F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców

Przewodnik Renault: Jak uzyskać optymalne wyniki w Montrealu?

Materiały prasowe zespołów i dostawców, 8 czerwca 2010, wyświetlenia: 7541
Inf. prasowa Renault<< | lista | >> | T- | T+
Tor im. Gillesa Villeneuve'a w Montrealu jest jednym z najbardziej niezwykłych obiektów, na jakich odbywają się wyścigi Formuły 1. Długie proste oraz wolne szykany otoczone groźnymi, betonowymi barierami sprawiają, że ma on wiele wspólnych cech z torem ulicznym w Monako oraz obiektem w Monzy. Wyjątkowa charakterystyka toru stawia trudne wyzwania przed technikami, którzy pracują nad ustawieniami bolidu.


Aby zoptymalizować osiągi aerodynamiczne, startujące w Montrealu bolidy będą miały najmniejszą w tym sezonie siłę docisku. „Podobnie niską siłę docisku stosujemy tylko na Monzy” – potwierdza inżynier wyścigowy Witalija Pietrowa, Mark Slade. „Właśnie dlatego, podczas GP Kanady, R30 zostanie wyposażony w inne skrzydła, które pomogą nam uzyskać lepszy czas na prostych. Nowy element sprawi, że bolid będzie inaczej się prowadzić. Kierowcy będą musieli się z tym oswoić”.

Ponieważ na torze znajdują się długie proste, a zaraz po nich wolne szykany i nawroty, hamulce bolidów będą w nadchodzący weekend pracować na granicy swojej wytrzymałości. „Montreal jest najtrudniejszym wyścigiem Formuły 1, bo kierowca przejeżdża 16% trasy okrążenia trzymając wciśnięty pedał hamulca. Dla porównania, tylko 12% wszystkich odcinków Monzy to strefy hamowania” – podkreśla Mark. „Na trasie wyścigu znajdują się cztery główne strefy, w których kierowcy będą hamować z ponad 300 km na godzinę do około 120 km na godzinę. Tak zawrotną szybkość można wytracić jedynie przy ogromnej sile hamowania, a ponieważ okrążenia są krótkie, to powtarzamy to 70 razy podczas wyścigu”.

Ponieważ baki stojących na linii startowej bolidów będą wypełnione po brzegi, pojazdy muszą być wyposażone w hamulce o podwyższonej skuteczności w porównaniu z poprzednimi edycjami Grand Prix Kanady. Spodziewamy się, że w porównaniu z ostatnim wyścigiem z 2008 roku, obciążenie energetyczne układu hamulcowego będzie wyższe o 10%.

Pakiet, który zapewni bolidowi niski docisk aerodynamiczny pozwoli nam zmniejszyć wytworzony przez siłę hamowania opór powietrza, ale dodatkowo obciąży układ hamulcowy. „Na torze w Montrealu tarcze będą maksymalnie rozgrzane przez dłuższy okres niż podczas innych wyścigów” – mówi Mark. „Właśnie dlatego musimy bacznie obserwować czujniki zużycia hamulców i odczyty temperatury, które pokazują nam, czy elementy układu hamulcowego nadają się jeszcze do użytku. Nie jest to rzecz, którą może wyczuć siedzący w bolidzie kierowca”.

Optymalnie ustawiony bolid na tor w Montrealu ma dobrą przyczepność i z łatwością pokonuje nierówności nawierzchni. „Kiedy pojazd podskakuje w powietrzu, traci przyczepność” – dodaje Mark. „Naszym celem jest dociśnięcie kół do nawierzchni. Miękkie zawieszenie sprawia, że jazda po wybojach jest znacznie łatwiejsza, a kierowcy mają lepszą przyczepność na szykanach, które muszą pokonywać w zdecydowany sposób, jeśli chcą zawalczyć o lepszy czas okrążenia”.

Aby zapewnić dobrą przyczepność bolidu na wolnych zakrętach, ekipa będzie starała się zapobiegać nadmiernemu zużyciu tylnych opon. „Aby uzyskać lepszą przyczepność, jesteśmy gotowi poświęcić osiągi pojazdu na środkowych odcinkach. Dzięki temu, zyskamy lepszą trakcję i wolniejsze tempo ścierania się tylnego ogumienia” – podkreśla Mark. „Takie rozwiązanie nieuchronnie prowadzi do większej podsterowności podczas wchodzenia w zakręty, ale pracując nad optymalnym ustawieniem bolidu na cały wyścig, zawsze osiągamy coś kosztem czegoś innego”.

Bardzo ważnym elementem rywalizacji na torze w Montrealu będzie zdecydowany styl jazdy, bo podobnie, jak w Monako, chcąc zyskać przewagę czasową liczoną w dziesiątych częściach sekundy, kierowcy będą musieli niemal ocierać się o bariery. „Bandy stoją bardzo blisko wyjścia z szykan, zwłaszcza na zakręcie nr 4” – potwierdza Robert Kubica. „Jeśli uda się nam prześlizgnąć milimetry obok nich, zyskamy dwie dziesiąte sekundy więcej, niż jadąc pół metra dalej”.

Źródło: RenaultF1.com
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Maly-boy, 08.06.2010 17:51[!]
@up dobry żart
vermaden, 08.06.2010 17:53[!]
@ciofu1

"Widać ewidetnie ze zespoły,które sie skupiły na kanale F strasznie traca np . Ferrari , Mercedes nie wiem czy dobry jest to pomysł pracowanie nad tym systemem całą para"

Pewnie wlasnie dlatemu Renault powiedzialo, ze fajnie ok, system jest uzyteczny, ale podobnie jak zespoly z wiekszymi problemami (jak Toro Roso czy Williams) zastanowia sie na F-duct pozniej, a tymczasem beda pracowac nad ogolnym rozwojem bolidow.
Ralph1537, 08.06.2010 19:26[!]
niech się zdecydują najpierw mówili że Monaco jest najtrudniejszym torem potem ze turcja a teraz canada
Kamikadze2000, 08.06.2010 19:50[!]
Oby ich wiedza znalazła prawdę na torze!!! :))
christoff.w, 08.06.2010 20:01[!]
"..bolidy będą miały najmniejszą w tym sezonie siłę docisku". Czegos nie rozumiem? Skoro Kanada tak bardzo podobna do Monako gdzie przeciez docisk byl na maxa to chyba jest tu jakas niekonsekwencja i wlasnie niby dlaczego bolidy Renault mailby miec podobne warunki (czytaj: przewage)jak w Monako ,skoro to jednak inny tor bo jak mowia sila docisku bedzie najmniejsza!? Prosze o wytlumaczenie tego fenomenu. Dzieki.
maiesky, 08.06.2010 21:33[!]
To podobieństwo do monako dotyczy jazdy blisko ścian.
svt, 08.06.2010 22:50[!]
Druga rzecz, że to jest tor częściowo uliczny, więc ważną rolę będzie grała mechanika bolidu, a ta jest mocną stroną R30.
wilkxt, 09.06.2010 09:50[!]
mocną stroną R30 jest R.K
jan5, 09.06.2010 15:42[!]
to jak wyjaśniają przeciwnikom jak być szybkim to im gratuluje
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca