F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców

ING przedstawia kulisy F1 - Zakręty

Materiały prasowe zespołów i dostawców, 29 sierpnia 2007, wyświetlenia: 4821
ING Bank Śląski SA<< | lista | >> | T- | T+
Największe wrażenie w Formule 1 wywołuje szybkość, z jaką samochody potrafią pokonywać zakręty pomimo aktualnie obowiązujących przepisów dotyczących dozwolonych opon i silników.

Formuła 1 to sport ciągłych zmian. Nowe technologie podkręcają tempo rozwoju, co nieuchronnie prowadzi do rozwijania coraz większych prędkości. Prowadzi to do sytuacji, że samochody są za szybkie do możliwości torów. Dlatego też władze sportu (FIA – Międzynarodowa Federacja Samochodowa) wprowadzają zmiany do przepisów dotyczących bezpieczeństwa.

W stosunkowo niedalekiej przeszłości wprowadzono kilka poprawek o zasadniczym znaczeniu. Pod koniec 1997 roku wprowadzono zakaz stosowania opon bez bieżników (zwanych w żargonie używanym w F1 „slickami”). Zastąpiono je oponami rowkowanymi: im mniejsza powierzchnia styku pomiędzy samochodem a torem tym gorsza przyczepność, co powoduje zmniejszenie prędkości pokonywania zakrętu.

W połowie lat 90., istniała całkowita dowolność w zakresie stosowanych silników. Na tych samych wyścigach konkurowały ze sobą samochody z silnikami 8, 10 czy 12-cylindrowymi. Ale w tej dziedzinie również widać stopniową zmianę. Pod koniec 1994 roku obniżono maksymalną pojemność silnika z 3,5 do 3 litrów, zaś z czasem silnik 3,0 V10 stał się standardem w branży. W 2004 roku wprowadzono obowiązek stosowania jednego silnika na cały weekend wyścigowy. Obowiązek ten wdrożono po to, by zachęcić do bardziej konserwatywnego podejścia.

W następnym sezonie rozszerzono tę zasadę i silniki trzeba używać przez dwa grand prix. Niestosowanie się do powyższych przepisów prowadzi do kary przesunięcia o 10 pozycji startowych w tył. Dodatkowo pod koniec sezonu 2005 narzucono konieczność stosowania silnika V8 o pojemności 2,4 litra. Spowodowało to obniżenie osiągów na prostej i wydłużenie czasu okrążenia. Tym niemniej mniejsze wymiary nowych silników pozwoliły zespołom projektowym zbalansować samochody bardziej efektywnie. Dzięki lepszej aerodynamice pojazdów są one łatwiejsze w prowadzeniu.

Efektywność aerodynamiczna jest istotnym komponentem współczesnego samochodu Formuły 1 – dlatego też zespoły poświęcają tyle czasu i pieniędzy na badania prowadzone w tunelach aerodynamicznych by stworzyć jeszcze bardziej wyrafinowane profile aerodynamiczne.

Wszystkie te uważnie wyrzeźbione łopatki, przewody, skrzydła i płaty pomagają utrzymać Renault R27 na torze, gdy jedzie on z ogromną prędkością. Pomyślcie ile trzeba siły by oderwać Boeinga 747 od ziemi, a teraz odwróćcie efekt i wyobraźcie sobie, że tyle samo siły potrzeba by przycisnąć samochód wyścigowy do asfaltu. Gdy mówi się o samochodach Formuły 1, że są „przyklejone do toru”, to analogia jest tu usprawiedliwiona.

Sprawność wchodzenia w zakręty poprawia się jeszcze bardziej, gdy Formuła 1 znajduje się w samym środku wojny przemysłu oponiarskiego, gdy konkurujący ze sobą producenci ciągle opracowują produkty, które łączą coraz bardziej miękkie bieżniki z trwałym rdzeniem opony. Tak było w latach 2001-2006, gdy Bridgestone walczył o palmę pierwszeństwa z Michelin. Niemniej, wycofanie się francuskiej firmy przyspieszyło pojawianie się pojedynczego dostawcy opon w F1, co zdaniem FIA jest sytuacją pożądaną. Federacja planowała wprowadzenie takiego rozwiązania począwszy od roku 2008. Bridgestone będzie wyłącznym producentem opon dla Formuły 1 co najmniej do roku 2010.

Brak konkurencji w branży oponiarskiej zmniejszył prędkości wchodzenia w zakręty, ale pokonywanie zakrętów nie stało się przez to dla widzów mniej widowiskowe. Weźmy pod uwagę zakręt Copse, zaraz za prostą na torze Silverstone. W przeszłości uważano go za trudny zakręt w prawo, na którym trzeba było mocno zredukować prędkość, ale już w 2006 kierowcy uważali go tylko za coś więcej niż zwykły zakręt i pokonywali go bez redukcji z prędkością ponad 270 km/h. Jest to naprawdę niesamowity sport.

Niniejszy artykuł o tajemnicach Formuły 1 dostarczyła Grupa ING – wiodący globalny dostawca usług bankowych, ubezpieczeniowych i zarządzania środków finansowych
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Freeze, 29.08.2007 17:11[!]
mimo ze interesuje sie f1 od niedawna i tak nic ciekawego nie dowiedzialem sie z tego artykulu;/ bardzo kiepski art
jędruś, 29.08.2007 19:31[!]
A czego się spodziewałeś??? ING zaczyna swoją kariere w F1 dopiero od tego roku , więc właściwie tylko dubluje artykuły Alianz.
Fireball, 29.08.2007 20:14[!]
Podsumowując inżynierowie i tak znajdą sposób by bolidy pomimo wprowadzania ograniczeń przez FIA były coraz szybsze zarówno na prostych jak i w zakrętach. Czy nie lepiej zamiast tych wielu kiepskich (z punktu widzenia fana tego sportu) pomysłów FIA wprowadzanych do F1 montować w bolidach urządzenia zmniejszające moc o np.10%, ale uruchamiające się tylko w momencie przekroczenia prędkości np.330km\h. Wówczas kierowcy wyścigowi jeździliby o wiele ostrożniej a i wyścigi stałyby się ciekawsze...
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca