F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Zjednoczone Narody

Bezpieczeństwo z Allianz, 13 pa?dziernika 2005, wyświetlenia: 3228
Grupa Allianz Polska<< | lista | >> | T- | T+
W centrum uwagi światka Formuły 1 są zawsze kierowcy – gladiatorzy ery nowoczesnej techniki. Jednak ich wyniki ściśle zależą od poziomu prezentowanego przez zespół. To pracownicy teamu, często niewidoczni, z wielkim poświęceniem tworzą kierowcom warunki, w których ci mogą wygrywać. „Dobry zespół jest ważniejszy od dobrego kierowcy”, mówi Alex Burns, menedżer zespołu WilliamsF1.

Siedziba ekipy WilliamsF1 w Grove (Oxfordshire, Wielka Brytania) jest wyścigowym odpowiednikiem Organizacji Narodów Zjednoczonych. W fabryce pracuje ponad pół tysiąca osób z 13 krajów – dzień w dzień, a często także noc w noc. To oni stoją za wynikami osiąganymi przez Marka Webbera, Nicka Heidfelda i Antonio Pizzonię. Grand Prix Chin nie jest tu wyjątkiem. Większość – mniej więcej dwie trzecie pracowników – jest zatrudniona w dziale badań i rozwoju albo przy produkcji poszczególnych komponentów.

Na sam wyścig udaje się około 90 osób – od kierowców ciężarówek po specjalistów od silnika, od pomocników kucharza po doradców zajmujących się sponsorami. Ci ludzie rzadko wychodzą z cienia i dają się poznać szerszej publiczności. Na przykład świat przypomina sobie o mechanikach tylko w czasie krótkiego postoju samochodu w boksie na dotankowanie. Jednak jeśli po Grand Prix Chin zsumuje się liczbę kilometrów pokonanych przez tych ludzi, to wyjdzie dobrze ponad 150 000 km.

Od wczesnych lat Formuły 1 rozwijały się nie tylko technologia i bezpieczeństwo. Wzrosła także liczba osób zatrudnianych przez zespoły. Małe ekipy, w których każdy mógł odpowiadać za cokolwiek, a improwizacja była ważniejsza od kalkulacji, zostały zastąpione przez prawdziwe przedsiębiorstwa średniej wielkości, zatrudniające całe sztaby specjalistów. Przyjrzyjmy się zespołowi WilliamsF1: kiedy w 1980 r. założony przez Franka Williamsa team wywalczył pierwsze z dziewięciu mistrzostwo świata konstruktorów, a indywidualny tytuł zdobył Alan Jones, na liście płac figurowało 50 nazwisk. Tylko przez ostatnie sześć lat stan zatrudnienia uległ podwojeniu.

Alex mówi: „Formuła 1 to bardzo atrakcyjna branża dla młodych, ambitnych inżynierów, bo w tym środowisku mogą pracować przy użyciu najnowszych technologii. Taki rodzaj wyzwania jest idealny dla ludzi ich pokroju”. Mimo ogromu całego zespołu Williams F1, inżynier specjalizujący się w danej dziedzinie wciąż może zrozumieć istotę działania całego samochodu. Z tego właśnie powodu Burns wyraźnie oddziela pracę w zespole wyścigowym od pracy w dużej firmie motoryzacyjnej czy lotniczej. Twierdzi, że: „U nas każdy inżynier może osobiście się przekonać, w jaki sposób poszczególne elementy wyścigówki tworzą jedną całość i w jaki sposób opracowywana przez niego część wpływa na sukces całego projektu”.

Ważnym warunkiem do uzyskania odpowiedniego stopnia kreatywności jest stworzenie atmosfery, w której wszyscy pracownicy czują się swobodnie. Tak samo sprawdza się to w Formule 1, jak i poza nią. Co sprawia, że WilliamsF1 jest atrakcyjnym pracodawcą? Alex podsumowuje zalety: „Pracujemy w dość swobodnej atmosferze. Frank Williams uważa, że to ważne, bo poświęca on wiele uwagi odpowiedniemu samopoczuciu swoich pracowników. Oczywiście płacimy nieźle, ale młodzi pracownicy nie przychodzą do nas skuszeni zarobkami. Szukają przede wszystkim odpowiednich wyzwań i przyjacielskiej atmosfery, co zresztą im oferujemy”. By pokryć wzrastające zapotrzebowanie na inżynierów, WilliamsF1 blisko współpracuje z wydziałami technicznymi uniwersytetów w Oxford i Cranfield, a także w Cambridge.

Sezon 2005, liczący aż 19 wyścigów (w tym sześć rozgrywanych tydzień po tygodniu), bardzo obciąża pracowników. Nie wyłączając tu specjalistów z siedziby zespołu, którzy pomiędzy wyścigami rozbierają i przeglądają samochody w możliwie najkrótszym czasie. Członkowie zespołu obecni na wyścigach obciążani są częstymi podróżami po czterech kontynentach, w różnych strefach czasowych. Wszystko to ma swoją cenę. Czy przynajmniej mogą wykorzystać punkty lojalnościowe linii lotniczych do prywatnych celów? „Oczywiście”, śmieje się Alex. „Ale kiedy to zrobią? Nie mają na to czasu”.

Czy wiesz, że...

... po raz pierwszy w historii sezon Formuły 1 liczy aż 19 wyścigów? Najmniejszą liczbę Grand Prix rozgrywano w latach 1950-55, kiedy to mistrzostwa świata składały się tylko z siedmiu rund. Odstępy czasowe między nimi były także większe – na przykład w 1955 r. pierwszy wyścig sezonu (GP Argentyny) od drugiego (GP Monaco) dzieliło aż 18 tygodni.
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca