F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Ron Dennis wspomina Ayrtona Sennę

Formuła 1 ogólnie, 5 maja 2004, wyświetlenia: 4316
Marek Roczniak<< | lista | >> | T- | T+
Michael Schumacher nie jest jedyną osobą, która po tragicznej śmierci Ayrtona Senny w 1994 roku rozważała możliwość zakończenia kariery w Formule 1. Podobne wątpliwości miał również Ron Dennis, który po przejściu Brazylijczyka do zespołu Williams był z nim nadal w bliskiej przyjaźni. Szef zespołu McLaren twierdzi wręcz, że prędzej czy później Senna powróciłby do jego stajni, gdyby nie wypadek na torze Imola.

Myśl o odejściu z F1 powróciła do jego głowy pod koniec 1995 roku, kiedy to podczas treningów do wyścigu o Grand Prix Australii na torze ulicznym w Adelajdzie poważnemu wypadkowi uległ jego ówczesny podopieczny, Mika Hakkinen. Kto wie, czy tak by się właśnie nie stało w przypadku śmierci Fina, który zdołał jednak uniknąć takiego losu i w dodatku zdobył później dwa tytuły mistrzowskie. W porównaniu do tamtych przeżyć obecny kryzys zespołu McLaren trudno nazwać cierpieniem dla duszy.

Ron Dennis nie należy do ludzi, którzy zbyt często okazują emocje, ale w związku ze zbliżającą się 10 rocznicą śmierci trzykrotnego mistrza świata zaczyna wspominać, jak trudno było mu się pogodzić ze stratą bliskiego przyjaciela. „Poradziłem z tym sobie w taki sposób, że dokładnie przemyślałem to co się stało, umieściłem to w szczególnym miejscu swojego umysłu i następnie skupiłem się na dalszym życiu. Nie wydaje mi się, żeby Ayrton chciał zmienić cokolwiek z tego co się stało. Stracił swoje życie robiąc coś, do czego podchodził z pasją i co było jego całym życiem, z wyłączeniem wielu przyjemności, z których korzystali inni kierowcy. Był zupełnie oddany, całkowicie skupiony, czerpał ogromną satysfakcję z doświadczania emocji towarzyszących ściganiu się i odnoszeniu zwycięstw. Wiedział, że nie jest niepokonany. Znał swoje ograniczenia, zdawał sobie sprawę z niebezpieczeństwa i akceptował je”.

Dennis niewiele mówi o przejściu Senny do Williamsa, które nastąpiło po zdobyciu trzech tytułów mistrzowskich i ustanowieniu wielu rekordów, ale wspomina pewną rozmowę w Magny-Cours. „Nie pamiętam dokładnie słów, ale to co mi chciał powiedzieć brzmiało mniej więcej tak: wcale nie jestem zadowolony i kiedyś wrócę”.

Osiągnięcia Senny to trzy tytuły mistrzowskie, 41 zwycięstw, 65 pole positions (rekord nie pobity do dzisiaj) i 19 najszybszych okrążeń wykręconych podczas wyścigów. Dennis wspomina Brazylijczyka jako cichą osobę, poważnego filozoficznego człowieka... dopóki jego partnerem nie został Gerhard Berger. Austriak w zasadzie siłą zmusił Ayrtona do rozluźnienia oraz do rozchmurzenia się i wszyscy którzy znali go i pracowali z nim są przekonani, że Senna po pójściu w ślady Gerharda odkrył siebie na nowo, zaczął cieszyć się z życia, ze swoich umiejętności i nie tylko. Ludzie którzy wcześniej uważali go za chłodnego i powściągliwego, zaczęli się do niego bardziej serdecznie odnosić.

Dennis twierdzi, że Senna wcześniej w ogóle nie miał poczucia humoru i trzeba się było o nie postarać. „To stało się dosyć zabawną misją dla mnie i dla Gerharda – żarty i psikusy stale przewijały się przez cały zespół i czasem były wręcz ekstremalne. Oczywiście kiedy zdał sobie sprawę z tego, że stało się to czymś w rodzaju współzawodnictwa, kto posunie się do najbardziej oburzających rzeczy w stosunku do innych, taki sam nastrój udzielił się również i jemu”.

W najbliższych tygodniach z pewnością pojawi się jeszcze wiele nieznanych historii na temat uważanego za jednego z najlepszych kierowców wyścigowych. Mało kto znał jednak Brazylijczyka tak dobrze jak Dennis, który nie był tylko i wyłącznie jego pracodawcą, ale również bliskim przyjacielem.

(Wolne tłumaczenie na podstawie artykułu ze strony pitpass.com)
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca