F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców

Przewodnik Renault: Wyzwania toru Suzuka

Materiały prasowe zespołów i dostawców, 8 pa?dziernika 2010, wyświetlenia: 3888
Inf. prasowa Renault<< | lista | >> | T- | T+
Pytani o swoje ulubione tory praktycznie wszyscy kierowcy Formuły 1 wymieniają Suzukę w czołówce rankingu. To tor w starym stylu – rollercoaster od startu do mety, co kierowcy uwielbiają, a do tego technicznie wymagający dla inżynierów. Powodem, dla którego Suzuka tak działa na kierowców jest prawdopodobnie fakt, że tak trudno ją opanować. Żaden inny tor, może z wyjątkiem Spa, nie może się pochwalić taką różnorodnością zakrętów, więc wykonanie idealnego okrążenia daje kierowcy rzadki poziom satysfakcji.


Słynna sekwencja „esek”, ciągnąca się przez 850 metrów od zakrętu trzeciego do siódmego, jest prawdopodobnie najbardziej newralgicznym, a jednocześnie najbardziej wymagającym odcinkiem toru, co wyjaśnia inżynier wyścigowy Roberta Kubicy, Simon Rennie: „W pierwszym sektorze kierowcy rzeczywiście ciężko pracują, bo zakręty przechodzą płynnie jeden w drugi. Kierowca musi zachować idealny rytm i przewidywać zachowanie bolidu oraz idealnie trafiać ze zmianą kierunku jazdy. Jeśli źle wejdzie w zakręt trzeci, to jego linia jazdy w zakrętach 4., 5., 6. i 7. będzie nieoptymalna. Ta sekwencja trwa zaledwie 14 sekund, ale nawet mały błąd popełniony tutaj może z łatwością kosztować pół sekundy na okrążeniu. Najlepszym podejściem jest delikatna regulacja przepustnicy, jazda w większości na piątym biegu i muśnięcia hamulca na zakrętach 4. i 6”.

Ten pierwszy sektor potwierdza, że na Suzuce liczą się przejechane tu kilometry i dlatego debiutantom ciężko jest znaleźć dobrą prędkość. „Prawdopodobnie trudniej jest nauczyć się tego toru, niż większości nowych torów, bo nie ma tu prostych zakrętów, a do tego jest dosyć wąski i o błąd nietrudno” – potwierdza ten pogląd Mark Slade, inżynier wyścigowy Witalija Pietrowa. „Suzuka stawia także większe wyzwanie, jeśli chodzi o odpowiednie wyważenie bolidu ze względu na ogromne wymagania techniczne toru, a cena, jaką się płaci za nieidealnie ustawiony balans jest wyższa, niż na pozostałych torach”.

Okrążenie, które zaczyna się bardzo krętym sektorem, kończy się zupełnie inaczej. Wprawdzie jest tu zakręt 15., legendarny 130R, ale obecnie jest on tylko cieniem samego siebie z przeszłości i nie stanowi aż takiego wyzwania dla kierowców. „W wyścigu Grand Prix zakręt 130R bierze się zawsze na pełnym gazie, z prędkością 305 km/h na wyjściu” – mówi Simon Rennie. „Nawet jeśli się jedzie tuż za innym bolidem, to i tak całkowite otwarcie przepustnicy nie stanowi problemu i nie przeszkadza nawet pełny bak paliwa. Dlatego kierowcy pokonują odcinek od wyjścia z zakrętu 14. do zakrętu 16. na pełnym gazie – 1,2 km w 16 sekund”.

Nawet jeśli obecnie zakręt 130R został znacznie uproszczony, to i tak jest najszybszym zakrętem na torze i kierowcy przez blisko dwie i pół sekundy są poddawani przeciążeniom bocznym rzędu 3,5 G, a w szczytowym momencie nawet 4 G. To właśnie te bardzo szybkie zakręty powodują podwyższone tempo zużycia opon i dlatego Bridgestone dostarczy na ten weekend najtwardsze spośród swoich mieszanek (zarówno w wersji twardej, jak i miękkiej).

„Opony są tu poddawane dużym obciążeniom poprzecznym, co zwiększa tempo ich zużycia” – wyjaśnia Mark. „Duże są również obciążenia związane z przyspieszaniem i hamowaniem, a na torze nie ma wielu miejsc, gdzie hamowanie odbywałoby się w linii prostej, więc pojawiają się kolejne obciążenia poprzeczne. Ostatnim czynnikiem jest nawierzchnia, która na Suzuce jest bardzo przyczepna i szorstka, co powoduje wysokie tempo ścierania opon”.

Źródło: RenaultF1.com
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca