F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Kokpit i bezpieczeństwo

Zrozumieć Formułę 1, 12 lutego 2006, wyświetlenia: 7302
Grzegorz Więcek<< | lista | >> | T- | T+
W dzisiejszym odcinku skupimy się na kokpicie nowoczesnego bolidu Formuły 1, który zapewnia każdemu kierowcy minimum bezpieczeństwa. Dowiemy się także jakim testom jest poddawany bolid F1, zanim zostanie dopuszczony do startów w wyścigach.

Główną częścią nowoczesnego samochodu F1 jest niezwykle silna konstrukcja skorupowa (ang. monocoque), często przyrównywana do "wanny". Zawiera ona w sobie nie tylko kokpit i "klatkę bezpieczeństwa" kierowcy, ale także stanowi zasadniczy komponent strukturalny podwozia, z silnikiem i przednim zawieszeniem przymocowanym bezpośrednio do niego. Obie role – jako strukturalnego komponentu i mechanizmu zapewniającego bezpieczeństwo – wymagają możliwie jak największej wytrzymałości.

Tak jak reszta samochodu, większa część konstrukcji skorupowej jest zbudowana z włókna węglowego. Na ogół jest to wytrzymałe tworzywo otrzymywane przez zespolenie kilku warstw gęsto uplecionego materiału o strukturze plastra miodu przy użyciu sztucznej żywicy (np. epoksydowej). Skonstruowanie "monocoque" jest jednym z największych wyzwań, któremu musi stawić czoła ekipa techników kompozytowych. To jakby składanie modelu w skali 1:1 z setek osobnych komponentów z włókna węglowego, łączonych w całość przy użyciu bardzo mocnych klejów.

Faktem jest, że wielu kierowców F1 wyszło cało z bardzo poważnych wypadków właśnie dzięki niezwykłej wytrzymałości "klatki bezpieczeństwa". To z kolei jest zasługą zespołów przywiązujących ogromną wagę do kwestii bezpieczeństwa, ale także ciągłej ewolucji przepisów technicznych (opracowywanych przez FIA), które narzucają coraz większe wymogi bezpieczeństwa.

Najważniejszą sprawą jest jak zawsze to, aby kierowca mógł wydostać się z kokpitu w możliwie najkrótszym czasie – według przepisów w przeciągu pięciu sekund i bez konieczności wyjmowania czegokolwiek oprócz kierownicy. (Regulacje mówią także, że kierowca powinien być w stanie w ciągu kolejnych pięciu sekund zamontować z powrotem kierownicę, wymaganą do bezpiecznego manewrowania stojącymi blisko toru samochodami).

Zderzeniowe strefy ochronne znajdują się z tyłu i z przodu "klatki ochronnej", natomiast nad głową kierowcy znajduje się obowiązkowa ochrona na wypadek przewrócenia się samochodu do góry kołami. W ostatnich latach szczególny nacisk został położony na zwiększenie ochrony głowy kierowcy, czyli części ciała najbardziej narażonej na obrażenia spowodowane latającymi przedmiotami. Efektem tego są wyższe i zarazem bardziej wytrzymałe boczne ścianki kokpitu po obu stronach kierowcy.

Tak jak samochody drogowe, wszystkie bolidy F1 muszą przejść kilka testów zderzeniowych i obciążających, zanim zostaną dopuszczone do startów. Nie przypadkowo FIA jest jednym z aktywnych partnerów programu testów zderzeniowych drogowych samochodów Euro-NCAP (ang. European New Car Assessment Programme).

Testy zderzeniowe polegają na tym, że "klatka bezpieczeństwa" z 75 kilogramowym manekinem w środku jest montowana na specjalnym wózku, który z prędkością 50 km/h uderza w masywny obiekt – działające na manekina i wózek siły są dokładnie mierzone. Mała prędkość testu nie odwzorowuje możliwości absorpcji znacznie większej sił podczas zderzenia przez bolid F1 – została taka wybrana ze względu na to, aby umożliwić najbardziej dokładny pomiar pochłanianej przez bolid niechcianej siły podczas wypadku. Testowana jest także odporność tyłu na zderzenia, natomiast kolumna kierownicy przechodzi testy obciążeniowe.

Źródło: Formula1.com

(Pomoc w tłumaczeniu: Marek Roczniak)
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
dezerter028, 12.02.2006 21:16[!]
I znowu klasa stary dalej!!!!
Witek, 12.02.2006 21:27[!]
Super!! Dziękujemy i czekamy na kolejną część!
gregoff, 12.02.2006 23:01[!]
Czy ja wiem, czy taka klasa. Marek dużo mi pomógł przy tym tekście (chwała mu za to) a sam mi się wyjdae taki mało zajmujący. Ale może mam za duże wymagania co do siebie. Następny tekst za tydzień tak jak to na początku mówiłem.
kuba_new, 13.02.2006 08:45[!]
teks ciekawy
do przeczytania glownie dla tych co nie maja pojecia o tym co pisza wypowiadajac sie o F1
Pussik, 13.02.2006 09:05[!]
"wytrzymałe tworzywo otrzymywane przez zespolenie kilku warstw gęsto uplecionego materiału o strukturze plastra miodu przy użyciu sztucznej żywicy (np. epoksydowej)." Strukture plastra miodu ma aluminiowe wnetrze karoserii, które jest dopiero pokrywane włóknem węglowym - przynajmniej mi się tak wydaje.
Przydatny artykuł, ale w każdym jest wałkowane to samo. Wystarczy przeczytać strone allianz ^_^
Pussik, 13.02.2006 09:06[!]
wnetrze karoserii - chodzi mi o środek w przekroju jej grubości oczywiście.
harley, 13.02.2006 14:02[!]
Świetny materiał!!Czekam na kolejne!!
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca