F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Renault R26 - analiza techniczna

Technika, 14 stycznia 2007, wyświetlenia: 7179
deZZember<< | lista | >> | T- | T+
Aerodynamika bolidu jest jednym z najważniejszych zagadnień, które decydują o zwycięstwie. Najbardziej istotne elementy zwycięskiej maszyny Renault R26 zostały omówione przez Dino Toso, szefa działu aerodynamiki w Renault F1 Team.

Profil ogólny modelu R26

../img/artykuly/renault/r25profil.jpg
R25

../img/artykuly/renault/r26profil.jpg
R26

Nadwozie Renault R26 było bezpośrednią ewolucją projektu R25, wszak był to model, który zdobył Mistrzostwo Świata, a więc był dobrym punktem wyjścia. Najbardziej istotne zmiany poczynione na sezon 2006 wynikały z nowych przepisów dotyczących silnika. Inżynierowie Renault mogli wszystko rozmieścić bardziej zwięźle dzięki zmniejszonym wymaganiom odnośnie układu chłodzenia, co pozwoliło na osiąganie, przy zachowaniu kompromisu siła dosciskająca – opór, dobrych maksymalnych prędkości. Gdy już główny kształt został opracowany, inżynierowie Renault zajęli się dopracowaniem szczegółów, by nadwozie było maksymalnie efektywne.

Nadwozie

../img/artykuly/renault/r26bodywork.jpg

Mniejszy silnik potrzebował mniejszych chłodnic, ponieważ wymagania silnika V8 dotyczące układu chłodzenia są mniejsze, niż wymagania silnika V10. To pozwoliło stworzyć bardziej ekstremalny kształt osłon chłodnic. Dzięki temu cała pokrywa silnika i chłodnic bardziej przylega do elementów wewnętrznych, co było kolejnym istotnym krokiem w ewolucji z R25 do R26.

Chłodzenie

../img/artykuly/renault/r26cooling.jpg

Swoiste "skrzela" na pokrywach chłodnic były jednym z najbardziej charakterystycznych wizualnie elementów R25, jednak z powodów wspomnianych wcześniej nie były w modelu R26 już więcej potrzebne. Inżynierowie Renault byli w stanie umieścić wyloty chłodnic silnika V8 na jednym fragmencie nadwozia z kominami. To pozwoliło mechanikom w boksach na łatwiejszą zmianę poziomu chłodzenia.

Tylne skrzydło

../img/artykuly/renault/r26rearwing1.jpg
Średnio-niski docisk

../img/artykuly/renault/r26rearwing2.jpg
Średni docisk

../img/artykuly/renault/r26rearwing3.jpg
Wysoki docisk

Tylne skrzydło R26 było dość wyróżniającym się elementem, szczególnie zakrzywiony dolny płat w konfiguracji zapewniającej średni docisk, w jakiej bolid został zaprezentowany po raz pierwszy, a także która była używana na takich torach jak Barcelona i Silverstone.

Projektując tylne skrzydło podczas zeszłej zimy inżynierowie Renault musieli się zmagać z wieloma niewiadomymi: nie znali jeszcze specyfikacji (głównie przyczepności) nowych opon, nie znali także przyczepności, jaka będzie panować na torach, ani na 100% nie byli pewni mocy nowego silnika (szczególnie względem rywali).

W związku z tym musiał zostać zaprojektowany cały zestaw tylnych skrzydeł, by pokrył możliwą różnicę w przyczepności na różnych torach. Zaprezentowane na powyższych obrazkach trzy wersje tylnego skrzydła, które były użyte w minionym sezonie, pokazują zasięg różnic. Ponadto była użyta także czwarta wersja tylnego skrzydła generującego bardzo małą siłę dociskającą, która była zastosowana w Kanadzie i na torze Monza.

Przednie skrzydło

../img/artykuly/renault/r26frontwing1.jpg
Prezentacja bolidu

../img/artykuly/renault/r26frontwing2.jpg
Bahrajn

../img/artykuly/renault/r26frontwing3.jpg
Hockenheim

../img/artykuly/renault/r26frontwing4.jpg
Monza

Podczas prezentacji modelu R26 oraz w pierwszych zimowych testach użyty został nos z modelu R25. Dodatkowe profile nad głównym płatem zostały pozostawione, by dostarczały dodatkowej przyczepności, jednak podczas sezonu były stopniowo poszerzane, by osiągnąć najbardziej szeroki stan na GP Niemiec i resztę sezonu. Jedynym odstępstwem od tego był wyścig na torze Monza, podczas którego dodatkowy płat został całkowicie usunięty w celu maksymalnej redukcji oporu powietrza.

Wraz z ewolucją płatów rozwijały się stale także końcówki przedniego skrzydła (endplates). To jest bardzo krytyczny obszar, ponieważ warunkuje przepływ powietrza wzdłuż pozostałej części bolidu. Dlatego wszelkie zmiany musiały być wprowadzane bardzo ostrożnie, jako że miały znaczenie nie tylko na całościową aerodynamikę, ale także na sterowność.

Dodatkowe skrzydełka "X-Wing" na pokrywach chłodnic


Ten element aerodynamiczny nazywany składający się z podwójnego płata został użyty tylko w Monako i na Węgrzech. Było to spowodowane tym, że oprócz przyrostu siły dociskającej powodował on także duży opór powietrza, który mógł być zaakceptowany tylko w tych dwóch wyścigach. Jest dobrym przykładem jednego spośród tych niewielkich elementów nadwozia, które zostały zaprojektowane specjalnie tylko na pewne wyścigi.

Dodatkowe skrzydełka na nosie


Pozycja tych elementów aerodynamicznych zwanych po angielsku winglets zmieniała się w czasie trwania sezonu, by jak najlepiej zoptymalizować ustawienia bolidu na konkretne tory wyścigowe. Konfiguracja przedstawiona na rysunku powyżej została użyta podczas wygranego przez Fernando Alonso wyścigu o GP Kanady.

Boczne owiewki


Źródłem pomysłów dla projektantów i inżynierów nie zawsze są tylko ich mózgi i tunele aerodynamiczne, ale także obserwacje wszystkich rywali i ich rozwiązań. Boczne owiewki (pod vanes) po raz pierwszy zostały zastosowane przez Hondę. Podczas badań w tunelu aerodynamicznym inżynierowie Renault dostrzegli niewielką korzyść płynącą z ich stosowania i umieścili je w projekcie modelu R26. Skrzydełka te dobrze współpracowały z kominami, pomagając w tworzeniu pożądanego przepływu powietrza w tylnej części bolidu.

Aerodynamiczne elementy zawieszenia


Powyższy rysunek ukazuje, jak dopracowany w najmniejszych szczegółach musi być współczesny bolid F1. Tylko dzięki temu można zbudować maszynę, która wygrywa. Ten niewielki element aerodynamiczny przypominający skrzydełko umieszczone na przednim zawieszeniu jest bardzo dobrym przykładem malutkich szczegółowych elementów, które razem pozwalają zyskać na okrążeniu dziesiąte części sekundy, co nierzadko przesądza o wygranej bądź przegranej.

(Na podstawie materiałów prasowych zespołu Renault)

Zobacz także:

<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Pussik, 14.01.2007 13:47[!]
Po co daliście analize tehcniczną, która liczy sobie już rok? :|

Wpierw myślałam, że chodzi o R27...
Jakuzo, 14.01.2007 14:05[!]
Sama widzisz co sie dzieje jak myslisz... nie przemeczaj sie niepotrzebnie :)
gregoff, 14.01.2007 14:21[!]
A co lepiej było by nie dać w ogóle? W takim razie od razu wyrzućmy cały dział Historia...
Maniuś[McLaren], 14.01.2007 14:25[!]
deZZember świetna robota!!!
Pussik, 14.01.2007 14:43[!]
Ale to są NEWSY, a nie historia. :|
deZZember, 14.01.2007 15:24[!]
Pussik, albo przesadzasz, albo niedoczytałaś. To nie jest analiza konstrukcji sprzed roku, tylko przedstawienie rozwoju w ciągu <u>całego</u> sezonu 2006 - do GP Brazylii włącznie. Taki krótki opis zwycięskiej maszyny, podsumowanie jej ewolucji na przestrzeni całego sezonu. Pojawił on się już PO zakończeniu sezonu 06. Więc jakim cudem ten artykuł ma mieć rok (poza tym to jest artykuł, nie news ;] )? A tym bardziej jakim cudem miałby być o R27, skoro jeszcze nie miała miejsce jego prezentacja? ;p

Maniuś - dzięki, ale ja tylko przetłumaczyłem ;)
FANF1, 14.01.2007 15:25[!]
A ja myślałem, że to dział technika, Pussik jak nie chcesz to nie musisz czytać, niektórych to interesuje :/ :P
este85, 14.01.2007 16:07[!]
Świetny artykuł. Żeby tak jeszce można było poczytać analizę Ferrari 248 dla porównania :)
marrcus, 14.01.2007 16:15[!]
znajdz róźnice pomiędzy obrazkami lol
oligator, 14.01.2007 16:27[!]
zgadzam sie marrcus, mi tez w pierwszej chwili sie z tym skojarzylo :D
SQUZ, 14.01.2007 17:40[!]
pojawiły sie nieeoficjalnie zdjecia renault 27:D

http://circus.b24..._2007/launch/Renault
cinek, 14.01.2007 17:43[!]
świetny artykuł, nic dodać, nic ująć
Paweł, 14.01.2007 22:01[!]
i cóż tu sie dziwić że wygrali drugi sezon z rzędu :)
Marcin17, 15.01.2007 16:55[!]
ale ciekawe jakie bedą nowe barwy Renault?/
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca