F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

"rFactor" - recenzja gry

Recenzje książek, gier i filmów, 28 marca 2008, wyświetlenia: 16227
Kojot<< | lista | >> | T- | T+
Jeszcze kilka lat temu statystycznemu maniakowi wyścigów na komputery PC do szczęścia wystarczała wydawana co rok lub nawet rzadziej kolejna część gier z serii Grand Prix, F1 Challenge lub jeszcze inny symulator wyścigów samochodowych, umożliwiający głównie rywalizację z komputerowymi przeciwnikami. Powiększająca się nieustannie wydajność procesorów i kart graficznych umożliwiła producentom gier tworzenie coraz bardziej zbliżone do realnych warunków na torze.

Problem polegał na tym, że wszystkie dostępne gry oferowały zwykle tylko jedną serię wyścigową, tak więc osoba chcąca pościgać się zarówno bolidem F1, jak i samochodem klasy turystycznej czy autem GT zmuszona była do zakupienia kilku gier wyścigowych. Wszystkie one miały niewątpliwie swoje zalety i wady, jednak brakowało im tego czegoś, co umożliwiałoby swobodną konfigurację gry i dodawanie innych serii wyścigowych oraz dopracowany tryb gry wieloosobowej.

Kilka lat temu małe niezależne studio ISI, które zajmuje się produkcją gier wpadło na pomysł, by stworzyć coś nowego. Coś, co umożliwi wszystkim potencjalnym chętnym dostosowanie gry do swoich wymagań bez znajomości programowania i innych trudności. Firma posiadała już część niezbędnego doświadczenia, wchodziła bowiem w skład grupy tworzącej wcześniej bardzo popularną grę F1 Challenge i zdobyte doświadczenie zamierzała przenieść na zupełnie nowy grunt. Tak powstała prawdopodobnie najlepsza gra na PC traktująca o wszelkiej maści wyścigach samochodowych, począwszy od najmniejszych samochodzików, a na wyścigowych potworach skończywszy. Nazwano ją rFactor i zadebiutowała ona na rynku w 2005 roku.

Sama gra w momencie wypuszczenia nie stała się obiektem medialnego szumu. Nie było wielkich kampanii reklamowych itp. Nawet sposób dystrybucji gry był nieco dziwny jak na ogólnie przyjęte standardy. Grę początkowo można było nabyć tylko i wyłącznie poprzez Internet, płacąc np. kartą kredytową. Jednak gra i zastosowane w niej rozwiązania w bardzo krótkim czasie stały się znane niemalże na całym świecie. W Polsce rFactora dostrzegła firma Cenega, która jako pierwsza na świecie postanowiła wydać tę grę w tradycyjnej postaci pudełkowej, dzięki czemu stała się ona dostępna dla znacznie większej liczby osób.

Instalacja rFactora nie należy do zadań karkołomnych i każdy gracz poradzi z nią sobie bez trudu – kilka klików i gra znajduje się na dysku. Po zakończeniu instalacji musimy zając się konfiguracją parametrów swojego komputera, ustawiając opcje dla karty graficznej itp. Kiedy wszystko zostanie już ustawione, nie zwlekając uruchamiamy grę. Kolejne ustawienia to profil, narodowość i wybór serii wyścigowej. Po instalacji mamy do dyspozycji kilka serii wyścigowych z najbardziej popularnymi pojazdami, jednak to dopiero początek. W Internecie dostępna jest cała masa dodatków (nazywanych popularnie modami), które są tworzone przez niezależnych pasjonatów i to właśnie dzięki nim gra ta w pełni rozwija swoje skrzydła.


Po wpisaniu wszystkich danych oczom gracza ukazuje się proste menu, w którym możemy dokonać szczegółowych ustawień grafiki, samych dodatków oraz wybrać szybkość swojego łącza internetowego do gry wieloosobowej. W menu rozgrywek mamy do dyspozycji trzy tryby: trening, wyścig z komputerem lub gra sieciowa. Tryb treningu pozwala nam kształcić swoje umiejętności kierowcy, doskonalić ustawienia pojazdów i poprawiać znajomość torów. Wszyscy gracze spędzą w nim bardzo wiele czasu, wgłębiając się w najdrobniejsze zawiłości ustawień pojazdów, którymi będą chcieli się ścigać.

Drugim oferowanym trybem jest opcja dla tych graczy, którzy nie dysponują stałym łączem internetowym. Mamy więc do dyspozycji wyścig z przeciwnikami komputerowymi, który pozwala na wielogodzinną zabawę w formie pojedynczych wyścigów lub całych mistrzostw. Wachlarz dostępnych wyścigów jest zależny tylko od potrzeb samego gracza. Mamy też możliwość wyboru czym będziemy się poruszać po wirtualnych torach. Mogą to być tradycyjne samochody, kuriozalne pojazdy typu kosiarka do trawy, czy auta z mniej popularnych serii wyścigowych. W Internecie dostępny jest olbrzymi wybór dodatków do gry i każdy z pewnością znajdzie coś dla siebie.


Największe wrażenia zapewnia nam ostatni z oferowanych trybów, czyli gra sieciowa. Nie ma się co oszukiwać – rFactor został stworzony właśnie do rozgrywki sieciowej i w niej sprawuje się najlepiej. W momencie wydania była to jedna z pierwszych gier, w której wszyscy mogli zakosztować płynnego pozycjonowania bolidów podczas gry z innymi przez Internet. Wcześniej było z tym mnóstwo problemów – często zdarzało się, że gry błędnie podawały pozycje pojazdów i podczas gdy u jednego gracza odległości między pojazdami były bezpieczne, u innego bolidy się już przenikały, powodując nierzadko gigantyczne karambole, co stawało się bardzo frustrujące.

Programiści ISI starali się jak mogli, aby oferowany w grze tryb rozgrywki sieciowej był jak najlepszy i trzeba przyznać, że bardzo dobrze się spisali. Gra nawet przy słabym łączu płynnie obsługuje kilku graczy i to jest jej wielki plus. Każdy z graczy ma możliwość postawienia własnego serwera, do którego mogą dołączyć się inni gracze sieciowi. Sama procedura jest bardzo prosta i została dokładnie wyjaśniona w instrukcji dołączonej do pudełka z grą, dzięki czemu nie powinno być problemów nawet dla zupełnego laika w materii sieciowej. Każda z rozgrywek jest zapisywana i można później obejrzeć powtórkę, by ocenić zarówno swoją jazdę, jak i innych.


Jeśli chodzi o grafikę, to rFactor także prezentuje się nad wyraz dobrze, jednak by dostrzec pełnię zalet graficznych potrzebujemy dość mocnego sprzętu. Podziwianie nawet najdrobniej odwzorowanych szczegółów bolidów F1 czy innych samochodów powoduje, że pasjonaci tworzący dodatki bardzo przykładają się do swojej pracy, tworząc "dzieła sztuki na kółkach", ku uciesze gigantycznej społeczności graczy. Mimo to grę można uruchomić niemalże na każdym komputerze, ograniczając szczegółowość grafiki, co nie umniejsza grywalności.

Sama gra, mimo iż znajduje się na rynku już kilka ładnych lat, nadal zdobywa nowych zwolenników i można mieć nadzieję, że tak będzie jeszcze przez długi czas. Mnogość dostępnych dodatków i sposób rywalizacji z innymi graczami przez Internet pozwala sądzić, że gra ta jeszcze długo nie doczeka się godnego następcy.

Ocena

Zalety:
  • doskonała jakość rozgrywki sieciowej
  • atrakcyjna cena
  • możliwość rozbudowy gry o dodatkowe serie wyścigowe
  • umiarkowane wymagania sprzętowe

Wady:
  • brak uwzględniania realistycznych zmian pogody (deszcz, wpływ wiatru itp.)
  • brak trybu kariery w grze off-line
  • brak wersji na system Linux

Ogólna ocena gry: 9/10

Wymagania

Najlepsze efekty zobaczymy na co najmniej takim zestawie:
  • procesor Intel Core 2 Duo E6600
  • Windows XP
  • 2048 MB RAM
  • karta grafiki Geforce 7900 GT lub Radeon X1900 GT
  • 256 MB video RAM

Minimalne wymagania:
  • procesor 1,4 GHz
  • Windows 98 SE, ME, 2000, XP, XP 64-bit (gra nie uruchomi się na Windows 95 lub Windows 98 first edition)
  • 512 MB RAM
  • karta grafiki Geforce4 4200 lub Radeon 9200
  • 128 MB video RAM
  • DirectX 9.0c
  • 2.0 GB wolnego miejsca na dysku

Producent

Producent: Image Space Inc. (www.rfactor.net)
Wydawca: Sniper France
Dystrybutor w Polsce: Cenega Poland (www.cenega.pl)
Kategoria: wyścigi samochodowe

Data oficjalnej premiery:
Świat: 31 sierpnia 2005
Polska: 23 listopada 2007


Zobacz także:
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
oligator, 28.03.2008 10:22[!]
a pod Vista to nie dziala?
ICEman, 28.03.2008 10:56[!]
procesor Intel Core 2 Duo E6600, tu przesada wystarczy spokojnie C2D E4500
Maraz, 28.03.2008 12:01[!]
oligator, z tego co wiem to działa, przynajmniej w najnowszej wersji. Problemy są jednak z niektórymi kierownicami, bo nie do wszystkich można znaleźć sterowniki pod Vistę.
himself1984, 28.03.2008 12:33[!]
Szkoda, ze w recenzji zabraklo jakiejkolwiek wzmianki o tym jak zachowuja sie samochody w grze, co wedlug mnie jest najwazniejszym czynnikiem decydujacym o tym czy symulacja jest dobra czy nie. To ze gra ma ilestam modeli samochodow malo by mnie obchodzilo jesli nie zachowywalyby realistycznie.
stanson1980, 28.03.2008 12:40[!]
Rzeczywiście, w zalecanych wymaganiach z tym E6600 to przesada. W zupełności wystarcza E2160 podkręcony do 3GHz. Za to przydałaby się lepsza grafika, aby grać w 1680x1050 z AAx4 na maksymalnych detalach, podczas zamieszania na torze daje radę (czyt pow. 30fps) dopiero HD3850.
michal2111, 28.03.2008 14:33[!]
Ja tam tej gry nie polecam. Nie oddaje realizmu F1. Polecam F1 Challenge, oraz serię Grand Prix.
kidmaciek, 28.03.2008 17:15[!]
Oligator - mam Viste i dziala, ale musze uruchamiać jako administrator, pozatym 0 problemów więc o to sie nie martw ;)
Krauza, 28.03.2008 18:10[!]
michal2111 - śmiech na sali
Ehh czyli co? Na GeForcie 4MX nie pójdzie nawet na najmniejszych wymaganiach??
jarux, 28.03.2008 22:27[!]
krauza. pójdzie ci bez problemu. ja grałem w tą gre na geforce 2 MX 400 i athlonie 1,2. Wszystko na minimum i dało się grać.
gnt3c, 28.03.2008 23:38[!]
michal2111 - powiem tak...zanim nie było rFactora, grałem przez 2lata w F1C, a wcześniej w F12002...od kiedy mam rFactora to nawet tamtych gier nie włączyłem...realizm jest kontynuacją F1C i jest jeszcze lepszy...
pro, 29.03.2008 23:07[!]
Krazuza - GF 4MX nie ma jakiś tam ***ół i dużo gier idzie nawet na MX2 ale na 4 nie idzie...

A co do Rfactora to realizm jest nieporównywalny z żadną inną grą o tej tematyce. Czyste kółko bez kierownicy graniczy z cudem ;]
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca