F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

"Flat out, Flat Broke" - recenzja książki

Recenzje książek, gier i filmów, 26 wrze?nia 2007, wyświetlenia: 7223
Michał Zemanek<< | lista | >> | T- | T+
Ciężka droga na szczyt.

Oglądając wyścigi w TV, czy jeżdżąc na nie, warto też czasami trochę poczytać o wyścigach. Dystansując się nieco od brudów tego sezonu, które ciężką czcionką zapisały się w historii tego sportu, odwiedziłem bibliotekę w poszukiwaniu ciekawych albumów fotograficznych, niekoniecznie związanych z F1.

Los chciał, że trafiłem na książkę pt. "Flat Out, Flat Broke" (tytuł raczej trudno przetłumaczyć, ale po polsku mógłby np. brzmieć "Szybki i spłukany"), która poprzedzona wstępem w wykonaniu Damona Hilla traktuje o perypetiach niejakiego Perry'ego McCarthy'ego.


Anglik za cel swojego życia postawił sobie zdobycie tytułu mistrza świata Formuły 1. Jego droga do szczytu przypomina bardziej życie klauna niż wyścigowego profesjonalisty, ale taki też naprawdę jest bohater tej książki, bowiem wielu spośród sponsorów, których zaskarbił sobie w czasie kariery zdobył dzięki sporej dawce humoru.

Przymiarka do kokpitu bolidu Andrea Moda

Jak to często bywa, książki są różne i nie zawsze z górnej półki. Jednakże w najgorszych nawet znajdzie się często jakaś perełka i takich kilka znalazłem tutaj.
W roku 1986 Perry McCarthy brał udział okazyjnie w wyścigu Formuły 3, która stanowiła imprezę towarzyszącą dla F1 podczas Grand Prix Francji na torze Paul Ricard. Po wspaniałej walce z Jeanem Alesim i Erikiem Bernardem, Perry ukończył wyścig na siódmym miejscu (na ostatnim okrążeniu kiedy był czwarty doprowadził do zderzenia z maruderem).

„Po obejrzeniu Grand Prix” – wspomina McCarthy – „opuściliśmy tor, kierując się w kierunku Anglii. Jednakże dzięki wspaniałemu wyczuciu kierunku, do którego powinniśmy zmierzać, jak zwykle zgubiliśmy się.
Znaleźliśmy się na jakiś wiejskich bezdrożach, niespodziewanie napotykając na dwie samotne dusze, którym nawalił skuter. Byli to Ayrton Senna, gwiazda zespołu Lotus oraz jego kolega z Formuły 3000 – Mauricio Gugelmin.
Zatrzymaliśmy się żeby pomóc, jednak w chwilę po tym zjawił się samochód, ratując dwójkę rozbitków. Oczywiście kierowca auta zaopiekował się zepsutym skuterem, a za kierownicę wskoczył Ayrton.
Szybko odjechałem pierwszy z miejsca zdarzenia, jednak Senna jadąc milimetry za mną męczył już mój zderzak. Wiedząc, że Nigel Mansell pokonał Brazylijczyka w ten weekend pomyślałem, czy nie udało by się podbić na 2:0 dla Anglii.
Docisnąłem pedał gazu i przez następne trzy, cztery minuty dawałem mojemu Scirocco więcej obrotów niż ma mikser do jedzenia. Blokowałem hamulce przy wchodzeniu w zakręty, prowadząc samochód w poślizgach, kilka razy byłem po prostu poza drogą.
Ayrton w tym czasie robił dokładnie to samo. Moje wysiłki żeby utrzymać się przed nim przypominały powiewanie głodnemu tygrysowi przed nosem świeżym mięsem, a Senna wyglądał na głodnego.
Spoglądałem w lusterko, sprawdzając ile udało mi się odjechać, ale nie – 'nie bądź głupi Perry, nie ma mowy żeby go zgubić'.
To była wspaniała zabawa. Karen (żona Perryego) czuła się jak dziecko na karuzeli, a moje lusterka były pełne śmiejących się Senny i Gugelmina”
.

"Mokre" opony na suchą nawierzchnię – kwalifikacje do GP Wlk. Brytanii 1992

McCarthy dostał w końcu swoją szansę i na sezon 1992 dołączył do zespołu Formuły 1 Andrea Moda. Po fatalnym sezonie awarii, dyskwalifikacji i w końcu zakończonym aresztowaniem szefa zespołu przez belgijską policję, Anglik wziął udział w testach dla zespołu Benetton na torze Silverstone. Tak to opisuje:

„Podczas jednego z dni testowych, numer jeden zespołu Michael Schumacher pokazał się w garażu, doglądając rozwoju aktywnego zawieszenia. Rozmawialiśmy przez chwilę na temat auta i charakterystyki toru.
Michael opisał mi typowe okrążenie i powiedział, że zakręt Bridge bierze na pełnym gazie.
W porządku, wiedziałem że gość jest niesamowity, ale ja musiałem odpuścić trochę w tamtym miejscu, bo i tak bolid leciał już bokiem.
Jednakże zostałem zainfekowany i decyzja została podjęta: jeśli Michael może to zrobić, to znaczy że i ja mogę.
Na drugim okrążeniu, z silnikiem wyjącym na najwyższych obrotach spiąłem się w sobie, przywołując wszystkie kawałeczki odwagi jakie miałem i docisnąłem pedał do dechy, robiąc jakieś 260 km/h.
To była zła decyzja. Zanim osiągnąłem środowy krawężnik, tył bolidu stracił przyczepność, a moje ręce na kierownicy poruszały się szybciej niż pięści Bruce'a Lee przeciwko piętnastu kolesiom.
W końcu Benetton wybaczył i wszedłem na prostą tuż po tym, jak osiągnąłem pobocze po obu stronach toru. Wróciłem do garażu. Na pewno coś musiało być nie tak z ciśnieniem w oponach albo w ogóle cokolwiek, coś było źle: na pewno Michael nie mógł tak prowadzić na każdym kółku.
Gdy zaparkowałem, postanowiłem zataić cały incydent i poczekać, aż mechanicy przeanalizują dane z mojego przejazdu”
.

Testy dla czołowego zespołu

„Po kilku minutach główny inżynier Pat Symonds przykląkł zaraz przy kokpicie.
- Mieliśmy mały problemik, nieprawdaż?
- Co masz na myśli? – odparłem niewinnie.
- Odczyt z kierownicy pokazuje całkowitą kontrę przy pełnym gazie.
Poczułem się jakoś dziwnie.
- Pat, zapytałem Michaela jak on prowadzi po tym torze i powiedział mi, że może wziąć Bridge bez odpuszczania, więc i ja nie odpuściłem.
Pat z uśmiechem pokręcił głową.
- To prawda, on może to zrobić – kiedy jest w czasie klasyfikacji na nowych oponach oraz przy minimalnym poziomie paliwa. Ty, w przeciwieństwie masz zużyte opony i do połowy pełny zbiornik paliwa!”


Powyższa historia najlepiej opisuje zaciętość tego kierowcy, który w jakiś sposób wyszedł z wielu podobnych sytuacji z życiem.
Przypuszczam, że autobiografia McCarthyego nie ma polskiego tłumaczenia, za to na angielskim Amazonie jest dostępna w cenie około 7zł. Jest napisana łatwo zrozumiałym angielskim, zawartość obejmuje 248 stron i jest opatrzona wieloma fotografiami. Z książki tej można się także dowiedzieć pewnej ciekawostki związanej z programem Top Gear.
Mam nadzieję, że moje tłumaczenie nie rozminęło się mocno z oryginałem. Ja czytałem te historie z wielkim zainteresowaniem i bardzo mnie one rozbawiły, jeśli więc i Wy mieliście taki poczucie, to znaczy że wszystko w porządku.
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
im9ulse, 26.09.2007 12:48[!]
toz to bialy StiG :) gosc ma fajna emeryturke objezdza super fury dla Clarksona
Aragorth, 26.09.2007 13:02[!]
Maraz, 26.09.2007 13:11[!]
Ej no chłopaki, psujecie zabawę tym co nie wiedzą :)
Jankes, 26.09.2007 13:52[!]
"Flat Broke" w tym wypadku może być też jako "Goły i wesoły", chyba by pasowało ;)
piotrektk, 26.09.2007 14:40[!]
McCarthy to czarny Stig białego tożsamości wciąż nie znamy
zitol, 26.09.2007 16:26[!]
Michale jak przetłumaczysz cały tekst postawię Ci skrzynkę dobrego piwa... ;) :PP
Nie ma jak poznać F1 od kuchni... czyta się to fantastycznie....

P.S.
Kupiłeś to na amazonie? Jest jakaś szansa dostania tej książki w PL?
zemanek, 26.09.2007 18:05[!]
w Polsce nie wiem jak jest, a na Amazonie GB jest bardzo tania, nie wiem ile kosztuje przeslka.
Co do tlumaczenia calej ksiázki to..chmm...?
pozdrawiam
Maraz, 26.09.2007 18:07[!]
Jak mniemam zitol żartował z tym tłumaczeniem ;) No chyba że chce z połowę sam przetłumaczyć - to tylko 124 strony :D
SorakF1, 26.09.2007 19:25[!]
O zgodności z oryginałem nie mogę nic powiedzieć. :-( Przedstawione fragmenty ubawiły mnie po pachy. Może jeszcze coś ?!
Rebel, 26.09.2007 19:54[!]
Niezła ta książka, brawo za tłumaczenie!!
patgaw, 26.09.2007 19:56[!]
z wikipedi:
"Tożsamość obecnego Stiga nie jest znana. Przypuszcza się, że może nim być:
(...)
Colin McRae - Kierowca rajdowy."

niestety grono podejzanych zacisnelo sie :[
zitol, 26.09.2007 20:01[!]
No co do tłumaczenia to żartowałem oczywiście...
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca