F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Zakręty

Bezpieczeństwo z Allianz, 17 marca 2007, wyświetlenia: 3929
Grupa Allianz Polska<< | lista | >> | T- | T+
Charakterystyka toru Formuły 1 nie zależy tylko od układu zakrętów i prostych. Istotna jest także sama nawierzchnia oraz strefa znajdująca się na zewnątrz toru. Potencjalnie zewnętrzna część toru jest najbardziej niebezpiecznym miejscem podczas wyścigu Grand Prix.

To właśnie tutaj kierowcy narażeni są na opuszczenie toru z powodu awarii, zbyt późnego hamowania bądź też kolizji. Zapewnienie kierowcy możliwości bezpiecznego powrotu lub zatrzymania stało się jednym z najważniejszych priorytetów przy współczesnych procesach budowy toru Formuły 1.

Nie zawsze tory Grand Prix były obiektami bezpiecznymi. W latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych wyścigi Formuły 1 organizowano często na torach ulicznych bądź bardzo prowizorycznie wyznaczonych trasach. Dopiero groźne wypadki zmobilizowały władze F1 do wprowadzenia przepisów obowiązujących przy budowie torów, które miały na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno kierowcom jak i kibicom.


W sezonie 2007 będziemy mogli zobaczyć wyścigi na różnych torach, reprezentujących różne epoki w dziedzinie bezpieczeństwa. Jednym z najniebezpieczniejszych torów jest obiekt w Monaco, jednak wyścigowi w księstwie towarzyszy duży prestiż, który doskonale harmonizuje się z charakterem F1. Tor w Monaco okalają stalowe bandy, które nie pozostawiają kierowcom najdrobniejszego marginesu na błąd. Niejednokrotnie wystarczy niewielkie otarcie o barierę, by kierowca utracił panowanie nad superszybkim bolidem i zakończył wyścig efektownym i często niebezpiecznym kontaktem z barierą. Takie tory stawiają przed kierowcami nie lada wymagania. Kierowcy szukają kompromisu pomiędzy szybką jazdą, bardzo blisko barier a zapewnieniem sobie bezpiecznej przestrzeni. Ta jednak zawsze wpłynie na pogorszenie się wyniku.


Tor Spa Francorchamps, na którym rozgrywa się Grand Prix Belgii reprezentuje nowszą generację torów i zapewnia lepsze standardy bezpieczeństwa, choć wciąż dalekie od współczesnych. Na zewnątrz zakrętów, w niebezpiecznych miejscach zaprojektowano tam tzw. pułapki żwirowe, których zadaniem jest spowolnienie samochodów, opuszczających tor. Specjalnie usypane niewielkie wzniesienia ze żwiru i drobnych kamieni muszą spowolnić, wręcz zatrzymać samochód, zanim ten uderzy w barierę. Takie rozwiązania stosowano od początku lat osiemdziesiątych, jednak jak historia pokazała, nie są one wystarczająco skuteczne.


Najbardziej innowacyjną technikę stosuje się przy budowie współczesnych torów takich jak obiekty w Bahrajnie, Istambule czy Szanghaju. Na zewnątrz zakrętu wylewa się duże powierzchnie asfaltowe, które zapewniają kierowcy wysoką przyczepność po wypadnięciu z toru i pozwalają na bezpieczne zatrzymanie się a nawet ponowne włączenie do wyścigu. Dzięki temu ryzyko uderzenia w barierę zostało ograniczone do minimum. Jedynym sportowym minusem tego rozwiązania jest to, że gorsi kierowcy mogą bezkarnie popełniać błędy. Bezpieczeństwo jest jednak najważniejszym priorytetem w Formule 1.
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Player1, 17.03.2007 05:23[!]
Tor w Monaco pokazuje kto jest prawdziwym kierowcą.

Przyszłe tory bedzię się budować wylewając asfalt na powierzdhni 1,5 km na 1,5 km, a tor wyznaczy się malując linie i instalując tarki gdzie popadnie (co roku inaczej:-))
wdepczy, 17.03.2007 11:57[!]
"To race a car through a turn at maximum speed, is difficult, but to race a car at maximum speed through that same turn when there is a brick wall on one side and a precipice on the other - Ah, that's an achievement." - Stirling Moss (źródło: http://www.ddavid...rmula1/moss_bio.htm)

Podoba mi się ta myśl Sir Moss-a. Jako kibic wolę efektowną rozbiórkę bolidu na części po błędzie kierowcy, ale jeśli ktoś miałby to przypłacić życiem to mogę zmienić swoje potrzeby :).
Pozdrowienia dla wszystkich!
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca