F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Zmiany punktacji w historii F1 a walka o tytuł w 2008

Formuła 1 ogólnie, 13 listopada 2008, wyświetlenia: 8050
Maciej Czapiński<< | lista | >> | T- | T+
Sezon 2008 zakończył się jednopunktowym zwycięstwem Lewisa Hamiltona, który zapewnił sobie prymat w mistrzostwach na ostatnim zakręcie ostatniego okrążenia Grand Prix Brazylii. Czy Brytyjczyk zgarnąłby tytuł, gdyby obowiązywały inne zasady punktacji, czy też oddałby prymat Felipe Massie? Wszak punktacja zmieniała się wielokrotnie w historii.

A jak wypadłby nasz rodak, Robert Kubica? Czy obroniłby trzecie miejsce przed Raikkonenem, czy też znalazłby się na czwartym, bądź dalszym miejscu w tabeli na koniec sezonu. Cofnijmy się w czasie i rozważmy sytuację w zależności od rodzajów punktacji obowiązujących w poprzednich sezonach.

2003-2008

Punktacja: 10-8-6-5-4-3-2-1
Liczone rezultaty: Wszystkie

P.Kierowca Punkty
1.Lewis Hamilton 98
2.Felipe Massa 97
3.Kimi Raikkonen 75
4.Robert Kubica 75
5.Fernando Alonso 61
6.Nick Heidfeld 60
7.Heikki Kovalainen 53
8.Sebastian Vettel 35
9.Jarno Trulli 31
10.Timo Glock 25
11.Mark Webber 21
12.Nelson Piquet 19
13.Nico Rosberg 17
14.Rubens Barrichello 11
15.Kazuki Nakajima 9
16.David Coulthard 8
17.Sebastien Bourdais 4
18.Jenson Button 3

Wszyscy dobrze znamy obowiązujący system punktacji. Wprowadzono go od sezonu 2003, gdyż po ponad pięćdziesięciu latach uznano, że warto wynagradzać większą liczbę zawodników punktami, co miało wprowadzić więcej emocji i nieprzewidzialności. Jak widzieliśmy, punktowało 18 zawodników (jeden mniej niż w 2007), a walka trwała do samego końca.

1991-2002

Punktacja: 10-6-4-3-2-1
Liczone rezultaty: Wszystkie

P.Kierowca Punkty
1.Felipe Massa 83
2.Lewis Hamilton 80
3.Kimi Raikkonen 56
4.Robert Kubica 50
5.Fernando Alonso 43
6.Nick Heidfeld 38
7.Heikki Kovalainen 34
8.Sebastian Vettel 21
9.Jarno Trulli 13
10.Timo Glock 13
11.Nelson Piquet 10
12.Nico Rosberg 10
13.Mark Webber 6
14.Rubens Barrichello 5
15.David Coulthard 4
16.Kazuki Nakajima 1
17.Jenson Button 1

Dobrze znana punktacja z lat 1991-2002 wywróciłaby troszkę klasyfikację i najprawdopodobniej spodobałaby się Berniemu Ecclestone'owi, który jest za większym premiowaniem zwycięzców.

Mistrzem zostałby Felipe Massa, który dzięki wygranej w Brazylii zdobyłby aż trzypunktową przewagę nad Lewisem Hamiltonem. Na trzecim miejscu znalazłby się Kimi Raikkonen, który jednak do ostatniego wyścigu startowałby z przewagą jednego punktu nad Robertem Kubicą i pewnie obroniłby swoją pozycję. Dzięki wspaniałej dyspozycji w drugiej połowie sezonu piąte miejsce utrzymałby Fernando Alonso.

Szóste miejsce zachowałby Nick Heidfeld, podobnie jak plasujący się za nim Kovalainen, Vettel, Trulli i Glock zamykający czołową dziesiątkę. Jedenasty Webber spadłby za Piqueta i Rosberga, Barrichello utrzymałby 14 pozycję, a z punktami widzielibyśmy jeszcze Coultharda, Nakajimę i Buttona. Sebastien Bourdais niestety zakończyłby rok bez punktów, gdyż ani jednego wyścigu nie ukończył w czołowej szóstce.

1985-1990

Punktacja: 9-6-4-3-2-1
Liczone rezultaty:
Oryginalnie: 11 z 16 (69%)
Wzięte pod uwagę: 12 z 18 (67%)

P.Kierowca Punkty 
1.Felipe Massa 77 
2.Lewis Hamilton 73(75) 
3.Kimi Raikkonen 54 
4.Robert Kubica 49 
5.Fernando Alonso 41 
6.Nick Heidfeld 38 
7.Heikki Kovalainen 33 
8.Sebastian Vettel 20 
9.Jarno Trulli 13 
10.Timo Glock 13 
11.Nelson Piquet 10 
12.Nico Rosberg 10 
13.Mark Webber 6 
14.Rubens Barrichello 5 
15.David Coulthard 4 
16.Kazuki Nakajima 1 
17.Jenson Button 1 

System stosowany w latach 1985-90 był najmłodszym, w którym nie brano pod uwagę wszystkich wyników w sezonie. Pod uwagę brano 11 najlepszych wyników, co w przeliczeniu daje około 69 procent, więc odnosząc się do zeszłego sezonu, daje to 12 rezultatów z 18-wyścigowego kalendarza. Co więcej, zwycięstwo było premiowane zaledwie dziewięcioma, a nie dziesięcioma punktami.

Pomimo tego, układ klasyfikacji pozostałby dokładnie taki sam, jak w przypadku punktacji z lat 1991-2002. Ucierpiałby jedynie Lewis Hamilton, który straciłby dodatkowe dwa punkty z Grand Prix Brazylii, gdyż to jego trzynasty punktowany rezultat. Zwyciężyłby Felipe Massa, który miałby przewagę 4 punktów.

Podobnie jak w latach 1991-2002, pomijając Hamiltona, stratni byliby Webber, Coulthard i Bourdais.

1981-1984

Punktacja: 9-6-4-3-2-1
Liczone rezultaty: wszystkie

P.Kierowca Punkty
1.Felipe Massa 77
2.Lewis Hamilton 75
3.Kimi Raikkonen 54
4.Robert Kubica 49
5.Fernando Alonso 41
6.Nick Heidfeld 38
7.Heikki Kovalainen 33
8.Sebastian Vettel 20
9.Jarno Trulli 13
10.Timo Glock 13
11.Nelson Piquet 10
12.Nico Rosberg 10
13.Mark Webber 6
14.Rubens Barrichello 5
15.David Coulthard 4
16.Kazuki Nakajima 1
17.Jenson Button 1

Na początku lat 80. punkty do klasyfikacji kierowcy zdobywali we wszystkich wyścigach. Mimo to, w porównaniu do lat 85-90 nie zaszły żadne zmiany. Felipe Massa wygrałby z przewagą dwóch punktów nad Hamiltonem. Kimi Raikkonen straciłby do lidera 23 oczka, i z dorobkiem 54 punktów miałby dalej pięciopunktową przewagę nad Kubicą.

1980

Punktacja: 9-6-4-3-2-1
Liczone rezultaty:
Oryginalnie: 5 z pierwszych 7, 5 z pozostałych 7 (71%)
Wzięte pod uwagę: 6 z pierwszych 9, 6 z pozostałych 9 (66,6%)

P.Kierowca Punkty 
1.Felipe Massa 77 
2.Lewis Hamilton 73(75) 
3.Kimi Raikkonen 54 
4.Robert Kubica 47(49) 
5.Fernando Alonso 38(41) 
6.Nick Heidfeld 38 
7.Heikki Kovalainen 33 
8.Sebastian Vettel 20 
9.Jarno Trulli 13 
10.Timo Glock 13 
11.Nelson Piquet 10 
12.Nico Rosberg 10 
13.Mark Webber 6 
14.Rubens Barrichello 5 
15.David Coulthard 4 
16.Kazuki Nakajima 1 
17.Jenson Button 1 

Przed sezonem 1981 stosowano różne rodzaje punktacji, starając się podzielić sezon na dwie części i wybierając określoną liczbę wyścigów liczonych do klasyfikacji. Dzieląc sezon i zaliczając sześć z dziewięciu wyścigów w każdej połowie sezonu widzimy, że kierowcy jeżdżący równiej stracili po jednym z rezultatów – Hamilton punkty za Brazylię, Kubica za GP Francji, a Fernando Alonso za GP Chin.

W efekcie Alonso zrównał się punktami z Heidfeldem, jednak dzięki dwóm zwycięstwom utrzymał piąte miejsce. Układ punktacji pozostał podobny do tego, który obserwowaliśmy w latach 1981-2002.

1979

Punktacja: 9-6-4-3-2-1
Liczone rezultaty:
Oryginalnie: 4 z pierwszych 7 (57%), 4 z pozostałych 8 (50%)
Wzięte pod uwagę: 5 z pierwszych 9 (55%), 5 z pozostałych 9 (55%)

P.Kierowca Punkty 
1.Felipe Massa 74(77) 
2.Lewis Hamilton 69(75) 
3.Kimi Raikkonen 51(54) 
4.Robert Kubica 44(49) 
5.Nick Heidfeld 37(38) 
6.Fernando Alonso 35(41) 
7.Heikki Kovalainen 33 
8.Sebastian Vettel 19(20) 
9.Jarno Trulli 13 
10.Timo Glock 13 
11.Nelson Piquet 10 
12.Nico Rosberg 10 
13.Mark Webber 6 
14.Rubens Barrichello 5 
15.David Coulthard 4 
16.Kazuki Nakajima 1 
17.Jenson Button 1 

Wyniki wg sezonu 1979 potwierdzają bardzo szybką jazdę Felipe Massy, który stracił najmniej punktów ze ścisłej czołówki. Układ pierwszej czwórki nie zmienił się w stosunku do lat 1980-2002. Różnice punktowe zwiększyły się jednak – stracili Hamilton i Kubica.

Także Fernando Alonso może żałować, że forma Renault poprawiła się dopiero w drugiej połowie sezonu. Po odrzuceniu kolejnych rezultatów spadł za nierówno jadącego Nicka Heidfelda, któremu odliczono tylko jeden rezultat. Stracił też Vettel, jednak utrzymał swoją pozycję w klasyfikacji.

Niemniej jednak Felipe Massa po raz kolejny zwyciężył z wyraźną przewagą nad Lewisem Hamiltonem.

1967-1978

Punktacja: 9-6-4-3-2-1
Liczone rezultaty:
Oryginalnie: odrzucamy najgorszy wynik z danej połowy sezonu. Pierwsza część sezonu jest większa, jeśli liczba wyścigów jest nieparzysta
Wzięte pod uwagę: 8 z pierwszych 9, 8 z pozostałych 9

P.Kierowca Punkty
1.Felipe Massa 77
2.Lewis Hamilton 75
3.Kimi Raikkonen 54
4.Robert Kubica 49
5.Fernando Alonso 41
6.Nick Heidfeld 38
7.Heikki Kovalainen 33
8.Sebastian Vettel 20
9.Jarno Trulli 13
10.Timo Glock 13
11.Nelson Piquet 10
12.Nico Rosberg 10
13.Mark Webber 6
14.Rubens Barrichello 5
15.David Coulthard 4
16.Kazuki Nakajima 1
17.Jenson Button 1

Punktacja wygląda dokładnie tak samo, jak ta z początku lat 80. Każdy kierowca miał za sobą co najmniej jeden wyścig poza punktami w każdej połowie sezonu, przez co nie stracili żadnego punktu i ich pozycje nie zmieniłyby się w stosunku do lat 80.

1960-1966

Punktacja: 9-6-4-3-2-1
Liczone rezultaty:
Oryginalnie: Jak najbliżej 60% lub 60%: 6 z 10 (1960), 5 z 8 (1961), 5 z 9 (1962, 1966), 6 z 10 (1963-1965)
Wzięte pod uwagę: 11 z 18 (61%)

P.Kierowca Punkty 
1.Felipe Massa 76(77) 
2.Lewis Hamilton 71(75) 
3.Kimi Raikkonen 54 
4.Robert Kubica 48(49) 
5.Fernando Alonso 41 
6.Nick Heidfeld 38 
7.Heikki Kovalainen 33 
8.Sebastian Vettel 20 
9.Jarno Trulli 13 
10.Timo Glock 13 
11.Nelson Piquet 10 
12.Nico Rosberg 10 
13.Mark Webber 6 
14.Rubens Barrichello 5 
15.David Coulthard 4 
16.Kazuki Nakajima 1 
17.Jenson Button 1 

System obowiązujący w pierwszej połowie lat 60. można porównać do tego z lat 1985-1990, ale z dodatkowym usuniętym rezultatem. Tylko trzech kierowców punktowało w tym roku więcej niż 11 razy i tylko oni stracili punkty. Nie zmieniło to jednak wiele i tabela nie zmieniła się w stosunku do lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych.

1950, 1956-59

Punktacja: 8-6-4-3-2, 1 za najszybsze kółko
Liczone rezultaty:
Oryginalnie: połowa z rezultatów, zaokrąglona w górę lub +1
Wzięte pod uwagę: 10 z 18

P.Kierowca Punkty 
1.Felipe Massa 71(73) 
2.Lewis Hamilton 67(71) 
3.Kimi Raikkonen 61 
4.Robert Kubica 46 
5.Nick Heidfeld 38 
6.Fernando Alonso 37 
7.Heikki Kovalainen 34 
8.Sebastian Vettel 17 
9.Timo Glock 12 
10.Jarno Trulli 11 
11.Nico Rosberg 10 
12.Nelson Piquet 9 
13.Mark Webber 5 
14.Rubens Barrichello 4 
15.David Coulthard 4 

W latach pięćdziesiątych było troszkę inaczej, gdyż punktowało zaledwie pięciu najlepszych kierowców na mecie według podanego wyżej klucza, przy czym najszybszy zawodnik w dniu wyścigu otrzymywał dodatkowy punkt.

Najwięcej zyskał dzięki temu Kimi Raikkonen, który aż dziesięć razy wykręcał w tym roku najszybsze okrążenie. Poza nim dodatkowe punkty dostali Massa – trzy, Hamilton jeden oraz Heidfeld i Kovalainen – po dwa. Punkty straciliby także Massa i Hamilton, którym skreślono by odpowiednio jeden i dwa rezultaty.

Felipe Massa podobnie jak w każdym innym dotychczas rozpatrywanym przypadku punktacji znalazłby się na czele. Za nim, ze stratą aż sześciu punktów byłby Lewis Hamilton, a na trzecim miejscu uplasowałby się bardzo szybki Kimi Raikkonen, ze stratą kolejnych sześciu oczek. Dzięki szybkim okrążeniom na piąte miejsce awansowałby także Nick Heidfeld, który zostawiłby za sobą Fernando Alonso.

Z powodu braku nagradzania punktami za szóste i kolejne miejsca, w tabeli spadliby Trulli i Piquet (każdy o jedno miejsce), a poza punktacją znaleźliby się Najakima, Bourdais i Button.

1955

Punktacja: 8-6-4-3-2, 1 za najszybsze kółko
Liczone rezultaty:
Oryginalnie: 5 z 7 (71%)
Wzięte pod uwagę: 13 z 18 (72%)

P.Kierowca Punkty
1.Felipe Massa 73
2.Lewis Hamilton 71
3.Kimi Raikkonen 61
4.Robert Kubica 46
5.Nick Heidfeld 38
6.Fernando Alonso 37
7.Heikki Kovalainen 34
8.Sebastian Vettel 17
9.Timo Glock 12
10.Jarno Trulli 11
11.Nico Rosberg 10
12.Nelson Piquet 9
13.Mark Webber 5
14.Rubens Barrichello 4
15.David Coulthard 4

Sezon 1955 był dość specyficzny. Ze względu na tragiczny wypadek w Le Mans, w którym zginęły 83 osoby, odwołano aż cztery wyścigi. W związku z tym zdecydowano się, tak jak w 1954 roku, wziąć pod uwagę pięć wyścigów z siedmiu rozegranych. Zaliczając podobny procent wyścigów z ostatniego sezonu, mistrzem zostałby Felipe Massa i nie zmieniłoby się to w stosunku do lat 1954-1959.

1951-1954

Punktacja: 8-6-4-3-2, 1 za najszybsze kółko
Liczone rezultaty:
Oryginalnie: połowa z rezultatów, minus jeden w przypadku nieparzystej ich liczby
Wzięte pod uwagę: 9 z 18

P.Kierowca Punkty 
1.Felipe Massa 67(73) 
2.Lewis Hamilton 61(71) 
3.Kimi Raikkonen 58(61) 
4.Robert Kubica 44(46) 
5.Nick Heidfeld 38 
6.Fernando Alonso 37 
7.Heikki Kovalainen 34 
8.Sebastian Vettel 17 
9.Timo Glock 12 
10.Jarno Trulli 11 
11.Nico Rosberg 10 
12.Nelson Piquet 9 
13.Mark Webber 5 
14.Rubens Barrichello 4 
15.David Coulthard 4 

Wg punktacji w latach 1951-1954 Felipe Massa wygrywa z przewagą sześciu punktów nad Lewisem Hamiltonem, a trzeci w klasyfikacji Kimi Raikkonen traci zaledwie dziewięć punktów do lidera. Podobnie jak w całych latach 50. w klasyfikacji znalazłoby się 15 kierowców.

Podsumowanie

W tym sezonie mieliśmy do czynienia z jednym z ciekawszych sezonów w historii, a walka o mistrzowski tytuł rozstrzygnęła się dopiero na ostatnim zakręcie ostatniego wyścigu sezonu.

Niemniej jednak aktualny mistrz świata Lewis Hamilton może dziękować FIA za wprowadzenie w 2003 roku nowej punktacji, w której premiuje się ośmiu kierowców, a pomiędzy pierwszym, a drugim miejscem są zaledwie dwa punkty różnicy. W przypadku obowiązywania jakiejkolwiek innej punktacji mistrzem zostałby Felipe Massa, notujący przewagę od dwóch do sześciu punktów.

Jeśli chodzi o dalszą część tabeli, wdzięczny nowej punktacji może być także Sebastien Bourdais, gdyż tylko on odpadłby z klasyfikacji w przypadku premiowania punktami sześciu pozycji na mecie. Kolejne zmiany następowałyby dopiero przy punktacjach z lat 50. i pięciu punktowanych pozycjach na mecie.
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
atb, 14.11.2008 19:58[!]
@kotfic
przewaga pierwszego nad drugim w Moto GP, to tylko przewaga optyczna (dużo punktów);
pomnóż 10 i 8 razy 2,5
rofl, 14.11.2008 20:03[!]
moze nie najlepsza ale b. dobra punktacja jest w seri NASCAR tzn konkretnie chodzi mi o to ze kazde nawet ostatnie miejsce jest punktowane co w F1 sprawilo by ze rywalizacja w srodku stwaki byla by bardziej zacieta
A.S., 14.11.2008 21:12[!]
System 10-6-4-3-2-1, w walce o tytuł, premiował zawodników wygrywających wyścigi. Dzisiejszy system, jak któryś z moich szanownych przedmówców już zauważył, nie skłania do zbyt przesadnego podejmowania ryzyka, za mała jest różnica punktowa między zwycięzcą, a drugim zawodnikiem, więc czasem nie warto ryzykować i bić się o wszystko. Dziś większą szansę na tytuł ma zawodnik regularnie zdobywający punkty, niż ten kto dużo wygrywa, ale jeździ w kratkę. Stąd zresztą Robert tak długo w tym sezonie utrzymywał szansę na tytuł.
Jak słusznie zauważył rafaello85 obecny system wprowadzono, by zniwelować różnice i wyrównać walkę o tytuł, nie dopuszczając do hegemoni jednego zawodnika. Czy słusznie?... to musi każdy sam ocenić. Jedno jest pewne, każdy system punktowy determinuje postawy zawodników i zespołów do różnych strategii a czasie wyścigów. Gdyby w tym sezonie obowiązywał system np. 10-6-4-3-2-1 to myślę, że mistrzostwa przebiegały by inaczej. Nie można więc tak łatwo przeliczać punktów między systemami i mówić, że w tym systemie to tytuł zdobył by ten, a w tamtym to ktoś inny.
barteks2, 14.11.2008 23:12[!]
Pierwsza połowa sezonu jest większa, jeśli liczba wyścigów jest nieparzysta

Połowy są zawsze równe! Ale i tak większa połowa z was tego nie zrozumie... ;-)
bicampeon, 15.11.2008 00:01[!]
barteks2 -> ameryki z tymi połowami nie odkryłeś :P
aba, 15.11.2008 08:29[!]
Czyżby kogoś bolał tytuł Lewisa? :D
Jędruś, 15.11.2008 09:35[!]
Proste - wygrał by ten kto więcej razy zwyciężył ...

W sumie nowe przepisy są lepsze , bo taki Nakajima zdobył by tylko 1 punkt ...
szopek, 15.11.2008 23:31[!]
Mogliby zrobić jedną,prostą punktacje. Wtedy nie byłoby tego całego zamieszania. Chociaż mogłybyć te z 1951 i 1954. Z uwagi na Massę :-)
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca