F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Moda na Nomex

Bezpieczeństwo z Allianz, 6 czerwca 2007, wyświetlenia: 5421
Grupa Allianz Polska<< | lista | >> | T- | T+
W padoku Formuły 1 można na co dzień podziwiać najnowsze i najdroższe kreacje od znanych stylistów, zdobiące licznie zgromadzonych VIP-ów. Gwiazdy tego sportu nie kierują się jednak ostatnim "krzykiem mody". W trakcie jazdy ich ciała chronią kolorowe, ale też niezwykle wytrzymałe, ognioodporne kombinezony Nomex-3.


"Druga skóra" kierowcy ma przede wszystkim za zadanie chronić go przed płomieniami. W razie pożaru musi wytrzymać temperatury sięgające 840 stopni i przed dopuszczeniem do użytku przechodzi specjalne testy. Kombinezony wyścigowe udoskonalano przez ostatnie 30 lat, aby zwiększyć bezpieczeństwo w Formule 1. Jeszcze w latach 70-tych wykonywano je z łatwopalnej bawełny, lecz po słynnym wypadku Nikiego Laudy na starym torze Nurburgring kwestia zabezpieczenia przed ogniem wyszła na pierwszy plan. W wyniku kraksy ciało Austriaka uległo ciężkim i rozległym poparzeniom.

Od tamtej pory strój zawodników F1 zmienił się diametralnie. Obecnie najważniejszym materiałem zabezpieczającym skórę kierowcy przed płomieniami jest Nomex. Z włókien aramidowych wykonuje się także rękawiczki, kominiarkę, buty oraz bieliznę. Chronią one nie tylko przed otwartym ogniem, lecz także toksycznymi gazami oraz kwasem. Kolejną zaletą Nomexu jest jego niska masa. Trzywarstwowy kombinezon waży zaledwie 1.9 kilograma. Ostatecznym argumentem przemawiającym za użyciem tego materiału jest jego stosunkowo niska cena. Strój zawodnika Formuły 1 kosztuje około 1200 euro.

Kombinezony projektowane są za pomocą trójwymiarowych programów komputerowych. Muszą być idealnie dopasowane do ciała kierowcy, ponieważ od tego zależy bezpieczeństwo oraz równie ważny komfort. Podczas szybkiej jazdy zawodnik powinien być skoncentrowany wyłącznie na prowadzeniu samochodu, a nie uwierającym szwem. Podobne kombinezony noszą wszyscy mechanicy zatrudnieni przy obsłudze samochodu w trakcie wyścigu. Wysokociśnieniowe systemy tankujące czasami zawodzą, więc ryzyko poparzenia ekipy serwisowej także jest wysokie. Ostatnio pokazał to drobny pożar na bolidzie Felipe Massy po tankowaniu w trakcie Grand Prix Hiszpanii.

Aby upewnić się, że kombinezon nie będzie krępował ruchów prowadzącego wokół ramion wszywa się rozciągliwy materiał. Warstwa wewnętrzna pozbawiona jest szwów, dzięki czemu cały strój jest niezwykle wygodny. Ponadto materiał "oddycha", zapewniając lepszą wentylację ciała. To niezwykle ważne, szczególnie w trakcie najgorętszych, wilgotnych wyścigów. Podczas Grand Prix Malezji temperatura w kokpicie przekracza 50 stopni! W takich warunkach zawodnik musi przetrwać niemal dwugodzinny, wymagający fizycznie wyścig.

Kombinezony przechodzą rygorystyczne próby wytrzymałości zanim uzyskają atest Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA). Podczas testów wystawiane są przez dziesięć sekund na działanie płomienia o temperaturze 820 stopni. Sprawdzana jest nawet jego wytrzymałość na pranie oraz chemiczne czyszczenie. Tu nie ma miejsca na błąd. Zawodnik musi być w stanie przeżyć 35 sekund w temperaturze 840 stopni!

W trakcie całego sezonu, w wyścigach i testach jeden kierowca zużywa około 16 kompletów specjalnego ubrania. Każdy zespół na jeden wyścig zabiera dla swoich zawodników po trzy kombinezony. Potem służbowe stroje oddawane są do pralni, a po "odsłużeniu" docelowego przebiegu "idą" do szafy, na wystawę lub... aukcję.

W swojej ponad stuletniej historii wyścigi zmieniły się nie do poznania. W XXI wieku kierowców chroni lekki, komfortowy i superwytrzymały strój. Jeszcze w latach pięćdziesiątych Juan Manuel Fangio wygrywał odziany w zwyczajne spodnie i przewiewną koszulkę polo. Tymczasem Michael Hawthorn – elegancki jak na Brytyjczyka przystało – jeździł w muszce...
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Szybki, 06.06.2007 20:23[!]
I znowu Allianz lepszy od ING.
Maraz, 06.06.2007 20:28[!]
ING taj jak Heikki, dopiero się uczy :) Natomiast Allianz zadebiutował w F1 w 2004 tak jak Lewis w tym roku ;)
Ulver, 06.06.2007 22:45[!]
No chyba zacznę zbierać na takie wdzianko;) Ciekawe jakie to uczucie wyskoczyć w czmś takikm na miasto ;-) Jak w samych gatkach? ;D
Thunder Bolt, 06.06.2007 23:44[!]
Ulver ja chyba też zaczne zbierać kase :-)
sobczak, 07.06.2007 12:41[!]
całkiem fajny materiał do przeczytania :)
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca