F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Co nowego w sezonie 2007

Formuła 1 ogólnie, 14 marca 2007, wyświetlenia: 7838
Mateusz Grzeszczuk i Marek Roczniak<< | lista | >> | T- | T+
Jako że sezon 2007 za pasem, najwyższa pora abyśmy przypomnieli pokrótce najważniejsze zmiany w przepisach, dotyczące przede wszystkim przebiegu samego wyścigu oraz całego weekendu wyścigowego.

Opony

W ostatnich latach byliśmy świadkami zaciętej wojny oponiarskiej pomiędzy firmami Michelin i Bridgestone. Francuski producent wraz z końcem sezonu 2006 postanowił jednak wycofać się z Formuły 1 na rok przed planowanym wprowadzeniem "opony kontrolnej", tak więc już w tym roku wyłącznym dostawcą opon dla zespołów F1 jest Bridgestone.

W trakcie sezonu dostępne będą cztery specyfikacje opon na suchą nawierzchnię: super miękka, miękka, średnia oraz twarda. Na każdy weekend Grand Prix będą wybierane dwie z tych mieszanek i obydwie będą musiały zostać użyte w trakcie wyścigu, co jest nowością od tego sezonu. Widzowie na torze oraz przed telewizorami będą mogli odróżnić na jakich oponach jedzie w danym momencie każdy kierowca po białym kole o średnicy trzech centymetrów.

Zapis w regulaminie sportowym F1 na sezon 2007 dotyczący znakowania opon pojawił się zaledwie tydzień temu, tak więc nie było zbyt wiele czasu na wybranie innego znakowania. Być może ulegnie ono jednak zmianie po pierwszym wyścigu, jeśli biały okrąg nie sprawdzi się w praktyce.

Warto dodać, że na nowych oponach Bridgestone, które zapewniają wyraźnie mniejszą przyczepność od zeszłorocznych, kierowcy będą z pewnością jeździli wolniej, a niektórzy będą nawet musieli zmienić nieco swój styl jazdy. Ponadto pojawiły się głosy, że wyprzedzanie może być nieco trudniejsze, jako że nowe opony nie lubią agresywnej jazdy.

Silniki

W sezonie 2007 silniki ponownie będą musiały wytrzymać dwa weekendy wyścigowe i ponownie za ich wymianę w trakcie dwuwyścigowego cyklu będzie przyznawana kara przesunięcia o 10 miejsc do tyłu na starcie. Z przepisu tego zostały jednak wyłączone w tym roku piątkowe treningi, tak więc kierowcy wyścigowi nie będą już musieli martwić się o wytrzymałość swoich silników podczas pierwszego dnia weekendu i powinni przejeżdżać znacznie więcej okrążeń niż w 2006 roku. Podsumowując: jeden silnik musi wystarczyć na sobotnie treningi, kwalifikacje i wyścig w dwa weekendy GP z rzędu, natomiast w piątki zawsze można jeździć z nowym silnikiem.

W związku z tzw. zamrożeniem rozwoju silników, bolidy będą w tym roku jeździły niemal z dokładnie takimi samymi silnikami jak w ubiegłorocznej Grand Prix Chin i Japonii. FIA zgodziła się jedynie na niewielkie poprawki w górnej części silnika, dotyczące między innymi wprowadzenia ograniczenia maksymalnych obrotów do 19 tysięcy na minutę.

Samochód bezpieczeństwa

Zaszły tutaj chyba największe i zarazem najciekawsze zmiany obok wprowadzenia w 2007 roku tylko jednego dostawcy opon. Gdy w tym sezonie na torze pojawi się srebrny Mercedes z napisem Safety Car kierowany z reguły przez Bernda Maylandera, zawodnicy nie będą mogli od razu zjeżdżać do boksów, co w przeszłości mogło prowadzić do powstania niebezpiecznych sytuacji. Od teraz będzie można uczynić to dopiero w momencie, gdy wszystkie bolidy będą już podążały blisko za samochodem bezpieczeństwa.

Ponadto ci, którzy byli zdublowani, będą musieli wyprzedzić pozostałych kierowców wraz z samochodem bezpieczeństwa, nadrobić całe okrążenie i ustawić się na końcu stawki, aby po wznowieniu wyścigu nikt nie przeszkadzał w walce liderom. Z przepisy tego będą więc zadowoleni zarówno kierowcy z czołówki, jak i ci często dublowani.

Z innych zmian związanych z poprawą bezpieczeństwa można wspomnieć o obniżeniu limitu prędkości obowiązującego w trakcie kwalifikacji i wyścigu ze 100 do 80 km/h (podczas treningów limit wynosi 60 km/h), a także wprowadzenie lampek w kokpicie informujących kierowcę o sytuacji na torze (żółta, niebieska, czerwona flaga) oraz służby ratunkowe o tym jak poważny wypadek miał miejsce.

Format weekendu wyścigowego

W przeciwieństwie do roku ubiegłego obydwie piątkowe (w Monako – czwartkowe) sesje treningowe będą trwały po 90 minut, a więc zostały wydłużone o 30 minut każda. Zrezygnowano natomiast z możliwości wystawienia trzeciego bolidu – jeśli jakiś zespół będzie chciał umieścić w jednym ze swoich bolidów trzeciego kierowcę, zastąpi on po prostu jednego z kierowców wyścigowych.

Kwalifikacje będą rozgrywane w takim samym formacie jak w sezonie 2006 – nadal będą trzy 15-minutowe bloki. Po pierwszych dwóch odpada w sumie 12 najwolniejszych kierowców (sześciu po pierwszym i sześciu po drugim), a w ostatnim bloku dziesięciu najszybszych kierowców rywalizuje o pole position, przystępując do niego już z taką ilością paliwa, z jaką zamierzają rozpocząć wyścig.

Zobacz także:
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
ybob, 14.03.2007 19:28[!]
witam może ktoś odpowie na zasadnicze pytanie.
jaka jest ilość kompletów opon na weekend w obecnym sezonie bo nie doszukałem sie takiej informacji
dzięki
RaF1al, 14.03.2007 19:36[!]
ybob - > piątek każdy kierowca będzie mógł użyć czterech kompletów opon, a w pozostałej części weekendu będzie miał do dyspozycji dziesięć kompletów.
jacek2601, 14.03.2007 19:43[!]
A co ze skrzynią biegów. Ile GP musi wytrzymać i czy przy awarji będą jakieś kary?
ybob, 14.03.2007 19:57[!]
bardzo dziękuję za szybką odpowiedz
Maraz, 14.03.2007 19:57[!]
Wymiana skrzyni biegów będzie karalna dopiero od 2008, o ile dobrze pamiętam.
ybob, 14.03.2007 20:02[!]
czyli czternaście kompletów ale tylko tych które zostały zatwierdzone na wyścig?
czy wszystkie cztery na suchą ?
Maraz, 14.03.2007 20:07[!]
Nie, tylko dwie specyfikacje na suchą nawierzchnię.
ybob, 14.03.2007 20:11[!]
super dzięki
RaF1al, 14.03.2007 20:38[!]
Dopiero od 2008r będzie obowiązywać kara obniżenia pozycji startowej o 5 miejsc za wymianę skrzynni biegów.
Fireball, 14.03.2007 21:08[!]
Dla mnie bez sensu było wprowadzenie bodaj w 1997 "slicków" z rowkami. Co prawda powodują że kierowcy tak nie szaleją jak kiedyś ale też przyczepność na zakrętach jest mniejsza co wpływa ujemnie na bezpieczeństwo. Czy ktoś wie czy FIA nadal myśli o powrocie do prawdziwych slicków, bo coś takiego czytałem jakieś 2 lata temu na tej stronie... A co do obecnych przepisów to nawet podoba mi się pomysł dogonienia reszty zawodników przez kierowców zdublowanych w czasie gdy na torze jest safety car...
TobaccoBoy, 14.03.2007 21:54[!]
W 1998*
prawdziwe slicki wrócą w następnym roku i do tego szersze.... a z zakazem stosowania skrzydełek na osłonach chłodnic, deflektorów i małych po***ółek na poszyciu spowoduje duże zmniejszenie przyczepności aerodynamicznej na rzecz starej dobrej mechanicznej.
pawelf1, 15.03.2007 07:58[!]
@Fireball "przyczepność na zakrętach jest mniejsza co wpływa ujemnie na bezpieczeństwo"

gdyby byla wieksza przyczepnosc na zakretach to by jeszcze szybciej na nich smigali wiec nie wiem czy bezpieczenstwo by wzroslo na moje to co powinni zmienic jest teoretycznie proste jak najbardziej obnizyc przyczepnosc aero a zwiekszyc mechaniczna i juz mamy wspaniala F1 :]
deeze, 15.03.2007 11:20[!]
To obniżenie do 80km/h to wg mnie nienajlepszy pomysł. Wydłuża tylko pobyt w picie i przez to zespoły już raczej nie będą się decydować na 3-stopową strategię...
dejacek, 15.03.2007 19:35[!]
a ja jestem ciekaw co będzie jeśli ktoś będzie zdublowany np 3 razy -to będzie pędził żeby nadgonić 3 kółka czy inni wysiądą na chwilkę z bolidów i poczekają na niego, a jak będzie miał problem z dogonieniem SC ?
SorakF1, 15.03.2007 22:24[!]
dejacek --->> ...tak, na kawę pójdą !!!
??? Jak czytałeś chłopie ? Logiczne, że tylko jedno muszą "nadgonić". Ilość dubli będą liczyć sędziowie. Chodzi o bezpieczeństwo przy restarcie.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca