F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Formuła 2 - Przewodnik po serii w sezonie 2010

Inne serie wyścigowe, 11 kwietnia 2010, wyświetlenia: 6409
Inf. prasowa CYFRY+<< | lista | >> | T- | T+
W tegorocznych wyścigach Formuły 2, czyli 2010 FIA Formula Two Championship, po raz pierwszy wystąpi Polka – Natalia Kowalska.

TROCHĘ HISTORII

Formuła 2 to klasa wyścigowa samochodów jednomiejscowych o otwartym nadwoziu, z silnikiem o pojemności 1,8 litra. Organizatorem wyścigów jest FIA, czyli Fédération Internationale de l'Automobile (Międzynarodowa Federacja Samochodowa).

Wyścigi Formuły 2 były rozgrywane w latach 1948-1984. Wrócono do nich po ponad 25 latach przerwy w 2009 roku.

W latach 1961-1963 Formułę 2 zastąpiła tzw. klasa Formula Junior, ale nowe rozwiązanie nie sprawdziło się i w roku 1964 został przywrócony cykl Formuły 2. Przez dwa kolejne sezony startowano bolidami z silnikami o pojemności 1 litra. W latach 1967-1971 używane były silniki o pojemności 1,6 litra. W 1972 r. zostały wprowadzone jednostki o pojemności dwóch litrów.

W 1967 roku FIA oficjalnie wprowadziła cykl Mistrzostw Europy Formuły 2. Historycy sportów motorowych uważają, że od tego momentu F2 stała się dla wielu młodych zawodników przepustką do Formuły 1. Przez lata historia Formuły 2 pokazywała, że ten cykl wyścigów był naturalnym zapleczem i kopalnią talentów dla najbardziej prestiżowego cyklu wyścigów na świecie. Tam prawdziwe ściganie zaczynali tacy kierowcy Formuły 1, jak: Nigel Mansell, Alain Prost, czy Martin Brundle.

Na początku lat 80. XX wieku zainteresowanie Formułą 2 osłabło, szczególnie wśród konstruktorów samochodów. W grze pozostały koncerny BMW, Honda i Renault. Wzrosły też koszty uczestnictwa w tej serii wyścigów. To sprawiło, że wraz z końcem 1984 roku FIA zdecydowała się na zastąpienie cyklu F2 przez tańszą wersję – Formułę 3000.

W połowie 2008 r. Federacja niespodziewanie ogłosiła, że od sezonu 2009 wskrzesza wyścigi Formuły 2. Pierwszym zwycięzcą mistrzostw Formuły 2 został w 2009 r. Hiszpan Andy Soucek. W sezonie 2010 do walki w mistrzostwach staje po raz pierwszy polski team CYFRA+ F2 RACING z Natalią Kowalską za kierownicą bolidu.

Formula 2 > 2010 > Lista startowa
L.p.NrKierowcaNarodowośćZespółSamochód
1.2Will Bratt (D)Wielka BrytaniaF2/Michelangelo SearchWilliams JPH1B Audi
2.3Jolyon PalmerWielka BrytaniaF2/CommaWilliams JPH1B Audi
3.4Benjamin Bailly (D)BelgiaF2/RACBWilliams JPH1B Audi
4.5Ricardo Teixeira (D)AngolaF2/SonangolWilliams JPH1B Audi
5.6Armaan EbrahimIndieF2/JK RacingWilliams JPH1B Audi
6.7Iwan Samarin (D)RosjaF2/LudingWilliams JPH1B Audi
7.8Płamen Kralew (D)BułgariaF2/Bulgarian State A.T.Williams JPH1B Audi
8.9Mihai Marinescu (D)RumuniaF2/KG Clean EnergyWilliams JPH1B Audi
9.10Benjamin Lariche (D)FrancjaF2/Quick SorelWilliams JPH1B Audi
10.11Jack ClarkeWielka BrytaniaF2/KSS DesignWilliams JPH1B Audi
11.12Kelvin Snoeks (D)HolandiaF2/Snoeks AutomotiveWilliams JPH1B Audi
12.14Siergiej Afanasjew (D)RosjaF2/LukoilWilliams JPH1B Audi
13.16Ramon Pineiro (D)HiszpaniaF2/Caja MadridWilliams JPH1B Audi
14.19Nicola de MarcoWłochyF2/Spritz OneWilliams JPH1B Audi
15.21Kazim VasiliauskasLitwaF2/DarsenaWilliams JPH1B Audi
16.22Johannes Theobald (D)NiemcyF2/TheobaldWilliams JPH1B Audi
17.33Philipp EngAustriaF2/EngWilliams JPH1B Audi
18.48Dean Stoneman (D)Wielka BrytaniaF2/Silver LiningWilliams JPH1B Audi
19.77Natalia Kowalska (D)PolskaF2/CYFRA+Williams JPH1B Audi
Zgłoszenia obowiązujące w poprzednich/wybranych rundach
1.17Johan Jokinen (D)DaniaF2/DASU & Dansk MetalWilliams JPH1B Audi
2.24Tom GladdisWielka BrytaniaF2/GladdisWilliams JPH1B Audi
3.26Parthiva Sureshwaren (D)IndieF2/Iceblue & IndigoWilliams JPH1B Audi
4.27Paul Rees (D)Wielka BrytaniaF2/DarsenaWilliams JPH1B Audi
5.28Ajith Kumar (D)IndieF2/Goodwill RacingWilliams JPH1B Audi
6.28Julian Theobald (D)NiemcyF2/TRP Track Racing & Prom. KGWilliams JPH1B Audi
Objaśnienie skrótów: D - debiutant


NATALIA KOWALSKA – PIERWSZY POLSKI KIEROWCA W FORMULE 2

Natalia Kowalska przygodę na torach wyścigowych rozpoczęła w 1998 roku, zdobywając w wieku 10 lat licencję kartingową. Już trzy lata później zdobyła wicemistrzostwo Polski juniorów w kategorii Intercontinental 100 A. W 2002 roku w pokazowym wyścigu zorganizowanym przez Renault siedząc za kierownicą gokarta wygrała z Robertem Kubicą, kierującym Renault Clio. W 2005 roku zdobyła dwukrotne mistrzostwo Polski w jednym sezonie w dwóch najszybszych kategoriach kartingowych w kraju. Jest najszybciej jeżdżącą Polką, pierwszym polskim kierowcą ścigającym się bolidem Formuły 2, od 2010 roku w zespole CYFRA+ F2 RACING.

KOBIETY W BOLIDZIE

W historii Formuły 1 i Formuły 2 pojawiały się już kobiety. Polskie ślady w tych prestiżowych wyścigach jako pierwszy kierowca zostawia właśnie Natalia Kowalska.

Dotąd najlepiej w wyścigach Formuły 1 spisywała się Leila Lombardi, która w 1975 r. zajęła 6. miejsce w GP Hiszpanii. Co ciekawe, zdobyła wówczas... pół punktu do klasyfikacji generalnej, bo wyścig przerwano po 29 okrążeniach i zawodnikom przyznawano po połowie punktów. W sumie Lombardi wystartowała w 12 wyścigach Grand Prix.

Jeszcze dwa lata temu głośno było o Amerykance Danicy Patrick, sensacyjnej zwyciężczyni wyścigu formuły Indy Racing League, która miała przesiąść się do bolidu F1. Zawodniczkę zaproszono do testów teamu Hondy. Sprawa występów Amerykanki w najważniejszych wyścigach świata rozeszła się jednak po kościach. Pamiątką po gorączce tamtych dni i uwielbieniu, jakim Amerykanie obdarzyli Danicę Patrick, są rozkładówki w pismach dla panów.

Rok temu w wyścigach Formuły 2 startowała Szwajcarka Natacha Gachnang. Nie odniosła jednak większych sukcesów.

My trzymamy kciuki za ten i następne sezony wyścigowe Natalii Kowalskiej – i w Formule 2 i, kto wie, może w jednym z teamów Formuły 1.

JAK ŚCIGAJĄ SIĘ BOLIDY F2?

Weekend wyścigowy F2 składa się z dwóch sesji treningowych, dwóch oddzielnych sesji kwalifikacyjnych i dwóch 110-kilometrowych wyścigów. Jeden wyścig trwa 35 minut, a drugi 45 minut. W drugim wyścigu wymagany jest jeden tzw. pit-stop, z angielskiego „postój na kanale”, czyli zatrzymanie się bolidu. W Formule 1 pit-stop oznacza konieczność wymiany opon, a do ubiegłego roku włącznie obejmował także tankowanie paliwa. W Formule 2 jest inaczej. Tu wymagane jest tylko zatrzymanie się na stanowisku serwisowym, bez wymiany opon czy tankowania.

Pierwsza dziesiątka wyścigu F2 na mecie otrzymuje punkty do klasyfikacji generalnej według schematu: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Od 2009 r. mistrz Formuły 2 otrzymuje możliwość przeprowadzenia testów w bolidzie Formuły 1 z zespołem Williams, który jest odpowiedzialny za konstrukcję samochodów nowej serii F2.

W wyścigach F2 nie ma podziału na teamy. Wszyscy zawodnicy występują w bolidach o takich samych parametrach, tego samego konstruktora.

W czasie wyścigu puls kierowcy może dochodzić nawet do 220-230 uderzeń na minutę. Normalny puls zdrowego człowieka mieści się w przedziale 60-100 uderzeń na minutę.

SEZON 2010 F2

W porównaniu z sezonem 2009 mistrzostwa F2 w 2010 r. zostały wydłużone o jeden weekend wyścigowy – z ośmiu do dziewięciu imprez.

Formula 2 > 2010 > Kalendarz wyścigów
P.DataWyścigKrajTorDł. toruOk.Zwycięzca
1. 18.04.10Northamptonshire 1Silverstone5,141 km23J. Palmerwynikiopis
2. 18.04.10Northamptonshire 2Silverstone5,141 km23P. Engwynikiopis
3. 01.05.10Maroko 1Marrakech4,540 km19D. Stonemanwynikiopis
4. 02.05.10Maroko 2Marrakech4,540 km17P. Engwynikiopis
5. 22.05.10Włochy 1Monza5,793 km21J. Palmerwynikiopis
6. 23.05.10Włochy 2Monza5,793 km18J. Palmerwynikiopis
7. 19.06.10Belgia 1Zolder4,011 km25D. Stonemanwynikiopis
8. 20.06.10Belgia 2Zolder4,011 km22B. Baillywynikiopis
9. 03.07.10Portugalia 1Algarve4,692 km22J. Palmerwynikiopis
10. 04.07.10Portugalia 2Algarve4,692 km19D. Stonemanwynikiopis
11. 17.07.10Kent 1Brands Hatch3,703 km28D. Stonemanwynikiopis
12. 18.07.10Kent 2Brands Hatch3,703 km24P. Engwynikiopis
13. 31.07.10Czechy 1Autodrom Brno5,403 km20N. de Marcowynikiopis
14. 01.08.10Czechy 2Autodrom Brno5,403 km17J. Palmerwynikiopis
15. 04.09.10Niemcy 1Oschersleben3,696 km24D. Stonemanwynikiopis
16. 05.09.10Niemcy 2Oschersleben3,696 km23D. Stonemanwynikiopis
17. 18.09.10Walencja 1Ricardo Tormo4,005 km25N. de Marcowynikiopis
18. 19.09.10Walencja 2Ricardo Tormo4,005 km21K. Vasiliauskaswynikiopis


WILLIAMS JPH1B, CZYLI NOWY BOLID F2 NA SEZON 2010


 Dane techniczne  
 konstrukcja skorupowa kompozyt węglowy spełniający normy bezpieczeństwa FIA F1 
 skrzydła i nadwozie kompozyt węglowy 
 rozstaw osi 2885 mm 
 rozstaw kół przód/tył 1590 mm/1475 mm 
 waga 570 kg 
 silnik Audi 4-cylindrowy turbodoładowany, 5 zaworów na cylinder 
 pojemność skokowa 1781 cc 
 moc 425 KM (po użyciu przycisku zwiększającego na krótko moc wzrasta do 480) 
 skrzynia biegów Hewland TMT z 6 biegami do przodu + wsteczny. Sekwencyjna, półautomatyczna 
 hamulce i sprzęgła AP Racing 
 opony przód/tył Avon 250/570-13 i 300/600-13 
Williams JPH1B to samochód zaprojektowany przez zespół Formuły 1 Williams. Spełnia normy bezpieczeństwa zgodne z przepisami obowiązującymi w Formule 1 od 2005 r. Średnio bolid Formuły 1 jest około 10 sekund szybszy na okrążeniu od bolidu Formuły 2. Nowy samochód serii F2, którym w sezonie 2010 pojedzie m.in. Natalia Kowalska – bolid Williams F2 JPH1B – jest na okrążeniu o około 3 sekundy szybszy od swojego poprzednika z roku 2009, czyli modelu JPH1.

W rezultacie zmian poprawiono parametry bolidu. Maksymalny docisk wzrósł o 30%, a wydajność aerodynamiczna wzrosła o 24%. Zmieniony profil skrzydeł ułatwia inżynierom i kierowcom optymalizację auta. Zwiększono rozmiar opon, co ma zapewnić bolidom lepszą przyczepność. Mimo niewielkiej jak na samochody wyścigowe pojemności silnika (niespełna 1,8 litra) bolidy F2 z powodzeniem przekraczają prędkość 300 km/h. Wszystkie samochody serii zawierają standardowo takie same elementy i parametry. Konstrukcyjnie niczym się nie różnią. Indywidualna jest natomiast kwestia ustawienia bolidu np. skrzydeł, czy ciśnienia w oponach. Tu decydują upodobania kierowcy.
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Yurek, 11.04.2010 18:19[!]
"W historii Formuły 1 i Formuły 2 pojawiały się już kobiety. Polskie ślady w tych prestiżowych wyścigach jako pierwszy kierowca zostawia właśnie Natalia Kowalska." - obawiam się, że polskie ślady jako pierwsza zostawiła Divina Galica :)
Maraz, 11.04.2010 18:38[!]
No ale tak czy inaczej Divina nie jest Polką, tak jak Nico Rosberg nie jest Finem :)
luki14, 11.04.2010 18:42[!]
Jak to inf. prasowa CYFRY +, to wdg mnie i tak się dobrze spisali ;)
w.macko92, 11.04.2010 19:07[!]
Poza drobnymi błędami jak:
"W Formule 1 pit-stop oznacza konieczność wymiany opon i tankowanie paliwa" czy "W 1972 r. zostały wprowadzone bolidy o pojemności dwóch litrów. Ten limit obowiązuje do dziś." gdzie 2 akapity wyżej podają 1,8 litra xD
Maraz, 11.04.2010 19:17[!]
Korekta dokonana :)
vivon, 11.04.2010 20:10[!]
no cóż... powodzenia ogólnie, mam nadzieje że będzie tak samo dobra na torze jak dobrą ma gadkę.
swoją drogą wyjdzie to szybko, bo wszyscy mają równe szanse.
ABS_, 11.04.2010 22:43[!]
A ja trzymam kciuki za ziomalkę.
DOER, 12.04.2010 11:31[!]
W latach 1952-53 cykl GP w F1 odbył się wg. regulaminu i zasad F2.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca