Sezon 2008 zakończył się jednopunktowym zwycięstwem Lewisa Hamiltona, który zapewnił sobie prymat w mistrzostwach na ostatnim zakręcie ostatniego okrążenia Grand Prix Brazylii. Czy Brytyjczyk zgarnąłby tytuł, gdyby obowiązywały inne zasady punktacji, czy też oddałby prymat Felipe Massie? Wszak punktacja zmieniała się wielokrotnie w historii.
A jak wypadłby nasz rodak, Robert Kubica? Czy obroniłby trzecie miejsce przed Raikkonenem, czy też znalazłby się na czwartym, bądź dalszym miejscu w tabeli na koniec sezonu. Cofnijmy się w czasie i rozważmy sytuację w zależności od rodzajów punktacji obowiązujących w poprzednich sezonach.
Punktacja: 10-8-6-5-4-3-2-1
Liczone rezultaty: Wszystkie
| | | | | P. | Kierowca | Punkty |
|
1. | Lewis Hamilton | 98 |
2. | Felipe Massa | 97 |
3. | Kimi Raikkonen | 75 |
4. | Robert Kubica | 75 |
5. | Fernando Alonso | 61 |
6. | Nick Heidfeld | 60 |
7. | Heikki Kovalainen | 53 |
8. | Sebastian Vettel | 35 |
9. | Jarno Trulli | 31 |
10. | Timo Glock | 25 |
11. | Mark Webber | 21 |
12. | Nelson Piquet | 19 |
13. | Nico Rosberg | 17 |
14. | Rubens Barrichello | 11 |
15. | Kazuki Nakajima | 9 |
16. | David Coulthard | 8 |
17. | Sebastien Bourdais | 4 |
18. | Jenson Button | 3 |
| |
|
|
Wszyscy dobrze znamy obowiązujący system punktacji. Wprowadzono go od sezonu 2003, gdyż po ponad pięćdziesięciu latach uznano, że warto wynagradzać większą liczbę zawodników punktami, co miało wprowadzić więcej emocji i nieprzewidzialności. Jak widzieliśmy, punktowało 18 zawodników (jeden mniej niż w 2007), a walka trwała do samego końca.
Punktacja: 10-6-4-3-2-1
Liczone rezultaty: Wszystkie
| | | | | P. | Kierowca | Punkty |
|
1. | Felipe Massa | 83 |
2. | Lewis Hamilton | 80 |
3. | Kimi Raikkonen | 56 |
4. | Robert Kubica | 50 |
5. | Fernando Alonso | 43 |
6. | Nick Heidfeld | 38 |
7. | Heikki Kovalainen | 34 |
8. | Sebastian Vettel | 21 |
9. | Jarno Trulli | 13 |
10. | Timo Glock | 13 |
11. | Nelson Piquet | 10 |
12. | Nico Rosberg | 10 |
13. | Mark Webber | 6 |
14. | Rubens Barrichello | 5 |
15. | David Coulthard | 4 |
16. | Kazuki Nakajima | 1 |
17. | Jenson Button | 1 |
| |
|
|
Dobrze znana punktacja z lat 1991-2002 wywróciłaby troszkę klasyfikację i najprawdopodobniej spodobałaby się Berniemu Ecclestone'owi, który jest za większym premiowaniem zwycięzców.
Mistrzem zostałby Felipe Massa, który dzięki wygranej w Brazylii zdobyłby aż trzypunktową przewagę nad Lewisem Hamiltonem. Na trzecim miejscu znalazłby się Kimi Raikkonen, który jednak do ostatniego wyścigu startowałby z przewagą jednego punktu nad Robertem Kubicą i pewnie obroniłby swoją pozycję. Dzięki wspaniałej dyspozycji w drugiej połowie sezonu piąte miejsce utrzymałby Fernando Alonso.
Szóste miejsce zachowałby Nick Heidfeld, podobnie jak plasujący się za nim Kovalainen, Vettel, Trulli i Glock zamykający czołową dziesiątkę. Jedenasty Webber spadłby za Piqueta i Rosberga, Barrichello utrzymałby 14 pozycję, a z punktami widzielibyśmy jeszcze Coultharda, Nakajimę i Buttona. Sebastien Bourdais niestety zakończyłby rok bez punktów, gdyż ani jednego wyścigu nie ukończył w czołowej szóstce.
Punktacja: 9-6-4-3-2-1
Liczone rezultaty:
Oryginalnie: 11 z 16 (69%)
Wzięte pod uwagę: 12 z 18 (67%)
| | | | | P. | Kierowca | Punkty | |
|
1. | Felipe Massa | 77 | |
2. | Lewis Hamilton | 73 | (75) |
3. | Kimi Raikkonen | 54 | |
4. | Robert Kubica | 49 | |
5. | Fernando Alonso | 41 | |
6. | Nick Heidfeld | 38 | |
7. | Heikki Kovalainen | 33 | |
8. | Sebastian Vettel | 20 | |
9. | Jarno Trulli | 13 | |
10. | Timo Glock | 13 | |
11. | Nelson Piquet | 10 | |
12. | Nico Rosberg | 10 | |
13. | Mark Webber | 6 | |
14. | Rubens Barrichello | 5 | |
15. | David Coulthard | 4 | |
16. | Kazuki Nakajima | 1 | |
17. | Jenson Button | 1 | |
| |
|
|
System stosowany w latach 1985-90 był najmłodszym, w którym nie brano pod uwagę wszystkich wyników w sezonie. Pod uwagę brano 11 najlepszych wyników, co w przeliczeniu daje około 69 procent, więc odnosząc się do zeszłego sezonu, daje to 12 rezultatów z 18-wyścigowego kalendarza. Co więcej, zwycięstwo było premiowane zaledwie dziewięcioma, a nie dziesięcioma punktami.
Pomimo tego, układ klasyfikacji pozostałby dokładnie taki sam, jak w przypadku punktacji z lat 1991-2002. Ucierpiałby jedynie Lewis Hamilton, który straciłby dodatkowe dwa punkty z Grand Prix Brazylii, gdyż to jego trzynasty punktowany rezultat. Zwyciężyłby Felipe Massa, który miałby przewagę 4 punktów.
Podobnie jak w latach 1991-2002, pomijając Hamiltona, stratni byliby Webber, Coulthard i Bourdais.
Punktacja: 9-6-4-3-2-1
Liczone rezultaty: wszystkie
| | | | | P. | Kierowca | Punkty |
|
1. | Felipe Massa | 77 |
2. | Lewis Hamilton | 75 |
3. | Kimi Raikkonen | 54 |
4. | Robert Kubica | 49 |
5. | Fernando Alonso | 41 |
6. | Nick Heidfeld | 38 |
7. | Heikki Kovalainen | 33 |
8. | Sebastian Vettel | 20 |
9. | Jarno Trulli | 13 |
10. | Timo Glock | 13 |
11. | Nelson Piquet | 10 |
12. | Nico Rosberg | 10 |
13. | Mark Webber | 6 |
14. | Rubens Barrichello | 5 |
15. | David Coulthard | 4 |
16. | Kazuki Nakajima | 1 |
17. | Jenson Button | 1 |
| |
|
|
Na początku lat 80. punkty do klasyfikacji kierowcy zdobywali we wszystkich wyścigach. Mimo to, w porównaniu do lat 85-90 nie zaszły żadne zmiany. Felipe Massa wygrałby z przewagą dwóch punktów nad Hamiltonem. Kimi Raikkonen straciłby do lidera 23 oczka, i z dorobkiem 54 punktów miałby dalej pięciopunktową przewagę nad Kubicą.
Punktacja: 9-6-4-3-2-1
Liczone rezultaty:
Oryginalnie: 5 z pierwszych 7, 5 z pozostałych 7 (71%)
Wzięte pod uwagę: 6 z pierwszych 9, 6 z pozostałych 9 (66,6%)
| | | | | P. | Kierowca | Punkty | |
|
1. | Felipe Massa | 77 | |
2. | Lewis Hamilton | 73 | (75) |
3. | Kimi Raikkonen | 54 | |
4. | Robert Kubica | 47 | (49) |
5. | Fernando Alonso | 38 | (41) |
6. | Nick Heidfeld | 38 | |
7. | Heikki Kovalainen | 33 | |
8. | Sebastian Vettel | 20 | |
9. | Jarno Trulli | 13 | |
10. | Timo Glock | 13 | |
11. | Nelson Piquet | 10 | |
12. | Nico Rosberg | 10 | |
13. | Mark Webber | 6 | |
14. | Rubens Barrichello | 5 | |
15. | David Coulthard | 4 | |
16. | Kazuki Nakajima | 1 | |
17. | Jenson Button | 1 | |
| |
|
|
Przed sezonem 1981 stosowano różne rodzaje punktacji, starając się podzielić sezon na dwie części i wybierając określoną liczbę wyścigów liczonych do klasyfikacji. Dzieląc sezon i zaliczając sześć z dziewięciu wyścigów w każdej połowie sezonu widzimy, że kierowcy jeżdżący równiej stracili po jednym z rezultatów – Hamilton punkty za Brazylię, Kubica za GP Francji, a Fernando Alonso za GP Chin.
W efekcie Alonso zrównał się punktami z Heidfeldem, jednak dzięki dwóm zwycięstwom utrzymał piąte miejsce. Układ punktacji pozostał podobny do tego, który obserwowaliśmy w latach 1981-2002.
Punktacja: 9-6-4-3-2-1
Liczone rezultaty:
Oryginalnie: 4 z pierwszych 7 (57%), 4 z pozostałych 8 (50%)
Wzięte pod uwagę: 5 z pierwszych 9 (55%), 5 z pozostałych 9 (55%)
| | | | | P. | Kierowca | Punkty | |
|
1. | Felipe Massa | 74 | (77) |
2. | Lewis Hamilton | 69 | (75) |
3. | Kimi Raikkonen | 51 | (54) |
4. | Robert Kubica | 44 | (49) |
5. | Nick Heidfeld | 37 | (38) |
6. | Fernando Alonso | 35 | (41) |
7. | Heikki Kovalainen | 33 | |
8. | Sebastian Vettel | 19 | (20) |
9. | Jarno Trulli | 13 | |
10. | Timo Glock | 13 | |
11. | Nelson Piquet | 10 | |
12. | Nico Rosberg | 10 | |
13. | Mark Webber | 6 | |
14. | Rubens Barrichello | 5 | |
15. | David Coulthard | 4 | |
16. | Kazuki Nakajima | 1 | |
17. | Jenson Button | 1 | |
| |
|
|
Wyniki wg sezonu 1979 potwierdzają bardzo szybką jazdę Felipe Massy, który stracił najmniej punktów ze ścisłej czołówki. Układ pierwszej czwórki nie zmienił się w stosunku do lat 1980-2002. Różnice punktowe zwiększyły się jednak – stracili Hamilton i Kubica.
Także Fernando Alonso może żałować, że forma Renault poprawiła się dopiero w drugiej połowie sezonu. Po odrzuceniu kolejnych rezultatów spadł za nierówno jadącego Nicka Heidfelda, któremu odliczono tylko jeden rezultat. Stracił też Vettel, jednak utrzymał swoją pozycję w klasyfikacji.
Niemniej jednak Felipe Massa po raz kolejny zwyciężył z wyraźną przewagą nad Lewisem Hamiltonem.
Punktacja: 9-6-4-3-2-1
Liczone rezultaty:
Oryginalnie: odrzucamy najgorszy wynik z danej połowy sezonu. Pierwsza część sezonu jest większa, jeśli liczba wyścigów jest nieparzysta
Wzięte pod uwagę: 8 z pierwszych 9, 8 z pozostałych 9
| | | | | P. | Kierowca | Punkty |
|
1. | Felipe Massa | 77 |
2. | Lewis Hamilton | 75 |
3. | Kimi Raikkonen | 54 |
4. | Robert Kubica | 49 |
5. | Fernando Alonso | 41 |
6. | Nick Heidfeld | 38 |
7. | Heikki Kovalainen | 33 |
8. | Sebastian Vettel | 20 |
9. | Jarno Trulli | 13 |
10. | Timo Glock | 13 |
11. | Nelson Piquet | 10 |
12. | Nico Rosberg | 10 |
13. | Mark Webber | 6 |
14. | Rubens Barrichello | 5 |
15. | David Coulthard | 4 |
16. | Kazuki Nakajima | 1 |
17. | Jenson Button | 1 |
| |
|
|
Punktacja wygląda dokładnie tak samo, jak ta z początku lat 80. Każdy kierowca miał za sobą co najmniej jeden wyścig poza punktami w każdej połowie sezonu, przez co nie stracili żadnego punktu i ich pozycje nie zmieniłyby się w stosunku do lat 80.
Punktacja: 9-6-4-3-2-1
Liczone rezultaty:
Oryginalnie: Jak najbliżej 60% lub 60%: 6 z 10 (1960), 5 z 8 (1961), 5 z 9 (1962, 1966), 6 z 10 (1963-1965)
Wzięte pod uwagę: 11 z 18 (61%)
| | | | | P. | Kierowca | Punkty | |
|
1. | Felipe Massa | 76 | (77) |
2. | Lewis Hamilton | 71 | (75) |
3. | Kimi Raikkonen | 54 | |
4. | Robert Kubica | 48 | (49) |
5. | Fernando Alonso | 41 | |
6. | Nick Heidfeld | 38 | |
7. | Heikki Kovalainen | 33 | |
8. | Sebastian Vettel | 20 | |
9. | Jarno Trulli | 13 | |
10. | Timo Glock | 13 | |
11. | Nelson Piquet | 10 | |
12. | Nico Rosberg | 10 | |
13. | Mark Webber | 6 | |
14. | Rubens Barrichello | 5 | |
15. | David Coulthard | 4 | |
16. | Kazuki Nakajima | 1 | |
17. | Jenson Button | 1 | |
| |
|
|
System obowiązujący w pierwszej połowie lat 60. można porównać do tego z lat 1985-1990, ale z dodatkowym usuniętym rezultatem. Tylko trzech kierowców punktowało w tym roku więcej niż 11 razy i tylko oni stracili punkty. Nie zmieniło to jednak wiele i tabela nie zmieniła się w stosunku do lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych.
Punktacja: 8-6-4-3-2, 1 za najszybsze kółko
Liczone rezultaty:
Oryginalnie: połowa z rezultatów, zaokrąglona w górę lub +1
Wzięte pod uwagę: 10 z 18
| | | | | P. | Kierowca | Punkty | |
|
1. | Felipe Massa | 71 | (73) |
2. | Lewis Hamilton | 67 | (71) |
3. | Kimi Raikkonen | 61 | |
4. | Robert Kubica | 46 | |
5. | Nick Heidfeld | 38 | |
6. | Fernando Alonso | 37 | |
7. | Heikki Kovalainen | 34 | |
8. | Sebastian Vettel | 17 | |
9. | Timo Glock | 12 | |
10. | Jarno Trulli | 11 | |
11. | Nico Rosberg | 10 | |
12. | Nelson Piquet | 9 | |
13. | Mark Webber | 5 | |
14. | Rubens Barrichello | 4 | |
15. | David Coulthard | 4 | |
| |
|
|
W latach pięćdziesiątych było troszkę inaczej, gdyż punktowało zaledwie pięciu najlepszych kierowców na mecie według podanego wyżej klucza, przy czym najszybszy zawodnik w dniu wyścigu otrzymywał dodatkowy punkt.
Najwięcej zyskał dzięki temu Kimi Raikkonen, który aż dziesięć razy wykręcał w tym roku najszybsze okrążenie. Poza nim dodatkowe punkty dostali Massa – trzy, Hamilton jeden oraz Heidfeld i Kovalainen – po dwa. Punkty straciliby także Massa i Hamilton, którym skreślono by odpowiednio jeden i dwa rezultaty.
Felipe Massa podobnie jak w każdym innym dotychczas rozpatrywanym przypadku punktacji znalazłby się na czele. Za nim, ze stratą aż sześciu punktów byłby Lewis Hamilton, a na trzecim miejscu uplasowałby się bardzo szybki Kimi Raikkonen, ze stratą kolejnych sześciu oczek. Dzięki szybkim okrążeniom na piąte miejsce awansowałby także Nick Heidfeld, który zostawiłby za sobą Fernando Alonso.
Z powodu braku nagradzania punktami za szóste i kolejne miejsca, w tabeli spadliby Trulli i Piquet (każdy o jedno miejsce), a poza punktacją znaleźliby się Najakima, Bourdais i Button.
Punktacja: 8-6-4-3-2, 1 za najszybsze kółko
Liczone rezultaty:
Oryginalnie: 5 z 7 (71%)
Wzięte pod uwagę: 13 z 18 (72%)
| | | | | P. | Kierowca | Punkty |
|
1. | Felipe Massa | 73 |
2. | Lewis Hamilton | 71 |
3. | Kimi Raikkonen | 61 |
4. | Robert Kubica | 46 |
5. | Nick Heidfeld | 38 |
6. | Fernando Alonso | 37 |
7. | Heikki Kovalainen | 34 |
8. | Sebastian Vettel | 17 |
9. | Timo Glock | 12 |
10. | Jarno Trulli | 11 |
11. | Nico Rosberg | 10 |
12. | Nelson Piquet | 9 |
13. | Mark Webber | 5 |
14. | Rubens Barrichello | 4 |
15. | David Coulthard | 4 |
| |
|
|
Sezon 1955 był dość specyficzny. Ze względu na tragiczny wypadek w Le Mans, w którym zginęły 83 osoby, odwołano aż cztery wyścigi. W związku z tym zdecydowano się, tak jak w 1954 roku, wziąć pod uwagę pięć wyścigów z siedmiu rozegranych. Zaliczając podobny procent wyścigów z ostatniego sezonu, mistrzem zostałby Felipe Massa i nie zmieniłoby się to w stosunku do lat 1954-1959.
Punktacja: 8-6-4-3-2, 1 za najszybsze kółko
Liczone rezultaty:
Oryginalnie: połowa z rezultatów, minus jeden w przypadku nieparzystej ich liczby
Wzięte pod uwagę: 9 z 18
| | | | | P. | Kierowca | Punkty | |
|
1. | Felipe Massa | 67 | (73) |
2. | Lewis Hamilton | 61 | (71) |
3. | Kimi Raikkonen | 58 | (61) |
4. | Robert Kubica | 44 | (46) |
5. | Nick Heidfeld | 38 | |
6. | Fernando Alonso | 37 | |
7. | Heikki Kovalainen | 34 | |
8. | Sebastian Vettel | 17 | |
9. | Timo Glock | 12 | |
10. | Jarno Trulli | 11 | |
11. | Nico Rosberg | 10 | |
12. | Nelson Piquet | 9 | |
13. | Mark Webber | 5 | |
14. | Rubens Barrichello | 4 | |
15. | David Coulthard | 4 | |
| |
|
|
Wg punktacji w latach 1951-1954 Felipe Massa wygrywa z przewagą sześciu punktów nad Lewisem Hamiltonem, a trzeci w klasyfikacji Kimi Raikkonen traci zaledwie dziewięć punktów do lidera. Podobnie jak w całych latach 50. w klasyfikacji znalazłoby się 15 kierowców.
W tym sezonie mieliśmy do czynienia z jednym z ciekawszych sezonów w historii, a walka o mistrzowski tytuł rozstrzygnęła się dopiero na ostatnim zakręcie ostatniego wyścigu sezonu.
Niemniej jednak aktualny mistrz świata Lewis Hamilton może dziękować FIA za wprowadzenie w 2003 roku nowej punktacji, w której premiuje się ośmiu kierowców, a pomiędzy pierwszym, a drugim miejscem są zaledwie dwa punkty różnicy. W przypadku obowiązywania jakiejkolwiek innej punktacji mistrzem zostałby Felipe Massa, notujący przewagę od dwóch do sześciu punktów.
Jeśli chodzi o dalszą część tabeli, wdzięczny nowej punktacji może być także Sebastien Bourdais, gdyż tylko on odpadłby z klasyfikacji w przypadku premiowania punktami sześciu pozycji na mecie. Kolejne zmiany następowałyby dopiero przy punktacjach z lat 50. i pięciu punktowanych pozycjach na mecie.