F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Pokonywanie zakrętów

Zrozumieć Formułę 1, 19 lutego 2006, wyświetlenia: 14863
Grzegorz Więcek<< | lista | >> | T- | T+
Chyba każdy zdaje sobie sprawę z tego, jak ważnym elementem wyścigów Formuły 1 jest pokonanie zakrętów. Kto nie potrafi opanować tego do perfekcji, traci cenne ułamki sekundy i nierzadko szansę na wygraną. Dziś dowiecie się właśnie, co decyduje o optymalnym pokonaniu zakrętu i jakie siły są w tym pomocne. Zapraszam do lektury, na pewno się nie zawiedziecie.

Pokonywanie zakrętów jest ważnym elementem wyścigów samochodowych i Formuła 1 nie stanowi tutaj wyjątku. Na prostych walka jest na ogół rozstrzygana przez moc silnika i skuteczność hamulców, ale gdy w grę wchodzi pokonywanie zakrętów, umiejętności kierowców stają się bardziej istotne. To jeden z tych obszarów, gdzie bardzo dobry kierowca potrafi wycisnąć dodatkowe ułamki sekund, które mogą zadecydować o wygranej.

Fundamentalną zasadą efektywnego pokonywania zakrętów jest tzw. "koło przyczepności" (ang. traction circle). Opony samochodu wyścigowego mają określony zakres przyczepności. Może to być podłużna przyczepność podczas hamowania i przyspieszania, poprzeczna przyczepność przy zakręcaniu lub – na ogół w trakcie pokonywania zakrętów – kombinacja obu tych czynników.

../img/artykuly/zrozumiecf1/zakrety_kolo.jpg
Wyidealizowane koło przyczepności

Kierowcy wyścigowi nakładają na siebie różne fazy hamowania, skręcania i dodawania gazu, aby zmusić oponę do pracy na krawędzi przyczepności przez jak najdłuższy czas. Umiejętne wykorzystywanie tego zjawiska, zwalnianie hamulców i dodawanie gazu z odpowiednią siłą w celu uzyskania prawidłowego kąta i nie przekroczenia dostępnej przyczepności, to właśnie optymalne użycie "koła przyczepności". Najlepsi kierowcy to tacy, którzy potrafią wycisnąć maksimum z opon przez jak najdłuższy czas.

Nadsterowność i podsterowność są kluczowymi efektami potrzebnymi do zrozumienia drogi pokonywania zakrętu przez bolid. Odpowiadają po prostu na pytanie, który koniec samochodu traci pierwszy przyczepność. W przypadku podsterowności to przód samochodu traci ją najpierw – bolid jedzie coraz szerzej, gdy siła odśrodkowa bierze górę nad przyczepnością (samochód po prostu wypada z zakrętu). Z kolei nadsterowność następuje wtedy, kiedy tył samochodu traci przyczepność z torem i próbuje wyprzedzić przód – w przypadku zwykłego samochodu mamy z tym do czynienia podczas poślizgu na ręcznym hamulcu. Doskonałym przykładem nadmiernej nadsterowności było w 2005 roku wypadnięcie z toru Juana Pablo Montoi podczas kwalifikacji na Hockenheim.

Podsterowność jest z natury bardzo stabilna – jeśli samochód zredukuje wystarczająco swoją prędkość, przyczepność zostanie przywrócona, dlatego też prawie wszystkie samochody drogowe są ustawione na podsterowność przy dojściu do utraty przyczepności. Ale to również spowalnia samochód i dlatego inżynierowie odpowiedzialni w F1 za podwozie starają się tego unikać. W przeciwieństwie do podsterowności, nadsterowność jest z kolei bardzo niestabilna. Pomimo prób szybkiego zapobieżenia jej przez kierowcę poprzez umiejętne użycie kierownicy i pedału gazu, może doprowadzić do poślizgu. Jednakże "nadsterowny" bolid pomaga kierowcy wchodzić w zakręty i na limicie przyczepności pozwala utalentowanemu kierowcy przejechać przez zakręt z większą prędkością niż w przypadku podsterowności. Dlatego też w mniejszym lub większym stopniu wszystkie samochody F1 są ustawione na nadsterowność.

Pokonywanie zakrętu przez samochód wyścigowy składa się z trzech faz: A) wejścia, B) dojścia do najbardziej wewnętrznej strony zakrętu (tzw. wierzchołka, ang. apex) i C) wyjścia.

Wejście, jak sama nazwa wskazuje, to ogólna definicja skierowania bolidu w zakręt. Przemieszczenie ciężaru podczas hamowania przenosi efektywną masę bolidu z tylnej osi na przednią, zachęcając podczas tej fazy do nadsterowności, którą kierowca wykorzysta do pomocy przy pokonaniu zakrętu.

"Wierzchołek" lub najbardziej wewnętrzna strona zakrętu to miejsce neutralne, w którym następuje przejście ze strefy wejścia do strefy wyjścia.

Niektóre zakręty mogą mieć kilka naturalnych "wierzchołków", przed lub za połową zakrętu i poszczególni kierowcy mogą używać różnych wierzchołków w zależności od własnej techniki jazdy (późne wejście w wierzchołek pozwala na szybsze wciśnięcie gazu i może pomóc "wyprostować zakręt").

Faza wyjścia następuje wtedy, gdy kierowca zaczyna znowu przyspieszać w momencie stopniowego powrotu samochodu do jazdy w linii prostej. Idealnym rozwiązaniem jest utrzymanie samochodu na krawędzi przyczepności w "kole przyczepności" poprzez wrażliwe wyczucie równowagi.

Na "koło przyczepności" wpływa także poziom przyczepności toru (znacznie zredukowany przy mokrym bądź zabrudzonym torze), a nawet subtelne zmiany w wypukłości drogi (stopień ich nachylenia). Najbardziej skuteczni kierowcy to tacy, którzy potrafią najlepiej ocenić ograniczenia samochodu podczas pokonywania zakrętu – i jak najczęściej zbliżają się do limitu.

Źródło: Formula1.com (ilustracje pochodzą z instrukcji obsługi do gry Grand Prix 3)

(Pomoc w tłumaczeniu: Marek Roczniak)
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Jakuzo, 19.02.2006 19:07[!]
Ekstra artykuł, swietnie sie czyta, czekam na nastepne!
Maraz, 19.02.2006 21:13[!]
Dorzuciłem jeszcze - mam nadzieję ciekawe - ilustracje z instrukcji obsługi do GP3 (z polskiej wersji), w której jest zawartych mnóstwo ciekawych informacji o pokonywaniu zakrętów itp :)
gregoff, 19.02.2006 21:21[!]
Nawet zapomniałem o tej instrukcji;D Fakt, jest tam nieżle wszystko opracowane, chyba sobie dziś poczytam bo w końcu tam ze 100 stron jest o tym;D
dezerter028, 19.02.2006 21:46[!]
Gregoff masz o***acz!!! MIAŁO byc co tydzien !!!! Ale wiesz pomyslałem sobie ze i co 2 dni było by nezle!!
Ok żartowałem robisz dobrą robote!!!
Witek, 19.02.2006 21:50[!]
Super! Naprawdę super!
gregoff, 19.02.2006 22:06[!]
Przecież jest co tydzień :?:
Maraz, 19.02.2006 22:23[!]
Jak w zegarku - odcinek co tydzień. Dezerter, masz o***acz!!! ZA PRZEGApienie trzeciego odcinka ;-)
kuba_new, 19.02.2006 23:07[!]
ciekawe i dobrze zredagowane
slaweksz, 20.02.2006 12:31[!]
Bardzo madry i pouczajacy artukył
Pussik, 21.02.2006 01:12[!]
Nie umiem zczaić tego koła. :(
sku, 21.02.2006 09:31[!]
kiedys w f1racing czytalem wywiad-porownanie roberta kubicy z kovalainenem. i robret powiedzial iz woli podsterownosc bo dzieki niej mozna szybciej przjechac zakret.(w tym artykule z gp3 napsiane jest co innego, a fin woli podsterownosc) no to jak to jest w koncu?
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca