F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Porsche Supercup - przewodnik po najważniejszych aspektach serii

Inne serie wyścigowe, 11 marca 2010, wyświetlenia: 7438
Paweł Zając<< | lista | >> | T- | T+
Verva Racing Team – pierwszy polski zespół w Porsche Supercup, którego kierowcami będą Kuba Giermaziak i Robert Lukas – zapewne przyciągnie przed telewizory wielu fanów, którzy będą chcieli oglądać wyścigówki niemieckiego producenta.

Mimo podobieństw pomiędzy różnymi seriami wyścigowymi, każda z nich rządzi się własnymi prawami i jest w nich kilka „smaczków” które definiują rywalizację na torach. Poniżej postaram się pokrótce przedstawić najważniejsze sprawy związane z Super Pucharem Porsche.

Od 1993 roku Porsche Supercup jest serią towarzyszącą Formule 1 i jej eliminacje są rozgrywane podczas weekendów F1. Rywalizacja w sezonie 2010 składa się z dziewięciu weekendów wyścigowych. Runda w Bahrajnie, która otwiera sezon, jest podwójna i podczas niej rozegrane zostaną dwa wyścigi liczące się do klasyfikacji końcowej. Podczas pozostałych rund będzie odbywał się tylko jeden wyścig.

Porsche Supercup > 2010 > Kalendarz wyścigów
P.DataWyścigKrajTorDł. toruOk.Zwycięzca
1. 13.03.10Bahrajn 1Sakhir6,299 km10R. Rastwynikiopis
2. 14.03.10Bahrajn 2Sakhir6,299 km10R. Rastwynikiopis
3. 09.05.10BarcelonaCatalunya4,655 km14N. Siedlerwynikiopis
4. 16.05.10MonakoMonte Carlo3,340 km16R. Rastwynikiopis
5. 27.06.10WalencjaValencia Street Circuit5,419 km14R. Rastwynikiopis
6. 11.07.10Wielka BrytaniaSilverstone Arena5,901 km12N. Tandywynikiopis
7. 25.07.10NiemcyHockenheimring4,574 km14N. Armindowynikiopis
8. 01.08.10WęgryHungaroring4,381 km14N. Tandywynikiopis
9. 29.08.10BelgiaSpa-Francorchamps7,004 km11S. Edwardswynikiopis
10. 12.09.10WłochyMonza5,793 km14N. Tandywynikiopis


W zawodach biorą udział tylko prywatne zespoły. Czasem jednak Porsche może wystawić samochód przeznaczony dla kierowcy-gościa, który jest wyłączony ze wszystkich klasyfikacji oraz nagród pieniężnych. Miejsce w takim aucie otrzymują zazwyczaj kierowcy innych serii wyścigowych, dziennikarze czy też gwiazdy sportu i telewizji. Do najsłynniejszych gościnnych występów możemy zaliczyć starty Miki Hakkinena, Ralfa Schumachera, Eddiego Irvine'a, Waltera Röhrla, Ariego Vatanena czy też Richarda Burnsa. Warto nadmienić, że w 1997 roku podczas Grand Prix Węgier gościnny występ zaliczył Krzysztof Hołowczyc.

Wyścig poprzedzony jest jedną sesją treningową, zwyczajowo rozgrywaną w piątek, która w zależności od rozkładu jazd na torze może trwać od 30 do 45 minut. Kolejnym punktem w grafiku są 30- lub 45-minutowe kwalifikacje, od których zależą miejsca na starcie. Zawodnicy rozpoczynają wyścig ze startu zatrzymanego i mają do przejechania około 70 kilometrów. W razie nieprzewidzianych zdarzeń, które mogłyby spowodować przedłużenie wyścigu (np. wyjazd samochodu bezpieczeństwa na tor), jest on ograniczony czasowo do maksymalnie 30 minut.

W sezonie 2010 seria będzie korzystała z nowego samochodu opartego na Porsche 911 GT3 RS. W porównaniu do wcześniejszego modelu, który był oparty na Porsche 911 Carrera, została zwiększona pojemność silnika z 3,6 do 3,8 litra. Ponadto moc wzrosła o 30 koni i kierowcy mają teraz do dyspozycji 450 koni mechanicznych. W tegorocznym pojeździe zmianom uległ również układ wydechowy, który według organizatorów serii ma zapewnić jeszcze lepsze brzmienie silnika w układzie bokser, a także wprowadzona została nowa wersja hamulców ceramicznych, która niesie za sobą redukcję masy. Ostatecznie samochód waży 1200 kilogramów. Wyposażony jest w sześciobiegową, sekwencyjną skrzynię biegów, 90-litrowy zbiornik paliwa i niezbędne wyposażenie bezpieczeństwa.

Na potrzeby serii firma Michelin opracowała specjalne pucharowe opony. Kierowcy mogą wykorzystać w trakcie weekendu dwa komplety opon typu slick. Opony na mokrą nawierzchnię nie są limitowane. Francuski producent ogumienia dostarcza identyczne opony wszystkim zawodnikom i nie mogą być one ogrzewane lub poddawane działaniu jakichkolwiek substancji chemicznych.

Podczas wyścigów Porsche Supercup punktuje aż 15 kierowców. Za pierwsze miejsce zawodnik otrzymuje 20 punktów, za drugie 18, za trzecie miejsce 16. Później kolejno od czwartego do piętnastego miejsca 14-12-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1. Do klasyfikacji końcowej są liczone wszystkie wyniki, jednak by się w niej znaleźć, kierowca musi wziąć udział w co najmniej 7 rundach. Dodatkowo zawodnikowi, który zdobędzie pierwszą pozycję na starcie przyznawane są dwa punkty.

W klasyfikacji zespołów punktują dwa samochody tej samej ekipy. Jeśli dany zespół wystawia więcej niż dwa samochody to do klasyfikacji zespołów liczone są wyniki dwóch najlepszych aut. Klasyfikacja zespołów jest liczona według tego samego systemu punktowego co klasyfikacja kierowców.

Ponadto w Porsche Supercup prowadzona jest klasyfikacja debiutantów. Jest ona niezależna od klasyfikacji kierowców i zespołów. Obejmuje ona zawodników, którzy w danym sezonie po raz pierwszy w karierze ścigają się w Porsche Supercup. By zostać w niej sklasyfikowanym, trzeba wziąć udział w co najmniej ośmiu rundach pucharu, przy czym każda z nich jest wliczana do klasyfikacji. Rzecz jasna – wygrywa kierowca z największą liczbą punktów.

Oprócz tytułu i chwały zawodnicy w tym pucharze walczą również o nagrody pieniężne. Mistrz serii otrzymuje podczas grudniowej Porsche Motorsport Night of the Champions samochód marki Porsche. Za wygranie wyścigu kierowca otrzymuje 7.000 euro. Drugie miejsce to 5.500 euro. Najniższy stopień podium to nagroda 4.500 euro. Kierowca, który uplasuje się na 15 miejscu otrzymuje z kolei 1.000 euro. Dodatkowo zawodnik, który wykręci najlepszy czas okrążenia otrzymuje zegarek Porsche Design.

Ponadto debiutanci i zespoły, które zajmą trzy najlepsze pozycje w klasyfikacji końcowej również otrzymują nagrody. Najlepszy z debiutantów zainkasuje 12.000 euro. Pozycja druga i trzecia to kolejno osiem i pięć tysięcy euro. Najlepszy zespół zdobywa nagrodę w wysokości 60.000 euro. Za drugie miejsce przypada 45.000 euro, a na najniższym stopniu podium można znaleźć czek o wartości 30.000 euro.

Porsche Supercup > 2010 > Lista startowa
L.p.NrKierowcaNarodowośćZespółSamochód
1.1Nick Tandy (D)Wielka BrytaniaKonrad MotorsportPorsche 911 GT3
2.2Fabrizio del Monte (D)WłochyKonrad MotorsportPorsche 911 GT3
3.3Alessandro ZampedriWłochyLechner RacingPorsche 911 GT3
4.4Stefan RosinaSłowacjaLechner RacingPorsche 911 GT3
5.5Brian Wong (D)USASchnabl Engineering Parker RacingPorsche 911 GT3
6.6Tim Bridgman (D)Wielka BrytaniaSchnabl Engineering Parker RacingPorsche 911 GT3
7.7William LanghorneUSASANITEC GILTRAP RacingPorsche 911 GT3
8.8Francesco CastellacciWłochySANITEC GILTRAP RacingPorsche 911 GT3
9.9Robert Lukas (D)PolskaVERVA Racing TeamPorsche 911 GT3
10.10Kuba Giermaziak (D)PolskaVERVA Racing TeamPorsche 911 GT3
11.11Sebastiaan BleekemolenHolandiaBleekemolen Harders Plaza RacingPorsche 911 GT3
12.12Robert van den BergHolandiaBleekemolen Harders Plaza RacingPorsche 911 GT3
13.14Jan SeyffarthNiemcyVeltins MRS RacingPorsche 911 GT3
14.15Norbert SiedlerAustriaVeltins MRS RacingPorsche 911 GT3
15.16Rene RastNiemcyAl Faisal Lechner RacingPorsche 911 GT3
16.17Jeroen BleekemolenHolandiaAl Faisal Lechner RacingPorsche 911 GT3
17.18Sascha MaasenNiemcyTeam Abu Dhabi by TolimitPorsche 911 GT3
18.19Sean EdwardsMonakoTeam Abu Dhabi by TolimitPorsche 911 GT3
19.20Khaled Al Qubaisi (D)ZEATeam Abu Dhabi by TolimitPorsche 911 GT3
20.21Patrick HuismanHolandiaKonrad MotorsportPorsche 911 GT3
21.22Christian Engelhart (D)NiemcySANITEC GILTRAP RacingPorsche 911 GT3
22.23Jaap van LagenHolandiaBleekemolen Harders Plaza RacingPorsche 911 GT3
23.24Thomas MesserNiemcySchnabl Engineering Parker RacingPorsche 911 GT3
24.31Nicolas ArmindoFrancjaAl Faisal Lechner RacingPorsche 911 GT3
25.34Christian PassutiWłochyAntonelli MotorsportPorsche 911 GT3
26.35Davide Roda (D)WłochyAntonelli MotorsportPorsche 911 GT3
27.36Vito Postiglione (D)WłochyPetri Corse MotorsportPorsche 911 GT3
28.37Lorenzo Bontempelli (D)WłochyPetri Corse MotorsportPorsche 911 GT3
29.39Angelo ProiettiWłochyAntonelli MotorsportPorsche 911 GT3
30.40Alessandro Balzan (D)WłochyEbimotorsPorsche 911 GT3
31.41Alex Frassinetti (D)WłochyEbimotorsPorsche 911 GT3
32.90Juno Lester (D)Nowa ZelandiaPorsche AGPorsche 911 GT3
Zgłoszenia obowiązujące w poprzednich/wybranych rundach
1.2Siso CunillHiszpaniaKonrad MotorsportPorsche 911 GT3
2.2Raffi BaderSzwajcariaKonrad MotorsportPorsche 911 GT3
3.5Niall Breen (D)IrlandiaSchnabl Engineering Parker RacingPorsche 911 GT3
4.5Martin Ragginger (D)AustriaSchnabl Engineering Parker RacingPorsche 911 GT3
5.8Matt HallidayNowa ZelandiaSANITEC GILTRAP RacingPorsche 911 GT3
6.17Damien FaulknerIrlandiaAl Faisal Lechner RacingPorsche 911 GT3
7.17Nicolas ArmindoFrancjaAl Faisal Lechner RacingPorsche 911 GT3
8.22Francesco Castellacci (D)WłochySANITEC GILTRAP RacingPorsche 911 GT3
9.30Salman Al KhalifaBahrajnLechner RacingPorsche 911 GT3
10.31Abdulaziz Al FaisalArabia SaudyjskaAl Faisal Lechner RacingPorsche 911 GT3
11.32Fahad AlgosaibiBahrajnGT3 Cup Challenge Middle EastPorsche 911 GT3
12.33Bandar AlesayiArabia SaudyjskaGT3 Cup Challenge Middle EastPorsche 911 GT3
13.34Angelo ProiettiWłochyAntonelli MotorsportPorsche 911 GT3
14.35Christian PassutiWłochyAntonelli MotorsportPorsche 911 GT3
15.36Francesco CastellacciWłochySchnabl Engineering Parker RacingPorsche 911 GT3
16.37Jörg HardtNiemcySchnabl Engineering Parker RacingPorsche 911 GT3
17.38Peter Scharmach (D)Nowa ZelandiaKonrad Motorsport AustriaPorsche 911 GT3
18.90Nico Verdonck (D)BelgiaPorsche AGPorsche 911 GT3
19.90Michael MeadowsWielka BrytaniaPorsche AGPorsche 911 GT3
20.90Csaba Walter (D)WęgryPorsche AGPorsche 911 GT3
21.90Mathias Lauda (D)AustriaPorsche AGPorsche 911 GT3
22.91Euan HankeyWielka BrytaniaPorsche AGPorsche 911 GT3
Objaśnienie skrótów: D - debiutant

<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
PabloWRz, 11.03.2010 22:24[!]
O to to! Redakcjo, dziękuje:)
kuba22, 11.03.2010 22:30[!]
heh a wlasnie przeglądałem sobie liste startową tej serii
Dasqez, 11.03.2010 22:45[!]
Sezon się skończy i znów jak grzyby po deszczu wyrosną wielcy znaffcy tematu Porsche Supercup. Ja tam nigdy tej serii nie śledziłem, a starty Kuby i Roberta Lukasa raczej tego nie zmienią.
Sar trek, 11.03.2010 23:05[!]
Po raz pierwszy zamierzam obejżeć w całości Porsche Supercup (czasem oglądałem jakieś pojedyńcze wyścigi) i bardzo się cieszę, że pojawił się ten artykuł. Brawa dla redakcji, super tekst, rzeczowy, na temat i przyjemnie się czyta.
ICEman, 11.03.2010 23:07[!]
Ja tam czasem przypadkiem nie raz to oglądałem i powiem że naprawdę ciekawie nieraz jest i fajnie się na to patrzy.
marrkj, 11.03.2010 23:12[!]
ja za to strasznie lubie moda pcc i porsche supercup do gtr evo tez jakis fajny był wogole lubie prosiaki
Szadi, 11.03.2010 23:22[!]
A ja zawsze oglądałem Porsche Supercup, a teraz będzie jeszcze ciekawiej :D
luk7779, 11.03.2010 23:27[!]
zawsze oglądałem Porsche Supercup aby zobaczyć jaka pogoda jest na torze ;D
wojtek30_88, 11.03.2010 23:40[!]
A czy w jakiejś telewizji to transmitują? :P
luk7779, 11.03.2010 23:56[!]
eurosport2
PabloWRz, 11.03.2010 23:58[!]
To ilu debiutantów mamy w tym sezonie?
Fire, 12.03.2010 00:06[!]
i Polsat sport extra też jest transmisja live sobota oraz niedziela ;)
jan5, 12.03.2010 00:08[!]
znowu wielkie podniecenie bo gdzieś tam polak się pojawia, nikogo nie interesowało porsche cup, nie interesowała ich historia marki ale teraz będzie 20mln śledzących porsche cup, polsat wykupi pewnie prawa transmisji i Ibisz będzie zapowiadał wyscigi porsche supercup, a jeśli pojawią się jakieś sukcesy to o kubicy wszyscy zapomną bo już na tę chwilę mogę powiedzieć że Renault będzie miało samochód który co najwyżej raz na jakiś czas powalczy o punkty (przynajmniej przez pierwsze wyścigi).
Pawel, 12.03.2010 06:07[!]
jan5-> A czy coś w tym złego, że ktoś chce obejrzeć rodaka w akcji? Problemem jest nie to, że ktoś chce coś oglądać, tylko to, że po obejrzeniu 1 wyścigu przedstawiają innym swoją "ogromną wiedzę" na ten temat, ale wśród ponad 30mln Polaków są też osoby, które po prostu cieszą się z sukcesów rodaków i śledzą ich pocznynia, nie stając się od razu "ekspertem".
Ja do tej pory nie oglądałem tej serii (może w sumie 2 razy i to niecałe) i nie zamierzam jej oglądać, ale są tacy których ta seria zainteresuje.
Sar trek, 12.03.2010 08:41[!]
Nie ma nic złego w tym, że ktoś ogląda serię, bo startują w niej polacy, i interesuje go, jak sobie poradzi i kibicuje im. Ja oglądam F1, WTCC, NASCAR, WRC, IRC, Le Mans 24h, a reszta prawdę mówiąc mało mnie obchodzi (chociaż od czasu do czasu obejrzę DTM lub Le Mans Series) i tak było z Porsche Supercup.
Ale poza wyżej wymienionymi seriami interesują mnie także polaków w sporcie motorowym, i tak, jak interesuje mnie, jak w Renault poradzi sobie Kubica, tak intersuje mnie, jak Germaziak i Lukas poradzą sobie w Porsche Supercup, a Lisowski w Niemieckim pucharze SEAT Leon Supercopa.
Natomiast jak ktoś obejrzy wyścig czy dwa i uważa się za znawcę danej serii, to mówię wam, że nic się na to nie poradzi na ludzką głupotę.
gnt3c, 12.03.2010 09:50[!]
o proszę...Rast i Bleekemolen w jednym teamie...będzie walka...
Saruto, 12.03.2010 09:53[!]
Bleekemolen nie pojedzie w pełnym cyklu
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca