Robert Huff (Chevrolet) wystartuje z pole position do pierwszego wyścigu WTCC w tym sezonie. W finałowej części kwalifikacji, której końcówka została zakłócona przez opady deszczu, Brytyjczyk pokonał ubiegłorocznego mistrza świata Yvana Mullera o 0,389s. Trzeci niespodziewanie okazał się Carlos Bueno.
Tak więc na czele tabeli uplasowało się trio Chevroleta, jednak ich czwarty zawodnik Alain Menu odpadł w Q1, chcąc zdobyć pole position do drugiego wyścigu poprzez zajęcie dziesiątego miejsca. Dalej sklasyfikowani zostali dwaj kierowcy niezależni – Michel Nykjaer, który wystartuje z pierwszego pola do drugiego wyścigu i Kristian Poulsen, przed czterema kierowcami Seatów.
Po zapaleniu się zielonego światła wszyscy w ciągu paru minut wyruszyli na tor. Po przejechaniu pierwszego okrążenia na czele znalazł się Gabriele Tarquini, jednak po chwili z tego miejsca strącił go Yvan Muller z czasem 1:22,980. Dalej plasowali się Tiago Monteiro, Kristian Poulsen, Robert Dahlgren, Carlos Bueno, Freddy Barth i Michel Nykjaer. Robert Huff znajdował się dopiero na dziesiątej pozycji, a Alain Menu na trzynastej, która nie zapewniała mu awansu do Q2.
Większość kierowców po jednym pomiarowym kółku zjechała do alei serwisowej. Na torze został Tom Coronel, który poprawił swój rezultat i awansował na P3. Holender był 0,1s szybszy od lidera po przejechaniu drugiego sektora, jednak w trzecim stracił całą przewagą. Natomiast na pierwsze miejsce wkrótce wskoczył niezależny kierowca BMW – Poulsen, ustanawiając rezultat 1:22,925. Jego czas szybko poprawił Monteiro na 1:22,869, głównie dzięki rekordowi w ostatnim sektorze. W międzyczasie Huff przesunął się na siódmą pozycję.
Tuż za Brytyjczykiem znalazł się Freddy Barth, który chwilę wcześniej zaliczył niegroźną wizytę na poboczu. Na niewiele ponad 6 minut przed zakończeniem Q1 aleję serwisową opuścił Menu, znajdujący się na P15. Szwajcar jednak zdołał poprawić swój wynik i przesunął się na siódmą pozycję, a dwie lokaty niżej plasował się Huff. Na ostatnie przejazdy nie wyjechali w ogóle Monteiro, Poulsen, Bueno i Tarquini, którzy plasowali się w czołowej piątce.
W końcówce sesji Dahlgren i Nykjaer awansowali przed Huffa, wyrzucając na ten moment Brytyjczyka z Q2. Następnie Engstler z rekordem pierwszego sektora awansował na czwartą lokatę, a tymczasem Huff utrzymał nerwy na wodzy i przesunął się na piąte miejsce, zapewniając sobie udział w finałowej sesji kwalifikacyjnej. Jednakże jego kolega z Chevroleta – Menu przeliczył się chcąc zapewne zdobyć P10, zapewniające start z pole position do drugiego wyścigu i został sklasyfikowany na jedenastej pozycji! Wystartuje on z szóstego rzędu, razem z Dahlgrenem, reprezentującym Volvo. Q1 wygrał Monteiro, a z pierwszego pola do jutrzejszego drugiego wyścigu wystartuje Nykjaer. Obok niego ustawi się Barth.
W finałowej sesji znaleźli się Monteiro, Poulsen, Muller, Engstler, Huff, Bueno, Tarquini, Coronel, Barth i Nykjaer. Nad torem zaczął padać lekki deszczyk, który jednak nie miał większego wpływu na rywalizację. Poza Coronelem i Engstlerem wszyscy kierowcy wyjechali od razu i najszybszy czas uzyskał Huff – 1:21,758, o prawie 0,4s przed Mullerem i ponad 0,7s przed Bueno. Tak więc na czele znajdowały się trzy samochody Chevroleta.
Na czwartym miejscu uplasował się najlepszy z Seatów i niezależnych – Nykjaer, a za nim także startujący w barwach niefabrycznego zespołu Poulsen. Ponad sekundę stracili pozostali kierowcy Seatów: Tarquini, Monteiro i Barth. Na niewiele ponad dwie minuty przed końcem Coronel i Engstler wciąż nie mieli ustanowionych czasów. Kierowcy zaczęli powoli wyjeżdżać na decydujące okrążenia, a w boksie, z niewiadomych przyczyn został Poulsen (wówczas P5) i stracił szansę na poprawę swojego rezultatu.
Na torze zrobił się spory tłok. Na początku finałowych okrążeń Barth wyleciał z toru, podobne błędy popełniła połowa stawki, najprawdopodobniej z powodu coraz mocniej padającego deszczu. Bueno tymczasem najprawdopodobniej uderzył w bandę i zakończył jazdę na dzisiaj. Warunki pogarszały się, więc wszyscy postanowili powrócić do boksów i nikt nie poprawił już czasów. Z takiego obrotu wydarzeń najbardziej zadowolony był prawdopodobnie zespół Chevroleta, którego trzej kierowcy zajęli czołowe trzy lokaty.
Z pole position wystartuje Huff, obok niego Muller, natomiast z drugiego rzędu wyruszy sensacyjnie spisujący się Bueno. Czwarte miejsce zajął kierowca niezależny Seata – Nykjaer, pokonując kolegów zespołowych: Tarquini'ego, Monteiro, Coronela i Bartha (miejsca 6-9). Tuż za Nykjaerem na 5 pozycji sklasyfikowany został Poulsen (także niefabryczny zawodnik), a dziesiątkę zamknął Engstler.
•Wyniki kwalifikacji do pierwszego wyścigu | | | | | P. | Kierowca | Samochód | Czas Q1 | Czas Q2 |
|
1. | Rob Huff | Chevrolet | 1:23.059 | 1:21.758 |
2. | Yvan Muller | Chevrolet | 1:22.980 | 1:22.147 |
3. | Cacá Bueno | Chevrolet | 1:23.084 | 1:22.503 |
4. | Michel Nykjaer (N) | SEAT | 1:23.180 | 1:22.632 |
5. | Kristian Poulsen (N) | BMW | 1:22.925 | 1:22.678 |
6. | Gabriele Tarquini | SEAT | 1:23.095 | 1:22.842 |
7. | Tiago Monteiro | SEAT | 1:22.869 | 1:22.925 |
8. | Tom Coronel | BMW | 1:23.138 | 1:23.095 |
9. | Fredy Barth (N)** | SEAT | 1:23.172 | 1:23.338 |
10. | Franz Engstler (N)*** | BMW | 1:23.008 | 1:31.527 |
11. | Alain Menu | Chevrolet | 1:23.260 | |
12. | Robert Dahlgren | Volvo | 1:23.300 | |
13. | Pepe Oriola (N) | SEAT | 1:23.343 | |
14. | Mehdi Bennani (N) | BMW | 1:23.556 | |
15. | Darryl O'Young (N)** | Chevrolet | 1:23.793 | |
16. | Marchy Lee (N) | BMW | 1:24.111 | |
17. | Javier Villa (N) | BMW | 1:24.268 | |
18. | Aleksiej Dudukało (N) | SEAT | 1:24.781 | |
19. | Yukinori Taniguchi (N) | Chervolet | 1:25.069 | |
20. | Fabio Fabiani (N)* | BMW | 1:29.666 | |
| |
* - Nie pokonał minimum kwalifikacyjnego 107%, które wynosiło 1:28.669 ** - wszystkie czasy kwalifikacyjne skreślone *** - czas z Q2 skreślony (N) - kierowca niezależny |
|
|
Aktualizacja
Freddy Barth został wykluczony z kwalifikacji za dwukrotne nie zatrzymanie się na obowiązkowe ważenie samochodu i za ścięcie szykany podczas Q1. Szwajcar zajął dziewiąte miejsce w czasówce. Jego kara spowodowała ważną zmianę w kolejności startowej wyścigu nr 2, a mianowicie jego rodak Alain Menu, który był w kwalifikacjach jedenasty, przesunął się na P10 i dzięki temu wystartuje z pole position do tego wyścigu, a obok niego ustawi się pierwotny posiadacz pierwszego pola – Michel Nykjaer.
Kolejnym ukaranym kierowcą jest Darryl O'Young, którego zespół pracował nad samochodem w warunkach parku zamkniętego i w wyniku decyzji sędziów kierowca z Hong Kongu również został wykluczony z wyników kwalifikacji.
Dla ułatwienia przewidywań przed jutrzejszym wyścigiem podajemy kolejność startową do obu wyścigów.
•Kolejność startowa do I wyścigu | | | | | P. | Kierowca | Samochód | |
|
1. | Rob Huff | Chevrolet | |
2. | Yvan Muller | Chevrolet | |
3. | Cacá Bueno | Chevrolet | |
4. | Michel Nykjaer | SEAT | |
5. | Kristian Poulsen | BMW | |
6. | Gabriele Tarquini | SEAT | |
7. | Tiago Monteiro | SEAT | |
8. | Tom Coronel | BMW | |
9. | Franz Engstler | BMW | |
10. | Alain Menu | Chevrolet | |
11. | Robert Dahlgren | Volvo | |
12. | Pepe Oriola | SEAT | |
13. | Mehdi Bennani | BMW | |
14. | Marchy Lee | BMW | |
15. | Javier Villa | BMW | |
16. | Aleksiej Dudukalo | SEAT | |
17. | Yukinori Taniguchi | Chevrolet | |
18. | Fabio Fabiani | BMW | |
19. | Fredy Barth | SEAT | |
20. | Darryl O'Young | Chevrolet | |
| |
|
|
•Kolejność startowa do II wyścigu | | | | | P. | Kierowca | Samochód | |
|
1. | Alain Menu | Chevrolet | |
2. | Michel Nykjaer | SEAT | |
3. | Tom Coronel | BMW | |
4. | Gabriele Tarquini | SEAT | |
5. | Cacá Bueno | Chevrolet | |
6. | Rob Huff | Chevrolet | |
7. | Franz Engstler | BMW | |
8. | Yvan Muller | Chevrolet | |
9. | Kristian Poulsen | BMW | |
10. | Tiago Monteiro | SEAT | |
11. | Robert Dahlgren | Volvo | |
12. | Pepe Oriola | SEAT | |
13. | Mehdi Bennani | BMW | |
14. | Marchy Lee | BMW | |
15. | Javier Villa | BMW | |
16. | Aleksiej Dudukalo | SEAT | |
17. | Yukinori Taniguchi | Chevrolet | |
18. | Fabio Fabiani | BMW | |
19. | Fredy Barth | SEAT | |
20. | Darryl O'Young | Chevrolet | |
| |
|
|