F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Powietrze spokoju - Mark Gillan o aerodynamice

Technika, 5 listopada 2007, wyświetlenia: 7090
Piotr Bogucki<< | lista | >> | T- | T+
Aerodynamika w Formule Jeden jest często określana tajemną sztuką, prawdziwym sekretem sukcesu na torze. Mark Gillan, szef działu ds. aerodynamiki w zespole Panasonic Toyota Racing opisuje problemy z nią związane.

Przede wszystkim, aerodynamika to nauka manipulowania i próby użycia przepływu powietrza. W wyścigach Formuły Jeden wysokie prędkości oznaczają, że powietrze to niezwykle poważna siła, która może zarówno działać na korzyść samochodu, ale i być przeszkodą.

Prościej mówiąc, im większa powierzchnia czołowa obiektu, tym większy opór na ruchy powietrza, tak więc większy obiekt będzie poruszał się wolniej niż mniejszy z tą samą ilością mocy by go napędzać. Jak zawsze w Formule Jeden, rzeczy nie są tak proste. Siła dociskowa komplikuje całą sprawę, ponieważ opór powietrza może zostać wykorzystany do zwiększenia osiągów samochodu, jeśli tylko siły zostaną przekazane we właściwy sposób, aby stworzyć dodatkową przyczepność w zakrętach.

Model bolidu w tunelu aerodynamicznym

Jak wyjaśnia Gillan: „Siła dociskowa to po prostu siła, która działa do dołu ku ziemi. Jeśli pomyślimy o samolocie – ma on siłę wznoszenia, czyli siłę działającą do góry. W naszych samochodach mamy skrzydła, ale działają one w przeciwną stronę do tych w samolocie. Siła działająca w dół powoduje, że samochód 'przykleja się' do ziemi w zakrętach”.

Maksymalizacja pozytywnego efektu przepływu powietrza oraz minimalizacja negatywnego to podstawowe działania ludzi od aerodynamiki. Pierwsze próby okiełznania aerodynamiki w Formule Jeden były relatywnie siermiężne i niebezpieczne, ale technologia i wiedza ewoluowały we wspaniałą sztukę, która tak naprawdę decyduje kto zwycięża, a kto nie.

„Aerodynamika w Formule Jeden istnieje już długo.” – stwierdza Gillan. „Wiele lat temu, w późnych latach 60. ubiegłego stulecia pojawiły się pierwsze skrzydła, następnie w latach 70. zrozumienie aerodynamiki w budowie samochodów wyścigowych stało się bardziej powszechne. Jednak najsilniejszy rozwój widzieliśmy przez dziesięć ostatnich lat, kiedy to aerodynamika w Formule Jeden zmieniła się nie do poznania. Jest to niezwykle imponujące”.

Przednie skrzydło Toyoty TF107

„Aerodynamika jest teraz najważniejszym elementem w samochodzie, który zespół może tak naprawdę zmieniać, ponieważ opony dla wszystkich są takie same, a silniki są homologowane. Tak więc aerodynamika jest największym obszarem, który możemy rozwijać, i który ma największy wpływ na osiągi samochodu”.

Pomimo tego, że każda zewnętrzna część Toyoty TF107 została stworzona z myślą o aerodynamice, najbardziej ewidentnymi częściami aerodynamicznymi są przednie i tylne skrzydło. Jako pierwszy element trafiający na opór powietrza, przednie skrzydło jest kluczem do całej aerodynamicznej układanki. Kieruje strumienie powietrza przepływające naokoło samochodu tam, gdzie wytwarzana jest siła dociskowa, oraz utrudnia dostęp tam, gdzie jego przepływ ma negatywne efekty.

Gillan wyjaśnia: „Przednie skrzydło jest jedną z najbardziej wydajnych części samochodu. Generalnie wytwarza siłę dociskową z przodu samochodu, zapewniając mu stabilność i lepszą przyczepność. Jest również mechanizmem kierującym powietrze z dala od opon. Opony to jeden z głównych elementów wytwarzających opór aerodynamiczny. Z punktu widzenia przepisów nie możemy zakryć opon, więc musimy znaleźć sposób, aby przesunąć przepływ powietrza naokoło i nad nimi. Aby stworzyć idealny układ, na ogół zaczynamy od przodu i kontynuujemy projektowanie wzdłuż nadwozia, ponieważ części z przodu, np. przednie zawieszenie, będą miały wpływ na resztę samochodu”.

Tylne skrzydło Toyoty TF107

To jednak nie może umniejszać wartości aerodynamiki z tyłu samochodu – dodaje Gillan: „Tylne skrzydło, zarówno jak i przednie, wytwarza siłę dociskową. Balans pomiędzy siłami z przodu i z tyłu jest tym, co zapewnia się stabilność”. Ponieważ bolidy Formuły Jeden są niezwykle podatne na niewielkie zmiany w ustawieniach, TF107 zbudowany jest tak, aby umożliwić dokładne dostrojenie w celu zapewnienia maksymalnej użyteczności skrzydeł. „Jeśli spojrzeć na tylne skrzydło, widzimy tam różnorodne otwory.” – stwierdza Gillan. „Możemy dostosowywać kąty nachylenia skrzydeł w celu zwiększenia bądź zmniejszenia siły dla naszych potrzeb”.

Jako że aerodynamika jest tak decydującym czynnikiem w walce o lepsze osiągi na torze, Toyota stosuje wszystkie środki do wyszukania nawet najmniejszego obszaru udoskonaleń w celu osiągnięcia sukcesu. W swojej kwaterze głównej w Kolonii zespół używa najnowszych technologii do testowaniu projektów, zanim jeszcze trafią na tor. Potężne komputery są w stanie symulować efekt przepływu powietrza przez samochód bez potrzeby jego budowy, podczas gdy w tunelu aerodynamicznym model TF107 w identycznej skali poddawany jest przepływom powietrza symulującym wysokie prędkości.

Komputer zespołu Toyoty

„Spędzamy jakieś 8.000 – 9.000 godzin w ciągu roku nad rozwojem samochodu w tunelu.” – mówi Gillan. „Należy jeszcze dodać drugie tyle spędzone nad CFD (komputerowa mechanika płynów), co jest programem komputerowym symulującym przepływ powietrza wzdłuż samochodu”. Obszerne informacje z tych testów pokazują, jak zachowuje się samochód w wyścigowych prędkościach, dając Gillanowi i jego współpracownikom informacje, których potrzebują by rozwijać aerodynamikę w ich samochodzie. Ciągły postęp – po Japońsku 'kaizen' – jest fundamentalną filozofią Toyoty i aerodynamika odgrywa najważniejszą rolę w jej dążeniu do zwycięstwa w wyścigach Formuły Jeden.

Źródło: Informacja prasowa Panasonic Toyota Racing
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
mutu, 05.11.2007 17:48[!]
Fajny artykuł, można się wzbogacić w informacje.
Szakall, 05.11.2007 17:49[!]
a i tak żadnych większych osiagnieć :) marnowanie czasu...
sobczak, 05.11.2007 17:53[!]
"'kaizen' – jest fundamentalną filozofią Toyoty i aerodynamika odgrywa najważniejszą rolę w jej dążeniu do zwycięstwa w wyścigach Formuły Jeden." ciekawe czy zdążą do tego zwycięstwa :P
gnt3c, 05.11.2007 18:05[!]
przecież Toyota jest najbardziej "kanciata" z całej stawki...nie sądzicie? porównajcie sobie do mclarena...jak bym porównywał peugeot 406 z peugeotem 406 coupe na przykład....wygląda jak auto z poprzedniej epoki...dlatego nie lubie nią jeździć w rFactorze...
leoxxx, 05.11.2007 19:24[!]
w identycznej skali? a ostatnio gdzieś czytałem ze to jest 60% prawdziwego rozmiaru to jak to jest?
ht-hubcio, 05.11.2007 21:17[!]
To jest tak jaki kto ma tunel
michalzie, 06.11.2007 09:08[!]
A ja uważam, że Kaizen i tradycyjne podejście szefostwa Toyoty do sportów motorowych są przeszkodą w osiąganiu sukcesów team'u. Wyścigi to nie fabryka samochodów. Polecam wywiady z byłymi pracownikami Toyoty i Hondy, oni wszyscy twierdzą że podejście szefów z Japonii zabija ten sport.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca