F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Logistyczne wyzwanie

Bezpieczeństwo z Allianz, 21 czerwca 2006, wyświetlenia: 5031
Grupa Allianz Polska<< | lista | >> | T- | T+
Każdy, kto chce świętować wygrane w Formule 1, musi myśleć o zwycięstwie od samego początku. Po przybyciu na tor z 32 tonami sprzętu trzeba jeszcze wiedzieć, gdzie dokładnie znajduje się każda z 10 000 pojedynczych części – to wyzwanie dla ekspertów od logistyki w poszczególnych zespołach. Muszą oni osiągnąć najwyższą formę podczas wyścigów zaoceanicznych, jak Grand Prix Kanady.

Karawana Formuły 1 zabiera ze sobą mnóstwo bagażu. Siedzibę zespołu WilliamsF1 Team w Grove opuszcza przed zaoceanicznym wyścigiem 120 skrzyń i kontenerów. Podczas pakowania Paul Singlehurst, odpowiedzialny za logistykę w zespole, dba o to, by zabrać jak najmniej ładunku, ale jednocześnie nie może zabraknąć niczego potrzebnego – trudna sztuka kompromisu. By upewnić się, że nic nie zostało pominięte, przygotowuje liczącą ponad 80 stron listę zawierającą wszystkie przedmioty, które muszą zostać spakowane do skrzyń – od nadwozi i silników po papierowe serwetki dla gości zespołu.

Kiedy zespół WilliamsF1 Team pakował się po Grand Prix Wielkiej Brytanii, 50 skrzyń ważących razem około sześć ton było już w drodze statkiem do Montrealu. Transport morzem jest tańszy niż lotniczy, dlatego wysłano je od razy po wyścigu na Imoli. Ciężarówki zespołu WilliamsF1 Team wracają do Grove, gdzie wyścigówki zostają rozłożone na pojedyncze części w poniedziałek rano. Wszystko to, co nie jest potrzebne do odbudowy samochodów, jest pakowane do skrzyń i kontenerów. „Każda część ma ściśle określone miejsce”, mówi Singlehurst. „Na torze nie mamy czasu na poszukiwania”.

W piątek po wyścigu na Silverstone Boeing 747 startuje z lotniska Stansted na północnym wschodzie Londynu i kieruje się do Montrealu ze swoim cennym ładunkiem. Licząca 35 pracowników zespołu WilliamsF1 Team straż przednia, prowadzona przez Singlehursta, dociera na tor Circuit Gilles Villeneuve w Montrealu w poniedziałek rano i rozpoczyna ustawianie sprzętu w boksach. Zaczynają od zamiecenie podłogi, podwieszenia monitorów i ułożenia sieci komputerowej składającej się z 500 metrów kabli do przesyłu danych i 300 metrów kabli elektrycznych. W czasie wyścigu na torze przebywa 80 członków zespołu.

Zespół WilliamsF1 Team koncentruje się tylko na trzech samochodach wyścigowych i ich osprzęcie, a produktywny przemysł samochodowy musi rozwiązywać problemy logistyczne na co dzień. „Wiele komponentów i podzespołów do pojedynczego samochodu, dostarczanych przez ponad 100 podwykonawców, musi trafić na taśmę produkcyjną w odpowiednim momencie, przy zachowaniu odpowiedniej kolejności – a bierzemy tu pod uwagę tylko najważniejszych dostawców w przemyśle samochodowym”, mówi Dr Christoph Lauterwasser z Centrum Technologii Allianz (AZT). „Dlatego dostawcy muszą być bardzo precyzyjnie zintegrowani z całym procesem produkcji”.

Ogrom przedsięwzięcia logistycznego w Formule 1 stanie się jasny, kiedy na tor w Montrealu zaczną docierać ciężarówki dowożące ładunek z lotniska i portu. Zespół WilliamsF1 Team zabiera na każdy wyścig trzy samochody. Do transportu lotniczego umieszcza się je piętrowo w specjalnym kontenerze. Do tego dochodzi sześć albo siedem silników, inne części zamienne i narzędzia. Tak więc zespół przygotowany jest na każdą ewentualność. Do podstawowego wyposażenia zalicza się także 16 komputerów, 28 laptopów i 100 przenośnych zestawów radiowych do komunikacji. Ponadto dochodzi jeszcze 3000 butelek wody mineralnej dla zespołu i gości. Kanada nie zawsze jest gorącym wyścigiem, ale zespoły w Formule 1 lubią dmuchać na zimne, nawet ze swoim bagażem.

Kiedy kierowca mija linię mety w Grand Prix Kanady, jest to dla niego początek relaksu. Ale dla innych członków zespołu WilliamsF1 Team to sygnał do przyspieszenia. Grand Prix USA odbywa się zaledwie za tydzień, w kolejną niedzielę. To oznacza, że cały sprzęt musi zostać spakowany z powrotem najpóźniej do północy. Samolot do Indianapolis odlatuje o ósmej rano w poniedziałek rano. W zeszłym roku wysłano część wyposażenia ciężarówkami do USA, ale okazało się to zbyt wolne. W końcu najważniejsza w Formule 1 jest szybkość, nawet w przygotowaniach przed wyścigiem.

Bezpieczeństwo z Allianz: Circuit Gilles Villeneuve

Mark Webber, kierowca zespołu WilliamsF1:
„Montreal to jeden z najszybszych i najciekawszych torów w Formule 1. Na prostych osiągamy prędkość 300 km/h, a kilka sekund przed niektórymi zakrętami musimy hamować do poniżej 100 km/h. To ogromne obciążenie dla hamulców. Ich zużycie jest dużo większe niż na każdym innym torze. Dla nas najważniejsze jest, abyśmy mogli w pełni polegać na hamulcach. Kolejne ryzyko jest spowodowane przez dość blisko ustawione bariery. Czasami mijamy je dosłownie o milimetry”.
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
McLuke, 21.06.2006 20:58[!]
fajny artykuł!!
kuba_new, 21.06.2006 22:41[!]
a czasami w nie walimy :)
tak jest
dobry tekst
Thunder Bolt, 21.06.2006 23:00[!]
ja mam pytanie nie na temat:
kiedy będzie ostatni odcinek cyklu Zrozumieć F1??
a tak przy okazji fajny artykulik :-)
Metalpablo, 21.06.2006 23:24[!]
Jak dlamnie to HARDCORE:D,chciałbym to zobaczyć na żywca
Maraz, 22.06.2006 09:36[!]
Thunder Bolt - gregoff ma ostatnio bardzo mało czasu, ale może już niedługo uda nam się dokończyć ten cykl.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca