F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Gran Turismo Polonia 2008 - fotorelacja

Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń, 14 lipca 2008, wyświetlenia: 5265
Piotr Urbańczyk i Wiktor Synoracki<< | lista | >> | T- | T+
W niedzielę, 29 czerwca rozpoczęła się kolejna edycja Gran Turismo Polonia. Przez cztery kolejne dni Poznań za sprawą supersportowych aut stał się najszybszym polskim miastem. Uczestnicy przebyli trasę z Sopotu, zatrzymując się w Bydgoszczy, aby na tamtejszym Rynku Głównym dać fanom możliwość przyjrzenia się z bliska samochodom, będącym rzadkością na naszych drogach. Inauguracja imprezy miała miejsce w poznańskim hotelu Mercure.


Idea Gran Turismo Polonia pozostaje niezmienna: doskonalenie umiejętności sportowej jazdy pod okiem fachowców – instruktorów oraz kierowców wyścigowych. Poza tym, a może przede wszystkim, chodzi o dobrą zabawę, zgodnie z motto widniejącym na miejscu rejestracji jednego z przybyłych Ferrari: "FOR FUN". Zdobyte doświadczenie zawodnicy musieli wykorzystać w ostatnim dniu, zdając na torze egzamin.


Impreza została zapoczątkowana w 2004 roku, kiedy Peter Ternström i firma Vitall (www.vitall.com.pl), zajmująca się kompleksową organizacją imprez wszelkiego typu, wspólnymi siłami doprowadzili do spotkania członków klubów sportowych ze Skandynawii. Był to strzał w dziesiątkę...


Zasadnicza część tegorocznych zmagań rozpoczęła się 30 czerwca na Torze Poznań bardzo mocnym akcentem. W szranki stanęli dwaj odwieczni rywale – Ferrari i Lamborghini. Pierwsze – 430 Scuderia, drugie – Gallardo Superleggera (wyprodukowane w liczbie 172 egzemplarzy). Pod niewiele mówiącymi nazwami kryją się najbardziej bezkompromisowe wersje, których ojczyzną jest tor, a codziennością uśmiercanie kolejnych kompletów opon. Obie wersje 100 kg lżejsze od seryjnych, pozbawione klimatyzacji – bo liczy się tylko adrenalina i kolejne, urwane części sekundy na okrążeniu. Kto wygrał? Minimalnie, ale jednak – auto z koniem na masce. Pozostaje tajemnicą, o co walczyli właściciele. Jedno jest pewne, że próbowali sobie odpowiedzieć na pytanie postawione przez Ferruccio Lamborghiniego: co jest lepsze – jego sportowy "traktor" czy dzieło Enzo?


Liczba uczestników tegorocznego Gran Turismo została ograniczona do około 50 po to, aby zapewnić jak najbardziej komfortowe warunki na torze. Tradycyjnie, najliczniej reprezentowana była marka Porsche. Na torze mogliśmy zobaczyć modele 996 oraz 997 w następujących specyfikacjach: GT3, GT3RS, GT2, Turbo, oraz pojedyncze słabsze wersje. Największe zainteresowanie wzbudzały dwa Porsche Carrera GT. Ich właściciele w ostatnim dniu imprezy rozegrali wyścig na dystansie trzech okrążeń.


Prawdopodobnie najmocniejszym z mocnych tegorocznej edycji było Porsche 911 Turbo, zmodyfikowane przez firmę Ruf. Właściciel zapewnia, że moc tego potwora oscyluje wokół niebagatelnych 700 koni, co czyni auto piekielnie szybkim, a jednocześnie trudnym do okiełznania. Liczby nie kłamią – według wskazań licznika, auto osiągało około 250 km/h na najdłuższej prostej poznańskiego toru, której długość wynosi... tylko 560 metrów!


Dużym zainteresowaniem obecnych cieszyło się Ascari KZ1R. Ciekawostką jest fakt, iż silnik auta pochodzi z BMW M5 – jest to 5-litrowe V8, które w tym modelu generuje 520 koni mechanicznych. Przy niewielkiej masie auta (1250 kg) przekłada się to na sprint do setki w 3,4 sekundy i prędkość maksymalną ponad 320 km/h. Jeśli informacje krążące w boksach się sprawdzą, w Poznaniu mieliśmy okazję zobaczyć jeszcze bardziej odchudzoną prototypową wersję tego auta, będącą w fazie testów.


Nie zawiodły perły motoryzacji: obie z 66 roku, oryginalne, sprawne i nadal bardzo intensywnie eksploatowane. Legendy AC Cobra 427 i Ford GT40. Piszcząc w zakrętach, dzielnie walczyły o czasy okrążeń, niewiele ustępując nowszym produkcjom. Carroll Shelby wiedział co robi, sporządzając receptę na sukces: aluminiowe nadwozie, zmienione elementy zawieszenia, 7-litrowy silnik, tylny napęd. Cobra przez lata stała się ikoną, punktem odniesienia dla kolejnych produkowanych aut. Dlatego każde z nich, aspirujące do miana sportowego, powinno przejść "test Cobry": przyspieszenie 0-100mph (czyli około 160 km/h) i hamowanie do zera. Proste? W żadnym razie, ponieważ trzeba się zmieścić w czasie poniżej 15 sekund. Nazwa modelu Forda pochodzi od... wysokości auta podanej w calach, czyli 40 (101,6 cm). Był to najniższy samochód tegorocznej imprezy.


Auta zza oceanu reprezentowały Dodge Viper i Chevrolet Corvette. "Żmija" wystąpiła w trzech jadowitych wersjach: GTS, RT-10 oraz SRT-10. Wśród Corvette pojawiły się C6 oraz Z06. Jedna z nich z dołożonym kompresorem legitymuje się mocą 580 KM.


Na poznańskim torze gościliśmy również nowiutkie Lamborghini Gallardo LP560/4. Samochód przyjechał praktycznie prosto z fabryki, na lawecie, bowiem nie był jeszcze zarejestrowany. Pojawił sie także jego silniejszy brat – Lamborghini Murcielago LP 640.


Licznie reprezentowana była marka Ferrari, na czele z modelami 360, 430 i 430 Scuderia.


Na torze, w kłębach dymu spod kół, zobaczyliśmy także Forda Escorta MK II najbardziej znanego polskiego driftera – Macieja Polodego.


Rywalizacja odbywała się przy pięknej, słonecznej pogodzie i w przyjaznej atmosferze. Mimo, iż z założenia jest to impreza zamknięta, niedostępna dla widzów, przez cztery kolejne edycje zyskała rozgłos i renomę, o czym świadczy duże zainteresowanie stacji telewizyjnych, radiowych oraz prasy. Motoryzacyjni fani od dawna czekali na ten dzień. Na trasie wyjazdowej z toru mogliśmy spotkać wielu kibiców uzbrojonych w aparaty fotograficzne, którzy przyjechali z różnych zakątków Polski. To dla nich jedyna szansa, aby zobaczyć samochody, których wartość przekracza milion złotych. Wszystko w imię pasji!


Dziękujemy firmie Vitall za dobry kontakt i umożliwienie zrelacjonowania GT Polonia na łamach serwisu Wyprzedź mnie!

•  Galeria zdjęć z imprezy Gran Turismo Polonia – Poznań 2008
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
owca, 14.07.2008 11:39[!]
to było dwa tygodnie temu a relacja pojawiła sie dopiero teraz? ;P

impreza spoko. sam bym z miłą chęcią popatrzył na te wszystkie auta :-)
Maraz, 14.07.2008 11:41[!]
Były pewne "komplikacje", że tak powiem. Gdyby nie one, relacja byłaby już tydzień temu.
michuhania, 14.07.2008 18:00[!]
własnie widzialem kilka z tych aut zmierzajacych w strone toru Poznań , dokladnie na ulicy Bukowskiej w Poznaniu u lekko mi szczeka opadła :D gdy mnie mijały :D, cos pieknego , szkoda ze tak slabo bylo to naglosnione w mediach bo bym chetnie sobie na tor pojechal poogladac te cacka bo naprawde robia piekne wrazenie :D acha i faktycznie bylo to cos ok 2 tygodni temu :D
Mickkr, 15.07.2008 01:43[!]
Miałem przyjemność uczestniczyć w imprezie jako gość i dopatrzyłem się w artykule małych nieścisłości. RUF Rturbo pokazany na zdjęciu ma moc...550 KM. Wynikało by to przynajmniej z mojej krótkiej, sympatycznej rozmowy z jego właścicielem. 700 KM posiadało natomiast podkręcone przez Shark Werks 996 Turbo S z Warszawy, które również brało udział w imprezie. Ford GT40 nie jest też oryginałem, choć tu nie dam sobie głowy uciąć. Jego oznaczenia wskazują jednak dosyc wyraźnie, że jest to współczesna replika - Superperformance GT40, w 90% zgodna całkowicie z oryginałem. Corvette pojawiły się w liczbie 3. Nie C6 " i " Z06, tylko 3x Corvette C6 Z06 ( pełna nazwa modelu ). BTW, ciekawa, zwięzła relacja. Pozdrawiam:)
PiotrU, 15.07.2008 14:59[!]
Cześć! Na temat Rufa R turbo rozmawiałem z 2 osobami, w tym jednym z instruktorów ( obie jeździły Rufem). Zgodnie deklarowali, że moc wynosi około 700 km, prędkości uzyskiwane na końcu najdłuższej prostej w zależności od okrążenia miedzy 230 a 250 ( mimo, że kierowca nie potrafił wydobyć max osiągów z tego auta ) a przyspieszenie do 200 - uwaga!... około 8 sekund! Auto 550 km nie uzyskiwałoby takich osiągów. Co do zdjęcia, mogla sie wkraść mała nieścisłość. Sprawdzę to. Nie dysponuje informacjami nt Porsche Turbo S, wiec tutaj głosu zabierał nie będę. Być może również było podkręcone. Te same osoby twierdziły, że Ford Gt40 to oryginał, nie replika, dlatego pisząc artykuł zająłem takie stanowisko. Oczywiście Corvette występują w specyfikacji C6 oraz C6 Z06:) Po małej analizie czarno - czerwonej vette ( ktora okreslilem w galerii jako ,,C6,, ) stwierdzam, że posiada bodykit wersji ,,Z06,, natomiast jest pozbawiona logo tego modelu - to mnie zmyliło. Biorąc ten fakt pod uwagę rzeczywiście wynika, iż na GTP mieliśmy same Z06:) Pozdrawiam:)
Mickkr, 15.07.2008 23:08[!]
Pozwól, że pozwolę sobie na rozwinięcie tematu:). Widoczny na zdjęciu RUF Rturbo już po raz czwarty gości na GTP. w 2005 roku ptzyjechał jeszcze jako zwykłe Porsche 996 Turbo. Na listach z poprzednich edycji był wpisywany jako RUF Rturbo 550, co natualnie oznacza jego moc. Z właścicielem rozmawiałem jeszcze w Sopocie przed wyruszeniem kolumny do Poznania. Zapewniał mnie o niezmienionej mocy. Na torze też nie wyglądał na jeżdżącego aż tak szybko. Dodam, że prowadziła go też kilka razy partnerka kierowcy. 700 konnym Turbo S jest zaś ten egzemplarz z Warszawy: ( http://www.fotosi...152cbbdf0dbe211.html ). Przyznam, że nie wiem, jaka firma finalnie doprowadziła silnik do takiej mocy, ale właściciel deklarował taką moc już na ubiegłorocznym zlocie Porsche w Torze Poznań we wrześniu. Co do Forda GT40 to nieoryginalność zdradza już sam napis widoczny na aucie - SPF GT ( http://www.fotosi...8c30f0a2fecc03f.html ). SPF to nazwa firmy wykonującej jedne z najlepszych replik tego modelu, co do których Ford zezwala na używanie oficjalnych nazw. Pozdro:)
PiotrU, 16.07.2008 12:08[!]
cześć! Przyznam, że mam duży mętlik... Dlaczego? O wrażeniach z jazdy Rufem opowiadał mi instruktor ( także Akademii Sportowej Jazdy Porsche ) oraz kierowca wyścigowy, dlatego nie miałem żadnych podstaw, aby kwestionować te informacje. Kolejna osoba, która oprowadzała mnie po pit lane, również potwierdziła powyższe. W rozmowach kilkukrotnie pojawiało się słowo Ruf... Jednakze, w Shark Werks robili Porsche z Polski - kit Evo GT700, które de facto uczestniczyło w GTP... W tej sytuacji myślę, że ktoś pomylił Turbo S z Rufem, a później błędna informacja została rozpowszechniona wśród obecnych osób, w tym odpowiedzialnych za PR. Ps: Gratuluję wiedzy na temat aut i czujności:)
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca