F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców

Przewodnik Renault: Typowy piątek na torze

Materiały prasowe zespołów i dostawców, 25 sierpnia 2010, wyświetlenia: 4577
Inf. prasowa Renault<< | lista | >> | T- | T+
Piątek przed weekendem Grand Prix jest zawsze szalonym wyścigiem z czasem, pomimo iż w wydawanym pod koniec dnia komunikacie prasowym mówi się zazwyczaj o „normalnym piątku”. Lista zadań do wykonania w ciągu trzech godzin korzystania z toru jest bardzo długa. W tym czasie należy dokonać oceny opon i zebrać wszelkie niezbędne dane, podczas gdy kierowcy muszą znaleźć optymalne ustawienie bolidu na całą resztę weekendu. Na czym zatem konkretnie polega ten dzień?


Przystępując do realizacji powyższej listy zadań, Robert i Witalij działają wspólnie i dzielą się zebranymi danymi, aby umożliwić zespołowi uporanie się z czekającą go ilością pracy. Jest przy tym oczywiste, że niektóre aspekty, takie jak opony, muszą być oceniane przez każdego z kierowców z osobna. Nie oznacza to jednak konieczności dwukrotnego powtarzania w całości tego samego programu.

Bolidy są wysyłane na tor z różnymi ilościami paliwa. Zespół Renault F1 Team zazwyczaj zaczyna treningi z pojazdem mało obciążonym paliwem, aby kierowcy mogli dopracować optymalne ustawienia bolidu i jak najlepiej wyczuć jego zachowanie. Pełne obciążenie paliwem jest wykorzystywane do oceny tempa zużycia opon, wytrzymałości układu hamulcowego i tempa jazdy, jak również w celu umożliwienia inżynierom zaplanowania właściwej strategii. Pozwala to zespołowi należycie przygotować się do sesji kwalifikacyjnej i do samego wyścigu.

Oprócz doboru specyficznych dla danego toru ustawień bolidu, piątki stanowią również jedyną okazję do przetestowania i zatwierdzenia kolejnych usprawnień. W ostatnim czasie zespół opracował na przykład nowe elementy do skrzyni biegów, testując je przez trzy kolejne piątki przed wydaniem zgody na ich użycie podczas wyścigu. Najważniejszym usprawnieniem, jakie pojawi się na torze Spa będzie kanał F. Na treningach będzie mierzony jego wpływ na osiągi w celu ustalenia, czy wyniki uzyskane na torze pokrywają się z wynikami symulacji przeprowadzonych w fabryce.

Jednym z głównych piątkowych wyzwań jest ocena opon. Zadanie to jest obecnie utrudnione z uwagi na ograniczoną przepisami liczbę zestawów opon. Do dyspozycji jest tylko jeden zestaw opon „prime” (twardszych) na potrzeby pierwszej sesji treningowej i może on być wykorzystany tylko podczas tej sesji. W drugiej turze jazd treningowych poszczególne zespoły dysponują po jednym zestawie opon „prime” i po jednym zestawie opon „option” (bardziej miękkich). Każdy z kierowców ma zatem w piątek do swojej dyspozycji nie więcej, niż jeden zestaw każdego typu opon, co oznacza, że nowych opon jest zawsze za mało.

Bridgestone proponuje na ten weekend zarówno opony twarde i miękkie ze swojej gamy, ponieważ tor w Spa charakteryzuje się szeregiem bardzo szybkich zakrętów, które powodują wysokie tempo degradacji opon. Nierzadko zdarza się, że temperatura otoczenia oraz nawierzchni toru w Spa jest dość niska, co znacznie utrudnia rozgrzanie opon i zmuszenie ich do optymalnej pracy.

Piątkowy program doboru ustawień bolidów w Spa z pewnością obejmować będzie również pewną dozę eksperymentowania z poziomami docisku aerodynamicznego. W pierwszym i ostatnim sektorze toru dominują odcinki proste, na których uzyskuje się bardzo duże prędkości maksymalne, podczas gdy sektor nr 2 wymaga większej siły docisku na szybkich zakrętach, takich jak np. Pouhon. Zespół przeprowadzi zatem stosowne wyliczenia w celu wyboru najskuteczniejszej opcji.

A co z najsłynniejszym zakrętem na torze w Spa? W dzisiejszych czasach zakręt Eau Rouge nie stanowi już tak wielkiego wyzwania, jak dawniej z uwagi na wysoką przyczepność, jaką uzyskują współczesne bolidy. Nie oznacza to jednak, że zakręt ten należy w piątek rano zlekceważyć, ale nie powinno to długo potrwać, zanim samochody zaczną go pokonywać na pełnym gazie.

Po zakończeniu piątkowych jazd treningowych pozostaje jeszcze wiele pracy do wykonania. Zespół może wówczas przystąpić do wprowadzania wszelkiego typu modyfikacji w pojazdach w ciągu nocy i często zdarza się, że mechanicy pracują do bardzo późnych godzin w celu rozmontowania i ponownego zmontowania bolidów. Nieprzespana noc jest zawsze możliwa. Wymiana silnika i skrzyni biegów należy do rutynowych zadań podczas przygotowań do wyścigu, podobnie jak wymiana chłodnic czy elementów zawieszenia. Czas ten jest również okazją do wprowadzenia niezbędnych zmian ustawień bolidów na sobotę rano.

Ostatnim piątkowym wyzwaniem jest próba interpretacji czasów przejazdu uzyskanych przez konkurencję oraz oceny własnej pozycji względem konkurencji. Nie jest to łatwe zadanie, bo czasy okrążeń mogą się różnić nawet o cztery sekundy w zależności od ilości paliwa w zbiornikach, jednak inżynierowie są wstanie wyrobić sobie pod koniec dnia dość jasne zdanie w tym zakresie. Poprzez analizę tempa bolidów konkurencji na długich i krótkich odcinkach potrafią całkiem dokładnie oszacować poziom konkurencyjności.

Źródło: RenaultF1.com
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
aga2, 25.08.2010 16:57[!]
Ciekawy artykuł :).
kokus, 25.08.2010 17:51[!]
Widać różnicę pomiędzy PR Renault, a byłym BMW Sauber. Wiele artykułów, dużo wypowiedzi, Renault Show - oni wiedzą jak zrobić show :)
francorchamps, 26.08.2010 10:23[!]
wiedzą... w końcu to byli mistrzowie świata..
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca