F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Zmiany, zmiany...

Bezpieczeństwo z Allianz, 9 maja 2006, wyświetlenia: 3492
Grupa Allianz Polska<< | lista | >> | T- | T+
Nowe silniki, nowe przepisy dotyczące opon, nowe kwalifikacje – wraz ze startem sezonu 2006 w Formule 1 wprowadzono drastyczne zmiany w przepisach, dotykające zarówno kierowców, jak i zespoły. By jeszcze bardziej zwiększyć poziom bezpieczeństwa w czołowej kategorii wyścigowej świata, wprowadzono słabsze silniki V8 i ponownie umożliwiono wymianę opon podczas wyścigu. Panuje powszechne przekonanie, że wprowadzone zmiany okazały się właściwe.

Nico Rosberg nie oczekiwał poważnych zmian w związku z nowymi przepisami. „Kierowcy, którzy dotychczas jeździli szybko, nadal będą szybcy”, powiedział zawodnik zespołu WilliamsF1 przed swoim debiutem w Formule 1. „Nie spodziewam się, że samochody Formuły 1 zaczną jeździć wolniej”.

Ma rację. Chociaż najszybsze okrążenie wyścigu wykręcone przez niego podczas debiutanckich zawodów w Bahrajnie było wciąż o sekundę gorsze od zeszłorocznego czasu, to już w Malezji – drugim wyścigu sezonu – ubiegłoroczny czas został poprawiony. Przyczyna jest prosta: nowe silniki V8 mają moc mniejszą o około 200 KM od starych V10, ale nowe, bardziej przyczepne opony kompensują utratę mocy lepszą przyczepnością w zakrętach.

„Silniki nie robią dużej różnicy, zmianę w stylu jazdy wymusiły raczej nowe opony”, powiedział Mark Webber, kierowca zespołu WilliamsF1. Słabsze jednostki napędowe sprawiają, że kierowcy wchodzą w zakręty z nieco mniejszą prędkością, więc nie muszą tak mocno hamować i nadwozie nie "nurkuje" tak bardzo – dzięki temu samochód jest bardziej stabilny i umożliwia szybsze wyjście z zakrętu niż w zeszłym sezonie. Niektórzy kierowcy byli zdania, że te zmiany utrudnią prowadzenie samochodu, ale Nico Rosberg nie widzi żadnego problemu. „Jazda na granicy możliwości”, powiedział, „nigdy nie jest łatwa”.

Priorytetem w Formule 1 jest zawsze bezpieczeństwo, co szczególnie dobrze widać na przykładzie nowych przepisów. Czasy okrążeń właściwie się nie pogorszyły w porównaniu z sezonem 2005, ale mimo tego nowe przepisy silnikowe spełniły oczekiwania pomysłodawców, nawet z punktu widzenia bezpieczeństwa. Wyliczenia Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA), twórcy przepisów w Formule 1, okazały się prawidłowe. Prędkości maksymalne zostały obniżone, a zgodnie z wcześniejszymi wyliczeniami czynnikiem istotnym dla bezpieczeństwa jest właśnie szybkość na prostej, a nie czas okrążenia. Różnica prędkości rzędu już 20 km/h poprawia bezpieczeństwo kierowcy w razie wypadku. Bez zmiany pojemności silnika samochody w tym sezonie byłyby szybsze – w dużej mierze dzięki nowym oponom – od zeszłorocznych.

„FIA zwraca baczną uwagę na czasy okrążeń i prędkości maksymalne, bo bezpieczeństwo zawodników na torze zależy przede wszystkim od odpowiedniego dostosowania szybkości”, wyjaśnia dr Christoph Lauterwasser z Centrum Technologii Allianz (AZT). Zmiany w przepisach, w tym te dotyczące skrzydeł i silników, są spowodowane chęcią obniżenia prędkości – to jedyny pewny sposób na długotrwałe zagwarantowanie bezpieczeństwa kierowcom i widzom. Ekspert z AZT: „Czynniki oddziałujące na bezpieczeństwo w wyścigach odnoszą się także do motoryzacji cywilnej. Prędkość należy zawsze dostosowywać do warunków drogowych”. Nowe silniki nie wpłyną negatywnie na widowiskowość wyścigów. Wręcz przeciwnie: zawody są bardziej interesujące niż w zeszłym sezonie, głównie ze względu na powrót wymiany opon w czasie wyścigu i zwiększenia pola manewru dla strategów poszczególnych zespołów.

Spośród wszystkich zmian wprowadzonych przed sezonem 2006 jedynie nowy format kwalifikacji nie spełnia pokładanych wcześniej nadziei. System, chwalony po pierwszym wyścigu sezonu – w Bahrajnie czołówka toczyła zaciętą walkę przez całą sesję kwalifikacyjną – jest bezustannie krytykowany od Grand Prix Malezji. Nikt nie bierze pod uwagę rezygnacji z kwalifikacji systemem nokaut, z najwolniejszymi kierowcami odpadającymi po kolejnych etapach sesji, ale kierowcy i przedstawiciele zespołów na wyścigi proponują przeróżne usprawnienia – zwłaszcza ostatniej części kwalifikacji, decydującej o pierwszych dziesięciu pozycjach na starcie. Jednak Mark Webber nie chce zagłębiać się w szczegóły. „Oczywiście kwalifikacje są ważne”, powiedział Australijczyk, „ale i tak najważniejszy jest sam wyścig”.

Bezpieczeństwo z Allianz: Circuit de Catalunya

Mark Webber, kierowca zespołu WilliamsF1:
„Ten tor jest bardzo dobrze znany kierowcom z treningów. To nam daje poczucie bezpieczeństwa, ale mimo to ściganie się tutaj nie jest łatwe. Tor jest trudny pod względem aerodynamicznym, a na zachowanie samochodów silnie wpływa wiatr. Przez to znalezienie właściwych ustawień przypomina czasami loterię. Przy zmianach kierunku wiatru może się nagle okazać, że jedziesz źle ustawionym samochodem. Dodatkowo trzeba zadbać o to, by duże zużycie opon – typowe dla tego toru – nie wpłynęło negatywnie na bezpieczeństwo”.
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
melex reaktywacja, 09.05.2006 14:09[!]
ja tam wolałem V12 ;)
sex pistols, 09.05.2006 14:23[!]
He więc jednak nowe przepisy są dobre :o
Kimuś, 09.05.2006 17:09[!]
Kierowcy przed trzecią sesją kwalifikacyjną powinni deklarować z jaką chcieli by wystartować ilością paliwa w wyścigu, a w czasie 3 części kwalifikacji powinni jeżdzić z dowolną ilością paliwa. To powinno sprawić że przez cały czas kwalifikacji byłą by walka o najlepszy czas, a nie jak teraz na początku jest powolna jazda, aby wypalić jak najwięcej paliwa i dopiero pod konieć kwalifikacji zacząć kręcić najlepsze czasy.
Kid, 09.05.2006 21:29[!]
Według mnie nie powinno byc zadnej deklaracji. W ostatniej czesci powinni jezdzic z dowolna iloscia paliwa i dopiero po kwalifikacjach kazdy powinien ustalic z jaka iloscia paliwa chce jechac.
kuba_new, 09.05.2006 22:37[!]
uwazam ze wszyscy albo powinni jezdzic z dowolna iloscia albo z okreslona
wole to pierwsze rozwiazanie
a paliwo na wyscig powinno zostac uzupelnione przed wyscigiem
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca