|
|
|
|
|
|
DTM: Ekstrom wygrywa, di Resta odrabia 5 punktów do Scheidera | |
Mattias Ekstrom (Audi) wygrał chaotyczny wyścig DTM na krótkiej wersji toru Le Mans, w którym losy walki o mistrzostwo wydawały się być początkowo rozstrzygnięte, a ostatecznie stanęło na tym, że kwestia tytułu jest jak najbardziej otwarta przed ostatnią rundą sezonu.
Dwaj pretendenci do tytułu – Timo Scheider (Audi) i Paul di Resta (Mercedes) zdecydowali się na odmienną strategię na start wyścigu, który rozpoczął się na średnio mokrym torze. Scheider wybrał slicki, a di Resta deszczowe opony. Wydawało się, że lepszą decyzję podjął Scheider, bowiem tor szybko wysechł i jego rywal musiał zjechać do boksów przed pierwszym "oknem" na obowiązkowe postoje.
Scheider wkrótce znalazł się na prowadzeniu i mógł nawet pozwolić sobie na nie wdawanie się w walkę z Ekstromem, który objął prowadzenie po rundzie obowiązkowych postojów, gdyż drugie miejsce gwarantowało mu tytuł. Później jednak deszcz powrócił i to akurat wtedy, kiedy di Resta miał odbyć obowiązkowy postój. Szkot zmienił więc przy okazji opony na deszczowe, a inni musieli wykonać nadplanowy postój.
Di Resta na tor wrócił przed Scheiderem na czwartej pozycji, a potem wyprzedził Gary'ego Paffetta (Mercedesa) i Alexandre Premata (Audi), którzy pozostali na slickach. Ostatecznie Szkot zajął drugie miejsce, a tymczasem Scheidera wyprzedził jeszcze Bernd Schneider (Mercedes). W tej sytuacji kierowca Audi musiał się zadowolić trzema punktami za szóste miejsce, a więc jego przewaga w mistrzostwach nad di Restą na jeden wyścig przed końcem sezonu wynosi tylko dwa oczka.
• Rezultat wyścigu DTM w Le Mans
• Klasyfikacje generalne DTM
Yvan Muller (Seat) wygrał pierwszy z dwóch dzisiejszych wyścigów WTCC na torze Monza. Francuz wystartował z pole position i choć w środku wyścigu prowadził przez pewien czas jego zespołowy kolega Gabriele Tarquini, to jednak ostatecznym triumfatorem okazał się lider mistrzostw, odzyskując pierwsze miejsce na początku ostatniego okrążenia.
Za Tarquinim na trzeciej pozycji finiszował Rickard Rydell, tak więc całe podium przypadło kierowcom Seata. Szwed stracił jednak później najniższy stopień podium, gdyż sędziowie uznali, że zyskał nieuczciwą przewagę poprzez ścięcie szykany podczas walki z Nicolą Larinim. Po doliczeniu kary 30 sekund Rydell spadł na 16 miejsce, a tymczasem Larini ostatecznie zajął piąte miejsce, gdyż problemy z samochodem sprawiły, że tuż przed metą wyprzedzili go Andy Priaulx (BMW) i Tiago Monteiro (Seat).
Punktowaną ósemkę zamknęli Robert Huff (Chevrolet), Jordi Gene (Seat) i Alex Zanardi (BMW). Pierwszego wyścigu nie ukończyli tymczasem Augusto Farfus (problemy z BMW 320si w połowie wyścigu), a także uczestnicy kraksy na starcie – James Thompson (Honda) i Felix Porteiro (BMW). Samochód Thompsona został na tyle poważnie uszkodzony, że ekipę N.Technology czekały nerwowe chwile przed startem do drugiego wyścigu.
•WTCC > 2008 > Włochy 3, Monza - 5,793 km | | | | | P. | # | Kierowca | Nar. | Zespół | Samochód | Okr. | Czas/strata | Pkt. |
|
1. | 12 | Yvan Muller | | Team Oreca | Seat Leon TDI | 9 | 18:16,448 | 10 |
2. | 11 | Gabriele Tarquini | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 9 | +0:00,277 | 8 |
3. | 1 | Andy Priaulx | | BMW Team UK | BMW 320si | 9 | +0:01,710 | 6 |
4. | 18 | Tiago Monteiro | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 9 | +0:03,699 | 5 |
5. | 6 | Nicola Larini | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 9 | +0:08,111 | 4 |
6. | 7 | Robert Huff | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 9 | +0:08,206 | 3 |
7. | 9 | Jordi Gene | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 9 | +0:08,434 | 2 |
8. | 4 | Alessandro Zanardi | | BMW Team Italy-Spain | BMW 320si | 9 | +0:11,056 | 1 |
9. | 2 | Jörg Müller | | BMW Team Germany | BMW 320si | 9 | +0:11,547 | |
10. | 20 | Tom Coronel | | SUNRED Engineering | Seat Leon TFSI | 9 | +0:14,396 | |
11. | 8 | Alain Menu | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 9 | +0:19,722 | |
12. | 23 | Pierre-Yves Corthals (N) | | Exagon Engineering | Seat Leon TFSI | 9 | +0:21,114 | |
13. | 42 | Franz Engstler (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 9 | +0:21,722 | |
14. | 31 | Sergio Hernandez (N) | | Scuderia Proteam Motorsport | BMW 320si | 9 | +0:24,884 | |
15. | 80 | Manabu Orido | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 9 | +0:28,993 | |
16. | 10 | Rickard Rydell | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 9 | +0:30,972 | |
17. | 17 | Takayuki Aoki (N) | | Wiechers-Sport | BMW 320si | 9 | +0:31,499 | |
18. | 43 | Andrej Romanow (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 9 | +0:36,751 | |
19. | 13 | Ibrahim Okyay (N) | | Borusan Otomotiv Motorsport | BMW 320si | 9 | +0:37,459 | |
20. | 45 | George Tanev (N) | | Petrol GT Racing Team | BMW 320si | 9 | +0:45,927 | |
21. | 72 | Yukinori Taniguchi | | N. Technology | Honda Accord Euro R | 9 | +0:47,715 | |
22. | 27 | Kirył Ładygin (N) | | Russian Bears Motorsport | Lada 110 | 9 | +0:58,278 | |
23. | 60 | Kristian Poulsen (N) | | Wiechers-Sport | BMW 320si | 8 | 1 okr. | |
24. | 26 | Stefano D'Aste (N) | | Scuderia Proteam Motorsport | BMW 320si | 7 | 2 okr. | |
|
Niesklasyfikowani | |
| 3 | Augusto Farfus | | BMW Team Germany | BMW 320si | 5 | | |
| 5 | Felix Porteiro | | BMW Team Italy-Spain | BMW 320si | 3 | | |
| 28 | Wiktor Szapowałow (N) | | Russian Bears Motorsport | Lada 110 | 2 | | |
| 29 | Jaap van Lagen (N) | | Russian Bears Motorsport | Lada 110 | 0 | | |
| 15 | James Thompson | | N. Technology | Honda Accord Euro R | 0 | | |
| 79 | Duarte Felix da Costa (N) | | SUNRED Engineering | Seat Leon TFSI | 0 | | |
| |
|
Drugi wyścig WTCC we Włoszech wygrał Tarquini za kierownicą Seata Leona TDI. Podium uzupełnili Gene i Larini, a cała pierwsza trójka zmieściła się w przedziale czasowym 0,7 sekundy. Z pole position startował tym razem Zanardi, który skorzystał z kary dla Rydella za ścięcie szykany w pierwszym wyścigu.
Drugi wyścig rozpoczął się ze startu zatrzymanego, przez co stawka w pierwszym zakręcie była bardzo zbita. Spowodowało to, że po kolizjach kilku kierowców musiało ściąć pierwszą szykanę. Najlepiej z czołówki wystartował Zanardi, utrzymując się na prowadzeniu, jednak później nie był w stanie dotrzymać kroku Seatom i pierwsze miejsce stracił już na trzecim okrążeniu, gdy w szykanie Ascari wyprzedził go Gene.
Na końcu trzeciego okrążenia – w zakręcie Parabolica doszło do sporej kraksy, kiedy to w obracającego się Andreya Romanowa wpadł Takayuki Aoki. Obaj wypadli z toru jednak na tyle daleko, że nie było konieczności wyjazdu na tor samochodu bezpieczeństwa. Później stawka się nieco uspokoiła i ustały nawet walki w dalszej części stawki. Stan taki utrzymał się do siódmego okrążenia, na którym zmienił się znowu lider wyścigu: został nim Tarquini, wyprzedzając Gene na końcu prostej startowej.
Następnie w środku stawki doszło do kilku incydentów. Na początku okrążenia przesadził nieco Priaulx, który przestrzelił pierwszą szykanę i bardzo długo jechał ze zblokowanymi przednimi kołami. Później z toru został wypchnięty Huff, mając po wizycie na poboczu uszkodzony przedni zderzak, który z kolei uszkodził oponę. Na kolejnym okrążeniu doszło do stłuczki z udziałem Jorga Mullera, który na początku okrążenia uderzył w Porteiro i spowodował obrót samochodu Hiszpana. Muller miał potem problemy z lewą przednią oponą, która ocierała o błotnik.
Do końca wyścigu nic się już nie zmieniło w czołówce. Na ósme miejsce awansował tymczasem Farfus, który "rzutem na taśmę" wyprzedził Rydella. Na koniec warto dodać, że na początku drugiego wyścigu doszło do zabawnej sytuacji, kiedy na trybunach przy prostej start/meta znalazły się kozy, które najwyraźniej postanowiły również obejrzeć rywalizację. Natomiast po wyścigu Włosi dopełnili ceremoniału i weszli – jak to mają w zwyczaju – tłumnie na tor, spiesząc w kierunku podium, aby zobaczyć dekorację najlepszych zawodników.
•WTCC > 2008 > Włochy 4, Monza - 5,793 km | | | | | P. | # | Kierowca | Nar. | Zespół | Samochód | Okr. | Czas/strata | Pkt. |
|
1. | 11 | Gabriele Tarquini | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 9 | 18:18,397 | 10 |
2. | 9 | Jordi Gene | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 9 | +0:00,316 | 8 |
3. | 6 | Nicola Larini | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 9 | +0:00,646 | 6 |
4. | 12 | Yvan Muller | | Team Oreca | Seat Leon TDI | 9 | +0:02,780 | 5 |
5. | 8 | Alain Menu | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 9 | +0:03,056 | 4 |
6. | 18 | Tiago Monteiro | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 9 | +0:08,231 | 3 |
7. | 4 | Alessandro Zanardi | | BMW Team Italy-Spain | BMW 320si | 9 | +0:09,522 | 2 |
8. | 3 | Augusto Farfus | | BMW Team Germany | BMW 320si | 9 | +0:11,901 | 1 |
9. | 10 | Rickard Rydell | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 9 | +0:12,639 | |
10. | 2 | Jörg Müller | | BMW Team Germany | BMW 320si | 9 | +0:13,456 | |
11. | 15 | James Thompson | | N. Technology | Honda Accord Euro R | 9 | +0:14,662 | |
12. | 5 | Felix Porteiro | | BMW Team Italy-Spain | BMW 320si | 9 | +0:14,779 | |
13. | 31 | Sergio Hernandez (N) | | Scuderia Proteam Motorsport | BMW 320si | 9 | +0:15,621 | |
14. | 26 | Stefano D'Aste (N) | | Scuderia Proteam Motorsport | BMW 320si | 9 | +0:16,121 | |
15. | 60 | Kristian Poulsen (N) | | Wiechers-Sport | BMW 320si | 9 | +0:24,517 | |
16. | 42 | Franz Engstler (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 9 | +0:24,949 | |
17. | 80 | Manabu Orido | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 9 | +0:31,444 | |
18. | 45 | George Tanev (N) | | Petrol GT Racing Team | BMW 320si | 9 | +0:35,754 | |
19. | 29 | Jaap van Lagen (N) | | Russian Bears Motorsport | Lada 110 | 9 | +0:35,953 | |
20. | 79 | Duarte Felix da Costa (N) | | SUNRED Engineering | Seat Leon TFSI | 9 | +0:43,753 | |
21. | 13 | Ibrahim Okyay (N) | | Borusan Otomotiv Motorsport | BMW 320si | 9 | +0:44,083 | |
22. | 28 | Wiktor Szapowałow (N) | | Russian Bears Motorsport | Lada 110 | 9 | +0:45,160 | |
23. | 27 | Kirył Ładygin (N) | | Russian Bears Motorsport | Lada 110 | 9 | +0:47,874 | |
24. | 20 | Tom Coronel | | SUNRED Engineering | Seat Leon TFSI | 8 | 1 okr. | |
25. | 1 | Andy Priaulx | | BMW Team UK | BMW 320si | 7 | 2 okr. | |
26. | 7 | Robert Huff | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 7 | 2 okr. | |
|
Niesklasyfikowani | |
| 72 | Yukinori Taniguchi | | N. Technology | Honda Accord Euro R | 5 | | |
| 43 | Andrej Romanow (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 2 | | |
| 17 | Takayuki Aoki (N) | | Wiechers-Sport | BMW 320si | 2 | | |
| 23 | Pierre-Yves Corthals (N) | | Exagon Engineering | Seat Leon TFSI | 0 | | |
| |
|
• Klasyfikacje generalne WTCC
Źródło: Autosport.com
|
|
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|