F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Moc w płynie

Bezpieczeństwo z Allianz, 14 czerwca 2007, wyświetlenia: 5089
Grupa Allianz Polska<< | lista | >> | T- | T+
Stosunkowo niewielki motor bolidu Formuły 1 to prawdziwa fabryka mocy. Osiągnięcie ponad 700 koni mechanicznych mocy z silnika o pojemności 2.4 litra nie byłoby możliwe bez zastosowania odpowiedniego płynu. Nie wspomagany turbiną ani doładowaniem mechanicznym układ napędowy zużywa nawet 70 litrów benzyny na 100 kilometrów!


Każdy liczący się zespół współpracuje na wyłączność z dużym koncernem paliwowym. Jeszcze na początku lat 90-tych rocznie testowano ponad 300 rodzajów mieszanek, poszukując optymalnej formuły. W sezonie 1993 weszło jednak nowe zarządzenie. Międzynarodowa Federacja Samochodowa uznała, że benzyna napędzająca wyścigowe bolidy F1 musi spełniać surowe normy Unii Europejskiej.

Nadal w Formule 1 prowadzi się zaawansowane prace w poszukiwaniu najlepszej mieszanki na dany tor uwzględniając panujące na nim warunki atmosferyczne. Na badania, testy oraz wyścigi zużywa się rocznie około 200 000 litrów paliwa. Nowoczesne technologie pozwalają jednak na znacznie oszczędniejsze i bardziej wydajne testy wirtualne – bez produkcji oraz zużywania prawdziwej benzyny. Nawet silniki, które mają zużywać nowe mieszanki, czasem bywają... wirtualne!

Wymagania dotyczące jakości wyścigowego paliwem są wyjątkowo wysokie. Powinno ono zapewnić silnikowi maksymalną możliwą moc przy najniższym możliwym poziomie spalania, a ponadto musi być jak najlżejsze tak, aby przez cały czas masa samochodu była możliwie najniższa. Ważne jest również skrócenie czasu tankowania. Perfekcyjnie opracowana mieszanka może dać nad konkurencją dużą przewagę. Sama możliwość przejechania na tej samej ilości paliwa większej liczby okrążeń niż konkurenci może zadecydować o zwycięstwie w wyścigu, a w dłuższej perspektywie nawet zdobyciu mistrzostwa świata.

Walka o cenne ułamki sekund to także skrócenie do minimum procesu tankowania podczas wyścigu. Do zbiornika samochodu Formuły 1 pompuje się około dwunastu litrów benzyny na sekundę. Wszystko za sprawą specjalnego systemu, który pod wysokim ciśnieniem wprowadza płyn do baku, równocześnie odsysając powietrze. Zbiornik znajduje się tuż za fotelem kierowcy i obudowany jest deformowalnym Kevlarem, który w razie wypadku chroni zawodnika przed pożarem. Dozwolona jest wyłącznie benzyna bezołowiowa "super", zgodna z normami Unii Europejskiej – podobna do tej, jaką zatankować można na stacji benzynowej do normalnego samochodu.

Nie zawsze tak było. Kiedyś chemicy tworzyli paliwo metodą prób i błędów. Uzyskiwali "agresywne" mieszanki z takimi składnikami, jak benzen, metanol, aceton czy nitrobenzen. Niektóre związki usuwano z silnika tuż po zakończeniu jazdy, bowiem w innym wypadku motor nie przetrwałby jednej nocy. Do późnych lat 60. stosowano też karosen, ale w końcu FIA opracowała listę niedozwolonych związków chemicznych, aby chronić kierowców i mechaników przed toksynami. Teraz każdy team musi przed sezonem dostarczyć próbkę paliwa, jakie planuje stosować. Podczas weekendów Grand Prix technicy FIA losowo pobierają z bolidów odrobinę paliwa, analizują je i porównują z dostarczonymi wcześniej wzorcami. Wykrycie nieprawidłowości wiąże się z karą, a w skrajnych wypadkach nawet wykluczeniem z jednego lub większej liczby wyścigów.

Zużycie paliwa to – podobnie jak pojemność zbiorników – jeden z najpilniej strzeżonych sekretów w Formule 1. Teamy nie chwalą się danymi na ten temat, ponieważ jest to jeden z najważniejszych czynników decydujących o wyborze strategii tankowania. Eksperci szacują poziom spalania na poziomie około 60-70litrów na 100 kilometrów. Podobnie jak w normalnym ruchu drogowym, w dużym stopniu zależy ono od stylu jazdy kierowcy wyścigowego. Najwięcej paliwa silnik zużywa podczas przyspieszania.
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
lori.en, 14.06.2007 12:44 Komentarz poprawiony przez moderatora[!]
A swoją drogą... starsznie dużo paliwa jest potrzebne... Piękny pojazd, ale bardzo kosztowny... Jednak wolę swój rower:D
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca