|
|
|
|
|
|
DTM: Paul di Resta odniósł drugie zwycięsto w karierze | |
Paul di Resta (Mercedes) zachował szanse na tytuł, pokonując w dzisiejszym wyścigu serii DTM na torze Catalunya lidera mistrzostw – Timo Scheidera (Audi). Było to drugie zwycięstwo Szkota w tym sezonie i zarazem w karierze.
Obaj kierowcy wyprzedzili na starcie zdobywcę pole position – Bernda Schneidera (Mercedes) i w pierwszej fazie wyścigu jechali blisko siebie. Początkowo liderem był Scheider, jednak di Resta zdołał w pewnym momencie zbliżyć się do niego na tyle blisko, że mógł pokusić się o atak na końcu drugiej pod względem długości prostej i wyprzedził kierowcę Audi.
Od tego momentu Szkot kontrolował już przebieg wyścigu, wygrywając z przewagą ponad czterech sekund, by zmniejszyć swoją stratę w mistrzostwach do Scheidera do siedmiu punktów na dwa wyścigi przed końcem sezonu. Tymczasem Schneider musiał jeszcze martwić się o naciskającego go przez niemal cały wyścig Martina Tomczyka (Audi), ale nie ugiął się pod presją i stanął na najniższym stopniu podium.
Piąte miejsce zajął pierwotnie Mattias Ekstrom (Audi), jednak sędziowie doliczyli mu 50 sekund kary za kolizję z Jamie Greenem (Mercedes) na ostatnim okrążeniu. Szwed wprawił najpierw w poślizg rywala w pierwszym zakręcie, a gdy ten dogonił go ponownie w dalszej części okrążenia, obaj zderzyli się kilka razy, a na koniec Ekstrom zmusił Greena do wjechania w żwir, przez co ten stracił dwa miejsca. Po uwzględnieniu kary Ekstrom został sklasyfikowany na 9 pozycji, a przed nim na miejscach 5-8 uplasowali się Mike Rockenfeller, Alexandre Premat (obaj w zeszłorocznych Audi), Green i Ralf Schumacher (Mercedes), dla którego była to druga zdobycz punktowa w tym sezonie.
Aktualizacja: Ekstrom został ostatecznie całkowicie wykluczony z klasyfikacji wyścig za wszystkie incydenty na ostatnim okrążeniu, natomiast Green otrzymał karę 30 sekund za kolizję w szykanie i zajął ósme miejsce. Sędziowie orzekli, że zachowanie obydwu kierowców było szkodliwe dla wizerunku DTM.
• Rezultat wyścigu DTM na torze Catalunya
• Klasyfikacje generalne DTM
Pierwszy z dwóch dzisiejszych wyścigów serii WTCC na torze Imola ułożył się po myśli lidera mistrzostw Yvana Mullera, który tuż po starcie zdołał pokonać zdobywcę pole position, prowadzącego także Seata Leona TDI – Rickarda Rydella. Szwed pełnił później rolę swoistej tarczy dla zespołowego kolegi, odpierając skutecznie ataki innych kierowców.
Na trzeciej pozycji ze stratą mniej niż sekundy do Mullera finiszował James Thompson w swojej Honda Accord Euro R, zapewniając zespołowi N.Technology pierwsze podium w tym sezonie. Thompson był zaangażowany w kolizję z Alainem Menu (Chevrolet) w Tamburello podczas walki o czwarte miejsce, która dla Szwajcara zakończyła się odpadnięciem z wyścigu, a całą sytuację musieli przeanalizować sędziowie, ale obyło się bez kary.
Thompson wyprzedził później jeszcze Roberta Huffa (Chevrolet), zapewniając sobie najniższy stopień podium, a na miejscach 5-8 finiszowali Gabriele Tarquini (Seat), Nicola Larini (Chevrolet), Augusto Farfus i Jorg Muller (obaj w BMW). Koncern z Monachium miał więc zapewniony pierwszy rząd startowy do drugiego wyścigu, a tymczasem Yvan Muller powiększył swoją przewagę w mistrzostwach nad Tarquinim do 8 punktów, podczas gdy jeden z jego innych rywali w walce o tytuł – Andy Priaulx (BMW) nie zdobył ani jednego punktu.
•WTCC > 2008 > Włochy 1, Imola - 4,909 km | | | | | P. | # | Kierowca | Nar. | Zespół | Samochód | Okr. | Czas/strata | Pkt. |
|
1. | 12 | Yvan Muller | | Team Oreca | Seat Leon TDI | 11 | 21:24,523 | 10 |
2. | 10 | Rickard Rydell | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 11 | +0:00,411 | 8 |
3. | 15 | James Thompson | | N. Technology | Honda Accord Euro R | 11 | +0:00,773 | 6 |
4. | 7 | Robert Huff | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 11 | +0:01,376 | 5 |
5. | 11 | Gabriele Tarquini | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 11 | +0:02,086 | 4 |
6. | 6 | Nicola Larini | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 11 | +0:03,047 | 3 |
7. | 3 | Augusto Farfus | | BMW Team Germany | BMW 320si | 11 | +0:03,364 | 2 |
8. | 2 | Jörg Müller | | BMW Team Germany | BMW 320si | 11 | +0:03,906 | 1 |
9. | 31 | Sergio Hernandez (N) | | Scuderia Proteam Motorsport | BMW 320si | 11 | +0:06,255 | |
10. | 5 | Felix Porteiro | | BMW Team Italy-Spain | BMW 320si | 11 | +0:07,545 | |
11. | 1 | Andy Priaulx | | BMW Team UK | BMW 320si | 11 | +0:08,411 | |
12. | 4 | Alessandro Zanardi | | BMW Team Italy-Spain | BMW 320si | 11 | +0:14,356 | |
13. | 18 | Tiago Monteiro | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 11 | +0:14,743 | |
14. | 23 | Pierre-Yves Corthals (N) | | Exagon Engineering | Seat Leon TFSI | 11 | +0:14,820 | |
15. | 20 | Tom Coronel | | SUNRED Engineering | Seat Leon TFSI | 11 | +0:15,355 | |
16. | 42 | Franz Engstler (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 11 | +0:15,804 | |
17. | 9 | Jordi Gene | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 11 | +0:22,172 | |
18. | 26 | Stefano D'Aste (N) | | Scuderia Proteam Motorsport | BMW 320si | 11 | +0:22,414 | |
19. | 29 | Jaap van Lagen (N) | | Russian Bears Motorsport | Lada 110 | 11 | +0:22,748 | |
20. | 43 | Andrej Romanow (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 11 | +0:29,464 | |
21. | 45 | George Tanev (N) | | Petrol GT Racing Team | BMW 320si | 11 | +0:41,517 | |
|
Niesklasyfikowani | |
| 8 | Alain Menu | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 6 | | |
| 28 | Wiktor Szapowałow (N) | | Russian Bears Motorsport | Lada 110 | 4 | | |
| 13 | Ibrahim Okyay (N) | | Borusan Otomotiv Motorsport | BMW 320si | 3 | | |
| 27 | Kirył Ładygin (N) | | Russian Bears Motorsport | Lada 110 | 3 | | |
| |
Pole position: Rickard Rydell (SEAT) - 1:54,761 Najszybsze okrążenie: James Thompson (Honda) - 1:55,388 na 3 okrążeniu Najszybsze okrążenie (N): Sergio Hernandez (BMW) - 1:56,126 na 5 okrążeniu Objaśnienie skrótów: N - niezależny kierowca Zdjęcia z imprezy | Klasyfikacje generalne | Kalendarz wyścigów |
|
Drugi wyścig okazał się jeszcze bardziej udany dla Thompsona, który po starcie z piątej pozycji zdołał zapewnić Hondzie pierwsze zwycięstwo w mistrzostwach świata samochodów turystycznych. Brytyjczyk przeżył jednak chwile grozy, gdy w stojącym przed nim na starcie Seacie Tarquiniego zgasł silnik.
Thompson zdołał w ostatnim momencie ominąć samochód Tarquiniego, ale mniej szczęścia miał Felix Porteiro (BMW), który uderzył w tył Seata, eliminując siebie i Tarquiniego z wyścigu. Na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa, a tuż po restarcie Thompson, który zajmował w tym momencie czwarte miejsce, wyprzedził dwa Chevrolety prowadzone przez Huffa i Lariniego, by ruszyć w pogoń za jadącym od startu na prowadzeniu Jorgiem Mullerem.
Decydujący moment wyścigu nastąpił na siódmym okrążeniu, kiedy Thompson zdołał wyprzedzić Mullera. Od tego momentu Brytyjczyk jechał już niezagrożony, wygrywając z sekundową przewagą nad kierowcą BMW. Podium uzupełnił Huff, wyprzedzając w końcówce wyścigu zespołowego kolegę – Lariniego. Na pozycjach 3 i 4 finiszowali zdobywcy czołowych miejsc w pierwszym wyścigu – Yvan Muller i Rydell, a punktowaną ósemkę zamknęli Priaulx i Farfus, zamieniając się miejscami na ostatnim okrążeniu w Acque Minerali.
Na sześć wyścigów przed końcem sezonu Yvan Muller prowadzi w klasyfikacji generalnej kierowców z 12 punktami przewagi nad Tarquinim. Rydell awansował na trzecie miejsce, a więc całą pierwszą trójkę okupują w tym momencie kierowcy Seata.
•WTCC > 2008 > Włochy 2, Imola - 4,909 km | | | | | P. | # | Kierowca | Nar. | Zespół | Samochód | Okr. | Czas/strata | Pkt. |
|
1. | 15 | James Thompson | | N. Technology | Honda Accord Euro R | 13 | 30:20,607 | 10 |
2. | 2 | Jörg Müller | | BMW Team Germany | BMW 320si | 13 | +0:01,120 | 8 |
3. | 7 | Robert Huff | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 13 | +0:01,858 | 6 |
4. | 6 | Nicola Larini | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 13 | +0:03,353 | 5 |
5. | 12 | Yvan Muller | | Team Oreca | Seat Leon TDI | 13 | +0:04,034 | 4 |
6. | 10 | Rickard Rydell | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 13 | +0:04,378 | 3 |
7. | 1 | Andy Priaulx | | BMW Team UK | BMW 320si | 13 | +0:05,142 | 2 |
8. | 3 | Augusto Farfus | | BMW Team Germany | BMW 320si | 13 | +0:06,029 | 1 |
9. | 4 | Alessandro Zanardi | | BMW Team Italy-Spain | BMW 320si | 13 | +0:06,179 | |
10. | 31 | Sergio Hernandez (N) | | Scuderia Proteam Motorsport | BMW 320si | 13 | +0:06,349 | |
11. | 18 | Tiago Monteiro | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 0 | 13 okr. | |
12. | 8 | Alain Menu | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 13 | +0:11,521 | |
13. | 23 | Pierre-Yves Corthals (N) | | Exagon Engineering | Seat Leon TFSI | 13 | +0:12,393 | |
14. | 42 | Franz Engstler (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 13 | +0:13,757 | |
15. | 20 | Tom Coronel | | SUNRED Engineering | Seat Leon TFSI | 13 | +0:14,437 | |
16. | 26 | Stefano D'Aste (N) | | Scuderia Proteam Motorsport | BMW 320si | 13 | +0:14,850 | |
17. | 9 | Jordi Gene | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 13 | +0:20,103 | |
18. | 29 | Jaap van Lagen (N) | | Russian Bears Motorsport | Lada 110 | 13 | +0:20,504 | |
19. | 45 | George Tanev (N) | | Petrol GT Racing Team | BMW 320si | 13 | +0:31,190 | |
20. | 43 | Andrej Romanow (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 13 | +0:33,742 | |
21. | 13 | Ibrahim Okyay (N) | | Borusan Otomotiv Motorsport | BMW 320si | 13 | +0:34,731 | |
22. | 27 | Kirył Ładygin (N) | | Russian Bears Motorsport | Lada 110 | 13 | +0:40,905 | |
|
Niesklasyfikowani | |
| 5 | Felix Porteiro | | BMW Team Italy-Spain | BMW 320si | 0 | | |
| 11 | Gabriele Tarquini | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 0 | | |
|
Nie wystartowali | |
| 28 | Wiktor Szapowałow (N) | | Russian Bears Motorsport | Lada 110 | 0 | | |
| |
|
• Klasyfikacje generalne WTCC
Źródło: Autosport.com
|
|
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|