|
|
|
|
|
|
WTCC: Chevrolet wygrywa w Makau, Yvan Muller mistrzem | |
W ten weekend odbyła się ostatnia runda tegorocznego sezonu mistrzostw świata samochodów turystycznych (WTCC), podczas której rozstrzygnęły się losy walki o tytuł. Nowym mistrzem świata został Yvan Muller, który przełamał tym samym dotychczasową hegemonię Andy'ego Priaulxa. Wśród kierowców niezależnych tytuł zapewnił sobie jeszcze podczas przedostatniej rundy sezonu Sergio Hernandez. Dzisiejszy dzień zakończył się tymczasem dubletem Chevroleta. Pierwszy wyścig dla "niebieskich" wygrał Alain Menu, natomiast drugi Robert Huff.
Pierwszy dzisiejszy wyścig w Makau wygrał Alain Menu przed Andym Priaulxem, jednak najważniejszym wydarzeniem tego wyścigu było przypieczętowanie zdobycia tytułu mistrzowskiego przez Yvana Mullera, który dojechał do mety na trzeciej pozycji. Przypomnijmy, że Muller przystąpił do tego weekendu z 14-punktową przewagą nad drugim w klasyfikacji kierowców Gabriele Tarquinim, który wiedział, że jedynie pech może odebrać Mullerowi tytuł. Tarquini nie zdołał jednak w pierwszym wyścigu zmniejszyć straty tak, by pozostać w walce o tytuł, ponieważ ukończył go na pozycji siódmej.
Menu wygrał ten wyścig z minimalną przewagą nad byłym już mistrzem świata, który zbliżył się do niego bardzo na ostatnich kilku okrążeniach. Muller musiał się jednak nieco bardziej postarać, aby znaleźć się na podium. Po starcie z trzeciej pozycji spadł na początku wyścigu na piąte miejsce. Jedną pozycję odzyskał po nie udanym ataku Roberta Huffa na Priaulxa w zakrętach Lisboa i San Francisco na drugim okrążeniu, a kolejną na okrążeniu nr 4, gdy u Rickarda Rydella pojawiły się problemy z silnikiem.
Sprawy dla Mullera, mimo, że udało mu się powrócić na trzecią pozycję, nie układały się jednak zbyt dobrze, ponieważ cały czas naciskali na niego Huff i Augusto Farfus. Tarquini nie był w stanie włączyć się do tej walki i przez większą część wyścigu jedynie obserwował sytuację, jadąc na siódmej pozycji. Ostatecznie Mullerowi udało się utrzymać trzecią pozycję, a Farfus wyprzedził Huffa na przedostatnim okrążeniu, awansując na czwarte miejsce. Na pozycji szóstej uplasował się Jordi Gene, przed Tarquinim i Jamesem Thompsonem, który dzięki zajęciu ósmej pozycji w pierwszym wyścigu do drugiego startował z pole position.
•WTCC > 2008 > Makau 1, Guia Circuit - 6,120 km | | | | | P. | # | Kierowca | Nar. | Zespół | Samochód | Okr. | Czas/strata | Pkt. |
|
1. | 8 | Alain Menu | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 9 | 23:10,203 | 10 |
2. | 1 | Andy Priaulx | | BMW Team UK | BMW 320si | 9 | +0:00,523 | 8 |
3. | 12 | Yvan Muller | | Team Oreca | Seat Leon TDI | 9 | +0:08,581 | 6 |
4. | 3 | Augusto Farfus | | BMW Team Germany | BMW 320si | 9 | +0:09,335 | 5 |
5. | 7 | Robert Huff | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 9 | +0:09,871 | 4 |
6. | 9 | Jordi Gene | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 9 | +0:10,692 | 3 |
7. | 11 | Gabriele Tarquini | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 9 | +0:11,218 | 2 |
8. | 15 | James Thompson | | N. Technology | Honda Accord Euro R | 9 | +0:12,080 | 1 |
9. | 6 | Nicola Larini | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 9 | +0:12,909 | |
10. | 2 | Jörg Müller | | BMW Team Germany | BMW 320si | 9 | +0:14,225 | |
11. | 18 | Tiago Monteiro | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 9 | +0:20,709 | |
12. | 31 | Sergio Hernandez (N) | | Scuderia Proteam Motorsport | BMW 320si | 9 | +0:21,424 | |
13. | 66 | Andre Couto | | N. Technology | Honda Accord Euro R | 9 | +0:27,748 | |
14. | 5 | Felix Porteiro | | BMW Team Italy-Spain | BMW 320si | 9 | +0:39,963 | |
15. | 42 | Franz Engstler (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 9 | +0:42,327 | |
16. | 80 | Manabu Orido | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 9 | +0:58,798 | |
17. | 88 | Matthew Marsh (N) | | Wiechers-Sport | BMW 320si | 9 | +1:02,085 | |
18. | 13 | Ibrahim Okyay (N) | | Borusan Otomotiv Motorsport | BMW 320si | 9 | +1:16,761 | |
19. | 45 | George Tanev (N) | | Scuderia Proteam Motorsport | BMW 320si | 9 | +1:17,365 | |
20. | 43 | Andrej Romanow (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 9 | +1:27,912 | |
21. | 29 | Jaap van Lagen (N) | | Russian Bears Motorsport | Lada 110 | 9 | +1:47,871 | |
22. | 20 | Tom Coronel | | SUNRED Engineering | Seat Leon TFSI | 8 | 1 okr. | |
23. | 4 | Alessandro Zanardi | | BMW Team Italy-Spain | BMW 320si | 6 | 3 okr. | |
|
Niesklasyfikowani | |
| 17 | Takayuki Aoki (N) | | Wiechers-Sport | BMW 320si | 5 | | |
| 10 | Rickard Rydell | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 4 | | |
| 69 | Melvin Choo (N) | | Thunder Asia Racing | BMW 320si | 4 | | |
| 27 | Kirył Ładygin (N) | | Russian Bears Motorsport | Lada 110 | 3 | | |
| 81 | Masaki Kano (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320i | 1 | | |
| |
|
W drugim wyścigu zwycięzcą ponownie okazał się kierowca Chevroleta, jednak tym razem był to już Robert Huff. Brytyjczyk nie mógł z pewnością narzekać na brak szczęścia, gdyż na ostatnich dwóch okrążeniach rozbiło się trzech wcześniejszych liderów wyścigu.
Już na początku wydawało się, że Thompson ma zwycięstwo w kieszeni, ponieważ po starcie udało mu się utrzymać prowadzenie w zakręcie Lisboa Bend. Za jego plecami działo się dość dużo, jednak nie doszło do żadnych kolizji. Nicola Larini popisał się natomiast rakietowym startem, awansując na drugie miejsce z pozycji dziewiątej. Jak się później okazało popełnił on falstart i otrzymał karę przejazdu przez boksy.
Otworzyło to drogę do ataku Farfusowi, który awansował z czwartego na drugie miejsce i zaczął naciskać na Thompsona. Mimo kilku prób ataku, Brazylijczyk nie zdołał go wyprzedzić. Thompson otrzymał jeszcze dodatkową szansę na oddalenie się, gdy Farfus i Tarquini mieli kontakt na wyjściu z zakrętu Lisboa. Brytyjczyk zrobił jednak wszystko najgorzej, jak tylko mógł i na przedostatnim okrążeniu uderzył w bandę, poważnie uszkadzając samochód.
Pozwoliło to wyjść na prowadzenie Farfusowi, który jednak również popełnił błąd i rozbił swój samochód. Z okazji tej chciał skorzystać Tarquini, który może mówić o niesamowitym pechu, gdyż wpadł na urwane koło z samochodu Farfusa, przez co uszkodził swój samochód i musiał znacznie zwolnić. Z tego wszystkiego skorzystał Huff, który został niespodziewanie zwycięzcą wyścigu. Podium uzupełnili Yvan Muller i Andy Priaulx.
Na ostatnich okrążeniach doszło do wielu przetasowań, spowodowanych wypadkami. Drugi wyścig ukończyło zaledwie 15 kierowców, a do pierwszej ósemki, co zdarza się nieczęsto, zwłaszcza na tak trudnym torze, załapało się dwóch kierowców niezależnych.
•WTCC > 2008 > Makau 2, Guia Circuit - 6,120 km | | | | | P. | # | Kierowca | Nar. | Zespół | Samochód | Okr. | Czas/strata | Pkt. |
|
1. | 7 | Robert Huff | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 9 | 23:23,216 | 10 |
2. | 12 | Yvan Muller | | Team Oreca | Seat Leon TDI | 9 | +0:07,253 | 8 |
3. | 1 | Andy Priaulx | | BMW Team UK | BMW 320si | 9 | +0:07,957 | 6 |
4. | 10 | Rickard Rydell | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 9 | +0:18,120 | 5 |
5. | 4 | Alessandro Zanardi | | BMW Team Italy-Spain | BMW 320si | 9 | +0:51,727 | 4 |
6. | 42 | Franz Engstler (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 9 | +0:52,963 | 3 |
7. | 80 | Manabu Orido | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 9 | +0:58,314 | 2 |
8. | 88 | Matthew Marsh (N) | | Wiechers-Sport | BMW 320si | 9 | +1:02,623 | 1 |
9. | 43 | Andrej Romanow (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 9 | +1:16,353 | |
10. | 13 | Ibrahim Okyay (N) | | Borusan Otomotiv Motorsport | BMW 320si | 9 | +1:33,541 | |
11. | 3 | Augusto Farfus | | BMW Team Germany | BMW 320si | 8 | 1 okr. | |
12. | 11 | Gabriele Tarquini | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 8 | 1 okr. | |
13. | 8 | Alain Menu | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 8 | 1 okr. | |
14. | 15 | James Thompson | | N. Technology | Honda Accord Euro R | 8 | 1 okr. | |
15. | 17 | Takayuki Aoki (N) | | Wiechers-Sport | BMW 320si | 6 | 3 okr. | |
|
Niesklasyfikowani | |
| 31 | Sergio Hernandez (N) | | Scuderia Proteam Motorsport | BMW 320si | 5 | | |
| 9 | Jordi Gene | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 4 | | |
| 45 | George Tanev (N) | | Scuderia Proteam Motorsport | BMW 320si | 4 | | |
| 20 | Tom Coronel | | SUNRED Engineering | Seat Leon TFSI | 3 | | |
| 69 | Melvin Choo (N) | | Thunder Asia Racing | BMW 320si | 3 | | |
| 6 | Nicola Larini | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 2 | | |
| 66 | Andre Couto | | N. Technology | Honda Accord Euro R | 1 | | |
| 2 | Jörg Müller | | BMW Team Germany | BMW 320si | 1 | | |
| 18 | Tiago Monteiro | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 1 | | |
| 29 | Jaap van Lagen (N) | | Russian Bears Motorsport | Lada 110 | 1 | | |
| 27 | Kirył Ładygin (N) | | Russian Bears Motorsport | Lada 110 | 1 | | |
|
Nie wystartowali | |
| 5 | Felix Porteiro | | BMW Team Italy-Spain | BMW 320si | 0 | | |
| 81 | Masaki Kano (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320i | 0 | | |
| |
|
Źródło: FIAWTCC.com
|
|
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|