F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców

Przewodnik Renault: Sekrety kierownicy bolidu F1

Materiały prasowe zespołów i dostawców, 13 maja 2010, wyświetlenia: 8568
Inf. prasowa Renault<< | lista | >> | T- | T+
Mierząca niemal kilometr główna prosta na torze w Barcelonie jest jednym z najdłuższych odcinków na torach wyścigowych tego sezonu. Bolid pokonuje ten dystans w 11,5 sekundy, co jest bardzo długim czasem jak na standardy Formuły 1.

Kiedy kierowca wjeżdża na prostą, ma już włączony piąty bieg. Ma więc niewielkie pole manewru i musi skupić się wyłącznie na bardzo szybkim przejechaniu odcinka. Jak przyznaje sam Robert Kubica jest to moment, w którym można chwilę odpocząć i przygotować się do pokonania następnego okrążenia: „Kiedy siedzę w bolidzie, mam wrażenie, że prosta nigdy się kończy. Jest to doskonały moment, by zmienić ustawienia kierownicy lub skontaktować się przez radio z inżynierami”.

W jaki sposób kierowca może zmienić ustawienia kierownicy i do czego tak naprawdę służą wszystkie umieszczone na niej kolorowe przyciski? „Najważniejsze instrumenty pokładowe, którymi steruje siedzący w kokpicie bolidu kierowca pozwalają mu zmieniać ustawienia mechanizmu różnicowego, balansu hamulców i kąt nachylenia przedniego skrzydła” – wyjaśnia szef ekipy inżynierów, Alan Permane.

„Gdy zmniejsza się ilość paliwa w baku, a opony tracą przyczepność, kierowca może zmienić ustawienia parametrów jazdy, by podnieść osiągi bolidu i poprawić jego prowadzenie. Robert i Witalij dobrze wiedzą, jaki wpływ ma zmiana ustawień na zachowanie pojazdu, ale oczywiście sugerujemy im też zmiany przez radio na podstawie odczytów pomiarów telemetrycznych”.


Każdy kierowca zmienia ustawienia mechanizmu różnicowego przeciętnie raz na pięć okrążeń, ale na kierownicy znajduje się też kilka przycisków, które są wykorzystywane podczas wchodzenia w każdy kolejny zakręt. Na przykład, w Szanghaju, Witalij zmieniał ustawienia przycisku multimap podczas każdego okrążenia, aby zoptymalizować hamowanie silnikiem podczas nawrotu na zakręcie 14., który jest bardzo ostrym łukiem kończącym główną prostą. Wszyscy kierowcy zmieniają także ustawienia balansu hamulców podczas pokonywania kolejnych zakrętów.

Równie często wykorzystywany przez kierowców jest przycisk regulacji skrzydła, który został wprowadzony na początku sezonu 2009. Po naciśnięciu guzika, kierowca może zmienić kąt przedniego skrzydła o maksymalnie 6° podczas jazdy na torze. Jest to bardzo przydatna funkcja podczas sesji testowych, bo jak podkreśla współpracujący z Witalijem inżynier wyścigowy Mark Slade – „Dzięki funkcji regulacji kąta skrzydła można łatwo i szybko zmienić jego ustawienia bez potrzeby zjeżdżania do boksu serwisowego. Bardzo często wypuszczamy bolid na tor z ustawieniami wyjściowymi i prosimy Witalija, by ocenił jak zachowuje się pojazd z bardziej i mniej nachylonym skrzydłem”.

Kierowcy dobrze znają wszystkie umieszczone na kierownicy instrumenty, ale pewne ustawienia wprowadzają dopiero po otrzymaniu potwierdzenia przez radio. Na przykład, przełącznik obrotów silnika może być wykorzystywany do włączenia oszczędnego trybu pracy jednostki napędowej. Jego uruchomienie skutkuje obniżeniem obrotów, przy których zapalają się lampki do zmiany biegów. W analogiczny sposób działa przycisk 'mix', który aktywuje paliwooszczędny tryb pracy silnika. Kierownica to także miejsce, w którym wyświetlane są najważniejsze dane dotyczące wyścigu, a zwłaszcza czas okrążenia.

„Na umieszczonym na kierownicy wyświetlaczu możemy pokazywać dowolne informacje” – wyjaśnia Mark. „Z drugiej strony, nie chcemy podawać kierowcy danych o stanie pojazdu, takich, jak odczyty temperatury czy ciśnienia. Najbardziej przydatne dla niego informacje to czas okrążenia. System zapisuje najlepszy czas, a kolejne odczyty podają na bieżąco aktualny czas okrążenia w porównaniu z najlepszym dotychczasowym czasem”.

Źródło: RenaultF1.com
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Yurek, 13.05.2010 12:58[!]
Dodam tylko, że kierownica bolidu F1 - przynajmniej kilka lat temu - kosztowała w przeliczeniu o ile dobrze pamiętam 50000 zł :)
gnt3c, 13.05.2010 13:36[!]
no wydaje mi się że kierownice Button'a i Hamilton'a na GP Monaco są warte kilkadziesiąt razy tyle :)

http://f1.gpupdat...ren-steering-wheels/
mizoo, 13.05.2010 16:37[!]
Malo merytoryczny artykul...
maciej, 13.05.2010 18:53[!]
Mam podobną w Focusie : D
Huckleberry, 13.05.2010 22:04[!]
A moje dziecko ma taką w swoim samochodziku, przyciski włączają melodyjki :P
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca