F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Ciągła zmiana: BMW Sauber F1.08 w trakcie sezonu

Technika, 16 listopada 2008, wyświetlenia: 7085
Paweł Zając<< | lista | >> | T- | T+
W Formule 1 istnieje niepisana zasada: Stanie w miejscu oznacza cofanie się. Samochody zmieniają się z wyścigu na wyścig. Inżynierowie cały czas modyfikują je w zależności od charakterystyki danego toru – ekstremalnie długie proste na Monzy wymagają innego pakietu aerodynamicznego niż ciasne i wolne zakręty w Monako. Dyrektor techniczny zespołu BMW Sauber – Willy Rampf opisuje ciągły proces zmian bolidu F1.08 na podstawie rysunków.

BMW Sauber F1.08, Prezentacja, Monachium, Styczeń 2008.

../img/artykuly/zajac/f108_1.jpg
../img/artykuly/zajac/f108_2.jpg

Willy Rampf: „Zniesienie kontroli trakcji oznaczało, że samochody będą trudniejsze w prowadzeniu. Naszym celem było zbudowanie stabilnego samochodu, dającego precyzyjne czucie przedniej osi i dużą przyczepność na tylnej osi, aby ułatwić pracę kierowcom. Jeśli chodziło o wydajność aerodynamiczną, chcieliśmy zrobić znaczący krok w przód w porównaniu do F1.07. Byliśmy w stanie osiągnąć ten cel poprzez szereg zmian, wliczając w to specjalną, kompaktową pokrywę silnika. Postawiliśmy na ogromne przednie skrzydło, którego potencjał pozwolił nam zrekompensować pełny zakres różnych rozkładów masy. Kominy wentylacyjne w połączeniu ze 'skrzelastymi' otworami zapewniają dobre chłodzenie bez znacznych uszczerbków aerodynamicznych, nawet w ekstremalnych warunkach. W przeciwieństwie do osłon na kołach, rogi na nosie (Tomcat wings) oraz pionowe, boczne deflektory nie znalazły się na samochodzie podczas prezentacji”.

BMW Sauber F1.08, Melbourne, Marzec 2008.

../img/artykuly/zajac/f108_3.jpg
../img/artykuly/zajac/f108_4.jpg

Willy Rampf: „Mnóstwo szczegółów samochodu zostało zoptymalizowanych podczas rozległych zimowych testów i tym samym poczyniliśmy dobre postępy. Jednakże tylko niektóre modyfikacje były widoczne. Nowo zamontowane rogi na nosie wpłynęły na przepływ powietrza wokół kokpitu i tym samym poprawiło to aerodynamikę z tyłu. Pionowe, boczne deflektory uspokajały turbulencje powietrza wokół przednich kół i zapewniały maksymalnie harmonijny przepływ powietrza wzdłuż bocznych sekcji. Skorzystało na tym podwozie, szczególnie dyfuzor. Pomniejsze modyfikacje owiewek również miały spełniać takie zadanie. Skrzydło na konstrukcji skorupowej kieruje przepływ powietrza w dół, szczególnie ze środkowej sekcji przedniego skrzydła. Osłony kół nie były używane w Melbourne, ponieważ zmieniały balans pojazdu w taki sposób, który nie pasuje do charakterystyki tego toru”.

BMW Sauber F1.08, Monako, Maj 2008.

../img/artykuly/zajac/f108_5.jpg
../img/artykuly/zajac/f108_6.jpg

Willy Rampf: „Monako wymaga maksymalnej siły dociskowej. Oznacza to, że części, których używaliśmy nie poprawiały specjalnie wydajności aerodynamicznej, jednak generowały dodatkowy docisk. Jest to tor z najniższą średnią prędkością i siła docisku jest tutaj priorytetowa. Użyliśmy przedniego skrzydła z maksymalnym potencjałem dociskowym. Zmodyfikowane płaty utrzymujące wraz ze szczytowymi deflektorami i klapami miały wywierać znaczny wpływ na przepływ powietrza wokół przednich opon. Użyliśmy także małego skrzydła w kształcie litery T dla większego docisku na tzw. 'batmanie' przed tylnymi kołami. Zastosowane tylne skrzydło miało maksymalnie strome ustawienie płatów oraz maksymalne kroki ciśnienia. Było ono zamontowane na centralnych wspornikach nad skrzynią biegów. Po raz pierwszy użyliśmy zmodyfikowane osłony kół, które również generowały dodatkowy docisk”.

BMW Sauber F1.08, Montreal, Czerwiec 2008.

../img/artykuly/zajac/f108_7.jpg
../img/artykuly/zajac/f108_8.jpg

Willy Rampf: „Wraz ze Spa, Montreal jest jedynym średnio-dociskowym torem w kalendarzu. Wydajność aerodynamiczna odgrywa tu szczególną rolę. Użyliśmy przedniego skrzydła z mniejszymi, zmodyfikowanymi płatami. Rogi na nosie zostały usunięte w celu zmniejszenia oporu powietrza. Tylne skrzydło ponownie zostało zamontowane na centralnych wspornikach i stanowiło nowe rozwiązanie. Dodatkowo zaadaptowaliśmy osłony kół do specjalnych wymagań. Żaden inny tor nie obciąża tak hamulców, jak Montreal, dlatego też zwróciliśmy szczególną uwagę na optymalizację chłodzenia. Nasze podwójne zwycięstwo było nie tylko nagrodą dla zespołu wyścigowego na torze, ale również dla tych wszystkich ludzi, którzy są odpowiedzialni za rozwój samochodu w Hinwil i Monachium”.

BMW Sauber F1.08, Monza, Wrzesień 2008.

../img/artykuly/zajac/f108_9.jpg
../img/artykuly/zajac/f108_a.jpg

Willy Rampf: „Monza jest jedynym prawdziwym szybkim torem, który pozostał jeszcze w kalendarzu. Dlatego tez używamy tutaj pakietu aerodynamicznego o małej sile docisku, który jest przygotowywany specjalnie na ten tor. Głównie skupiamy się na zmniejszeniu oporu powietrza. Zaakceptowaliśmy 30-procentową stratę docisku w porównaniu do Monako i użyliśmy całkiem innego, dwuelementowego przedniego skrzydła. Pomimo tego, że rogi na nosie bolidu nie zostały użyte, na konstrukcji skorupowej pojawiły się dwa dodatkowe skrzydełka, znane wewnętrznie jako 'Manta Rays' (diabły morskie). Kierują one przepływ powietrza optymalnie ponad pokrywą silnika, tym samym poprawiając efektywność tylnego skrzydła. Boczne skrzydełka na pokrywie silnika nie zostały zamontowane ze względu na opór powietrza. Tylne skrzydło bardzo różniło się od innych wersji używanych przez nas w trakcie sezonu. Miało ono znacznie mniejszy główny element i dużo większy płat Gurneya. Płaty synchronizujące z widocznym wcięciem zapewniały stabilny przepływ strugi powietrza w zakręcie”.

Źródło: Informacja prasowa BMW-Sauber-F1.com
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
B4ndit, 16.11.2008 15:09[!]
no i widac ze po Montrealu jedyna zmiana byla Monza ;) fajny art
SoBcZaK, 16.11.2008 15:40[!]
Więcej takich!
Dale65, 16.11.2008 16:05[!]
Widać że faktycznie dali se siana po Kanadzie, najwyżej robili jeszcze jakieś subtelne poprawki żeby dostosować bolid do wizytówki zespołu Nicka Heidfelda
CamilloS, 16.11.2008 16:18[!]
Fajne obrazki i ciekawy artykuł :) Zastanawia mnie czy te "manty" na Monzy były integralną częścią korpusu bolidu, czy w jakiś sposób je domontowano. Bo jeżeli nie to musieli by nowe egzemplarze bolidów na Monzę zbudować, nie mylę się?
wartek, 16.11.2008 17:15[!]
poprostu pokazano kazdy przypadek, maly sredni i duzy docisk i roznice po prezentacji i o niczym to nie swiadczy :)
ale swiadcza o tym inne fakty z tego sezonu :)
Huckleberry, 16.11.2008 17:52[!]
CamilloS - nawet jeśli była to integralna część to tylko korpusu. A na każdy wyścig bolidy i tak są budowane od podstaw łącznie z lakierowaniem.
eggo, 16.11.2008 18:13[!]
Też sie zgadzam po Montrelu spoczeli na laurach. Na Monze też pradopodobnie niebyłoby pakietu, gdyby nie to że wlasnie tam szykowali sie na planowane zwycięstwo i przygotowali go od poczatku sezonu. Dodam ze na Brazylię BMW zabrało pakiet aero z Malezji - o czymś to świadczy....
Falarek, 16.11.2008 20:52[!]
eggo__na Monze zawsze jest inny pakiet i to mają wszyscy co roku na ten wyścig.
macrocosm, 16.11.2008 22:12[!]
"Stanie w miejscu oznacza cofanie się"
Akurat w przypadku BMW stanie w miejscu dałoby im więcej korzyści niż te majstrowanie i eksperymenty bo stara zasada mówi: "Lepsze jest wrogiem dobrego".
NEO86, 19.11.2008 21:54[!]
Fajny artykuł
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca