gdzie zdjęcia???
dejacek, 26.04.2006 21:17[!]
fakt, dawniej bywało że na 1 zakręcie rozwalało się kilka aut, ale wtedy była możliwość startu autem zapasowym (jeżeli wyścig był restartowany). Kierowcy biegiem drałowali do boksów często niosąc z sobą wkładki do foteli gdyż auto było uniwersalne dla obu kierowców.
Maraz, 26.04.2006 22:43[!]
Fotki będą jutro rano - dzisiaj nie miałem czasu niestety :)
dz, 27.04.2006 08:00[!]
fajne fajne - pod wrazeniem kącika
chmiel, 27.04.2006 18:05[!]
Z fotkami jeszcze lepiej się prezentuje :-D
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca