F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Testy

Zrozumieć Formułę 1, 17 maja 2006, wyświetlenia: 5127
Grzegorz Więcek<< | lista | >> | T- | T+
Jako że Formuła 1 staje się coraz bardziej wymagającym sportem pod względem technicznym, przeprowadzanie testów z roku na rok odgrywa coraz bardziej istotną rolę. Stara zasada dłubania w instynktownie zaprojektowanym bolidzie już dawno została wyparta przez systematyczne testy każdego ważniejszego komponentu i struktury – zarówno przed, jak i po skończeniu samochodu i przygotowaniu go do startów.

Większa część pracy testowej jest ukryta głęboko w fabrykach konstruktorskich i tunelach aerodynamicznych. Dopiero gdy samochód jest już złożony w całość, rozpoczyna się bardziej widoczna faza testów, na torze z prawdziwymi kierowcami za kółkiem. To właśnie wtedy fundamentalne cechy mogą być prawidłowo ocenione po raz pierwszy – wiele samochodów, które wyglądają świetnie "na papierze", na torze sprawiały się fatalnie. Ale testy na torze są również pomocne w stałej ewolucji, która dotyczy wszystkich samochodów Formuły 1 podczas ich całego żywota, ciągła poprawa małych detali oraz ustawień.

Program testowy współczesnego zespołu Formuły 1 jest kolosalnym przedsięwzięciem, zarówno pod względem siły roboczej, jaki i logistyki. Większość wielkich konstruktorów ma oddzielne ekipy testowe obok wyścigowych, a niemal wszystkie zespoły korzystają z usług kierowców testowych, którzy biorą na swoje barki część pracy testowej od kierowców wyścigowych. Intensywne doświadczenie, jakie może w ten sposób zdobyć kierowca testowy Formuły 1 oznacza, że w ostatnich latach stało się to jednym z najlepszych sposobów na wejście do tego sportu lub na wskrzeszenie podupadającej kariery (Olivier Panis po roku testów w McLarenie powrócił do startów z zespołem B.A.R). Kierowca testowy w jednym z ważniejszych zespołów może liczyć na przejechanie kilku tysięcy kilometrów podczas całego sezonu – więcej niż w wielu przypadkach kierowcy wyścigowi.

Otwarte sesje testowe są regularnie przeprowadzane na zaaprobowanych przez FIA torach wyścigowych w całej Europie, gdzie dowolny zespół może się wybrać, pokrywając część kosztów najmu toru i przywieźć swoje bolidy. Ponadto zespoły mogą także odbywać prywatne testy za zamkniętymi drzwiami, podczas których będą wypróbowywały owiane tajemnicą najnowsze rozwiązania. W ramach próby redukcji kosztów związanych z uczestnictwem w wyścigach Formuły 1, późnym latem obowiązuje dobrowolny, sześciotygodniowy zakaz przeprowadzania testów. Ma to na celu zredukowanie presji ciążącej na mniejszych zespołach w tym czasie sezonu, kiedy większe zespoły z większym zapleczem finansowym mogą zyskać największą przewagę. Jest także dobrowolny sześciotygodniowy zakaz testowania obowiązujący tuż po zakończeniu sezonu.

W połączeniu z testami, każdy zespół, który ukończył poprzedni sezon na piątej pozycji w klasyfikacji konstruktorów, może wystawić trzeci samochód testowy podczas dwóch piątkowych sesji treningowych w każdy weekend Grand Prix. Przepis ten pierwotnie został wprowadzony po to, aby dać szansę zespołom z mniejszym budżetem testowym na zwiększenie rozwoju samochodu przez możliwość przejechania nim większej ilości kilometrów.

W 2005 roku w ramach dalszej pogoni za redukcją kosztów związanych z testami, wszystkie zespoły oprócz Ferrari zgodziły się ograniczyć testy w trakcie sezonu do 30 dni z udziałem najwyżej dwóch samochodów na raz i nie testować jednocześnie na więcej niż jednym torze. Ferrari zastosowało swoje własne ograniczenia testowe, rezygnując między innymi z sześciotygodniowej wakacyjnej przerwy.

Źródło: Formula1.com

(Pomoc w tłumaczeniu: Marek Roczniak)
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca