F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Nawierzchnia

Bezpieczeństwo z Allianz, 2 sierpnia 2007, wyświetlenia: 4626
Grupa Allianz Polska<< | lista | >> | T- | T+
Przygotowując się do wyścigu F1 zespoły nie pomijają żadnego szczegóły, a jednym z najważniejszych elementów, jakie należy wziąć pod uwagę, jest nawierzchnia toru. Ma ona, wbrew pozorom, duży wpływ na ustawienia bolidów, osiągi, a nawet strategię. Ma też spełniać zupełnie inne standardy, niż normalna droga.


Tor Hungaroring, na którym odbywa się wyścig o Grand Prix Węgier, słynie z najmniej przyczepnej nawierzchni w całym sezonie. Wyboista, nierówna, a także miejscami dziurawa nawierzchnia stawia przed zawodnikami duże wymagania. Dodatkowo węgierski tor jest prawie codziennie pokrywany nawiewanym piaskiem, przez co jest jeszcze bardziej śliski. Okazuje się, że również ten element ma wpływ na zachowanie bolidów i przebieg wyścigów Formuły 1.

Z pozoru tor wyścigowy to droga jak każda inna i faktycznie pod względem budowy nie ma między nimi wiele różnic. Odmienne są natomiast obciążenia, jakim poddawana jest nawierzchnia. Niekończący się sznur ciężarówek pozornie niszczy drogę zdecydowanie bardziej, niż kilkanaście, czy nawet kilkadziesiąt aut wyścigowych, ale nie ułatwia to konstruktorom torów wyścigowych zadania. Pojazdy wyczynowe działają wręcz odwrotnie, ciągnąc nawierzchnię bardzo przyczepnym ogumieniem. Poza tym w Formule 1 docisk aerodynamiczny generowany przez spoilery oraz dyfuzor bolidu jest tak duży, że naciska on na tor z ogromną siłą. Konstruktorzy muszą więc tak dobrać mieszankę minerałów, z jakich zbudowana jest nawierzchnia, by była ona w stanie sprostać tym wymaganiom, oraz, przede wszystkim, zapewnić jeżdżącym po niej kierowcom bezpieczeństwo.

Każda nawierzchnia jest jednak inna i zależnie od niej zmieniane są ustawienia samochodów przed wyścigiem. Przede wszystkim opony – w tym sezonie, kiedy kierowcy muszą skorzystać w czasie wyścigu z dwóch rodzajów ogumienia – założenie odpowiednich opon w dobrym momencie jest sprawą kluczową. Do stanu nawierzchni dostosowywane jest również zawieszenie, mające za zadanie zapewnienie jak najlepszego kontaktu ogumienia z drogą.
Charakterystyka nawierzchni zależy również od czynników zewnętrznych, przede wszystkim pogody. Dany materiał będzie zachowywał się inaczej w różnych temperaturach, co przekłada się także na dobór ogumienia przez zespoły. Również opady atmosferyczne wpływają na przyczepność – rolę odgrywa tutaj wówczas nie tylko przepuszczalność nawierzchni, ale i nachylenie i konstrukcja. Na źle skonstruowanym torze mogą się tworzyć kałuże, uniemożliwiające wręcz jazdę.

Tory uliczne nie wyglądają na tym, wbrew pozorom, najgorzej. Nawierzchnia w Monako nie zapewnia wprawdzie największej przyczepności, ale z drugiej strony zużycie opon na tym obiekcie jest sporo mniejsze. Charakterystyczne jest tu również to, że przyczepność tej nawierzchni zmienia się w czasie weekendu Grand Prix, wraz z kolejnymi sesjami i przejazdami, "oczyszczającymi" tor z brudu codziennego użytkowania oraz pokrywającymi go kolejnymi warstwami przyczepnej gumy z opon.

Najbardziej "drastycznym" przykładem wpływu nawierzchni na przebieg zawodów było Grand Prix USA w 2005 roku. Nowa, frezowana nawierzchnia miała zapewniać lepszą przyczepność, ale połączenie szorstkiej powierzchni ze specyfiką zakrętu 13, będącego częścią słynnego owalu Indianapolis, okazało się zabójcze dla opon jednego z dostawców. Ogumienie Michelin nie wytrzymywało ogromnych przeciążeń, niemalże rozpadając się w czasie jazdy.
Po poważnie wyglądającym wypadku Ralfa Schumachera na treningu oraz kilku awariach opon badania przeprowadzone przez producenta wykazały, że to ogumienie na tej nawierzchni stanowi niebezpieczeństwo dla kierowców. Rozważano nawet zbudowanie tymczasowej szykany, spowalniającej zawodników w feralnym zakręcie, ale gdy okazało się to niemożliwe, wszyscy kierowcy korzystający z opon Michelin zjechali po okrążeniu formującym do boksów. W wyścigu wystartowało zaledwie sześciu kierowców z trzech ekip jeżdżących na ogumieniu drugiego dostawcy – firmy Bridgestone.
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
melex, 02.08.2007 14:26[!]
Jak zwykle u Allianz, ciekway artykuł. (I nie ma bełkotu występującego u innych "dostawców treści" jaki to (w tym wypadku) Allianz super-hiper...)
Nowa dla mnie informacja o nowej frezowanej nawierzchni na Indy'05 rzuca nowe światło na mój osąd tamtych wydarzeń. Dzięki!
TobaccoBoy, 02.08.2007 14:38[!]
Z Indy - ta nawierzchni frezowana została położona w 1999 ;p Jest w sam raz dla Indy 500 i Brickyard 400....
B4ndit, 02.08.2007 15:01[!]
"Na źle skonstruowanym torze mogą się tworzyć kałuże, uniemożliwiające wręcz jazdę." np ostatnie gp
Jakuzo, 02.08.2007 15:35[!]
A co do tych artykulow najgorsze sa o jakichstam smarach i olejach Mobil 1. Rzygac sie chce.
Allianz jest znacznie lepszy.
Castaway, 02.08.2007 16:20[!]
Uprzedze idiotyczne pytania - na torach F1 nie ma takich dziur jak na ukraińskich drogach.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca